Tips voor bankrekening VVE?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Ik woon in een benedenwoning en zit dus automatisch in een VVE met de bovenwoning. Deze is slapende maar willen we toch eens tot leven wekken. Daar hoort het openen van een zakelijke bankrekening bij.

Heeft iemand een goede tip welke bank hier handig en betaalbaar voor is?

Ik heb zelf wat zitten googlen en vind vooral dingen als "Triodos weigert zakelijke rekening voor VVE" en dergelijke en niet welke bank dan wel geschikt is.

Voor de goede orde, op de rekening zullen de maandelijkse stortingen van welgeteld twee appartementen komen en hooguit een paar keer per jaar een opname.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK1205
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-05 23:21
Een betaalrekening is een vrij simpel bancaire product en zijn qua kosten overal wel ongeveer hetzelfde omdat het product zo uniform is (rekeningnummer en je kan transacties doen). Ik heb zelf als klantenservice gewerkt bij de Rabobank; daar accepteren ze VVE zolang je een daadwerkelijke vereniging hebt opgericht die is ingeschreven in KvK. Uiteraard moet je ook een bestuurder zijn van de vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
CK1205 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:10:
Een betaalrekening is een vrij simpel bancaire product en zijn qua kosten overal wel ongeveer hetzelfde omdat het product zo uniform is (rekeningnummer en je kan transacties doen). Ik heb zelf als klantenservice gewerkt bij de Rabobank; daar accepteren ze VVE zolang je een daadwerkelijke vereniging hebt opgericht die is ingeschreven in KvK. Uiteraard moet je ook een bestuurder zijn van de vereniging.
Tegenwoordig is dat dankzij het UBO geneuzel met een VvE van maar 2 wonigen zo dat ook die ander bekend zal moeten zijn/worden bij de bank waar je een rekening opent. Dit omdat de andere eigenaar ook uiteindelijk belanghebbende is. Je kan dus het beste een bank kiezen waar jullie beiden al bankieren of anders waar op zijn minst één van jullie al klant is. Dat scheelt een hoop gedoe. Wat betreft de kosten maakt het inderdaad niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Ik ben ook aan het kijken en kom erachter dat ze meestal rond de 10 Euro per maand kosten (zakelijke rekening), ING, ABN, Rabobank, SNS en Bunq. Tridios is duurder met 12,50, Knab doet niet aan verenigingen.

Bovenop de 10 Euro komen de transactiekosten en dat is een beetje zuur voor een VVE. Rabobank betaald je 25 Euro aan transactiekosten terug per maand en bij Bunq kun je "directeuren" toevoegen. Wij willen twee mensen toegang geven tot de rekening, wat bij ING (waar we nu zitten) een tripje naar een kantoor betekent.

Tot zover mijn onderzoek :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Lapa Zorg dat je vooral goed regelt wie toegang heeft tot de rekening. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een greep uit de pot doet.
Volgens mij kan je prima een "wakkere" VVE zijn zonder rekening. Als je toch met 2 woningen bent, zou ik gewoon afspreken dat iedereen individueel spaart en bij grotere uitgaven je netjes de boel splitst.
Het hele VVE circus optuigen voor maar 2 woningen lijkt mij niet echt nuttig of kosten efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ja, @TacoTaco, ik zie inderdaad dezelfde tarieven van een tientje per maand. Is toch al snel 5% van wat er maandelijks gestort gaat worden, dus voelt wel als zonde geld.

En dan bij ING inderdaad ook nog 12 cent transactiekosten per bijschrijving en betaling, als ik het goed begrijp, Daarvoor moet je dan wel opletten, want het staat niet gewoon op de website bij tarieven, maar alleen in een gelinkte PDF.

@chrisborst, voelt inderdaad niet kostenefficiënt. Maar ik weet niet zeker of zonder rekening een goed idee is. Met de huidige bewoners hebben we een heel goede verstandhouding, maar juist als een van de twee verhuist, wil je juist dat het voor de VVE gespaarde geld op een rekening staat, lijkt me.
En op zich is onderhoud uit eigen gespaard geld betalen momenteel voor ons absoluut geen probleem en voor de bovenburen volgens mij ook niet. Maar je richt juist zo'n wakkere VVE op om problemen en gedoe te voorkomen. En omdat banken het tegenwoordig eisen bij verkoop, schijnbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Lapa op 24-05-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Lapa
Kijk eens op deze site: https://www.nederlandvve....ening-vve-waar-let-je-op/
Enorm veel info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Laatst online: 22:35
Lapa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:43:
@chrisborst, voelt inderdaad niet kostenefficiënt. Maar ik weet niet zeker of zonder rekening een goed idee is. Met de huidige bewoners hebben we een heel goede verstandhouding, maar juist als een van de twee verhuist, wil je juist dat het voor de VVE gespaarde geld op een rekening staat, lijkt me.
En op zich is onderhoud uit eigen gespaard geld betalen momenteel voor ons absoluut geen probleem en voor de bovenburen volgens mij ook niet. Maar je richt juist zo'n wakkere VVE op om problemen en gedoe te voorkomen. En omdat banken het tegenwoordig eisen bij verkoop, schijnbaar.
Inderdaad altijd op een aparte rekening, dat is volgens mij zelfs verplicht. Vereniging Eigen Huis heeft overigens ook heel veel informatie voor VVE's, inc een lidmaatschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubo
  • Laatst online: 20:27
Wat dat betreft zijn kleine VvE's relatief veel geld kwijt aan kosten van een bankrekening en ook de inschrijving bij de kamer van koophandel.

Wij zitten in hetzelfde schuitje met 3 deelnemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikelS1986
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11-2024
Goedenavond,

Wij bankieren bij de ABN Amro, zonder incassocontract is dat ongeveer EUR 75 per jaar. Inclusief incassocontract is dat EUR 200.

Overigens is het (zoals eerder aangegeven) bij kleine VvE’s wel aan te raden om te bankieren bij een bank waar beide bekend zijn, tenzij je identificeren bij de bank geen probleem vindt.

Indien je verder wat hulp nodig hebt met opstarten laat maar weten, ik werk in die branche.

[ Voor 50% gewijzigd door MikelS1986 op 26-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Trubo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:03:
Wat dat betreft zijn kleine VvE's relatief veel geld kwijt aan kosten van een bankrekening en ook de inschrijving bij de kamer van koophandel.

Wij zitten in hetzelfde schuitje met 3 deelnemers.
Is het niet mogelijk om een grotere VVE te maken met bijvoorbeeld de buurpanden? En vriendin van me is pas verhuist naar een bovenwoning en daar hebben ze een VVE met het hele rijtje opgericht, o.a. om de kosten per woning te kunnen verlagen. Groot onderhoud wordt ook goedkoper en makkelijker te regelen. Bijvoorbeeld een schildersbedrijf neemt liever een klus aan voor 10 panden dan voor 1. Zeker in deze tijd waar ze kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Frame164 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Is het niet mogelijk om een grotere VVE te maken met bijvoorbeeld de buurpanden? En vriendin van me is pas verhuist naar een bovenwoning en daar hebben ze een VVE met het hele rijtje opgericht, o.a. om de kosten per woning te kunnen verlagen. Groot onderhoud wordt ook goedkoper en makkelijker te regelen. Bijvoorbeeld een schildersbedrijf neemt liever een klus aan voor 10 panden dan voor 1. Zeker in deze tijd waar ze kunnen kiezen.
Lijkt me in onze situatie geen goed idee, aangezien geen enkel pand bij mij in de straat hetzelfde is, met bouwjaren variërend van de 19de eeuw tot de 21ste eeuw (waarbij ons pand uit begin 20ste eeuw is).

Daarnaast ben ik liever van minder mensen afhankelijk dan van meer als het gaat om dit soort dingen. Verder begrijp ik de voordelen van schaalgrootte wel hoor, maar dat gaat hier dus echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam_cocha
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 10:00
@Lapa Mag ik vragen bij welke bank je uiteindelijk bent uitgekomen om een rekening te openen voor je VVE?

Ik zit ook in een VVE voor 2 huishoudens (boven- en benedenwoning) en zoek een manier om zo min mogelijk onnodig geld uit te geven aan een VVE zakelijke rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
sam_cocha schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:42:
@Lapa Mag ik vragen bij welke bank je uiteindelijk bent uitgekomen om een rekening te openen voor je VVE?

Ik zit ook in een VVE voor 2 huishoudens (boven- en benedenwoning) en zoek een manier om zo min mogelijk onnodig geld uit te geven aan een VVE zakelijke rekening.
We zijn uiteindelijk bij Bunq terecht gekomen. Het heeft wel maanden gekost om het voor elkaar te krijgen, omdat hun automatische systemen en klantenservice niet goed lijken te weten wat een VvE is, dus elke keer moesten we wat informatie aanleveren en dan ging er weer weken overheen voor de volgende vraag kwam.
Maar goed, nu het eenmaal geregeld is werkt het prima. We betalen ongeveer 8 euro per maand plus 13 cent per transactie geloof ik. En we krijgen 1,05% rente over het spaargeld.

Edit: je moet overigens ook een (gratis) persoonlijke spaarrekening openen om de zakelijke te kunnen aanmaken. Vond ik zelf een voordeel, ik krijg er meer rente dan bij m'n andere bank (meer ook dan op de zakelijke rekening) en je hoeft er natuurlijk geen geld op te zetten als je niet wil.

[ Voor 14% gewijzigd door Lapa op 23-01-2025 10:40 ]

Pagina: 1