Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-02-2024
Help! Ik heb sinds een week m'n pc geüpgrade. Nieuw moederbord, nieuwe videokaart, extra ram, waterkoeling en een volledige schone installatie. Ondertussen echter al 7 schone installaties.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- AMD Ryzen 5 3600 processor.
- Gigabyte Aorus P850W 80+ GOLD.
- G. Skill DDR4 Ripjaws-V 4x8GB 3200Mhz F4 3200C16D-16GVKB.
- NZXT Kraken X73 RGB
- Asus ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO.
- AMD Radeon RX 6800 XT Midnight black.
- 2x SSD M2 . Een van Samsung en een van Intel.

- Windows 10 Home - 21H1. - 64 bits. - Up-to-date windows.
- Build of operating system: 19043.985. Windows Feature Experience Pack 120.2212.2020.0.
- AMD Software 21.4.1. From AMD website. - BIOS 2021/03/20 3401. From Asus website.
- AMD Chipset Software 2021/02/02 2.11.26.106 (from asus Website).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Schone installatie. Beide m2's volledig gecleant via diskpart, list disk, etc.
- Videokaart en drivers gewisseld. Nvidia GeForce 3070.
- ddu gebruikt om drivers te deinstalleren in veilige modus.
- Alleen met m'n oude ram opgestart. Ben nu ook een memtest aan het doen. Tot op heden geen fouten. Ook de Windows memory test gedaan. Geen errors.
- Systeembestandscontrole gedaan. Systeembestandscontrole gebruiken in Windows 10

Geeft ook aan dat er corrupte bestanden waren. Ook na de schone installaties.

- Er staan allerlei fouten in het logboek over machtigingen ofzoiets.
https://www.timdehoog.nl/...-de-com-servertoepassing/ dat zijn voorbeelden.
- Tijdens de crashes van de game naar desktop, geeft het logboek geen fouten. Vooral bij opstarten.
- op de asuswebsite staat dat ram 16gvk compatibel is. Ik heb echter 16gvkb. Ik weet niet of dat veel uitmaakt als je kijkt naar de foutmeldingen. M'n pc start namelijk goed op,is snel, kan in principe alles doen, behalve dus een game spelen. Hoe zwaarder het spel, hoe sneller hij crasht. Dan zou je denken gpu of cpu.
ik sta op het punt om ander ram te kopen, maar wilde eerst jullie meningen.
- Stresstests gedaan op cpu en gpu. Heaven en prime95. Ook via assasins Creed odyssey en the Division 2 zelf. Dit ging ook goed. Alleen het spel zelf spelen gaat dan niet goed. Heb wel nog een uur the Division gespeeld en geen crash. Mja heh, misschien na 1,5 uur wel...
- no man sky deed het ook, maar had ik een kwartier gespeeld. Maar ja, de foutmeldingen die in het logboek staan, blijven verschijnen.

Ik weet het niet meer. Ik hoop dat jullie nog tips en/of ideeën hebben.

Ik zou bijna denken dat t komt door de ram, omdat 1 lettertje anders is. De ellende begon echter vlak na het installeren van de nieuwe AMD kaart. Eerst op m'n oude moederbord (Gigabyte aorus x570 elite). Daar begonnen spellen in 1 keer te crashen naar desktop.
Nu met het nieuwe moederbord ook. En hetzelfde ram dus. Vreemd...

Groetjes,

Sharita

[ Voor 5% gewijzigd door Sharita2 op 24-05-2021 19:04 . Reden: Crash ook met ram op oude moederbord na installatie AMD Radeon kaart ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
Ik zou dan een setje geheugen online bestellen dat op de QVL staat, daarmee testen en als het daarmee wel werkt houd je het setje.

Als het alsnog crashed stuur je het setje weer terug.

er is nog een nieuwere BIOS die je kan testen. Mogelijk dat het helpt: https://rog.asus.com/nl/m...-hero-model/helpdesk_bios

Chipset drivers ook geinstalleerd?
https://rog.asus.com/nl/m...o-model/helpdesk_download

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Oké, dan ga ik dat doen.

Je bedoelt de beta versie bios?

Yes, chipsetdrivers ook geïnstalleerd.

Dank voor de reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
Niet dat ik betere suggesties heb, maar als je met memtest geen fouten hebt, zie ik niet in waarom je je geheugen zou moeten vervangen.

Welke memtest heb je gedraaid? En hoe lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Ja dat ene lettertje maakt veel uit. Check eerst welke geheugen IC's je hebt in die Ripjaw kit. De GVKB's zijn uitgevoerd in 2 versies. 1 met Samsung D-die's dual rank en de ander met SK Hynix IC's single rank.

Installeer Thaiphoon Burner en check de IC's van alle 4 de dimms.

Je moederbord / processor combo staat trouwens wel op de QVL van G.Skill zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Check eerst welke geheugen IC's... Dat doe ik dus met de Thaiphoon Burner.

Oké.

Je moederbord / processor combo staat trouwens wel op de QVL van G.Skill zelf. : dus dan zou het moeten kunnen inprincipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
vanaalten schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:23:
Niet dat ik betere suggesties heb, maar als je met memtest geen fouten hebt, zie ik niet in waarom je je geheugen zou moeten vervangen.

Welke memtest heb je gedraaid? En hoe lang?
memtest 86. alle 4 de dimms 1 voor 1. 2 passes gedaan.

Ik heb 1 setje uit 2019. En het andere setje is een week oud......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Heb je het bij alle spellen? of alleen division 1/2 en assasins creed O?
deze 3 spellen staan er namelijk bekend om dat ze crashen tijdens opstarten of random tijdens spelen.
Daar staan online heel veel dingen op die je kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ipv nieuw RAM te bestellen en daarmee (ook) te testen, wellicht dat het RAM zelf defecten heeft. Dat kun je met Memtest86+ testen. Wel minimaal 24 uur laten draaien zodat alles goed en lang getest kan worden.

Daarnaast een tip: als je meer dan tweemaal in korte tijd een herinstallatie doet, kun je er wel vanuit gaan dat het probleem hardwarematig is, niet softwarematig.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sharita2 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:45:
memtest 86. alle 4 de dimms 1 voor 1. 2 passes gedaan.

Ah, mooi, heb je dus al wel gedaan! :) Al zijn twee passes wel heel weinig, daar kan nooit het RAM goed mee getest zijn (ik raad altijd minimaal 24 uur aan, want hoe meer RAM je hebt, hoe langer zo'n test duurt). Probeer ook elk latje afzonderlijk, dan kun je in elk geval al beter zien welke van de twee de boosdoener is. Vervolgens met Memtest86+ aan de slag (scheelt je dan de helft te testen...) of met het foutieve RAM in een andere PC testen (gaat het daar ook fout, is het laatje gewoon stuk).

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik heb het bij The division 2, Assassins creed, Runescape, Valheim en Houseflipper.
Ik heb No man sky denk ik te kort gespeeld..

Pff.. ja ik ben ook bang voor hardware matig. Het is alleen zo vaag, dat alles gewoon werkte. Totdat ik de biossen had geupdate en de AMD kaart had geïnstalleerd. Daarvoor had ik een nvidia geforce 2060 Super.
Ik had eerst de Gigabyte Aorus x570 Elite, daar bios update. AMD drivers van gpu eraf gehaald met ddu, kaart erin --> Problemen. Vervolgens ging m'n chipfan stuk. Dus nieuw mobo.
Daar ook nieuwe bios en AMD drivers van pgu op gezet, helemaal schone installatie etc. En ook nog problemen.

Ik heb 2 oude ram latjes en 2 nieuwe. Dat zou betekenen dat die nieuwe latjes ook stuk zijn toevallig. Ik heb namelijk allebei nieuwe latjes los in m'n pc gehad. En crashes bleven.
En het zou betekenen dat misschien wel m'n nieuwe moederbord stuk is, die is een week oud! High end mobo....
M'n ssd's heb ik helemaal leeggehaald. Vertoonden helemaal geen kuren daarvoor. Installaties op beide ssd m2's gedaan. Zou betekenen dat ze misschien allebei wel stuk kunnen zijn. Ik had ze echter ook getest met een programma. En dat programma zei ook: niks mee aan de hand.

Ik ga m'n pc denk ik maar wegbrengen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je de GPU verwisselt en daarna de problemen ontstaan, dan zit het probleem dus waarschijnlijk in de GPU. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
CH4OS schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:48:
Als je de GPU verwisselt en daarna de problemen ontstaan, dan zit het probleem dus waarschijnlijk in de GPU. ;)
Dat zou je denken..... maar had daarna een nvidia geforxe 3070 geprobeerd. Met nieuwe drivers, etc.. En nog steeds het probleem... schiet mij maar lek.. zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Zou toch niet zo kunnen zijn dat toevallig 2 biossen niet sporen samen met de GPU's.
Of dat m'n gloednieuwe amd radeon m'n hele systeem corrupt heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Probeer eens de oplossingen die aangedragen worden the division 2.
Ik had bij 1/2 en odyssee ook dit probleem. en na deze oplossingen was het weg.
2 maanden geleden nieuwe Windows install en het was weer terug ook nu bij valhelm en wild lands.
Weer een stuk of 10 oplossingen voor the division 2 toegepast en daarna was het voor alle spellen weer weg.
Het kost je een uurtje zoeken op Google naar alle oplossingen die aangedragen worden maar misschien een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Sharita2 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:43:
Check eerst welke geheugen IC's... Dat doe ik dus met de Thaiphoon Burner.

Oké.
Sharita2 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:45:
Dan zou het dus goed kunnen dat je een single rank kit met een dual rank kit mixt met geheugen ic's van verschillende merken ook al denk je dat je 2x dezelfde kit hebt. Ik denk dat daar de kern van het probleem zit.
Check het dus met Thaiphoon Burner en post de screenshots hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Ehm.. als ik m'n oude twee dezelfde uit 2019 gebruik. Dan blijf het probleem. En dat had ik eerst niet. Had het als setje gekocht.

En 1,5 week terug die andere.

Ik ben eerlijk gezegd wel klaar met het testen van alles en nog wat. En instellingen in games veranderen. Had dat ook bij oddesey en the Division al gedaan.

Lief van jullie dat jullie hebben mee gedacht. Had ook wel goede hoop in reacties, maar ik heb eigenlijk geen zin meer om te onderzoeken. Ben al 4 weken bezig met m'n pc.
Had nogal wat pech met hardware. En nu dit... Ik ga het ding wegbrengen. Dan mag iemand anders het doen.

Ik laat wel weten hoe het is afgelopen. Dus ik laat de post open :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:41

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je zegt dat je de bios hebt geupdate en een gpu hebt geinstalleerd. Je zou nog even kunnen proberen in de bios XMP uit te zetten als die aan staat. Als je ram incompatible is zou dat het probleem mogelijk kunnen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 25-05-2021 18:34 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharita2
Dat staat uit. Heb het ook geprobeerd met lagere Hz. 2133. Met m'n oudere ram.

En de default instellingen in de bios.

Morgenmiddag breng ik hem weg.

Als zij erachter zijn wat het is. Dan laat ik het weten. Mocht het het ram zijn, dan horen jullie niks meer :p.

Wilde dat nog testen, ander setje kopen en proberen. Maar ben probeermoe..
Zul je net zien dat dat t is🙈.
Zou mij niks verbazen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Nou, hij ligt bij de maker zij hebben geconcludeerd dat alle hardware het doet en hij zou het moeten doen, maar hij doet het niet. Dus net een tip gestuurd over eventueel conflicterende nieuwe x570 biossen met de drivers van de nieuwste kaarten. Stond veel op het internet. Dat mensen na het updaten van de bios, chipset en gpu drivers, problemen kregen.

Dus hopen dat dat het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Even een update.

Heb mijn voeding en GPU overgezet naar het moederbord, intel processor en koeler, en sata, van mijn vriend.

1x raden: Odessey staat al 53 minuten aan. Als hij 2 tot 3 uur aan blijft, dan ben ik overtuigd.

Dus wat blijft over wat het kan zijn: moederbord, processor of m'n SSD's. De werkende GPU van mijn vriend deed het namelijk ook niet in mijn systeem. Die doet het nu wel in zijn systeem: Dominator Ram, Lian Li koeling, Ryzen 9 processor, Asus ROG Strix B550E, 2 m2 ssd.

Op mijn vorige moederbord, met het juiste RAM, crashte hij ook naar Desktop. Ik heb compatible ram gekocht voor m'n andere moederbord. Dus daar kan het niet meer aan liggen als ik die weer ga testen.. Ik heb ook een extra moederbord gekocht: Asus ROG Strix gaming B550F. Om te testen of het niet het moederbord is.

En anders inderdaad toch de verdachte processor. De meneer in de winkel zei dat die in orde was, maar goed, misschien is het niet te zien dat de processor stuk is? Hij vertelde dat de pinnetjes er allemaal goed bij stonden.

Ik ga ook op mijn huidige moederbord de SSD's eruit halen en dan opstarten met de sata ssd die nu werkt. Als het dan ook mis gaat. Dan kunnen het m'n SSD's zijn. Had ze eerst allebei getest 1 voor 1, probleem bleef. Dus of ze zijn allebei stuk. Of het ligt niet aan de M2's.

Nu ik dit zo type, dan wordt de processor steeds verdachter. Ik snap alleen niet dat hij alle stresstests dan overleeft en een spelletje niet. De winkelmeneer had zwaardere en langere stresstests gedaan en dat ging helemaal goed. Heeft iemand enig idee hoe dat kan? (behalve als de processor het dus gewoon doet :P ).

Oja m'n GPU maakt in het moederbord van mijn vriend helemaal geen geluid meer. Hij had eerst last van coil whine. Misschien wel andere voltage instellingen in de bios? Zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Een processor / systeem kan ook problemen geven als de cpu koeler (waterkoeler in dit geval) te strak of te los is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Bedoel je dan wat betreft temperatuur? (temperaturen zijn mooi)
of bedoel je dat de processor dan niet goed in de socket zit ed?

Op mijn vorige moederbord werkte het ook niet. Heb toen de koeling niet aangeraak (Mugen 5).

De maker had mijn waterkoeling er ook even afgehaald om de processor te bekijken. Maar na het terugmonteren werkte het ook niet.

Ik zal erop letten wanneer ik het ga verplaatsen. Dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou de CPU RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Dat ga ik ook zeker doen bij megekko :).

Ook al zou het ook nog een SSD M2 kunnen zijn. Maar dat is wel heel ver gezocht.

Nja.. dat een chipfan stuk gaat, is ook redelijk ver gezocht. En dat is mij ook gebeurd op een mobo van 1,5 jaar oud.
En twee defecte psu's ontvangen. En toen ging m'n processorkoeler gek doen (maakte in 1x lawaai). En ook 2 Razer toetsenborden gehad in 6 maanden en de Razer Viper ultimate. Allemaal rma gestuurd en allemaal vervangen.
Dus heb wel pech.....

Maar goed heh, leer er wel weer van😆.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Vandaag op de dark hero nieuwe ram geprobeerd die op de lijst staat. Werkt niet. GPU heeft ook weer flink coil whine plotseling.

Ook m'n processor en de rest verhuisd naar een nieuw B550 moederbord. Met dus werkende SATA harde schijf, werkende GPU, werkend ram en werkende koeling.
Doet het weer niet. En flinke coilwhine.

De coil whine is wel bijzonder. Want op het oude intel moederbord en i7 processor was er helemaal geen sprake van coil whine. Geen idee of de processor daar invloed kan hebben, maar lijkt wel zo.

Het is dus inderdaad de verdachte processor.
Ik ga een nieuwe bestellen. Kijken of mijn systeem het dan doet (zal wel moeten, anders weet ik echt niet wat het is...).

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 18:47

Zorian

What the fox?

Ik zou eens die voeding gaan verdenken als ik dit zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU aangesloten met twee losse PCIe/VGA kabels ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharita2
Voeding doet t prima op t systeem van m'n vriend ;).

Dus die doet het.

Yes twee losse kabels.

Vanavond prik ik er de Ryzen 7 5800x in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharita2
En het was inderdaad de CPU.

1,5 jaar terug gekocht. De pinnetjes in orde, kan alles doen, hij overleefde stresstests, maar gamen ho maar.

Nieuwe processor erin, en m'n systeem werkt weer als een zonnetje :)
Pagina: 1