Help! Ik heb sinds een week m'n pc geüpgrade. Nieuw moederbord, nieuwe videokaart, extra ram, waterkoeling en een volledige schone installatie. Ondertussen echter al 7 schone installaties.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- AMD Ryzen 5 3600 processor.
- Gigabyte Aorus P850W 80+ GOLD.
- G. Skill DDR4 Ripjaws-V 4x8GB 3200Mhz F4 3200C16D-16GVKB.
- NZXT Kraken X73 RGB
- Asus ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO.
- AMD Radeon RX 6800 XT Midnight black.
- 2x SSD M2 . Een van Samsung en een van Intel.
- Windows 10 Home - 21H1. - 64 bits. - Up-to-date windows.
- Build of operating system: 19043.985. Windows Feature Experience Pack 120.2212.2020.0.
- AMD Software 21.4.1. From AMD website. - BIOS 2021/03/20 3401. From Asus website.
- AMD Chipset Software 2021/02/02 2.11.26.106 (from asus Website).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Schone installatie. Beide m2's volledig gecleant via diskpart, list disk, etc.
- Videokaart en drivers gewisseld. Nvidia GeForce 3070.
- ddu gebruikt om drivers te deinstalleren in veilige modus.
- Alleen met m'n oude ram opgestart. Ben nu ook een memtest aan het doen. Tot op heden geen fouten. Ook de Windows memory test gedaan. Geen errors.
- Systeembestandscontrole gedaan. Systeembestandscontrole gebruiken in Windows 10
Geeft ook aan dat er corrupte bestanden waren. Ook na de schone installaties.
- Er staan allerlei fouten in het logboek over machtigingen ofzoiets.
https://www.timdehoog.nl/...-de-com-servertoepassing/ dat zijn voorbeelden.
- Tijdens de crashes van de game naar desktop, geeft het logboek geen fouten. Vooral bij opstarten.
- op de asuswebsite staat dat ram 16gvk compatibel is. Ik heb echter 16gvkb. Ik weet niet of dat veel uitmaakt als je kijkt naar de foutmeldingen. M'n pc start namelijk goed op,is snel, kan in principe alles doen, behalve dus een game spelen. Hoe zwaarder het spel, hoe sneller hij crasht. Dan zou je denken gpu of cpu.
ik sta op het punt om ander ram te kopen, maar wilde eerst jullie meningen.
- Stresstests gedaan op cpu en gpu. Heaven en prime95. Ook via assasins Creed odyssey en the Division 2 zelf. Dit ging ook goed. Alleen het spel zelf spelen gaat dan niet goed. Heb wel nog een uur the Division gespeeld en geen crash. Mja heh, misschien na 1,5 uur wel...
- no man sky deed het ook, maar had ik een kwartier gespeeld. Maar ja, de foutmeldingen die in het logboek staan, blijven verschijnen.
Ik weet het niet meer. Ik hoop dat jullie nog tips en/of ideeën hebben.
Ik zou bijna denken dat t komt door de ram, omdat 1 lettertje anders is. De ellende begon echter vlak na het installeren van de nieuwe AMD kaart. Eerst op m'n oude moederbord (Gigabyte aorus x570 elite). Daar begonnen spellen in 1 keer te crashen naar desktop.
Nu met het nieuwe moederbord ook. En hetzelfde ram dus. Vreemd...
Groetjes,
Sharita
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- AMD Ryzen 5 3600 processor.
- Gigabyte Aorus P850W 80+ GOLD.
- G. Skill DDR4 Ripjaws-V 4x8GB 3200Mhz F4 3200C16D-16GVKB.
- NZXT Kraken X73 RGB
- Asus ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO.
- AMD Radeon RX 6800 XT Midnight black.
- 2x SSD M2 . Een van Samsung en een van Intel.
- Windows 10 Home - 21H1. - 64 bits. - Up-to-date windows.
- Build of operating system: 19043.985. Windows Feature Experience Pack 120.2212.2020.0.
- AMD Software 21.4.1. From AMD website. - BIOS 2021/03/20 3401. From Asus website.
- AMD Chipset Software 2021/02/02 2.11.26.106 (from asus Website).
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Schone installatie. Beide m2's volledig gecleant via diskpart, list disk, etc.
- Videokaart en drivers gewisseld. Nvidia GeForce 3070.
- ddu gebruikt om drivers te deinstalleren in veilige modus.
- Alleen met m'n oude ram opgestart. Ben nu ook een memtest aan het doen. Tot op heden geen fouten. Ook de Windows memory test gedaan. Geen errors.
- Systeembestandscontrole gedaan. Systeembestandscontrole gebruiken in Windows 10
Geeft ook aan dat er corrupte bestanden waren. Ook na de schone installaties.
- Er staan allerlei fouten in het logboek over machtigingen ofzoiets.
https://www.timdehoog.nl/...-de-com-servertoepassing/ dat zijn voorbeelden.
- Tijdens de crashes van de game naar desktop, geeft het logboek geen fouten. Vooral bij opstarten.
- op de asuswebsite staat dat ram 16gvk compatibel is. Ik heb echter 16gvkb. Ik weet niet of dat veel uitmaakt als je kijkt naar de foutmeldingen. M'n pc start namelijk goed op,is snel, kan in principe alles doen, behalve dus een game spelen. Hoe zwaarder het spel, hoe sneller hij crasht. Dan zou je denken gpu of cpu.
ik sta op het punt om ander ram te kopen, maar wilde eerst jullie meningen.
- Stresstests gedaan op cpu en gpu. Heaven en prime95. Ook via assasins Creed odyssey en the Division 2 zelf. Dit ging ook goed. Alleen het spel zelf spelen gaat dan niet goed. Heb wel nog een uur the Division gespeeld en geen crash. Mja heh, misschien na 1,5 uur wel...
- no man sky deed het ook, maar had ik een kwartier gespeeld. Maar ja, de foutmeldingen die in het logboek staan, blijven verschijnen.
Ik weet het niet meer. Ik hoop dat jullie nog tips en/of ideeën hebben.
Ik zou bijna denken dat t komt door de ram, omdat 1 lettertje anders is. De ellende begon echter vlak na het installeren van de nieuwe AMD kaart. Eerst op m'n oude moederbord (Gigabyte aorus x570 elite). Daar begonnen spellen in 1 keer te crashen naar desktop.
Nu met het nieuwe moederbord ook. En hetzelfde ram dus. Vreemd...
Groetjes,
Sharita
[ Voor 5% gewijzigd door Sharita2 op 24-05-2021 19:04 . Reden: Crash ook met ram op oude moederbord na installatie AMD Radeon kaart ]