Kan deze sauna wel op 230V 16 amp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdheide
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-08-2021
Beste Tweakers forumleden,

Wij willen graag een sauna plaatsen in ons tuinhuisje, daar is alleen een 230V 16 ampere aansluiting. Ik ben qua stroom niet heel technisch, maar ik heb altijd geleerd dat je ongeveer max 3500 Watt daarop kan aansluiten. Ik kwam vandaag deze sauna tegen waar in de beschrijving wordt genoemd dat de sauna op een gewone stekker aangesloten kan worden. Als ik bij de specificaties kijk zie ik dat de kachel 4,5 KW is. Dat klopt toch niet, of vergis ik mij?

Hopelijk zijn hier mensen die mij het juiste antwoord kunnen geven :)

Beste antwoord (via gvdheide op 25-05-2021 10:04)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Foutje van de verkoper lijkt mij, de kachel heeft in de specs 1x20A of 3x10A staan

(Gevonden via deze site)

Hier de handleiding met daarin de specs.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 24-05-2021 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r staat alleen dat 't 1-fase 230V is, niet dat er een gewone stekker aan zit. Mogelijk moet je er speciale electra voor aanleggen. Ik zou even contact opnemen met de fabrikant.

Voor > 16A zou ik verwachten dat er een 32A CEE stekker aan hangt.

Edit: oh dat staat er wel. Ja dunno dan?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 24-05-2021 14:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Er staat dit in de beschrijving:
Deze zuinige sauna bereikt 90 ° terwijl hij wordt aangesloten op een conventioneel 16A 230Volt stopcontact. Hierdoor verbruikt de sauna de helft van de energie die een normale sauna van zijn formaat doet.
Maar verderop staat dat de kachel 4,5KW is. Wel een beetje vreemd.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:51

WCA

Waarom bel/mail je niet gewoon de verkoper? Die weet dat soort dingen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wilde gok:
Dat ding kan op 3.500 watt 16 ampere werken voor op een normale schuko, maar ook op een 3p 32a CEE voor 4.500watt.

Dan heb je waarschijnlijk gewoon 2 manieren om er de juiste type stekker/snoer aan te sluiten. Er staan helaas geen specificaties op die website.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vermoed het ook.. beetje als elec/inductie platen.. ze kunnen op een kookgroep (2x 16 (32A)) maar vollast red je dan eigenlijk weer niet.. dan moet je weer 3P+N nemen 8)7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

4,5kW is 20A. Natuurlijk kan je een 20A groep laten aanleggen op je huisaansluiting, maar een 16A aansluiting kan je ook best lang overbelasten tot het fout gaat en misschien speculeert de verkoper daar wel gewoon op.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aawe mwan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
4,5kW is 20A. Natuurlijk kan je een 20A groep laten aanleggen op je huisaansluiting, maar een 16A aansluiting kan je ook best lang overbelasten tot het fout gaat en misschien speculeert de verkoper daar wel gewoon op.
Dat kan natuurlijk en hoe is de kachel gebouwd.. is het 1 spiraal die alleen maar aan / uit kan? of zijn het 2 of meerdere?

net als van die elektrische kacheltjes.. 1000/2000/3000W.. gewoon afhankelijk welke elementen er actief zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Foutje van de verkoper lijkt mij, de kachel heeft in de specs 1x20A of 3x10A staan

(Gevonden via deze site)

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 24-05-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Misschien werkt het ook een beetje als je maar 1 van de 10A spiralen aansluit, op 230V ?

Ah, in de handleiding is het te zien dat er 3 verwarmingselementen in passen en ze leveren verwarmingselementen van 1500W, 2000W, 2670W en 3000W.

Je kunt waarschijnlijk gewoon mix-and-match doen voor jouw favoriete 1-fase of meer-fasen systeem.

[ Voor 66% gewijzigd door aawe mwan op 24-05-2021 16:22 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07
Punt van aandacht lijkt me wel, er is een reden dat andere sauna's een zwaardere kachel gebruiken. Een elektrisch kachel kan je niet veel efficiënter maken. Het is gewoon stroom in warmte omzetten. Waarom deze sauna opeens met minder stroom dezelfde temperatuur gaat halen mis ik even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Wolly schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:52:

(Gevonden via deze site)

Goed gevonden.
Er zitten dus 3 elementen van elk 1,5 kW in.
Als je er daarvan 1 loskoppelt, dan houd je 3,0kW over, en dat past op een normale stekker/groep. Mits je een beetje degelijk materiaal gebruikt tenminste.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1