Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pretender82
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 18:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Eigenlijk is het gewoon een huis tuin en keuken computer. Ik surf veel op internet, download af en toe iets, game (hearthstone / counter strike / google stadia). Zou wel willen dat ik ook een nieuwe shooter goed kan spelen, maar dit hoeft echt niet in 4K te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
rond de 500-600 euro (exclusief dure videokaart)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
HDD - 1397GB Western Digital WDC WD15EADS-65P8B0 ATA Device (SATA )
Kan dit nog steeds in combinatie met huidige kasten/moederborden?

SSD - 232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device (SATA (SSD))
SSD hoeft niet perse

DVD brander - ASUS DRW-24F1ST a ATA Device
dvd brander twijfel ik over... hangt ook van de kast af die wordt aangeraden. Als een bepaalde kast waar de brander niet in kan veel beter/goedkoper is dan een kast waar hij wel in kan dan laat ik hem eruit.

1024MB ATI AMD Radeon HD 6670
grafische kaart alleen als dit nuttig is en beter dan een huidige processor waarbij een videochip geïntegreerd is, maar ging er eigenlijk vanuit dat dit niet zo is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Systeem van mijn dromen kan wel 5000 euro zijn... maar realistisch is het niet ;).
ik denk dat voor bovenstaande gebruik ik af kan met een processor met een geïntegreerde videochip (of denken jullie hier anders over). Idee was om later een keer eventueel een videokaart erbij in te zetten als dit nodig zou zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee, gewoon de bekende merken (intel amd crosair etc)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik heb de pc in mijn huiskamer staan dus wil dat hij niet heel veel lawaai maakt of licht geeft (dus liefst een dichte kast. Daarnaast heb ik de pc op de grond staan en heb ik hier een hond rondlopen. Niet dat de hond aan de kast gaat bijten... maar zal wel iets meer stof rond gaan dan in een kantoor.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
nee, nog nooit gedaan en verwacht ook niet dat ik dit ga doen in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil graag jullie advies.

ik heb de best buy guide bekeken en heb de laatste maanden het forum bijgehouden om te kijken wat geschikt zou kunnen zijn.
paar vragen die zo nog opkomen.
  • intel core is iets beter dan amd op het moment toch qua prijs/kwaliteit verhouding
  • moederbord vind ik ook lastig kiezen. lijkt me wel handig als er wifi op zit, en verder moeten er uiteraard genoeg aansluitingen zijn voor de verschillende componenten, en moet goede combi zijn met de processor
  • Wat is een goede kast... heb op dit moment meerdere voorbij zien komen, maar gaat het puur om uiterlijk of zijn er andere dingen om op te letten? ik zou ook eventueel dus HDD/SSD/SSDm2/SSDm2 en een videokaart erin zetten... dus moet er wel ruimte zijn.
  • de solid state drive die ik geselecteerd heb is die terugkomt in de bestbuy guide, maar ik las ook ergens dat er veel problemen zijn met deze ssd en dat je beter een andere kunt kiezen.
  • ik zou ook graag wat meer opslag capaciteit hebben voor backup van bestanden. ik heb nu 1TB sata, maar ik zat te denken dit ook over te zetten naar een SSD. is het dan verstandig om 2 kingston A2000 te kiezen, of kan ik daar beter een standaard SSD of HDD voor kiezen (en waarom?)
ik had nu onderstaande geselecteerd:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MoederbordenASUS PRIME B560M-K€ 100,35€ 100,35
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 86,83€ 86,83
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 51,99€ 51,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 561,12

Daarnaast had ik deze kasten gezien als verschillende aanbevelingen vanuit verschillende topic (en nog een alternatieve voeding).

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 58,95€ 58,95
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,50€ 60,50
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 84,91€ 84,91
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 36,-€ 36,-
Totaal€ 240,36

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Laat je videokaart weg, die is vrij nutteloos.
pak een iets beter bord, dan kan je intel beter runnen - wil je graag wifi? Dan zoiets: pricewatch: ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI
ALS je het dvd-station mee wilt, pak de nr400 with ODD. Anders is de bq pb500 wel een goede optie (de s400 is iets stiller, maar ook duurder).
CPU koeler is prima.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 24-05-2021 13:25 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
UHD Graphics 750 van de 10500 presteert een stuk beter dan de HD 6670. Videokaart mag met pensioen / kringloop.

Moederbord is erg zwak. Pak de tip van @99ruud99, maar dan wel de micro-atx versie als je de nr400 / s400 neemt: pricewatch: ASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI
Ik zou de nr400 nemen als je ooit wil uitbreiden met een midrange videokaart. De s400 is voor stilte en niet voor airflow.

2666MHz geheugen is iets voor de vorige generatie Intel. Voor de 11500 pak je 3200MHz RAM:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

De CM MWE is een budgetvoeding. Voldoet prima, maar is niet stil. De pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart is een betere keuze. RGB kan uit (ook efficiënter) en zo heb je voldoende voeding voor een midrange videokaart. Bovendien stil en modulair.

Als je aan 1,5 TB genoeg hebt kun je gaan voor 1x 1TB M.2 en 1x 500GB M.2. Mag ook later. Neem je voor nu de HDD mee.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Je kan je oude HDD blijven gebruiken, de ruimte is er in de hier boven genoemde kasten. Hij is wel tergend traag, maar voor back-ups is ie op zich prima. Zou er geen spellen op installeren of bestanden op zetten waar je vaak mee werkt. Check even de smart-status, als ie nog gezond is kan je hem inbouwen.

• Pretender82
Top, bedankt mensen. Hieronder even het overzicht geupdate met de tips. Helaas wel iets duurder dan ik had gepland.

De midrange videokaart die hier bij zou passen is nu ook heel erg duur toch? of zijn alleen de highend heel erg duur?

EDIT: op basis van de post hieronder, koeler erbij gezet en kast aangepast naar een kast waar een dvd brander in kan.

1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 154,90€ 154,90
1BehuizingenCooler Master NR400 (with ODD)€ 63,95€ 63,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 63,95€ 63,95
Totaal€ 726,75

[ Voor 8% gewijzigd door Pretender82 op 24-05-2021 14:31 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Als je een dvd schrijfstation erin wilt heb je deze behuizing nodig: pricewatch: Cooler Master NR400 (with ODD)

Let op dat je nu geen aftermarket koeler hebt ...
je kan ook voor nu je huidige SSD gebruiken, en later deze SSD erin kunnen proppen.

• Djarune
Pretender82 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
Top, bedankt mensen. Hieronder even het overzicht geupdate met de tips. Helaas wel iets duurder dan ik had gepland.
Het kan goedkoper, maar dan wordt het een systeem met 3400G en budget B450 bord. Dat betekent ongeveer de helft minder snelheid, maar wel een 3x zo sterke interne GPU. Aangezien gamen het meest vergt van jouw huis tuin keuken pc is het misschien nog wel een optie.

Bijvoorbeeld zoiets:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 163,35€ 163,35
1MoederbordenGigabyte B450M DS3H V2€ 49,90€ 49,90
1VoedingenCooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V€ 46,-€ 46,-
Totaal€ 508,20

Dan pak ik toch de MWE V2 erbij. Je gaat hier toch geen videokaart bij zetten,
De midrange videokaart die hier bij zou passen is nu ook heel erg duur toch? of zijn alleen de highend heel erg duur?
Alle videokaarten zijn momenteel te duur. Dus ook de midrange en zelfs de budget kaarten.

[ Voor 58% gewijzigd door Djarune op 24-05-2021 14:36 ]

• Pretender82
Bedankt voor de input.

Dan komt er sowieso nog geen videokaart in.

Nog een paar vraagjes.
-
  • ik zou het liefste voor een systeem gaan wat 2 keer zo snel is... behalve als de balans weg is, mocht ik geen extra videokaart kopen.... zie hieronder
  • Wat vinden jullie van de kingston SSD? kan ik beter een andere nemen? als ik kijk naar de reviews zijn er best een aantal mensen waarbij die kapot is gegaan.
  • ik denk dat ik juist niet heel veel game... dus dat is voor mij minder van belang. "vroeger" was het volgens mij zo dat het systeem een beetje gebalanceerd moest zijn.... je kon wel beste componenten kopen, maar als je dan een videokaart van twee tientjes erin deed dan had je eigenlijk nog niks. Hoe is dat tegenwoordig? Als ik het eerst samengestelde systeem met een intel bestel, en ik besluit later om er toch geen videokaart in te doen.... heb ik dan wel een gebalanceerd systeem?
  • ik wil graag een back up opslag intern. Nu wil ik mijn HDD overzetten van 1 tb, maar eigenlijk wil ik nog 1tb erbij... wat kan ik het beste kiezen? een standaard ssd of een M2 of een ouderwetse HDD? en welke dan?
    EDIT: kan ik wel eens 2 M2 SSDs kwijt in de geselecteerde moederborden? lijkt op dat het amd systeem M2 alleen werkt met een athlon processor.... of lees ik dat verkeerd in de kenmerken?
  • is er ook een verise van de Cooler Master NR400 (with ODD) zonder scherm? heb het gevoel dat alle goede/geschikte kasten een open zijkant hebben
  • en nog een laatste ding.... ik wil 2 monitoren gebruiken, dus wel belangrijk dat dat mogelijk is. zie wel dat sommige mb een hdmi en dvi-d hebben... maar zijn ze dan ook beide tegelijk te gebruiken zoals bij een videokaart?
  • is het moederbord bij het amd systeem hierboven het beste om te kiezen. zag dat er ook B550 was en een x570.. maar geen idee wat beter zou zijn. Zit er bij deze borden bijna nooit wifi in?

[ Voor 18% gewijzigd door Pretender82 op 25-05-2021 20:07 ]

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
De Kingston A2000 is een fijne schijf.
De reviews zijn alleen dat, reviews.
Ervaringen van anderen die het is overkomen.
Er zijn veel meer mensen die het hebben gekocht dan die enkele reviews, waaronder ik, en bij hun werkt het wel probleemloos.

Ik zou er niet al te veel over peinzen en gewoon kopen.

• Pretender82
ik ben nog even doorgegaan op het systeem van @Djarune.

Toen kwam ik op dit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 138,46€ 138,46
1VoedingenCooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V€ 46,-€ 46,-
Totaal€ 602,41

dan heb ik nog de volgende vragen:

Nog een paar vraagjes.
  • ik zou het liefste voor een systeem gaan wat 2 keer zo snel is... behalve als de balans weg is, mocht ik geen extra videokaart kopen.... zie hieronder
  • ik denk dat ik juist niet heel veel game... dus dat is voor mij minder van belang. "vroeger" was het volgens mij zo dat het systeem een beetje gebalanceerd moest zijn.... je kon wel beste componenten kopen, maar als je dan een videokaart van twee tientjes erin deed dan had je eigenlijk nog niks. Hoe is dat tegenwoordig? Als ik het eerst samengestelde systeem met een intel bestel, en ik besluit later om er toch geen videokaart in te doen.... heb ik dan wel een gebalanceerd systeem?
  • ik wil graag een back up opslag intern. Nu wil ik mijn HDD overzetten van 1 tb, maar eigenlijk wil ik nog 1tb erbij... wat kan ik het beste kiezen? een standaard ssd of een M2 of een ouderwetse HDD? en welke dan?
    kan ik wel eens 2 M2 SSDs kwijt in de geselecteerde moederborden? lijkt op dat het amd systeem M2 alleen werkt met een athlon processor.... of lees ik dat verkeerd in de kenmerken?
  • is er ook een verise van de Cooler Master NR400 (with ODD) zonder scherm? heb het gevoel dat alle goede/geschikte kasten een open zijkant hebben
  • en nog een laatste ding.... ik wil 2 monitoren gebruiken, dus wel belangrijk dat dat mogelijk is. zie wel dat sommige mb een hdmi en dvi-d hebben... maar zijn ze dan ook beide tegelijk te gebruiken zoals bij een videokaart?
  • is het moederbord bij het amd systeem hierboven het beste om te kiezen. zag dat er ook B550 was . maar geen idee wat beter zou zijn. Heb nu een behoorlijk duur bord, want volgens mij zitten in best weinig wifi geïntegreerd.
  • zou ik in dit systeem in de toekomst nog wel een GPU erbij kunnen zetten? of is dat juist dan weer overkill? trekt de voeding dat wel?
EDIT: het amd systeem is ongeveer 125 euro goedkoper dan het intel systeem wat jullie aanbevolen... welk systeem zou de beste prijs kwaliteit verhouding hebben?

• Djarune
De 3400g werkt niet op een B550 bord. Pak daarvoor een B450 bord.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Met deze pre-built kun je op 1080p gamen - Medion Akoya P66089 MD35093 RW, met een flink beter GPU dan de i5-11500 of de Ryzen 5 3400G bieden.

Met deze kun je nog beter gamen - Medion Akoya P66088.

Als je iets gebalanceerds zoekt waar je niet al te veel aan wilt upgraden zijn het goede alternatieven.

• Pretender82
https://www.coolblue.nl/p...-aspire-tc-895-i8007.html

na lang zoeken en verschillende systemen bekeken te hebben is dit hem geworden. Iets duurder dan begroot.... maar heb niks zelf in elkaar hoeven te zetten en windows 10 zat er ook bij.

Ongetwijfeld zal het iets minder zijn dan een systeem wat zelf samengesteld zou zijn, maar de videokaart die erbij zat en toch ook stiekem het feit dat ik geen gedoe had met bouwen en windows installeren heeft me over de streep getrokken.

Iedereen bedankt voor de tips!
Pagina: 1