Indeling Access Points voor nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wij hebben een nieuwe woning gekocht die eind dit jaar gebouwd gaat worden. De woning is opgebouwd met kalkzandsteen en heeft betonnen vloeren. Buitenbeglazing is triple glas. In deze woning zou ik graag een uitstekend WiFi-netwerk willen hebben en volgens mij heb ik daar nu de kans toe. Binnenkort gaan we namelijk naar de installateur en kunnen we dus bepalen waar loze leidingen moeten komen (waar ik dan zelf een AP via PoE op kan aansluiten).

Het is een vrij groot huis (18x9,5m) en twijfel dan ook over de hoeveelheid AP's / de indeling daarvan. In een eenvoudige variant zou ik op elke verdieping één AP plaatsen + 1 richting de tuin. Dat zou er ongeveer zo uitzien (rode punten zijn de AP's):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh79CSi_LdtuOT0oETfqZjn1ZSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anhdXbNIpaOyGEfkl7fd6JIq.png?f=fotoalbum_large

We kunnen er echter ook voor kiezen om voor 2 AP's per verdieping te gaan. Enerzijds is dat misschien wat overkill, maar aan de andere kant is er nu de kans om het goed te doen. Dat zou er dan ongeveer zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPfNmjDj54v8RBup4RI1vEDemR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roafVPJ2w7cNTQQa9kd69QVa.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog ideeën hierover of tips voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Volgens mij heb je het al aardig goed uitgedacht en als je geen al te dure AP's neemt, Ubiquiti 6 Lite's ofzo, is het waarschijnlijk voor je gemoedstoestand als goed om toch voor meerdere AP's te gaan. Hangt er maar net vanaf wat je budget is. Met een huis als dit moet dat geen al te groot probleem zijn hoop ik :P Ik zie wel een knelpuntje in bijvoorbeeld de werkkamer dat alle apparatuur in de keuken precies er tussenin zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
ziet er al goed uit eigenlijk ...

vergeet wel niet op de meeste plaatsen ook vast bekabelde punten te voorzien...
WiFi is leuk,maar denken dat je ganse huis op WiFi kan draaien/werken is een foute incalcucatie

als ik dan zie dat je best wat kamers hebt waar je best een (dubbel) datapunt kan voorzien, zou ik al bijna zeggen.. mooi datarackje in de garage/techniekkamer indien droog ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou voor de 2e variant gaan en dan het zendvermogen omlaag brengen zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:21
Vwb de begane grond is het handig om te weten waar de koelkast + apparatuur komen. Als die in de lijn van het AP komen dan is het bereik daarachter ronduit waardeloos. Hetzelfde geldt voor het rookkanaal (dubbel vermoed ik) van je open haard.

Kijk dus niet alleen naar de meest centrale plek maar ook wat er mogelijk kan interfereren.

Verder: plaats in iedere kamer voor een fysieke netwerkaansluiting. WiFi is leuk, maar naarmate er meer en meer connected wordt wil je zo veel mogelijk bedraad aan kunnen sluiten. Mocht dat geen optie zijn, doe het dan in ieder geval bij de TV, werkkamers en bv hobbyruimte.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Dank allen.
Weiman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:12:
Ik zie wel een knelpuntje in bijvoorbeeld de werkkamer dat alle apparatuur in de keuken precies er tussenin zit.
RobbieB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:52:
Vwb de begane grond is het handig om te weten waar de koelkast + apparatuur komen. Als die in de lijn van het AP komen dan is het bereik daarachter ronduit waardeloos. Hetzelfde geldt voor het rookkanaal (dubbel vermoed ik) van je open haard.
Goed punt, daar had ik dus net niet over nagedacht. De koelkast / vriezer / etc. komt precies in de wand tussen de werkkamer en de woonkamer. Betekent dit dat er dan ook nog een extra AP in de keuken bij moet?

De pijp van de openhaard gaat langs de muur omhoog. Ik vermoed dat die daarom niet zoveel interfentie geeft?
RobbieB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:52:
Verder: plaats in iedere kamer voor een fysieke netwerkaansluiting. WiFi is leuk, maar naarmate er meer en meer connected wordt wil je zo veel mogelijk bedraad aan kunnen sluiten. Mocht dat geen optie zijn, doe het dan in ieder geval bij de TV, werkkamers en bv hobbyruimte.
ijske schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:48:
vergeet wel niet op de meeste plaatsen ook vast bekabelde punten te voorzien...
WiFi is leuk,maar denken dat je ganse huis op WiFi kan draaien/werken is een foute incalcucatie

als ik dan zie dat je best wat kamers hebt waar je best een (dubbel) datapunt kan voorzien, zou ik al bijna zeggen.. mooi datarackje in de garage/techniekkamer indien droog ?
Dat is ook zeker de bedoeling. Er is een techniekruimte (precies onder de meterkast) waar ik dat soort dingen in kwijt zou kunnen. Vaste datapunten gaan en dan ook zeker komen. Idee is nu om vaste datapunten (of loze leiding i.i.g.) te leggen vanuit de techniekruimte naar:
- Kelder: onbenoemde ruimte 1, onbenoemde ruimte 2 (bestemming deze ruimtes is nog onzeker);
- BG: werkkamer, zithoek (tv) en speelkamer; en
- Verdieping: naar elke slaap/werkkamer.

Twijfel zijn nog:
- De garage;
- De berging;
- De badkamers;
- Een extra datapunt in de eetkamer (onder de tafel, waar ook een stopcontact komt);
- Een beetje het nut van de slaapkamers. In de huidige woning hebben we ook een datapunt in elke slaapkamer, maar deze zijn nog nooit gebruikt. Aan de andere kant, nu zijn ze eenvoudig aan te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rebunted op 24-05-2021 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
je mist nog zolder & tuinhuis in je datapunten lijst (als die er komen) .. verders ziet het er prima uit hoor

als je die telkens al is dubbel uitvoert kom je al snel aan de 20+ data kabels, beetje veel voor een meterkast
ook ga je merken dat veel meuk een datapoortje nodig heeft, zonnepanelen, domotica etc etc

vraag ook zeker dat ze alle leidingen in 19mm (3/4") worden aangelegd ! nergens overgang flexibel gebruiken !

misschien zelfs kijken of je een vaste buis van 50mm kan krijgen tussen meterkast & technische kelder (en eventueel in kelder werken met kabelgoot als dat niet juist eronderzit)... dan is het gemakkelijk later ooit dingen bij te leggen

[ Voor 21% gewijzigd door ijske op 24-05-2021 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Ik zou het AP gewoon in de keuken plaatsen en kijken hoe het bereik is in je werkkamer. Als er toch een bedrade aansluiting komt voor je computer/laptop/etc, kun je er nog altijd voor kiezen om een in-wall AP te plaatsen: https://store.ui.com/products/unifi-in-wall-hd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
ijske schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:26:
je mist nog zolder & tuinhuis in je datapunten lijst (als die er komen) .. verders ziet het er prima uit hoor

als je die telkens al is dubbel uitvoert kom je al snel aan de 20+ data kabels, beetje veel voor een meterkast
ook ga je merken dat veel meuk een datapoortje nodig heeft, zonnepanelen, domotica etc etc

vraag ook zeker dat ze alle leidingen in 19mm (3/4") worden aangelegd ! nergens overgang flexibel gebruiken !

misschien zelfs kijken of je een vaste buis van 50mm kan krijgen tussen meterkast & technische kelder (en eventueel in kelder werken met kabelgoot als dat niet juist eronderzit)... dan is het gemakkelijk later ooit dingen bij te leggen
Inderdaad. In ons huidige huis zaten dus wel flexibele overgangen; kabel trekken was echt een hel. De technische ruimte zit onder de kelder en het is inderdaad de bedoeling dat daar een of meerdere vaste buizen naar onderen gaan. E.e.a. hangt ook af of de loze leidingen (voor de datapunten) gelijk in de technische ruimte kunnen uitkomen (voorkeur).
RobbieB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:36:
Ik zou het AP gewoon in de keuken plaatsen en kijken hoe het bereik is in je werkkamer. Als er toch een bedrade aansluiting komt voor je computer/laptop/etc, kun je er nog altijd voor kiezen om een in-wall AP te plaatsen: https://store.ui.com/products/unifi-in-wall-hd
Die in-wall's zijn inderdaad ideaal, thx. Dit heeft wel een nieuw idee in mijn hoofd gebracht. Het is namelijk zo dat in de werkkamer en woonkamer ook bouwkundige nissen komen (die we zelf aan aanleggen). Als ik op de plek van die nis nou een datapunt laat uitkomen, dan kan ik daar 3 AP's gaan plaatsen en kunnen die ook nog redelijk uit het zicht worden gewerkt (i.p.v. aan het plafond). Op bijgaande tekening in het rood de locatie van de nissen en in groen waar de in-wall zou kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0afB9U76lSIxI5RsH3fkvsTl_mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kc34MUKLFChRqSPf76Jxc2b9.png?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van dit idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 22:47
Rebunted schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Die in-wall's zijn inderdaad ideaal, thx. Dit heeft wel een nieuw idee in mijn hoofd gebracht. Het is namelijk zo dat in de werkkamer en woonkamer ook bouwkundige nissen komen (die we zelf aan aanleggen).
...

Wat vinden jullie van dit idee?
Zorg er dan wel voor dat die goed geventileerd zijn, immers elektronica (ook kleine accesspoints) zorgen voor warmte, en nog maar niet te spreken over als er een apparaat kapot gaat, check ook bijv je verzekering, die vinden het vaak niet zo tof als je allerlei apperatuur gaat verstoppen in krappe ruimtes die daar niet voor bedoeld zijn (ook geen standaard verlengsnoer bijv in je nisje leggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
ytterx schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:15:
[...]

Zorg er dan wel voor dat die goed geventileerd zijn, immers elektronica (ook kleine accesspoints) zorgen voor warmte, en nog maar niet te spreken over als er een apparaat kapot gaat, check ook bijv je verzekering, die vinden het vaak niet zo tof als je allerlei apperatuur gaat verstoppen in krappe ruimtes die daar niet voor bedoeld zijn (ook geen standaard verlengsnoer bijv in je nisje leggen)
Die in walls worden gevoed via PoE dus het enige dat door je nis loopt is een netwerkkabel. Het AP zelf zit op de muur, die wil je niet in je nis hebben want dan neemt het bereik teveel af.

Advies zou wel zijn om er inderdaad 3 te plaatsen. Laag bij de grond is in principe geen goede plek voor een AP, maar als je er genoeg plaatst kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ik dacht een soort van speakergrill bovenin in het bovenste vak van de nis te plaatsen en daarachter het access point te plaatsen. Uiteraard moet de bovenkant van dit vak (waar de grill in zit) dan niet van te dik / massief materiaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN17iAsBQmzE-vzPzyYP9P6RS-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfjF0OGmDCQgUeE0fIrVBxln.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dat kunnen werken of is dat ook te blokkerend voor het signaal en moet ik bij het originele plan van plafond AP’s blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou er iig 1 dicht bij de tuin hangen. Ik heb er zelf 1 in de schuur, maar vaak blijft mijn telefoon net op de AP hangen wat niet lekker is als je weer in de woonkamer zit. 2e ap hangt namelijk voorin het huis. Ik zou er 2 op de begane grond doen en 1 boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Rebunted schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:45:
Ik dacht een soort van speakergrill bovenin in het bovenste vak van de nis te plaatsen en daarachter het access point te plaatsen. Uiteraard moet de bovenkant van dit vak (waar de grill in zit) dan niet van te dik / massief materiaal zijn.

[Afbeelding]

Zou dat kunnen werken of is dat ook te blokkerend voor het signaal en moet ik bij het originele plan van plafond AP’s blijven?
Ik zou een AP nooit ergens achter hangen.. is per definitie al signaal verlies. Dan is AP's aan het plafond idd een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je zo'n huis gaat bouwen zou ik in ieder geval serieus in iedere kamer een inwall via poe overwegen. Heb je niet alleen wifi maar ook bekabeld. Want eigenlijk wil je alles wat stationair is bekabeld aansluiten. Vergeet niet dat voor de toekomst een goed netwerk in huis een grote plus (vooral bij verkoop). Ik snap dat het niet gratis is, maar ik zie het iedere keer weer, eerst eruit bezuinigt om het in later stadium toch maar weer te realiseren. Riep dit al 20 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Frogmen op 26-05-2021 08:39 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Bedenk wel dat veel AP's goed klinkt maar dat te veel AP's problemen gaat geven.
AP's moeten zo zijn gedimensioneerd dat ze net overlap aan de rand van hun bereik hebben en liefst niets meer.

Bedenk ook dat elk AP bij voorkeur op een ander kanaal moet staan en dat je met name op de 2,4Ghz eigenlijk maar drie kanalen beschikbaar hebt.
Persoonlijk zou ik voor een AP per verdieping gaan en voor de tuin een buiten AP ophangen.
Voor de zekerheid kun je dan verder voor voldoende vaste aansluitingen zorgen zodat mocht er onverhoopt toch behoeft zijn aan een extra AP ergens dat het simpel is uit te breiden.

Een laatste tip, begin niet aan mesh systemen maar koop goede AP's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
Goed dat je er over nadenkt.

Ik ben niet zo enthousiast over in-walls.
Dikwijls staat daar iets voor, en geraakt dat signaal niet zo ver. Bovendien zitten die dingen laag tegen de grond wat ook minder goed werkt dan als ze aan het plafond of boven aan een muur hangen.

Hang er 2 per verdieping aan het plafond, en wees dan niet zuinig met vaste ethernet aansluitingen.
Wat je werkkamer betreft en de keuken.
Als je een AP in de werkkamer hebt, en dan aan het plafond in de woonkamer zal dat zeker voldoende zijn.

De kelder.... geen idee of je daar ook wifi wil.... Je kan natuurlijk altijd een vaste leiding leggen en het AP pas plaatsen als je er een toepassing voor hebt.
wifi gaat ook door de vloer. Wij dekken de 2de verdieping hier af met een AP op de 1ste verdieping.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1