xenon mag het nou wel of mag het niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
beste tweakers,

bedankt voor de interesse en eventuele feedback.
Xenon een zeer aantrekkelijk lampje die goed schijnt, ik wil deze in mijn autootje gaan monteren maar voor ik meneer agent op mijn autodak krijg....... check ik het internet.
Dan vind ik dat sinds 2012 het wel toegestaan is met xenon te rijden, dan lees ik dat het vanaf 2009 al verboden is, dan lees ik weer ergens anders dat sinds 2012 enkel alle H fittingen van alle xenon lampen niet toegestaan zijn voor de openbare weg.

Dus nu luid net als de titel omschrijft de vraag wat mag nou wel en wat mag nou niet?

hartelijk groet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het armatuur (de behuizing met lens) van jouw lamp moet geschikt zijn voor xenon. Xenon heeft een ander licht 'beeld' dan halogeen. Steek je xenon in een armatuur met een halogeen lens krijg je kans op verblindende lichtstralen.

Zoek dus op of jouw model auto (of het armatuur indien deze ook in andere modellen is geleverd) beschikbaar was/is met xenon. Bel eventueel een merkgarage van jouw auto op.

Het heeft ermee te maken dat het licht wat het lampje afgeeft omgezet moet worden in een lichtbundel die een bepaalde richting uit gestuurd moet worden. Een foute combinatie geeft strooilicht (alle kanten op) en is gevaarlijk voor de mensen voor je. Ik heb het zelf vaak meegemaakt en het is geen grapje, je raakt soms echt verblind en ziet even niks meer (gevaarlijk als je 100 of harder gaat, niet?).

Als xenon geen optie blijkt voor jou, overweeg dan een halogeen lamp met hogere lichtopbrengst. Die waren er misschien niet toen jouw auto gemaakt werd, maar nu wel.

[ Voor 41% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-05-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23
Hier wat meer info: https://www.xenonlamp.nl/eu-verordering

"U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten nader is opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hier van toepassing.

Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting in alle mogelijke fittingen zoals H-fitting, D-fitting, T10 fitting etc. Dit betekent dat de lampen voor deze fittingen volgens deze regels niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen.

De lampen mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. U mag de lampen wel als binnenverlichting monteren, het beoogd doel van deze lampen.

Deze regel geldt trouwens ook voor andere aanbieders van LED en xenon verlichting, ook al vermelden zij dit niet bij het betreffende product."

Edit: https://www.xenonlamp.nl/wetgeving-xenon-dagrij-verlichting

"Wetgeving Xenon en LED dagrijverlichting
Xenon verlichting achteraf inbouw weer toegestaan.... of toch niet?
Aanpassing in de wetgeving voor Xenon verlichting - achteraf inbouwen is weer toegestaan!

Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.

Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu in 2019 weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring.
Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee is tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, weer toegestaan.

Deze aanpassing in de wetgeving geldt dan ook alleen voor de APK keuring van een Off-road voertuig of voor de montage van een xenonset met een D-maat, welke wel voorzien is van een E-keurmerk

Let op - xenon met een H-maat en ledverlichting met alle mogelijke maten (H-maat, D-maat, B-maat, T10 maat) hebben geen E-keurmerk vanwege een EU verordening."

[ Voor 34% gewijzigd door Ad de Jong op 24-05-2021 13:51 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 18:48

MeesterPieter

PnP Pinball

losse xenon lampen in je oude H7 etc koplampen mag niet (meer) , er is een typegoedkeuring voor je lampen vereist, en die geven ze niet voor xenonlampen met halogeen fittingen (H1/H4/H7 etc)

wat wel mag is een koplamp monteren die voor xenon bedoeld is,
de extra regels tbv xenon voor sproeiers en hoogteverstelling monteren is vervallen, de normale eisen gelden dus voor het bouwjaar van je auto

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MeesterPieter schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:27:
wat wel mag is een koplamp monteren die voor xenon bedoeld is,
Yup, dus zal je een andere koplampunit moeten monteren. M'n broer heeft dat ooit gedaan bij een auto, waarbij Xenon als optie beschikbaar was. 2 nieuwe koplampunits regelen, omswappen, klaar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.