Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

String-SE of Microomvormert? Zonnepanelen 8 stuks ZO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 11:55
Beste Tweakers!

momenteel ben ik bezig met een aantal offerte aanvragen voor zonnepanelen. Nu twijfel ik zelf of ik het zelf ga doen of laat doen en met name, welk systeem. Op allerlei forums zie ik voor en tegens, de ene vriend heeft emfase geïnstalleerd, de ander string van SMA.

Ik ben een beetje lost. al best veel uitgezocht, in iedergeval hier mijn startpunten:
Legplan:
-Dak zuid oost, hoek dak 45 graden (5 panelen)
-Dak zuid oost, dakkapel, hoek 10 graden richting Zuiden ( schaduw van de schoorsteen buren en daknok in avond)

Ik heb het huis in solar python getekend, hieruit komt met benadering (excl schaduw door schoorsteen buren) dat er in week 24 zon is tm 17:34. In week 1 is er zon tm 15:24.

Er zijn 4 offertes aangevraagd. ik heb er 3 binnen, wacht nog op de 4e
-Offerte 1: 8x375WP Q cells Q.PEAK DUO BLK – G9 panelen op basis van SE 3000H omvormer met optimisers (p401) 4300 euries incl btw
-Offerte 2: 8x 375WP Rec all black alpha panelen op basis van een SE4K 3 fase omvormer (ik had aangegeven in de toekomst misschien te willen uitbreiden ivm warmtepomp) een shocking 5300 euries incl btw
-Offerte 3: 8x 340 DMEGC Mono met String omvormer van growatt geloof ik. Prijs moet nog komen maar vraag me af of dit de juiste opzet is ivm schaduw vorming etc.
-Offerte 4: Levert zowel panelen voor doe-het-zelf als installatie service... Benieuwd wat zij adviseren.

Zelf neig ik naar of Optimisers van SE of naar Micro omvormers: IQ7+. kwa hardware scheeld het weinig:
-SE 3000H =765+ 8x 50=1161 euro.
-Micro omvormers + 1 fase relais en monitoring= 8x110 (iq7+) + 310 voor Envoy metered monitoring en 70 euro voor relais=1254 euro.

Ik lees verschillende topics over String vs SE en de daarbij horende rendementen tov investeringen, en dat Micros weer langer mee gaan. graag jullie advies _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBi88p1eNd55eJ44xs7inAvPVq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EhLHsSC688J2qsDWgnAT65D0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAXsdYL4J4LUnHN7tjspEcs4Ygk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8JvbZ2UEjymwEn2tOuIYbRs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seqgr24telUczfHBc9NVbwsjkso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCVedNiGNwxS38rSZaYzjUxP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiDM38tN0WOzP2wEWQEZcAYa3Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BdvIMT2uuvAVSXAn1dDEQAQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WORYy8jfp0FO217kb3wyr8Pnuro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIs4CSxg5Dw6FvSVLRbPUPhF.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BBB-Nick
  • Laatst online: 18-11 16:31
Offerte 1: kan, normale prijs
Offerte 2: 8 panelen a 44V is 352V, en erg weinig voor een 3fase omvormer welke rond de 750V nodig heeft om op te starten.
Offerte 3: hangt af van hoeveel last je van de schaduw hebt, is dit 10 minuten of een halve dag. voor 10 minuten weegt de prijs van de optimizers niet op tegen het verlies.
Offerte 4: ja, zelf doen kan, ik had het op die hoogte lekker laten doen.

Je kan ook nog naar micro omvormers denken, bv Enphase of APS. Geen omvormer meer binnen, zijn eventueel op 3 fase te krijgen en als je wil uitbreider ook makkelijk.

• Broerkonijn1
Hi @BBB-Nick Bedankt voor je snelle reactie

Offerte 1: ja het komt in de buurt, vind de prijs eerlijk gezegd wel nog aan de iets hoge kant
Offerte 2: no go-
Offerte 3: tsja dat zou de aanbieder met moeten vertellen toch? Zelf wel het e.a gemoduleerd, afhankelijk van de tijd in het jaar is er na 16:00 schaduw. zie ook afbeeldingen hierboven
Offerte 4: ben benieuwd:)

Klopt, ik had ook alle 3 opties overwogen, zie tekst, alleen wat is verstandig, het is geen dak wat pal op het zuiden ligt en wil wel goed rendement pakken...

volgens SE kom ik op 2,700 kWh uit per jaar
volgens Sunnyboy kom ik op ongeveer 2.200 kWh maar daar kan ik me dakkapel niet goed intekenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6opw5rDemMWgTW2DqtjDB-hXxW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gRBAcrWrGi3NIJLN5IRIUEkk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TTr75U31DPMShZbDsegHRQcov0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HCh5Ht5diD8SvVKxBJUkgyV9.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Dit is helemaal geen natuurlijke partner voor SolarEdge op deze manier. Te kleine aantallen panelen per oriëntatie waardoor het systeem moeite kan hebben de benodigde spanning bij elkaar te harken.

Hoeveel ruimte is er onder de dakkapel?
Ik denk dat je beter af bent met 5 boven, 3 of 5 onder de dakkapel, en dat samen met een hele berg panelen (10-15?) op het NO dak aan een string omvormer hangen.

Zoveel schaduw zie ik niet :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Men vergeet nogal eens, dat bij zo een schoorsteen schaduw, de zon al over het dak is en de panelen toch al minder opwekken. Dus schaduw heeft dan al erg weinig effect meer.

Inderdaad, noord west lijkt me ook erg geschikt.
En ik zie nog een platdak.

Als het bij die 8 paneeltjes blijft, neem dan gewoon 2x APS QS1

@teacher of andere collega: Wellicht topic even verhuizen naar DED?

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2021 10:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

WVB > DED

Wat je bij solaredge niet kan doen is een zware (3fase) omvormer alvast ophangen en daar dan (te) weinig optimizers(panelen) aan hangen. Dat gaat never ever werken. Beter nu meteen je dak vol (want maar 1 keer overhead van het plaatsen) of accepteren dat je een (te) licht systeem hebt.
Wat wel een optie is: de se4k rwb; De 3fase short-string variant, die wil 375v zien en dat haal je wel, zeker met 404 optimizers. Check dus even of die aangeboden wordt, of de reguliere.

Als je later wel wil uitbreiden en je hebt verschillende oriëntaties qua dakvlakken je wil wat extra features zoals uitlezen per paneel en arc fault detection, dan zou ik voor de iq7 oplossing gaan.

Maarrr.... klap gewoon je dak vol, ook de noord west kant. :Y

@BBB-Nick bij solaredge zorgen de optimizers voor het stringvoltage (het is een buck/boost controller), niet het paneel.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 25-05-2021 22:29 ]

Wise enough to play the fool

• BBB-Nick
  • Laatst online: 18-11 16:31
teacher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:38:

@BBB-Nick bij solaredge zorgen de optimizers voor het stringvoltage (het is een buck/boost controller), niet het paneel.
Ik zag bij de summiere omschrijving van offerte 2 waar de 3 fase omvormer staat geen optimizers staan omschreven, dus ging er vanuit dat het zonder was.

Met optimizers wordt het beter maar dan is hij evengoed kill.

Dus of meer panelen of een andere omvormer.

Ik heb om de reden dat salderen minder wordt en gaat verdwijnen en ik dus zoveel mogelijk zelf wil gebruiken voor de 3fase omvormer van APS gekozen yc1000-3 Daar kan je per vier panelen op aansluiten en er liggen er nu dus 16. En er is nog ruimte voor 8 meer dus dat is dan makkelijk toevoegen in de toekomst.

Qua kosten was dit ook nog een voordeliger als 1 strimgomvormer.

• Ronald
teacher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:38:
Wat wel een optie is: de se4k rwb; De 3fase short-string variant, die wil 375v zien en dat haal je wel, zeker met 401 optimizers. Check dus even of die aangeboden wordt, of de reguliere.
Als iemand die SExK-RWB's aangeboden ziet... houd ik me aanbevolen...

Maar je bedoeld denk ik p404? p401 is een 60V optimizer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ronald schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Als iemand die SExK-RWB's aangeboden ziet... houd ik me aanbevolen...

Maar je bedoeld denk ik p404? p401 is een 60V optimizer ;)
Yes, my bad. P404 :Y

Wise enough to play the fool

• Broerkonijn1
Hi All bedankt voor de reacties.

Bij offerte 2 is het inderdaad met de Optimizers, P401 geloof ik...

het Dak vol klappen aan de voorkant van het huis kan maar het is een beeldbepalend pand, en ik heb nu een verbruik van 2200 kW... volgens de beperkingen moeten 8 375 WP panelen rond de 2700 kWh kunnen gaan leveren. Eventueel kan ik dan later uitbreiden op de noordkant, maar dan moet ik vergunningen aan vragen etc... :|

Onder de dakkapel kan maar daar is veel sneller schaduw, Maar kan eventueel wel. Estetisch gezien vind ik het mooier als alles boven de dakkapel zit. :)

Dan rest de vraag: Wat is aan te bevelen, SE, of optimisers en daarbij zie ik APS langs komen(garantie-10jaaR) of De welbekende IQ7+ of een gewone string converter?

[ Voor 3% gewijzigd door Broerkonijn1 op 26-05-2021 20:57 ]

• Ronald
Broerkonijn1 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:56:
Hi All bedankt voor de reacties.

Bij offerte 2 is het inderdaad met de Optimizers, P401 geloof ik...
S.e.r.i.o.u.s.l.y?

8x p401 op een SE4K gaat 0,0 opwekken want het haalt nooit de benodigde spanning.
8x p404/p505 voldoet net aan aan de absolute minimum eisen voor de short-string versie.... en het zou me verbazen als die installateur dat ding kan leveren... Ik kan er niet eens een prijs voor vinden bij de groothandels.

Pak een biertje, en gooi het in het gezicht van die installateur.... misschien zelfs inclusief het glas.
het Dak vol klappen aan de voorkant van het huis kan maar het is een beeldbepalend pand, en ik heb nu een verbruik van 2200 kW... volgens de beperkingen moeten 8 375 WP panelen rond de 2700 kWh kunnen gaan leveren. Eventueel kan ik dan later uitbreiden op de noordkant, maar dan moet ik vergunningen aan vragen etc... :|
|:(
Onder de dakkapel kan maar daar is veel sneller schaduw, Maar kan eventueel wel. Estetisch gezien vind ik het mooier als alles boven de dakkapel zit. :)

Dan rest de vraag: Wat is aan te bevelen, SE, of optimisers en daarbij zie ik APS langs komen(garantie-10jaaR) of De welbekende IQ7+ of een gewone string converter?
Ik zou eerst met de gemeente gaan babbelen over die vergunning. Mag het uiteindelijk niet dan onder, boven en op de dakkapel. En dan denk ik dat de (nog te introduceren, hopelijk de komende maanden) APS QT2 quad microomvormer de oplossing voor jouw is.
De huidige APS QT1 is mogelijk, maar eigenlijk een tikje te zwak als je boven de 350W panelen gaat (wat je met een relatief klein aantal zeker wel wil)

• Broerkonijn1
Hi @Ronald

de Optimizer was een P404, excuses, net de offerte nogmaals doorgelezen.

Ik ga nu alleen de achterkant doen, de voorkant van het huis kan eventueel later wel, daar heb ik nu ook het budget niet voor. Waarom raad jij APS aan en geen Enphase? de garantie van APS is 10 jaar zie ik, enphase zit op het dubbele: 20 jaar.

Inmiddels ook offerte van partij 3 binnen: 2650 euro ex btw, dus ongeveer 3206,50 euro incl:
-
stuks DMEGC
330
Wp zonnepanelen, DM330G1-60HBB
-
1
omvormer
Solis Mini 4G 3000W Single Phase Single MPPT w DC Switch

Grappig genoeg heeft nog geen enkele partij micro omvormers aangeboden, ik ben benieuwd naar offerte 4 maar die laat nog 2 weken op zich wachten heb ik begrepen.

• Ronald
5 panelen op dak en 3 op de dakkapel op 1 MPPT is geen ideaal plan. Het slechtst presterende paneel bepaald alles - of hij wordt uitgeschakeld via de bypass diodes en dan levert dat paneel niets, terwijl hij misschien wel in de zon ligt... Dat is wel erg zonde.
Omdat de oriëntaties anders zijn presteren de 2 sets bijna altijd verschillend, dus ze remmen elkaar bijna altijd. Daarom dus NIET aan 1 MPPT.

Er zijn dual MPPT omvormers te koop, die wellicht ook nog wel die 3 panelen aan kunnen, maar die lopen richting €500 (Growatt/Goodwe)

Het systeem is te klein voor SolarEdge (en dat zou duurder uitkomen dan micro-omvormers), dus jouw situatie is wat mij betreft een micro-omvormer verhaal.

De APS micros zijn veel voordeliger dan Enphase, en geschikter voor jouw situatie.

https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html
Deze kan 4 panelen geheel onafhankelijk aansturen en kost 285 euro incl btw - 71 per paneel.
De QS1 kan (gemiddeld!) 300W per paneel aan, en dat is prima voor 4x330W paneel. Aansluiten 3 dak 1 dakkapel en 2 dak 2 dakkapel (om zo de belasting te spreiden en aftop te minimaliseren)

https://www.winkelman-zon...oinverter-230-400vac.html
De Enphase zijn helemaal gescheiden per paneel, en de voordeligste is 97 euro, en kan maar 250W aan... Dat is een beetje laag voor 330W panelen. De volgende kost 112 en kan 295W doorgeven. Komt dus een paar honderd hoger uit dan APS.

Dit kost 1900 incl btw, excl bekabeling (komt dus nog wel paar 100 bij), en richting de 1000 voor het leggen.

Qua kosten zit die laatste offerte dus niet heel verkeerd... moet alleen even andere omvormer oplossing in geschoven worden

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het kan wel op een 2x mppt string omvormer, maar dan moet je 3 panasonic panelen plaatsen op je dakkapel.
Die leveren 59 Vmpp per stuk, 3x is dan 177 Vmpp, genoeg voor 1 string.
https://www.winkelman-zon...and=4019272&min=0&max=350
(die blijven binnen 5 mtr in landscape)

Hoe diep is de dakkapel?
Misschien passen er wel dual betonvoeten. En dan kan je 6 gewone panelen kwijt.

Al met al, is de APS de juiste weg als je 8 "gewone" panelen wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2021 21:02 ]

• Ronald
@AUijtdehaag Oogt minder diep op de foto dan een auto... gaat dus niet eens in portrait een paneel op...

En ja die Panasonic panelen kan... maar helaas kosten die zoveel meer dat de APS oplossing kostenefficiënter is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Klopt.

Maar beetje logging met zo een APS kost dan ook nog een youless en een kWh meter...

• Broerkonijn1
@AUijtdehaag De dakkapel is 1.20 meter diep dus er passen panelen portrait op. Ik ga wel voor gewone panelen, dat is een keuze die ik gemaakt heb, het is nu afwegen of APS of Enfase, laatste heeft langere garantie wat zeker mijn voorkeur heeft gezien de slechte bereikbaarheid/hoogte.

Verder ben ik nu aan het uitzoeken of ik het laat doen of zelf doe, coolblue komt ook met een offerte, die zit ook op ruim 4000 euro netto, als ik het zelf doe zit ik op 2200 dus dat scheelt nogal behoorlijk.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

APS kun je voor een meerprijs ook krijgen met 20 jaar garantie.

Als je tegen de slechte bereikbaarheid opziet, hebben micro's wel een nadeel. Toen ik een stukke micro omvormer had, kreeg ik netjes een nieuwe opgestuurd maar mocht ik zelf het dak op. Hoe zit dat als je het laat aanleggen en over 19 jaar bestaat de installateur niet meer. Mag je dan een andere inhuren?

Ik stond voor een soortgelijke keus vorig jaar rond deze tijd: dure panasonics met string omvormer of micro's met goedkope panelen. Qua totaal prijs was toen micro's net wat duurder, zeker met monitoring. Ik heb toen dus voor een centrale omvormer gekozen want a) prijs, b) omvormer gemakkelijker te vervangen en c) ik heb iets meer vertrouwen (onderbuik) in A-merk panelen en die wil ik op mijn hoofddak lekker laten liggen

Nu is dat qua prijs andersom nu APS goedkoper is en er veel goedkopere panelen beschikbaar zijn terwijl Pana's nog hetzelfde kosten dus dat argument vervalt.

Op mijn schuur gebruik ik wel APS want a) nu wel goedkoper, b) schaduw en vooral c) 3 in een string wordt zelfs met Pana's niet leuk.

Ik kan nu wel mooi vergelijken en beide oplossingen werken uitstekend en kan ik pas over x jaar zeggen wat beter is :) Maar een SMA die droog op zolder hangt met Pana's op het dak voelt kwalitatief toch wel beter dan de Qcells op schuur met omvormers en (meer) verbindingen in de buitenlucht. Dat is echter slechts onderbuik. Anderzijds kan je met APS wel per paneel monitoren en dat vind ik wel leuk :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Broerkonijn1
@Wuursj ik heb de keuze gemaakt, ik ga voor de volgende setup:
https://www.stralendgroen...trina-solar-vertex-400wp/
met https://www.stralendgroen...ase-iq7-a-micro-omvormer/

Verder ga ik voor een eenvoudig eenphase-envoy-s-standard

ik laat het leggen maar help wel mee: heb al een lose pijp van kruip naar zolder aangelegd etc.

De setup gaat richting de 2900 kWh op jaar basis met 8 paneeltjes... Das ruim boven wat ik nu verbruik: 2200 kWh, dus twijfel nog of ik 8 aanhoud of 7... Ik verwacht wel dat verbruik iets om hoog gaat de komende jaren (kleintje erbij in huis...)

enige waar ik nu nog over twijfel is het type micro omvormer: iq7+ met een aftop op 295wp of de duurdere iq7a die pas bij 340 aftopt.

kwa kosten scheelt het ongeveer 240 euries incl btw.. Als engineer wil ik eig voor de max performance gaan maar als de terugverdientijd >30 jaar is dan is het natuurlijk een domme investering

[ Voor 21% gewijzigd door Broerkonijn1 op 09-06-2021 19:37 ]

• Broerkonijn1
op basis van iq7A 340WP aftoppen: 3025 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYix4Y6KydbV0BVtCQRzPVSw0YM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6pcnvYJkinoRXre5lU9l3vC.png?f=fotoalbum_large

op basis van iq7+ 295WP aftoppen: 3000 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7f1p9QSYMEjF6umq8QzZ_Cw-qp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLquR6ulbFradvk5G8RxIqBf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Broerkonijn1 op 09-06-2021 19:57 ]

• Broerkonijn1
uiteindelijk voor 8x Trina 400 WP vertex panelen gegaan met IQ7a enphase micro omvormers. draait nu paar dagen, bewolkt en soms zon: 10- 16 kWh per dag

:)
Pagina: 1