m.2 ssd's voordat het "mainstream" was?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Ik ben benieuwd hoe het gebruik van m.2 ssd's was voordat ze mainstream werden, zoals vandaag de dag.
Mijn oudere build met een i7 4770 uit 2013 en H97 moederbord uit 2014 ondersteunde al m.2 ssd's.
Ik was zelfs verbaasd dat het zowel SATA als PCIe ondersteunde, PCIe x2 dat dan weer wel.

Ik weet wel dat in die tijd andere soorten ssd's dan SATA ssd's nog geen boot ondersteuning hadden, waaronder m.2 en mSATA. Zelf had ik pas in 2012 mijn eerste ssd en dat was een 2.5" SATA ssd. Toen waren ze nog prijzig, ik betaalde ruim een Euro per GB.
Pas sinds 2017 merkte ik dat m.2 ssd's steeds vaker als hoofdschijven gebruikt werden, rond de release van Ryzen. Ik kwam zelf pas achter de voordelen en snelheden van m.2 ssd's (nvme) sinds vorig jaar, maar alleen omdat ik voor een nieuwe build ging (geen upgrade meer sinds jaren).

Hoe komt het dat gebruik van m.2 ssd's niet zo actief was in de periode van 2013 totdat het mainstream werd? Kwam het door de stevige prijzen van de schijven? Had het te weinig meerwaarde? Of waren consumenten te weinig ingelezen over dit soort type ssd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:17
prijs. want ook toen werd al gezegd dat ze sneller waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:39
Prijs idd.
Qua snelheidsverschil in de praktijk maakt het nog steeds weinig uit alleen liggen de prijzen nu zo dicht bij elkaar dat je wel gek bent als je geen m2 neemt. Inmiddels zijn gen4 ssd's ook betaalbaar geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs... Én de capaciteit van die flashprintjes was nog niet denderend. (en met name de combinatie van die twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Uszka schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:10:
Prijs idd.
Qua snelheidsverschil in de praktijk maakt het nog steeds weinig uit alleen liggen de prijzen nu zo dicht bij elkaar dat je wel gek bent als je geen m2 neemt. Inmiddels zijn gen4 ssd's ook betaalbaar geworden.
Ik lees inderdaad vaker dat het snelheidsverschil niet merkbaar is. Echter hoor ik ook soms wel dat boottijden toch wel een verschil maken met m.2 tegenover gewone SATA.
Ik vind het trouwens apart dat ook m.2 NVME en m.2 SATA prijzen bijna gelijk aan elkaar zijn, terwijl NVME toch echt stukken sneller is. Vorig jaar heb ik nog een SATA ssd gekozen boven een m.2, alleen omdat er toen een leuke deal was. Die PC heeft pas later een m.2 erbij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:39
F T schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:21:
Echter hoor ik ook soms wel dat boottijden toch wel een verschil maken met m.2 tegenover gewone SATA.
Ligt vooral aan het moederbord. Er staan hier 2 systemen naast elkaar met exact dezelfde ssd. Een met een i5-11400 op een Asus B560 bord en een met een i5-11500 op een Asrock H570 bord. Het Asrock bord boot bijna 2 seconden sneller. Daarnaast nog een gen3 ssd op een Asrock B450 die vergelijkbaar boot met het Asus bord en dan nog wat ouder spul met sata ssd's die nauwelijks langzamer booten dan de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Uszka schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Ligt vooral aan het moederbord. Er staan hier 2 systemen naast elkaar met exact dezelfde ssd. Een met een i5-11400 op een Asus B560 bord en een met een i5-11500 op een Asrock H570 bord. Het Asrock bord boot bijna 2 seconden sneller. Daarnaast nog een gen3 ssd op een Asrock B450 die vergelijkbaar boot met het Asus bord en dan nog wat ouder spul met sata ssd's die nauwelijks langzamer booten dan de Asus.
Interessant om te weten, ik had niet gedacht dat het moederbord hierbij de factor was. Het hoeft dus niet zo te zijn dat dure moederborden sneller zijn of dat oudere borden langzamer zijn.
Zou een factor ook zijn hoe vol het Windows systeem zit? Bijvoorbeeld een schone Windows tegenover een lang geïnstalleerde Windows met veel startup programma's ingeschakeld. Ik zou denken dat de ssd dan meer moet lezen in korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
F T schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Ik vind het trouwens apart dat ook m.2 NVME en m.2 SATA prijzen bijna gelijk aan elkaar zijn, terwijl NVME toch echt stukken sneller is.
Komt denk ik omdat de bottleneck niet zozeer in de SSD zit, maar in de SATA aansluiting.

Een SATA SSD kan wel sneller, maar het lukt niet door de limiet van zo'n 6 Gbps bij SATAIII.
Geef je diezelfde SSD een NVME connectie heb je meteen extra snelheid.
Pagina: 1