Desktop icons verdwijnen achter Conky windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 12:34
Ik probeer conky achter de desktop window te plaatsen in mijn Arch Linux omgeving, omdat eventuele desktop icons onbereikbaar zijn wanneer deze om wat voor reden dan ook achter een conky window vallen. Op dit moment maak ik gebruik van KDE Plasma, met de KWin window manager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcfSGMx2y56AR1gJbyUQtDKOQlk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ChBEkN74GQGZaQVvITF8R04s.png?f=user_large

De huidige configuratie van een van mijn conky windows:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
conky.config = {

-- Window Settings
   own_window = true,
   own_window_type = 'normal',
   own_window_transparent = true,
   own_window_hints = 'undecorated,sticky,skip_taskbar,skip_pager,below',
   own_window_argb_visual = true,
   own_window_class = 'Conky',
   double_buffer = true,
   minimum_width = 340, minimum_height = 140,-- width | height
   maximum_width = 740,
   alignment = 'bottom_left',
   gap_x = 60,-- left | right
   gap_y = 50,-- up | down

-- End Window Settings

-- Font Settings
   use_xft = true,
   font = 'Sans-serif:size=10',
   xftalpha = 1,
   override_utf8_locale = true,
   uppercase = false,

-- Color Settings
   draw_shades = false,
   default_shade_color = '000000',

draw_outline = false,-- amplifies text if true
   default_outline_color = '000000',

default_color = '4b8bad', -- Lithium blue

-- Borders Section
   draw_borders = false,
   stippled_borders = 5,
   border_inner_margin = 5,
   border_outer_margin = 0,
   border_width = 2,
   draw_graph_borders = false,

--  Miscellaneous Section
   background = true,
   use_spacer = 'none',
   no_buffers = true,
   short_units = true,
   imlib_cache_size = 0,
   update_interval = 1,
}

conky.text = [[

${font Product Sans:size=72}${color0}${time %H:%M}\
${font Product Sans:size=22}
${time %A %d %B}${font}

]]

Ik heb vooral allerlei settings proberen te wijzigen onder "Window Settings", maar tot nu toe heb ik geen instelling gevonden die het mogelijk maakt dat ik op een icon achter een conky window kan klikken, of om conky in de root window te plaatsen en nog steeds zichtbaar. Ik vermoed dat de wallpaper in de desktop window draait, binnen kde plasma, waardoor dit laatste niet mogelijk is.

Ik ben vooral benieuwd of iemand een omgeving heeft waar hij/zij dit wel voor elkaar heeft gekregen, met of zonder kde (plasma).

[ Voor 4% gewijzigd door Storm90 op 24-05-2021 15:43 ]

Beste antwoord (via Storm90 op 31-05-2021 22:19)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk niet dat wat je wilt gaat werken. Zoals je aangeeft, de iconen bestaan als onderdeel van de desktop. Conky komt als laag daar bovenop. Zou je Conky dus 'achter' de iconen willen plaatsen, dan wordt het onzichtbaar en onbereikbaar, omdat het dan ook achter de wallpaper zal verdwijnen. Geef gewoon een van de twee een andere plek.

Zie het als een papiertje op je bureau onder de laklaag te willen plaatsen, maar wel bereikbaar houden. Dat gaat ook niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Denk niet dat wat je wilt gaat werken. Zoals je aangeeft, de iconen bestaan als onderdeel van de desktop. Conky komt als laag daar bovenop. Zou je Conky dus 'achter' de iconen willen plaatsen, dan wordt het onzichtbaar en onbereikbaar, omdat het dan ook achter de wallpaper zal verdwijnen. Geef gewoon een van de twee een andere plek.

Zie het als een papiertje op je bureau onder de laklaag te willen plaatsen, maar wel bereikbaar houden. Dat gaat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:54

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als ik google op 'conky transparency' dan zie ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn om Conky half-doorzichtig te maken, zodat je wel de desktop er door heen ziet. Maar de iconen zullen dan nog steeds onbereikbaar zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 12:34
Hero of Time schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:43:

Dank voor je reactie! Ik heb het ook maar even opzij gelegd. Ik had gehoopt dat je meerdere screens over elkaar kon plaatsen waarbij de wallpaper in de root window kon worden geplaatst, los van de window met desktop icons en conky daar tussenin oid. Maar mogelijk mis ik nog wat kennis op bepaalde gebieden waardoor het mogelijk lijkt, maar in de praktijk tegenvalt. Dan maar voor nu een beetje uitkijken met dekstop icons :)

[ Voor 4% gewijzigd door Storm90 op 03-06-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het gelaagd tonen van 'vensters' kan prima. Ware het niet dat bij Plasma en de vele andere desktop omgevingen, de wallpaper en desktop iconen dus van 1 applicatie is. Het is dus niet zoals dat je je webbrowser achter je file manager kan plaatsen en via transparantie beide kan zien.

Je moet je dus idd goed bewust zijn van welk proces of applicatie voor welke laag/lagen zorgt.