Server voor (klein) bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Betreft een server voor een relatief klein bedrijf, waar nu 8 mensen werken. Het lijkt me goed rekening te houden met meer personen, aangezien het een groeiend bedrijf is en een beetje marge nooit onhandig is. Ik zo dus uit willen gaan van max 15-20 man die er werken.

De server zal zaken als Active Directory, DNS en Group Policy Management moeten draaien en daarnaast dienen als fileserver.

Voor zover ik op de hoogte ben wordt er vooral veel met Office-gerelateerde documenten gewerkt, waardoor opslag niet enorm hoeft te zijn, maar ook hier geldt dat een beetje groeiruimte niet verkeerd zou zijn. Ook zou ik graag RAID willen kunnen toepassen, alleen al om de snelheid van de schijven op te kunnen krikken. Sowieso moeten er 2 of meer harde schijven in kunnen en een SSD voor het OS.

Een CPU met 4 cores lijkt me voldoende of zou dat zelfs al overdreven zijn? Daarnaast denk ik aan 8Gb geheugen.

Het mag een systeem uit losse onderdelen zijn, maar ook (of juist) een kant en klaar systeem is prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is nog geen budget opgesteld en men gaat af op mijn advies. Ik zie bijvoorbeeld de HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421), die zo'n 440 kost. Gooi er een paar schijven tegenaan en je komt denk ik op max 700-750 euro. Al zit je met deze server op een dual core processor, zou dit genoeg zijn voor de beschreven taken?

Uiteindelijk zal het budget voor de hardware denk ik max 1000 euro zijn, al zullen ze met iets meer ook akkoord gaan als ik dat adviseer, denk ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Componenten of een compleet systeem waar opslag aan toegevoegd wordt. Of een barebone met de juiste componenten erbij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Liefst natuurlijk zo klein, stil en energiezuinig als mogelijk. Maar dit zijn geen harde eisen. Waar de server exact komt te staan is nog niet duidelijk maar dit zal niet in het kantoor zelf zijn dus een beetje geluid hoeft niet direct storend te zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik weet dat ik zelf nog geen lijstje heb gemaakt, ook omdat ik de componenten niet heel spannend vind. Mijn voorkeur gaat ook lichtelijk richting een kant en klaar systeem waar alleen wat opslag bij hoeft, of zoiets.
Opties die mij geschikt leken zijn:
HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421)
HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P18584-421)
Dell T40

Echter heeft de eerste HP 2 cores, is dat voldoende? De Dell heeft volgens mij niet zo'n snelle hardeschijf bus? De tweede HP P18584-421) lijkt me de beste van deze drie maar kost ook een stuk meer.

Weten jullie betere opties, of is er een combinatie van componenten die jullie aan zouden bevelen?

Beste antwoord (via YES op 24-05-2021 18:25)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:03:
[...]
Wat ze vooral willen hebben is dat accounts beter beheert worden, data niet meer lokaal op unencrypted schijven staat et cetera. Met alles posts en adviezen hier denk ik dat ze dat prima kunnen (laten) doen in de cloud. Ze hebben hun belangrijkste werk in een portal zitten en documenten staan zoals gezegd op laptops, die 's avonds mee gaan naar huis, waardoor ze als het pand plat brand de volgende dag vanuit huis alsnog aan het werk zouden kunnen.

Ik denk dan ook niet dat het zo uitgebreid hoeft als jij beschrijft.

Maar ik ga ze dus adviseren naar de cloud te gaan, en aangezien ze al een partij hebben waarmee ze samenwerken voor die portal, website en e-mail (via office365) zal dat wel goed komen denk ik.
Cloud is een nogal vaag begrip en in deze context niet eens heel relevant.

Ik denk dat je ze primair moet adviseren of genoemde partij waarmee ze samenwerken voor die portal, de hele verantwoordelijkheid voor hun ICT kan overnemen. Wáár die partij dan zijn data host is niet relevant. Dat kan een MSP zijn die on-prem (bij de MSP dus) alle data op slaat, alles in de Amazon, Microsoft of Google cloud duwt, of een hybride vorm daarvan.

Voor de kosten per werkplek per maand, is het anno 2021 zeker voor kleinere bedrijven die geen eigen ICT in huis hebben, vaak voordeliger te gaan voor totale ontzorging, ook op gebied van end-user devices, telefonie, etc.

Het enige waar ze echt heel erg goed voor moeten zorgen, zijn afspraken over de ontbinding van het contract. Die afspraken moeten ze maken als de relatie goed is. Je zit niet te wachten op gijzeling van je data mocht de partij toch minder goed bevallen. Voor dat soort momenten moet je tevorel al goede afspraken maken, inclusief eventuele kosten, mochten ze binnen het contract besluiten naar een andere MSP te gaan.

MSP's zijn er iig zat en wellicht kan de partij waar ze nu al diensten afnemen al alles voor ze verzorgen. Bevalt die partij goed, zou ik die zeker meenemen in de businesscase, maar OOK gaan praten over andere partijen die dit kunnen zodat ze een goede vergelijking hebben. (Dat hoeft geen heel ingewikkeld verhaal te worden, geen businesscase van 80 pagina's, maar even een goede rekensom maken worden ze hoe dan ook niet slechter van.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 09:15
Hou er rekening mee dat er geen licentie bij die prijs zit en een licentie van Windows Server 500+ euro is. Ik zal (zeker als het om een bedrijf gaat) ook geen key kopen van een paar tientjes en daarmee een risico lopen.

Het hangt een beetje ervan af van de usercase, maar ik zal zelf voor een oplossing gaat met Office 365 met een synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Ik weet dat dit geen antwoord op je vraag is; maar help je hier dit bedrijfje daadwerkelijk mee? Behalve als ze iets van een client-server applicatie hebben of een andere bijzondere situatie, zijn dit soort bedrijfjes vele malen beter af met een Office365.. wat @da_PSI zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb een hardware budget benoemd en bewust niet over software begonnen. Misschien helemaal duidelijk maar de prijzen voor software (WIndows Server) ga ik nog uitvogelen, want dat licentiemodel van Microsoft lijkt een studie op zich.. Binnenkort ga ik met ze zitten om e.e.a. door te nemen dus dan wil ik ook een beetje een indicatie kunnen geven van wat ik denk dat ze nodig zullen hebben (hardware en software) en wat dat gaat kosten. Dit topic is dus meer ter oriëntatie en voorbereiding daarop.

@da_PSI en @cyberbetica AD kunnen draaien is een must, tenzij er in office365 of andere cloudoplossing dezelfde zaken te regelen valt. Beheer van de bedrijfslaptops en accounts is iets wat ze nu niet goed geregeld hebben en wel geregeld willen hebben.

Op mijn werk mogen we omwille van veiligheid nauwelijks iets met de cloud doen dus ik heb daar weinig ervaring mee. Of wat ik wil met cloud diensten kan weet ik daarom eigenlijk niet..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zou voor AzureAD icm met iets van Intune gaan in plaats van een SPOF van 1000 euro. Heb je ook meteen alle Office en Windows licenties geregeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-05 22:42
Weet niet of het overdreven is, maar ik zou (als ik zelf AD zou draaien) in ieder geval twee servers _dedicated_ AD controller maken. File- en andere services op andere systemen.
Wellicht is het dan interessant om twee fysieke systemen neer te zetten, en daarop meerdere VM's. Dan kun je, als je later uitbreidt, relatief makkelijk andere hardware eronder schuiven. En was het niet zo dat een Windows licentie inclusief VM's is?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:56:
Ik zou voor AzureAD icm met iets van Intune gaan in plaats van een SPOF van 1000 euro. Heb je ook meteen alle Office en Windows licenties geregeld. :)
Verschuif je je SPOF dan niet naar je internetverbinding? Volgens mij liggen die er vaker uit dan servers die defect raken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:37

ralpje

Deugpopje

Als je voor de fysieke server(s) gaat, houd je dan ook rekening met een backup-oplossing voor je files? Het liefst off-site, uiteraard.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:52:
Ik heb een hardware budget benoemd en bewust niet over software begonnen. Misschien helemaal duidelijk maar de prijzen voor software (WIndows Server) ga ik nog uitvogelen, want dat licentiemodel van Microsoft lijkt een studie op zich.. Binnenkort ga ik met ze zitten om e.e.a. door te nemen dus dan wil ik ook een beetje een indicatie kunnen geven van wat ik denk dat ze nodig zullen hebben (hardware en software) en wat dat gaat kosten. Dit topic is dus meer ter oriëntatie en voorbereiding daarop.

@da_PSI en @cyberbetica AD kunnen draaien is een must, tenzij er in office365 of andere cloudoplossing dezelfde zaken te regelen valt. Beheer van de bedrijfslaptops en accounts is iets wat ze nu niet goed geregeld hebben en wel geregeld willen hebben.

Op mijn werk mogen we omwille van veiligheid nauwelijks iets met de cloud doen dus ik heb daar weinig ervaring mee. Of wat ik wil met cloud diensten kan weet ik daarom eigenlijk niet..
Juist dan is AzureAD/Office365/Intune geschikt. Cloud is over het algemeen een stuk veiliger dan een server in een bezemkast (nofi)

Daarbij, klein bedrijf, maar AD server moet: patches, backups, vervanging, reparatie, shit fixen omdat DNS weer stuk is, complexe VPN oplossing zodat mensen thuis kunnen werken. The list goes on. Daar komt een dikke investering van hardware, licenties, setup, koeling, elektra, ruimte (kost ook geld) bij. 8 users aanmaken in office365 en een handvol laptops in intune hangen is een ochtend werk. De grootste investering is de eenmalige setup, daarna een vast voorspelbaar maandbedrag.

De SPOF van de internetverbinding is een valide punt, maar ik durf te stellen dat een enkele monolitische server er vaker uit ligt dan een internetverbinding. Daarnaast kun je die SPOF makkelijk naar een tijdelijke 4/5G verbinding of naar mensen thuis verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Laatst online: 10:09
Lijkt verstandig om daar als eerste even in te verdiepen dan. Want on-premise oplossingen neerzetten lijkt mij, vooral voor zo een kleine omgeving met weinig specifieke wensen, echt niet de oplossing. Veel meer nadelen dan voordelen die dan behaald kunnen worden.

Was al bezig een heel verhaal te tikken, maar de 3 sleutelwoorden die @cyberbetica heeft weg gegeven (AzureAD/Office365/Intune) moeten voldoende zijn.

Vergeet trouwens niet dat Office365 ook een back-up oplossing nodig heeft (afhankelijk van de wensen van het bedrijf).

Hoe is de rest van de omgeving trouwens geregeld straks? Bevat de opdracht slechts het neerzetten van een server? Of willen zij ook dat jij straks beheer van hardware en software gaat regelen bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door Panini op 24-05-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Nog maar een kleine aanvulling van mijn kant. Mocht het een cloud gebeuren moeten worden, dan zal ik het beheer waarschijnlijk niet gaan doen omdat ik er te weinig van weet. Dat vind ik zelf niet erg, het zijn goede vrienden van me en als zij een betere oplossing met cloud-based spullen hebben dan is dat beter natuurlijk.

Wat betreft cloud, ik lees dat je met Azure AD toch een iets ander product krijgt dan met de AD uit Windows Server. Dus of dat alle behoeftes goed afdekt weer ik ook niet. Mocht iemand dat in een paar zinnen kunnen uitleggen dan hoor ik het graag.

Ik ben zelf comfortabel met een fysieke server, heb daar ervaring mee en er meerdere opgetuigd en ingericht. @avdongen ik denk dat het inderdaad overkill is om meerdere systemen te gaan draaien. Uiteraard ben je dan wel de lul als iets defect gaat, maar ik kan desnoods nog een backup systeem klaarzetten en de OS-schijf dmv backup/retentie bijhouden zodat je snel weer draait (data backup naar de cloud zat sowieso ook in mijn idee van het geheel, de OS schijf had ik zelf nog niet bij stil gestaan). Ook dit zijn dingen die ik voor moet leggen aan ze, geen idee wat ze daarmee zouden willen.

@fm77 dat denk ik eigenlijk ook een beetje. Al ben ik biased wat betreft cloud of fysiek want ik heb veel meer ervaring met fysiek. Ze kunnen natuurlijk ook een hotspot aanslingeren bij een internetstoring, lijkt me dat je dan nog steeds kan werken.

@ralpje Daar houd ik zeker rekening mee. Heb daar zelf op mijn eigen server/lab een goed werkende oplossing met retentie etc. voor dus bij een fysieke server zou ik die op dezelfde manier kunnen inrichten.

@cyberbetica en @Panini, ik heb bovenstaande verhaal al helemaal uitgetikt voor jullie reacties kwamen maar ik neem ze nog even snel mee:
Het is mij duidelijk dat jullie veel meer voordelen in de cloud zien. Ik zie de voordelen ook wel, maar vanuit mijn eigen ervaring ga ik (eigenlijk automatisch) richting fysiek denken.

Het is overigens geen opdracht. Je moet het zo zien: ik help hun met IT-gerelateerde dingetjes, ze vragen me soms om advies maar als een beeldscherm het niet meer doet en ze komen er niet uit kom ik ook even langs. Stelt echt weinig voor en het is meer een vriendendienst. We hebben een uurtarief afgesproken waar we ons beide goed bij voelen. Zodat zij wat van mij mogen verwachten maar ik vraag geen enorm bedrag omdat het voor mij hobby/een vriendendienst is. En bij het tarief is rekening gehouden met dat ik het bij de Belastingdienst opgeef als "Inkomsten uit overig werk", zodat het netto een leuk bedrag blijft.
Euhm, conclusie van dit stukje is dat het dus wél een soort opdracht is. :+

Nu willen ze dus gaan professionaliseren nadat ze een analyse hebben laten doen door een cyber-security verzekeraar. Ze waren al van veel zaken op de hoogte (ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen en ik heb ze ook wel eens dingen aangegeven) en hebben nu de bevestiging gekregen dat er iets moet gebeuren. Mij hebben ze gevraagd het rapport ook door te nemen en vervolgens mee te denken. Vanuit mijn on-premise bias ben ik richting fysieke server gaan denken maar dit is wellicht niet de beste oplossing.

Ik zal ze dan ook eerlijk uitleggen dat de beste oplossing niet in mijn expertise gebied ligt. En dat ik het interessant genoeg vind om het te leren en er ervaring mee op te doen, maar dat ik voor het uitdenken en optuigen ervan niet de aangewezen persoon ben. Het is dan aan hen om te bedenken wat ze er mee willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe verleidelijk dit ook is om te doen (als hobby project) lijkt het me ook niet verstandig om hier aan te beginnen. Je bent dan nml ook meteen hun eerste aanspreekpunt voor alles wat fout gaat.
En als er wat fout gaat ben je ook meteen de verantwoordelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
fm77 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:44:
Hoe verleidelijk dit ook is om te doen (als hobby project) lijkt het me ook niet verstandig om hier aan te beginnen. Je bent dan nml ook meteen hun eerste aanspreekpunt voor alles wat fout gaat.
Volgens mij zeg ik in mijn vorige reactie als laatste ook dat ik ze ga adviseren/vertellen dat ik niet de aangewezen persoon ben om dit (cloud-based oplossing dus) voor ze te gaan regelen?

Daarnaast, ik ben geen hobbyist maar beroepsmatig ook met dit soort zaken bezig. Maar dat is dan wel, zoals gezegd, met on-premise oplossingen.

Maar de bottom-line is: mijn advies zal in dit geval niet zijn om een fysieke server door mijn persoontje te laten optuigen. Ik zal ze adviseren een partij in de arm te nemen die een cloud-based oplossing voor ze kan optuigen. Hoe zich dat dan verder ontwikkelt zien we daarna vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

fm77 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:44:
Plus, het kan héél hard in de papieren gaan lopen.
Bedrijf van 8 FTE kost *per uur* minimaal €400 (€50x8) als het plat ligt. Ofwel, €3200 per dag.

Ik zou in dit geval een van de vele MSP's bellen en hen voor een paar tientjes per werkplek per maand, de hele handel laten overnemen. Doen zij het beheer én onderhoud, alles remote, alleen een paar (door hen beheerde) thin clients, fat clients of laptops op locatie.

Bij een beetje MSP nemen zij meteen de al dan niet redundant internet verbinding voor hun rekening en verwerken die in de prijs per werkplek per maand. Met 8 werkplekken moet je voor ergens tussen de €800 en €1200 per maand al een aardig eind kunnen komen en groeit het bedrijf, kan zo'n oplossing zonder investering meegroeien. (Dit soort bedrijven hosten in de regel enkele duizenden werkplekken. 8 werkplekken meer of minder merken ze niet eens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tenzij je bij een organisatie als Urenco werkt, word die soep niet zo heet gegeten. :)
Het kan company policy zijn, maar dat kan ook het gevolg zijn van onbekend maakt onbemind.

Je bank en verzekeraar werken vrijwel 100% zeker geheel of gedeeltelijk in de cloud... Zeker wettelijk mag er op dat gebied heel veel. (Veel van dat soort organisaties hebben daar anno 2021 ook weinig problemen meer mee.)

Een slecht beheerde on-prem ongeving die met budgettaire beperkingen is opgetuigd, is in de regel veel minder veilig dan een goed beheerde "cloud" omgeving van een MSP.

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 24-05-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Tenzij je bij een organisatie als Urenco werkt, word die soep niet zo heet gegeten. :)
Het kan company policy zijn, maar dat kan ook het gevolg zijn van onbekend maakt onbemind.

Je bank en verzekeraar werken vrijwel 100% zeker geheel of gedeeltelijk in de cloud... Zeker wettelijk mag er op dat gebied heel veel. (Veel van dat soort organisaties hebben daar anno 2021 ook weinig problemen meer mee.)
De soep wordt zo heet gegeten bij ons. Alles on-premise in een enorm datacenter. Gewoon zelf een cloud bouwen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:59:
[...]
De soep wordt zo heet gegeten bij ons. Alles on-premise in een enorm datacenter. Gewoon zelf een cloud bouwen dus.
Fair enough. :)

Dan werk je bij een van de organisaties waarbij dat een logische keuze is, of de directie leeft nog in het jaar 2005. (For the record, ik verwacht niet dat je deze vraag beantwoord. Kan me goed voorstellen dat je dat ook niet mag op social media.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Plus, het kan héél hard in de papieren gaan lopen.
Bedrijf van 8 FTE kost *per uur* minimaal €400 (€50x8) als het plat ligt. Ofwel, €3200 per dag.

Ik zou in dit geval een van de vele MSP's bellen en hen voor een paar tientjes per werkplek per maand, de hele handel laten overnemen. Doen zij het beheer én onderhoud, alles remote, alleen een paar (door hen beheerde) thin clients, fat clients of laptops op locatie.

Bij een beetje MSP nemen zij meteen de al dan niet redundant internet verbinding voor hun rekening en verwerken die in de prijs per werkplek per maand. Met 8 werkplekken moet je voor ergens tussen de €800 en €1200 per maand al een aardig eind kunnen komen en groeit het bedrijf, kan zo'n oplossing zonder investering meegroeien. (Dit soort bedrijven hosten in de regel enkele duizenden werkplekken. 8 werkplekken meer of minder merken ze niet eens.)
Wat ze vooral willen hebben is dat accounts beter beheert worden, data niet meer lokaal op unencrypted schijven staat et cetera. Met alles posts en adviezen hier denk ik dat ze dat prima kunnen (laten) doen in de cloud. Ze hebben hun belangrijkste werk in een portal zitten en documenten staan zoals gezegd op laptops, die 's avonds mee gaan naar huis, waardoor ze als het pand plat brand de volgende dag vanuit huis alsnog aan het werk zouden kunnen.

Maar ik ga ze dus adviseren naar de cloud te gaan, en aangezien ze al een partij hebben waarmee ze samenwerken voor die portal, website en e-mail (via office365) zal dat wel goed komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:02:
[...]

Fair enough. :)

Dan werk je bij een van de organisaties waarbij dat een logische keuze is, of de directie leeft nog in het jaar 2005. (For the record, ik verwacht niet dat je deze vraag beantwoord. Kan me goed voorstellen dat je dat ook niet mag op social media.)
Er zijn wel goede redenen voor denk ik ja :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat je ze primair moet adviseren of genoemde partij waarmee ze samenwerken voor die portal, de hele verantwoordelijkheid voor hun ICT kan overnemen. Wáár die partij dan zijn data host is niet relevant. Dat kan een MSP zijn die on-prem (bij de MSP dus) alle data op slaat, alles in de Amazon, Microsoft of Google cloud duwt, of een hybride vorm daarvan.

Voor de kosten per werkplek per maand, is het anno 2021 zeker voor kleinere bedrijven die geen eigen ICT in huis hebben, vaak voordeliger te gaan voor totale ontzorging, ook op gebied van end-user devices, telefonie, etc.

Het enige waar ze echt heel erg goed voor moeten zorgen, zijn afspraken over de ontbinding van het contract. Die afspraken moeten ze maken als de relatie goed is. Je zit niet te wachten op gijzeling van je data mocht de partij toch minder goed bevallen. Voor dat soort momenten moet je tevorel al goede afspraken maken, inclusief eventuele kosten, mochten ze binnen het contract besluiten naar een andere MSP te gaan.

MSP's zijn er iig zat en wellicht kan de partij waar ze nu al diensten afnemen al alles voor ze verzorgen. Bevalt die partij goed, zou ik die zeker meenemen in de businesscase, maar OOK gaan praten over andere partijen die dit kunnen zodat ze een goede vergelijking hebben. (Dat hoeft geen heel ingewikkeld verhaal te worden, geen businesscase van 80 pagina's, maar even een goede rekensom maken worden ze hoe dan ook niet slechter van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
[b]Visca in "Server voor (klein) bedrijf"Zodat zij wat van mij mogen verwachten maar ik vraag geen enorm bedrag omdat het voor mij hobby/een vriendendienst is. .
Hoe lullig het ook klinkt, als het een hobby van je is... Doe dan geen gekke dingen zoals dit...

- Als er wat fout gaat, wie heeft de verantwoording?
- SLA, je bent aan het werk bij je baas..., en alles ligt plat. Wat ga je dan doen?
- Vriendendienst en hobby, zijn een gevaarlijke combi

Ik vind het zelf leuk om met hout & beton/cement bezig te zijn. Heb meerdere keuken(tjes)/aanrechten gemaakt. Maar ga mijzelf nou niet echt een carpenter noemen en zal het ook geen keuken in een restaurant willen maken..., (heb er geen papieren voor, ben niet verzekerd, etc. etc)

[ Voor 42% gewijzigd door da_PSI op 24-05-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
da_PSI schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Hoe lullig het ook klinkt, als het een hobby van je is... Doe dan geen gekke dingen zoals dit...
Hoe lullig het ook klinkt, je gaat nu op één (deel van een) opmerking af en ervan uit dat het alleen hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Thanks. Goede tips. En inderdaad, volgens mij hebben ze al iets via die partij bij Amazon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Hoe lullig het ook klinkt, je gaat nu op één (deel van een) opmerking af en ervan uit dat het alleen hobby is.
Je hebt er zelf neergezet dat het een hobby van je is, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Thanks. Goede tips. En inderdaad, volgens mij hebben ze al iets via die partij bij Amazon staan.
:) Ik heb bij mijn voorlaatste werkgever geadviseerd de complete ICT omgeving te outsourcen.
Alles bij elkaar had dat een doorlooptijd van 1.5 jaar, maar met heel veel partijen gesproken toen. Van groot tot klein. Uiteindelijk bij een kleinere, gespecialiseerde partij (MSP met als primaire doelgroep financiële dienstverleners) terecht gekomen.

Werkgever was iets groter, rond de 40 FTE met de nodige specials maar juist die specials waren bij die MSP geen special. (Nadeel: Die MSP doet geen webhosting en telefonie, daar hebben we last-minute nog andere partijen voor moeten aanhaken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik ook gaan voor Office360 met AzureAD een offsite backup (dus niet op dezelfde fysieke locatie) en een lokale NAS zoals een high end QNAP voor cold storage van backups o.a. van de laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
da_PSI schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Je hebt er zelf neergezet dat het een hobby van je is, of zie ik het verkeerd?
En daarnaast dat het óók werk is. Ik ben om het zo mooi te noemen, ICT professional. En dat ik vrienden die een bedrijf hebben opgebouwd kan helpen als ze mij om advies vragen of een laptop gesloopt hebben en mij vragen er even naar te kijken, vind ik leuk. Enerzijds omdat het mijn interesse heeft, anderzijds omdat ik ze graag help en dat goed kan. We hebben daar bewust duidelijke afspraken over gemaakt en het gebeurd niet gratis omdat het niet alleen hobby of een vriendendienst is. We doen zelf ons best om het óók professioneel te doen en houden.

Dan is het niet zo fijn om de mededeling te krijgen dat je 'niet zo gek moet doen' als het toch je hobby is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:18:
Persoonlijk zou ik ook gaan voor Office360 met AzureAD een offsite backup (dus niet op dezelfde fysieke locatie) en een lokale NAS zoals een high end QNAP voor cold storage van backups o.a. van de laptops.
Wie gaat dat beheren? TS?

Het bedrijf waar het om gaat heeft geen eigen ICT kennis in huis en is maar 8 FTE groot. Dat is hét scenario voor totale outsourcing en ontzorging. Voor de prijs per werkplek (paar tientjes tot pak 'm beet €100 per maand), wil je het risico niet lopen.

1 dag volledige outage kost €3200, een hele maand volledige ontzorging een ruwe €800 - €1200.

Die rekensom is juist voor zo'n bedrijfje heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
YES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:21:
[...]
Dan is het niet zo fijn om de mededeling te krijgen dat je 'niet zo gek moet doen' als het toch je hobby is.
Dit is gewoon een waarschuwing dat als je hobbymatig doet, jij (je) ook alle verantwoordelijkheid op je neemt. Daar ging het om, dat jij je voelt aangesproken dat het een hobby is..., dat is niet mijn "probleem" mijn excuses als ik je beledigt hebt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Het bedrijf waar het om gaat heeft geen eigen ICT kennis in huis en is maar 8 FTE groot. Dat is hét scenario voor totale outsourcing en ontzorging. Voor de prijs per werkplek (paar tientjes tot pak 'm beet €100 per maand), wil je het risico niet lopen.

1 dag volledige outage kost €3200, een hele maand volledige ontzorging een ruwe €800 - €1200.

Kleine kantekening. Het belangrijkste bedrijfsmiddel/proces is iets wat al bij een derde partij belegd is en dmv backup/retentie nooit volledig weg zal vallen. Ze kunnen daar bij vanaf welke PC/laptop/smartphone dan ook. Dus daar zitten ze redelijk goed al. Die outtage is al afgevangen zeg maar.

Op andere gebieden ligt de te behalen winst (datalekken/diefstal, hacks, (niet kritieke) lokale data verliezen door een defect) en dat kunnen ze denk ik ook bij die partij gaan aanvragen.

Ik deel jouw mening mbt de volledige ontzorging van de ICT ook niet volledig, door het type bedrijf en de aard van het werk/de werkzaamheden. Maar goed, dat is ook iets wat ze uiteindelijk zelf moeten bedenken, of ze volledige ontzorging willen en zo ja, tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
da_PSI schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:27:
[...]

Dit is gewoon een waarschuwing dat als je hobbymatig doet, jij (je) ook alle verantwoordelijkheid op je neemt. Daar ging het om, dat jij je voelt aangesproken dat het een hobby is..., dat is niet mijn "probleem" als mijn excuses als ik je beledigt hebt......
Misschien was ik zelf niet duidelijk over dat het aanvoelt als hobby maar ik wel degelijk werkzaam ben als systeembeheerder en we dit samen wel professioneel oppakken. Bedankt voor je waarschuwing maar ik was er zelf gelukkig al van op de hoogte dat het valkuilen met zich mee brengt.

Je excuses maken voor iets wat niet jouw probleem is dan ook niet nodig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Een automatische backup maken zodra een laptop op het lokale netwerk komt is redelijk simpel te installeren en nog gemakkelijker te onderhouden. Scheelt enorm veel gedoe wanneer een laptop defect of vermist raakt en je de backup terug kunt zetten vanaf je lokale netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
Wel apart, TS vraagt advies. TS krijgt advies: cloud

TS blijft een beetje tegen stribbelen en maar blijven hameren op geen hobby maar ondertussen niet weten wat aan te schaffen etc.

Ik sluit me volledig aan bij de andere inndit topic. O365 en Azure ad en gaan met die banaan.

Neem er nog een office voor 365 backup dienst bij en zet alles op onedrive of sharepoint en voila alles secure veilig en ook nog een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dracula schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:54:

TS blijft een beetje tegen stribbelen en maar blijven hameren op geen hobby maar ondertussen niet weten wat aan te schaffen etc.

Ik sluit me volledig aan bij de andere inndit topic. O365 en Azure ad en gaan met die banaan.

Neem er nog een office voor 365 backup dienst bij en zet alles op onedrive of sharepoint en voila alles secure veilig en ook nog een backup.
En vooral geen offsite backup maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Ehm alle data op onedrive / sharepoint en daar een o365 backup dienst aan knopen welke ook ondrive en sharepoint mee neemt. Liefst in een andere cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter

Sorry hoor. Maar in mijn derde post (tweede reactie) sluit ik af met:
Vanuit mijn on-premise bias ben ik richting fysieke server gaan denken maar dit is wellicht niet de beste oplossing.

Ik zal ze dan ook eerlijk uitleggen dat de beste oplossing niet in mijn expertise gebied ligt. En dat ik het interessant genoeg vind om het te leren en er ervaring mee op te doen, maar dat ik voor het uitdenken en optuigen ervan niet de aangewezen persoon ben. Het is dan aan hen om te bedenken wat ze er mee willen.
Ik heb nog even doorgevraagd omdat cloud-oplossingen niet iets is wat in mijn professionele ervaring ligt. Dat vind jij dan tegenstribbelen, prima. Dat mensen over het hobbymatige beginnen is mijn eigen fout omdat ik het zo benoemd heb maar ik heb geprobeerd dat recht te trekken door uit te leggen hoe we het aanpakken om het professioneel te houden.
Ik blijf daarop hameren omdat ik de indruk kreeg dat anderen hier dachten dat ik het niet serieus aan zou willen pakken en niet weet wat ik doe met betrekking tot verantwoordelijkheden aangaan.

Uiteindelijk heb ik volgens mij ook een aantal prima adviezen gekregen en dat ook aangegeven. Maar het is natuurlijk ook fijn voor jou dat je me nog even kan komen affakkelen op het feit dat ik de kennis niet in pacht had, nog wat dingen vroeg en vervolgens probeerde te benadrukken dat ik het professioneel probeer aan te pakken.

Mijn excuses voor mijn onwetendheid. Ik hoop niet dat ik teveel tijd van je verspild heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ga adviseren om bij de bestaande partner(s) met betrekking tot de ICT van het bedrijf van mijn vrienden te informeren naar de mogelijkheden wat betreft een (cloud) oplossing voor de zaken die ze aan willen pakken. On-premise een server neerzetten is overbodig en biedt zelfs meer nadelen dan een cloud oplossing heb ik vandaag geleerd :)

Bedankt aan degenen die inhoudelijk gereageerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:49:
[...]
Een automatische backup maken zodra een laptop op het lokale netwerk komt is redelijk simpel te installeren en nog gemakkelijker te onderhouden. Scheelt enorm veel gedoe wanneer een laptop defect of vermist raakt en je de backup terug kunt zetten vanaf je lokale netwerk.
Het is nog veel eenvoudiger, bedrijfszekerder en veiliger (!) om helemaal geen data op die laptops te hebben staan en alles in de cloud te hebben, dan wel bij een MSP waar je via een remote desktop achtige (Citrix XenDesktop, VMWare Horizon, Microsoft RDS) toegang toe hebt.

Dat is juist de hele kern van mijn advies. Complete omgeving extern, lokaal niet meer dan een applicatie om daar toegang toe te krijgen. Valt er een laptop uit, pak je een willekeurig apparaat met client software en binnen 5 minuten ben je weer online, zonder ook maar 1 seconde te besteden aan het terugzetten van backups.

Wat jij beschrijft, moet nog steeds onderhouden worden. Iemand moet het beheren en dat is per definitie foutgevoelig, helemaal als dit door niet-ICT professionals word gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

TS heeft al een aantal posts geleden aangegeven dat hij het advies het *niet* zelf te doen ter harte neemt en ze gaat adviseren het uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:57:
[...]
Waarom zou je zélf offsite backups willen maken, als je ook dat volledig en goed kunt uitbesteden?
Je wil juist zo veel mogelijk ontzorging in dit soort gevallen en in de basis *alles*, wat mij betreft inclusief de end-user devices (laptops, thin clients, PC's, telefoons) en connectivity, LAN en WiFi uitbesteden.

Bedrijf kan zich dan volledig richten op zijn core business en voor de totale ICT hebben ze 1 partij die alles voor een vast bedrag per werkplek per maand voor ze regelt.

Het bedrag dat partijen hier voor rekenen, kun je het niet zelf voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
unezra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:32:
[...]

Waarom zou je zélf offsite backups willen maken, als je ook dat volledig en goed kunt uitbesteden?
Je wil juist zo veel mogelijk ontzorging in dit soort gevallen en in de basis *alles*, wat mij betreft inclusief de end-user devices (laptops, thin clients, PC's, telefoons) en connectivity, LAN en WiFi uitbesteden.

Bedrijf kan zich dan volledig richten op zijn core business en voor de totale ICT hebben ze 1 partij die alles voor een vast bedrag per werkplek per maand voor ze regelt.

Het bedrag dat partijen hier voor rekenen, kun je het niet zelf voor doen.
Persoonlijk ben ik er wel van een plan B achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld als er problemen zijn met je MSP. Ik zie ook niet dat als je zelf host je een uitgebreide back-upstrategie nodig hebt en dat dat voor "de cloud" ineens niet meer zou gelden omdat het "de cloud" is. Net zo goed als dat ik adviseer om een fallback oplossing te nemen voor je internetaansluiting zodat als de nood aan de man is je niet hoeft te klooien met een Mifi oplossing die een jaar niet gebruikt is en niemand precies weet welke instellingen je moet aanpassen. Maar goed ik ben waarschijnlijk ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

synoniem schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:11:
[...]
Persoonlijk ben ik er wel van een plan B achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld als er problemen zijn met je MSP. Ik zie ook niet dat als je zelf host je een uitgebreide back-upstrategie nodig hebt en dat dat voor "de cloud" ineens niet meer zou gelden omdat het "de cloud" is. Net zo goed als dat ik adviseer om een fallback oplossing te nemen voor je internetaansluiting zodat als de nood aan de man is je niet hoeft te klooien met een Mifi oplossing die een jaar niet gebruikt is en niemand precies weet welke instellingen je moet aanpassen. Maar goed ik ben waarschijnlijk ouderwets.
Fallback voor je internetverbinding ben ik met je eens, maar juist dát wil je door je MSP laten regelen zodat zij de verbinding volledig active/active kunnen bouwen.

Fallback voor je backups, kwestie van goede afspraken maken. Dit zelf in elkaar hobbien is redelijk een garantie dat als je het nodig hebt, het niet werkt. Heb je d'r nog niets aan.

Plus, wil je dat écht goed offline doen, zet je het in mijn beleving naar tape en da's geen oplossing die heel relaxed is zelf uit te voeren. (Ik weet dat veel MSP's geen tape backup doen. Persoonlijk vind ik dat kwalijk. Ze zouden JUIST tape backup moeten doen. Offsite, offline. Dat kan met hedendaagse tape prima. Tape is nog lang niet dood.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 22:26

3DDude

I void warranty's

Visca je kan prima voor je zelf is een test tennantje maken (heel spannend is het niet).
Gewoon voor de ervaring/studie niet voor deze klant bedoel ik dan he

Ik mis alleen een beetje wat hebben ze nu dan.
Behalve dat iedereen zijn of haar eigen laptop met office heeft.
Gebruiken ze gmail? hotmail? is er een domein hosting club?
Welke Bedrijfskritische applicaties zijn belangrijk voor hun (naast het office werk)?
Telefonie? Fax ? is het BYOD en iedereen een ander merk / type laptop ?

P.s. wat ik zou doen is ook AzureAD / Office 365, en on Prem een synology voor de backups van je cloud :).
Die synology kan voor een kleine omgeving wel server spelen voor een aantal dingetjes, intern dns ofzo, vpn en dns dingetje als je zou willen en de rest in de cloud.

Maar ik heb geen idee of ze een eigen domein hebben, waar dat nu nog draait enz.

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 25-05-2021 00:25 . Reden: *heb zelf O365 voor mijn bedrijfje ;)* ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-05 14:10

Momentumlol

Car Fanatic

3DDude schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 00:20:
Visca je kan prima voor je zelf is een test tennantje maken (heel spannend is het niet).
Gewoon voor de ervaring/studie niet voor deze klant bedoel ik dan he

Ik mis alleen een beetje wat hebben ze nu dan.
Behalve dat iedereen zijn of haar eigen laptop met office heeft.
Gebruiken ze gmail? hotmail? is er een domein hosting club?
Welke Bedrijfskritische applicaties zijn belangrijk voor hun (naast het office werk)?
Telefonie? Fax ? is het BYOD en iedereen een ander merk / type laptop ?

P.s. wat ik zou doen is ook AzureAD / Office 365, en on Prem een synology voor de backups van je cloud :).
Die synology kan voor een kleine omgeving wel server spelen voor een aantal dingetjes, intern dns ofzo, vpn en dns dingetje als je zou willen en de rest in de cloud.

Maar ik heb geen idee of ze een eigen domein hebben, waar dat nu nog draait enz.
Wat deze man zegt. Advies geven zonder wat door te vragen wat ze precies gebruiken en waarvoor lijkt me niet helemaal optimaal. Voornamelijk voor de risico's en uitdagingen met mogelijke business apps.

Ja Office 365 is vaak een goede uitkomst, zeker als je sharepoint tot een soort online werkportaaltje verbouwd (niet heel lastig). Lokaal opslaan gaan wij altijd tegen door het bureaublad, documents, downloads etc rechtstreeks in OneDrive te mikken (te configureren met een group policy).

Goedkoper dan een O365 Business Premium licentie wordt t bijna niet... Maarja dan heb je het alleen over je kantoorautomatisering...en niet over je business app's.. en dat is nou net waar Office365 niet echt lekker mee uit de voeten kan. Ja... met Azure WVD, maar dat is nou niet echt bepaald een doe het zelf oplossing ofzo.

Een eigen server inrichten en onderhouden overigens ook niet als dat niet je core-business is. Maarja, dat is mijn mening.

@YES Eens vragen bij een IT-bedrijfje is altijd goed. Het mooie is: De Office365 prijzen zijn vrij transparant... een goede klik en gevoel dat je serieus genomen wordt voor een redelijke prijs is dan ook t belangrijkste.

[ Voor 7% gewijzigd door Momentumlol op 25-05-2021 23:10 ]

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 22:26

3DDude

I void warranty's

Dus @YES

- Of het generieke advies (alles naar de cloud modus) - is niks mis mee, maar kans dat je wat mist.
- Of uitzoeken wat ze nu aan belangrijke applicaties hebben, wat ziet men als de huidige Kantoor Automatisering.

En als je zegt daar heb ik toch allemaal geen tijd voor / zin in / of dat is te lastig / whatever: Leg het dan bij een MSP clubje neer waar je wat referenties hebt nagetrokken uiteraard ;).

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

3DDude schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:08:
Dus @YES

- Of het generieke advies (alles naar de cloud modus) - is niks mis mee, maar kans dat je wat mist.
- Of uitzoeken wat ze nu aan belangrijke applicaties hebben, wat ziet men als de huidige Kantoor Automatisering.

En als je zegt daar heb ik toch allemaal geen tijd voor / zin in / of dat is te lastig / whatever: Leg het dan bij een MSP clubje neer waar je wat referenties hebt nagetrokken uiteraard ;).
*gnork* 8)
Momentumlol schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:06:
[...]
Wat deze man zegt. Advies geven zonder wat door te vragen wat ze precies gebruiken en waarvoor lijkt me niet helemaal optimaal. Voornamelijk voor de risico's en uitdagingen met mogelijke business apps.

Ja Office 365 is vaak een goede uitkomst, zeker als je sharepoint tot een soort online werkportaaltje verbouwd (niet heel lastig). Lokaal opslaan gaan wij altijd tegen door het bureaublad, documents, downloads etc rechtstreeks in OneDrive te mikken (te configureren met een group policy).

Goedkoper dan een O365 Business Premium licentie wordt t bijna niet... Maarja dan heb je het alleen over je kantoorautomatisering...en niet over je business app's.. en dat is nou net waar Office365 niet echt lekker mee uit de voeten kan. Ja... met Azure WVD, maar dat is nou niet echt bepaald een doe het zelf oplossing ofzo.

Een eigen server inrichten en onderhouden overigens ook niet als dat niet je core-business is. Maarja, dat is mijn mening.

@YES Eens vragen bij een IT-bedrijfje is altijd goed. Het mooie is: De Office365 prijzen zijn vrij transparant... een goede klik en gevoel dat je serieus genomen wordt voor een redelijke prijs is dan ook t belangrijkste.
Dat is het mooie van het jaar 2021. Er zijn genoeg MSP's die op eigen infra (!) complete virtuele desktops aanbieden voor letterlijk een paar tientjes per maand inclusief end-user devices.

Werkt voor een groot deel van de bedrijven meer dan prima en het is totale ontzorging. Bij een bedrijf van 8 FTE, kom je als ik even heel ruw ga schatten op €800 - €1200 per maand uit. Daar huur je nog niet eens een halve junior systeembeheerder voor en dán heb je de hardware nog niet eens betaald.

Pagina: 1