Verloopstukje DC power connector naar USB type-C connector?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flippi
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 19:14
Ik heb een mini-pc'tje dat gevoed wordt via een adapter van 12 Volt - 2 Ampère. De connector op het einde van de kabel is van het type USB-C.
Ik gebruik de adapter op mijn werk en wil hem niet iedere dag mee naar huis sleuren (het pc'tje neem ik wel mee).

Thuis heb ik een oudere adapter met een uitgang van 12 Volt - 3 Ampère, maar de kabel eindigt op een DC power connector met een buitendiameter van 4,8 mm (binnendiameter 1,8 mm).

Ik heb al gezocht op AliExpress en Amazon, maar ik vind geen verloopstuk "DC power 4,8/1,8 vrouw naar USB type-C man".
5,5/2,1 zag ik wel al passeren (zie foto hieronder). Zou dit bestaan voor 4,8/1,8 ook?
Mijn 2de bekommernis: hoe kan ik zeker zijn dat de polariteit zal kloppen bij gebruik van die oude adapter in combinatie met zo'n verloopstukje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1w6TflesLodV3OFOscU5Srt6E0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ta4VDXiVI8GN9SPnTK3aK877.jpg?f=user_large

Originele adapter en kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJhOeHsjjpduyFpjvk-82q1v9fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umWNEiMmPF3M0G1DE56KTClr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceCkWIXG5wHO8wmo5wfBuob8iMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vgu9PSUtbNyPcJYwrv3TSMnb.jpg?f=user_large

Oude adapter met DC connector 4,8/1,8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mapcXFtxEbAq6FGml90eVSViBHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CJLXZloc5rPAgAQ6u5kvPmkd.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-mrO8Tj_zznW-60iHh5pQec7_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDBFVymUHi1Qmj1K0kV3A3fl.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Flippi op 28-05-2021 02:45)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:47:
Niet doen. Zal wel gebruik maken van de USB-C PD standaard. Zo'n adapter kost bijna niks en is voor alles te gebruiken.
Dat is maar de vraag, de originele voeding zegt immers dat de 12V DC op de uitgang staat. Een USB-PD-conforme voeding zou dat nooit stellen, want USB is normaalgesproken 5V en kan na onderhandeling 9V, 12V en 15V leveren.

Dit moet in ieder nagemeten worden met een multimeter, controleer welke spanning de voeding afgeeft. Is het 12V, dan is het gewoon een 12V-voeding waar (dubieus) een USB-C-stekker op is gezet, staat er 5V op dan is het USB-PD.

Als het benodigde verloopstukje niet te vinden is, dan zou ik de Tweakerhandjes uit de mouwen steken en het benodigde verloopje zelf maken. Overal op internet worden "USB-C breakout boards" aangeboden. Koop zo'n bordje en koop de benodigde DC-contrastekker (bijv. AliExpress) en soldeer er twee draadjes van de DC-stekker naar het breakout-bordje.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31

de Peer

under peer review

Kun je niet beter voor 10 euro gewoon even een nieuwe adapter kopen?

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 24-05-2021 20:46 ]

Verwijderd

Niet doen. Zal wel gebruik maken van de USB-C PD standaard. Zo'n adapter kost bijna niks en is voor alles te gebruiken.

• Flippi
Ik vind er geen gegevens over terug. Ik ga ervan uit dat die standaard niet ondersteund wordt (zoals wel meer het geval is bij dergelijke Chinese systeempjes).
de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:43:
Kun je niet beter voor 10 euro gewoon even een nieuwe adapter kopen?
Jawel, maar gemakkelijk zijn ze blijkbaar niet te vinden (12 Volt met USB-C). Ondertussen contact opgenomen met de producent. Ik wacht het antwoord af.

Verwijderd

Wat is de naam/type van de miniPC?

Acties:
  • Beste antwoord

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is maar de vraag, de originele voeding zegt immers dat de 12V DC op de uitgang staat. Een USB-PD-conforme voeding zou dat nooit stellen, want USB is normaalgesproken 5V en kan na onderhandeling 9V, 12V en 15V leveren.

Dit moet in ieder nagemeten worden met een multimeter, controleer welke spanning de voeding afgeeft. Is het 12V, dan is het gewoon een 12V-voeding waar (dubieus) een USB-C-stekker op is gezet, staat er 5V op dan is het USB-PD.

Als het benodigde verloopstukje niet te vinden is, dan zou ik de Tweakerhandjes uit de mouwen steken en het benodigde verloopje zelf maken. Overal op internet worden "USB-C breakout boards" aangeboden. Koop zo'n bordje en koop de benodigde DC-contrastekker (bijv. AliExpress) en soldeer er twee draadjes van de DC-stekker naar het breakout-bordje.

• Flippi
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:18:
Wat is de naam/type van de miniPC?
MeLE Quieter2

• Flippi
Het idee van de verloopstukjes heb ik laten varen. Ik vond er wel op AliExpress, maar ofwel was de levertijd te lang ofwel de verzendkosten te hoog voor wat het maar is. Bovendien gaf het dan ook geen 100% garantie op succes.

Ondertussen ben ik wel geholpen door de producent van mijn mini-PC waar ik een originele voedingsadapter heb kunnen bijbestellen.
Pagina: 1