Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 09:31
Momenteel maak ik foto's met mijn Galaxy S9 tijdens uitjes, fietstochten en bijeenkomsten met vrienden of familie en zou graag betere foto's willen maken. Na wat meer onderzoek te hebben gedaan lijkt een Fujifilm camera mij erg vet door de klassiekere look van de camera, de goeie kwaliteit jpeg (bewerken van de foto's hoeft niet zozeer van mij), de mooie film simulations en de compactheid van de twee camera's die ik nu op het oog heb.

Ik wil ongeveer 800 euro uitgeven en hierbij kwam ik dus op een tweedehands X100F (+/- 800) of tweedehands x-e3 met nieuwe 27mm lens (+/- 800). De X100F spreekt mij aan vanwege de compactheid en de klassieke looks. De X-E3 spreekt me aan omdat ik hierbij eventueel later nog andere lenzen zou kunnen kopen.

Hebben jullie advies voor mij?

[ Voor 9% gewijzigd door Gannes op 24-05-2021 14:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat het niet echt hele erge compact camera's zijn en dat een vaste prime lens voor en nadelen kent vooral als je al zegt geen nabewerking te willen doen en jpeg's zo uit de camera wilt gebruiken. Denk dat beiden wel meer camera's zijn voor de serieuze hobby fotograaf. het vergt wat meer skills om eruit te halen wat erin zit. Zou eerder voor pro compact gaan met een beperkte maar zeer goede zoomlens. Zoals bijvoorbeeld een Panasonic LX100 die kan je zelfs ook nog met wifi aan je telefoon koppelen om meteen foto's te delen etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07 01:17
De X-E3 is een prachtig toestel, maar voor beginners is deze camera niet veel beter dan een X-E2. De 27mm Fuji lens is een prima lens.

Waarom wil je een compacte camera? Is het de bedoeling dat je de camera altijd in je binnenzak stopt of ben je van plan een tas(je) mee te nemen? In het laatste geval zou ik kijken naar een X-T2, X-E2 of X-E3 met kitlens (Fujifilm 18-55mm f/2.8-4). Anders gun je jezelf niet de ruimte om veel betere foto's te maken dan wat een goede smartphone-camera ook kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:29
BelovedAunt schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:36:
De X-E3 is een prachtig toestel, maar voor beginners is deze camera niet veel beter dan een X-E2. De 27mm Fuji lens is een prima lens.
Het verschil tussen de X-E2 en X-E3 is gigantisch op alle vlakken (sensor, AF, bediening). Waarschijnlijk ben je in de war met de X-E3 en X-E4? De X-E2 is zelfs ouder dan de X-T1. De X-E3, X-T20/X-T2 en X100F zijn hetzelfde qua sensor en autofocus en inderdaad nog goed genoeg voor normaal gebruik.

Verder ben ik het wel eens over de opmerking van de lens. De 27mm is een ultra-compacte lens, maar veel flexibiliteit en scherpte-diepte effect kan je niet bereiken. Als compactheid niet zo belangrijk is zou ik persoonlijk eerder voor een 18-55, 23mm F2 of 35mm F2 gaan. Combinatie is een stukje dikker maar heeft wel een meerwaarde en de primes zijn qua gewicht verwaarloosbaar hoger.

[ Voor 57% gewijzigd door Thmz159 op 27-05-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gannes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 09:31
Dank voor jullie comments! Heb uiteindelijk op marktplaats een X-E3 met 27mm prime weten te bemachtigen voor 580 euro, leuk prijsje denk ik zo. Compactheid is voor mij wel een pre, vandaar dat ik ook heb gekozen voor de 27mm pancake, wil de camera namelijk ook meenemen op de fiets. Wellicht dat ik later nog eens een andere lens erbij koop (fijn dat die mogelijkheid er iig al is t.o.v. de x100 serie) .
Ben in ieder geval erg blij met de camera!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 17:44
Gefeliciteerd. De E3 is een erg leuke basic camera en net zo goed als de X100F maar wel met de mogelijkheid om de objectieven te wisselen en dus te "upgraden". Zeker voor die prijs geen miskoop. De 27 mm is ook een leuke objectief met een wat afwijkende brandpuntsafstand, maar daar is niks mis mee.
De X100F zou wat compacter zijn, maar om het goed te praten, daar raak je de objectiefdeksel heel snel van kwijt dus wees maar eens blij dat je de E3 hebt ;).
Pagina: 1