Portaal laten bouwen, waar moet ik rekening mee houden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galaumiy
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-03 12:24
Hallo,

Ik wil al enige tijd een portaal laten bouwen en heb hiervoor een flink bedrag gereserveerd. Nu kan je willekeurige offertes opvragen en hopen dat zij iets voor mij kunnen betekenen. Maar ik wil graag ook dat er een bepaald techniek gebruikt wordt, waar ook veel rekenkracht en live data plaatsvindt. Ook moet er rekening gehouden met API koppelingen. Dit zijn de kleine dingen die zo bij mij opkomen.

Alles moet uiteindelijk in mijn eigen Azure tenant komen.

Als ik een projectaanvraag bij een softwareclub doe, welke informatie vragen zij meestal? Is daar ergens een standaard template voor die ik kan gebruiken? Bijvoorbeeld een ondernemersplan heeft een template, maar hetzelfde verwacht ik ook voor het aanvragen van een professionele webportal.

Hoe kan ik ook ervoor zorgen dat mijn idee niet gestolen wordt?

Kan iemand mij een richting geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:08
De eerste stap is om duidelijker te omschrijven wat je uiteindelijk wilt hebben en met welke functionaliteit.

Je kan natuurlijk ook met de bovenstaande omschrijving naar verschillende partijen toegaan maar ook die zullen hopelijk lang genoeg doorvragen wat je nou precies wilt hebben aangezien dat nu nog niet duidelijk is.

Maak een lijst met eisen waarvan jij vind dat die erin moeten zitten. Verdeel die voor jezelf onder in must-have, should-have, could-have en ga dan gewoon het gesprek aan.

Wanneer je wel een goed gevoel hebt bij een partij maar de prijs ligt te hoog dan zouden de could-haves kunnen sneuvelen of zou je op een later moment kunnen laten ontwikkelen.

Tip, waarschijnlijk werken alle ontwikkelaars al met scrum maar dit geeft voor jou als opdrachtgever extra zekerheid aangezien je elke 2 weken een demo krijgt van jouw product. Zo kan je dus ook bijsturen in zowel de ontwikkeling als wat er de weken erna wordt gedaan van jouw prioriteitenlijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:50

Croga

The Unreasonable Man

galaumiy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 01:34:
Zorgen dat je met een betrouwbaar bedrijf samen werkt?
Ik ken geen enkel IT bedrijf wat dit zou doen. Niemand is zo dom om zijn reputatie zo te grabbel te gooien voor iets wat, waarschijnljk, niet hun core-business is.

Voor de rest:
Agile aanpak. Van te voren een budget neer zetten, een vage indicatie krijgen van wat men met dat budget kan en op basis van "Meest waardevolle dingen eerst" aan de slag gaan.

Realiseer je daarbij wel heel goed dat de meeste software ontwikkel clubs niet heel goed zijn in het er aantrekkelijk uit laten zien terwijl dat waarschijnlijk in jouw geval wel heel belangrijk is! Ik verwacht dat je zelf nog de ontwerpers in zult moeten huren, buiten de IT club om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Een idee is alleen maar dat: een idee. En niet een heel plan met bijbehorend budget voor de uitwerking ervan en alle nazorg, extra kennis over het eindproduct dat wellicht vereist is, etc.

Verder sluit ik mij aan bij de reacties hierboven, met als toevoeging dat "een flink bedrag" flink kan variëren per partij.

Als je die prioriteitenlijst met alle (duidelijk omschreven) functionaliteit waar je naar op zoek bent nog niet hebt; laat je gekozen partij niet zomaar aan de slag gaan zonder dat dit eerst duidelijk is. Goedkoop kan anders duurkoop zijn.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
galaumiy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 01:34:
Hallo,

Ik wil al enige tijd een portaal laten bouwen en heb hiervoor een flink bedrag gereserveerd. Nu kan je willekeurige offertes opvragen en hopen dat zij iets voor mij kunnen betekenen. Maar ik wil graag ook dat er een bepaald techniek gebruikt wordt, waar ook veel rekenkracht en live data plaatsvindt. Ook moet er rekening gehouden met API koppelingen. Dit zijn de kleine dingen die zo bij mij opkomen.

Alles moet uiteindelijk in mijn eigen Azure tenant komen.

Als ik een projectaanvraag bij een softwareclub doe, welke informatie vragen zij meestal? Is daar ergens een standaard template voor die ik kan gebruiken? Bijvoorbeeld een ondernemersplan heeft een template, maar hetzelfde verwacht ik ook voor het aanvragen van een professionele webportal.
Het is geen kwestie van templates. Je moet gewoon voor jezelf een hele duidelijke lijst requirements maken met het liefst ook de prioriteiten zodat je in fases kan opleveren. Neem ook je "way of working" mee, dat je graag elke sprint een demo wil bijvoorbeeld.

Dit geeft je handvatten om met bedrijven in gesprek te gaan. Begin gewoon eerst met een vage omschrijving of de technische aspecten iets is wat zij doen. Als ze bijvoorbeeld geen Azure willen doen houdt het snel op. Dan is daarna de volgende stap een NDA en dan in detail door je vraag gaan. En daar gaat best wat tijd inzitten.
NDA's zijn heel gebruikelijk bij software dev projecten. Schakel daarvoor een jurist in. Die NDA moet je natuurlijk wel laten tekenen voordat je in detail je idee vertelt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is de taak van je ontwikkel partner om de juiste informatie boven water te krijgen. Een goede partner denkt met je mee en komt met vragen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Als jij de volgende zaken aanlevert heb je genoeg input voor een offertegesprek en een uitgewerkte prijsindicatie:
  • Belangrijkste user stories (een gebruiker met rol X kan Y doen)
  • Wensen omtrent gebruikersinterface (platforms die je target, schetsen als je die hebt)
  • Waar komt de data vandaan; welke APIs zijn er beschikbaar
  • Randvoorwaarden (kennelijk wil je graag Azure gebruiken)
Ga er niet vanuit dat je op basis van deze offerte een vaste prijs krijgt. Zoals hierboven uitgelegd werken de meeste bedrijven op een agile werkwijze, waarbij je als opdrachtgever de mogelijkheid hebt om tijdens het proces bij te sturen. Houd ook rekening met onderhoudskosten na de ontwikkeling. Je software is nooit klaar.

Vertrouwelijkheid is standaard bij dit soort projecten. Echter, het lijkt me onwaarschijnlijk dat jouw idee zo uniek en waardevol is dat een ieder ander er mee aan de haal kan gaan om heel veel geld te verdienen. Als het goed is is er een aanvullende waarde (jouw kennis, jouw netwerk, jouw marketingplan) dat het geheel tot een succesvol product gaat maken. Dat gezegd hebbende kun je potentiële ontwikkelaars altijd al in het offertetraject al een geheimhoudingsverklaring laten teken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 25-05-2021 10:18 ]

Pagina: 1