Fietsadvies - wat voor een soort fiets wil ik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:16
Also, ik ben in de war. :)

Vooropgesteld: ik woon middenin het Zwarte Woud op ongeveer 600 meter hoogte met bos als achtertuin.

Casus: ik ben een 44 jarige gezonde man met een hele sportieve achtergrond die sinds Covid-19 alleen nog mentaal sportief is. Nu wil m'n vriendin graag een elektrieke fiets kopen, zodat zij daarmee door de buurt kan cruisen. Ik heb zelf geen goede fiets en het zou natuurlijk we zo gezellig zijn als ik samen met m'n vriendin door het bos kan cruisen. Tot zover geen probleem.

Nu wil het feit dat m'n vriendin niet graag het asfalt verlaat en ook simpelweg niet zo'n fietsheldin is. Ik wil echter wel van het asfalt af (maar geen heftige mountainbike paden) en ik wil ook weleens alleen (als in: zonder vriendin) fietsen om aan m'n eigen fitheid te werken.

Dus. Ik hink op twee gedachten:
1. Ik wil een niet elektrieke fiets (zwaar en ik wil niet non-stop elektriek fietsen) en dan: een mountainbike of zo'n gravelapparaat?
2. Als ik niet elektriek koop, kan ik dan m'n vriendin nog we bijhouden? 😳

Moet ik niet zo meuten en gewoon wat elektriek kopen, want ik was ooit sportief en ben geen 20 meer? Of moet ik niet zo meuten, want 44 is het nieuwe 24 (🤣) en fit worden is een goede zaak?

Thoughts? Verfrissende gedachten?

Hello. Is it me you're looking for?

Alle reacties

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-11 22:37
Elektrische mountainbike? Kan je zowel (alleen) van de verharde paden af als een middag met haar ‘normaal’ fietsen.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:03
Gezien je locatie zou ik voor een eMTB gaan. Fun going up, fun going down. Hou je altijd je vriendin bij, zet je hem uit als je naar beneden gaat ook op trails.

• iamerwin
Elektrische mountainbikes ken ik natuurlijk, ik heb weleens op het ding van de buren gereden. Met trapondersteuning aan, rag ik met gemak 30kmh over de brede bospaden - m'n hartslag gaat er echter niet echt van omhoog. Met trapondersteuning uit moet ik opeens 25 kilo fiets meesleuren, da's ook weer zo enthousiast. :)

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11 19:25
Kijk eens naar de sporthybrides van Trek.
Ik heb zelf een Fx2 fietst dikke prima, licht genoeg met stevige wielen en banden genoeg voor af en toe een zandpaadje of iets.
Bevalt mij prima, is niet zo snel als een racefiets, maar dat wil ik ook niet.
Je hebt alleen geen vering dus of het voor jou geschikt is moet je zelf even beoordelen 😎

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Een e-fiets én een (tweedehands) basismodelletje mountainbike?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:17
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:32:
Also, ik ben in de war. :)

Vooropgesteld: ik woon middenin het Zwarte Woud op ongeveer 600 meter hoogte met bos als achtertuin.

Casus: ik ben een 44 jarige gezonde man met een hele sportieve achtergrond die sinds Covid-19 alleen nog mentaal sportief is. Nu wil m'n vriendin graag een elektrieke fiets kopen, zodat zij daarmee door de buurt kan cruisen. Ik heb zelf geen goede fiets en het zou natuurlijk we zo gezellig zijn als ik samen met m'n vriendin door het bos kan cruisen. Tot zover geen probleem.

Nu wil het feit dat m'n vriendin niet graag het asfalt verlaat en ook simpelweg niet zo'n fietsheldin is. Ik wil echter wel van het asfalt af (maar geen heftige mountainbike paden) en ik wil ook weleens alleen (als in: zonder vriendin) fietsen om aan m'n eigen fitheid te werken.

Dus. Ik hink op twee gedachten:
1. Ik wil een niet elektrieke fiets (zwaar en ik wil niet non-stop elektriek fietsen) en dan: een mountainbike of zo'n gravelapparaat?
2. Als ik niet elektriek koop, kan ik dan m'n vriendin nog we bijhouden? 😳

Moet ik niet zo meuten en gewoon wat elektriek kopen, want ik was ooit sportief en ben geen 20 meer? Of moet ik niet zo meuten, want 44 is het nieuwe 24 (🤣) en fit worden is een goede zaak?

Thoughts? Verfrissende gedachten?
Elektrisch zou ik hooguit voor erbij doen. Een goede eMTB (10k +) is ontzettend gaaf voor meer technische trails met veel hoogteverschil, maar als het om conditie gaat kun je daar beter met een MTB of gravelbike aan werken. En voor jouw omgeving is een gravelbike bij uitstek geschikt, lijkt me.

Nu zijn wij een beetje fietsgek, dus hier staat elk soort in de schuur (behalve de eMTB), maar als ik nu op vakantie zou gaan naar het zwarte woud zou ik de gravelbike meenemen. Ideaal voor asfalt en onverhard, zolang het maar geen rockgardens zijn. Als ik hier in de buurt een duurtraining doe op de gravelbike, pak ik ook nog wel eens een stukje MTB route mee en dat kan ook goed.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Geen idee waarom gezonde jonge mensen, en daar reken ik alles onder 65 jaar toe, zonodig een electrische fiets willen. Zeker als je alleen recreatief rijdt is een gewone fiets beter. Laat die spieren maar werken, dan heb je tenminste nog werkende spieren over 20 jaar.

Jouw vriendin zal gewoon een beetje rekening met jou moeten houden.

• Holk
downtime schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:52:
Geen idee waarom gezonde jonge mensen, en daar reken ik alles onder 65 jaar toe, zonodig een electrische fiets willen. Zeker als je alleen recreatief rijdt is een gewone fiets beter. Laat die spieren maar werken, dan heb je tenminste nog werkende spieren over 20 jaar.

Jouw vriendin zal gewoon een beetje rekening met jou moeten houden.
Oké boomer ;)

In Nederland misschien maar als je in bergachtig gebied woont is het een aanvulling. Dat je niet kapot bent van het naar boven fietsen zodat je half gaar naar beneden gaat. Hence; fun going up, fun going down

Verwijderd

Holk schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Oké boomer ;)

In Nederland misschien maar als je in bergachtig gebied woont is het een aanvulling. Dat je niet kapot bent van het naar boven fietsen zodat je half gaar naar beneden gaat. Hence; fun going up, fun going down
In bergachtige gebieden hebben ze meestal een mountainbike of een racefiets. Niet een electrische fiets.

• Holk
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:18:
[...]

In bergachtige gebieden hebben ze meestal een mountainbike of een racefiets. Niet een electrische fiets.
En toen kwam er een roze olifant met een grote snuit…

Maar nee, dat was zo. Racefiets wel, maar de eMTBs daar zijn net zo ingeburgerd als een eBike voor een bejaard stel in Nederland

[ Voor 18% gewijzigd door Holk op 24-05-2021 12:21 ]

• iamerwin
TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:45: voor af en toe een zandpaadje of iets.
Af en toe een zandpaadje is niet genoeg. :)

• iamerwin
SandaX schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:49:
Een e-fiets én een (tweedehands) basismodelletje mountainbike?
Ik wil eigenlijk nu maar één fiets hebben, dat is ook m'n probleem geloof ik. :)

• iamerwin
Zó leuk vind ik fietsen niet. ;)
maar als ik nu op vakantie zou gaan naar het zwarte woud zou ik de gravelbike meenemen.
Waarom niet een mountainbike, vanwege het asfalt gedeelte?

• iamerwin
downtime schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:52:
Laat die spieren maar werken, dan heb je tenminste nog werkende spieren over 20 jaar.
Daar ben ik het wel mee eens. :)

• Rmg
  • Laatst online: 20:56

Rmg

Dan zou ik kijken voor een gravelbike, op t vlak en naar beneden hou je je vriendin wel bij. Omhoog zal ze wat rustiger aan moeten doen.
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:30:
Omdat het klinkt alsof je meer voor afstanden gaat en af en toe een bospaadje. Een gravelbike is dan gewoon een stuk lichter en net zo capabel.

Als je graag door het bos zou willen raggen en af en toe met je vriendin mee zou ik zeggen neem een mtb.

[ Voor 61% gewijzigd door Rmg op 24-05-2021 12:34 ]

• iamerwin
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:18:
[...]

Dat zal je tegenvallen hoor, maar dat komt misschien ook door de gemiddelde leeftijd hier. 😇

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:44:
Elektrische mountainbikes ken ik natuurlijk, ik heb weleens op het ding van de buren gereden. Met trapondersteuning aan, rag ik met gemak 30kmh over de brede bospaden - m'n hartslag gaat er echter niet echt van omhoog. Met trapondersteuning uit moet ik opeens 25 kilo fiets meesleuren, da's ook weer zo enthousiast. :)
Welke fiets heb je geprobeerd?

Ik heb zelf een eMTB met Shimano EP8 motor. Deze heeft naast een rotatiesensor, ook een krachtsensor. Pas als ik 100% kracht geef, geeft de motor ook 100% ondersteuning. Ik krijg m'n hartslag in ieder geval flink omhoog en ben na een flinke rit alsnog kapot (de ritten duren alleen langer/ik kom verder ;)).

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11 19:25
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Af en toe een zandpaadje is niet genoeg. :)
Je kunt ook wel wat meer pakken hoor met zo'n sporthybride, maar het is eigenlijk de vraag of je echt vering in je voorvork nodig hebt voor wat je van plan bent.
Ik heb even gegoogled, maar een sporthybride en gravelbike lijkt mij op het eerste gezicht ongeveer hetzelfde.
Ik zou het wel aandurven om een bospaadje te pakken met mijn fiets, maar het is lastig om zou jouw situatie te beoordelen.
Alles wat ik ooit op onze tripjes naar het zwarte Woud heb gezien aan wandel en fietspaden zou ik wel met deze fiets proberen hoor.
Echte mountainbikes hebben natuurlijk extra vering dus logischerwijs is een extremer pad dus voor een ongeveerde fiets minder geschikt.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik zou geen fiets nemen zonder trapondersteuning als jouw vriendin er eentje neemt mét. Je bent je heuveltje op kapot aan het trappen terwijl jouw vriendin met lichte inspanning boven komt.

Een electrische fiets hebben betekend trouwens ook niet dat er geen inspanning meer nodig is. Ik heb zelf een electrische fiets en waar ik vroeger licht hijgend 18km/u in de wind deed, doe ik nu met dezelfde inspanning 24km/u op de Eco stand.

• iamerwin
Fuwor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Ik heb zelf een eMTB met Shimano EP8 motor.
Ahaa, dat is het onderzoeken waard. 👍🏻

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een e-gravelbike.

Deze is bijv. helemaal niet zo superzwaar (mocht je zonder trapondersteuning bergop willen fietsen):
https://www.canyon.com/nl...-gravel-fietsen/grail-on/

En vermoed dat tegenwoordig zoiets wel instelbare ondersteuning heeft? Of zoals bij @Fuwor dat het 'naar rato' ondersteuning geeft.

MTB is m.i. overkill voor de meeste bospaadjes, en vaak hebben ze gearing die niet zo geschikt is voor de weg. Dus skippen.

En inderdaad, iets compleet zonder ondersteuning zou ik niet doen als je vriendin het wel heeft.

Dan óf 2 fietsen (eentje voor te sporten, eentje voor gezellig met je vriendin zonder moeite heuveltjes te fietsen), of één sportieve e-gravelbike

[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 24-05-2021 12:47 ]

• GH45T
  • Laatst online: 06:29
Zelf heb ik meer een trekking fiets met dikke banden, meer een fiets om fietsvakanties op te maken. Dat heb ik er ook een aantal keren mee gedaan. De mijne is een Gaastra Fyts 4.14, met een Rohloff 14 versnellings naaf. Mijn partner heeft een Gazelle elektrische fiets met Shimano Nexus 8 naaf en -ik meen- Bosch active line motor. Als we hier samen door Limburg fietsen dan is die combinatie prima, al wordt het bij een stevigere heuvel wel een probleem van mijn kant als zij de volle ondersteuning gebruikt. Een beetje heuvel met 25 km/h op fietsen is gewoon pittig. Aan de andere kant, op het vlakke en al helemaal bergaf haal ik makkelijk meer dan 25 km/h. Dan moet ik me dus een beetje inhouden.

Maar goed, ik heb met de Gaastra ook door de Ardennen en Eifel gefietst, nog nooit door het zwarte woud. Als je dan een berg tegen komt en geen heuvel, is het toch even een andere mindset aannemen. Zeker als er nog een kilo of 30 bagage in de voor- en achtertassen zit. Dan is het gewoon naar boven malen, snelheid niet belangrijk. Ik heb bij serieuze bergen meermaals met minder dan 10 km/h naar boven moeten kruipen. Natuurlijk, als ik alles zou geven voor die ene berg gaat het ook sneller, maar dat is een echte uitputtingsslag. Moet er wel bij zeggen dat dit over het algemeen was op dagen dat ik meer dan 100 km fietste, simpelweg op één berg alles geven zou ronduit dom zijn.

Verder heb ik ook een mountainbike. Die is voor de bospaadjes beter geschikt, maar vergis je niet wat je met een "normale" fiets met een goed versnellingssysteem, iets dikkere banden en een iets meer voorover houding op die paadjes kunt. Ik kan de meeste mountainbike parcoursen ook prima op mijn normale fiets berijden.

Daarom zou ik zeggen, als je conditie goed is een lichtgewicht fiets met iets dikkere banden en een goed versnellingssysteem. Houding iets voorover zolang dat prettig voor je zit, zo kun je meer kracht zetten op momenten dat het nodig is.

• StevenK
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Zó leuk vind ik fietsen niet. ;)

[...]

Ja, maar ook omdat die mountainbike pas echt voordelen biedt als het technischer wordt. Voor de reguliere bospaden is een gravelbike zeker zo comfortabel (beetje afhankelijk van het type, ik overdrijf zoals ik met fietsen altijd doe en heb ik een model met iets vering in zadelpen en stuurpen, gecombineerd met 42mm banden en spatborden is die heel breed toepasbaar van woon-werk op het asfalt tot een ritje over een technisch mtb parcours)

Als ik met mijn gravelbike op een MTB route rij, dan zie ik dat ik op de minder technische stukken veel sneller ben (dat wil zeggen snelheid hoger bij hetzelfde wattage)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
GH45T schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:47:
Zelf heb ik meer een trekking fiets met dikke banden, meer een fiets om fietsvakanties op te maken.
Hier ga ik in mee (smallere banden monteren kan altijd nog).

Prima voor onverhard.
Mountainbike is in mijn ogen in Nederland alleen voor echte "trails".
Racefiets is oncomfortabel.
Gravelbike zou kunnen, maar levertijden zijn dramatisch.

Daarnaast is een e-bike ook echt iets leuks, en je pakt hem makkelijk en snel. Maar de woorden conditie opbouwen en e-bike zijn niet echt een combinatie (met wandelen heb ik een hogere hartslag dan met e-biken).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• iamerwin
defusion schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:42:
MTB is m.i. overkill voor de meeste bospaadjes, en vaak hebben ze gearing die niet zo geschikt is voor de weg. Dus skippen.
Ach ja, dat is wel een goed punt I guess.👍🏻

• iamerwin
mhr-zip schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Mountainbike is in mijn ogen in Nederland alleen voor echte "trails".
Joah, maar ik woon niet in NL. ;)

• iamerwin
StevenK schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Ja, maar ook omdat die mountainbike pas echt voordelen biedt als het technischer wordt.
En, zoals @defusion opmerkte: de gearing op een MTB is niet zo handig op straat?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Joah, maar ik woon niet in NL. ;)
Niet heftige bospaden heb je geen mountainbike voor nodig. Alleen wat bredere banden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• StevenK
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:07:
[...]

En, zoals @defusion opmerkte: de gearing op een MTB is niet zo handig op straat?
Klopt, tegenwoordig zijn veel MTB's 1x11 of 1x12 met een 30 of 32 voor. Dan is het zwaarste verzet (30 / 32 x 10 / 11) wel wat licht om in heuvelachtig terrein naar beneden te rijden. En vaak kun je op een MTB niet makkelijk een groter voorblad kwijt. Een gravelbike heeft in de regel achter een MTB cassette gecombineerd met een wat groter voorblad (38 - 44)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
iamerwin schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Ligt natuurlijk wel aan de specifieke MTB.

Maar tegenwoordig hebben ze vaak korte gearing en alleen achter versnellingen. 1x11 ofzo.
Maar een 29" hardtail met 2-3 x 9-11 versnellingen ofzo is dan weer meer te vergelijken met wat tegenwoordig een gravelbike heet.

Gewoon per fiets even bekijken hoe de gearing is.
Als het er zo uit ziet, zou ik 'm niet voor de weg willen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/05/Shimano-XT-SLX-12-fach-12-speed-drivetrain-Antrieb-Schaltung-Test-Review-3-1140x760.jpg

'mijn' MTB, is gewoon een 'oude' (26") hardtail met 3x9 versnellingen.
Als ze daar de voorvering vanaf zouden halen en er een 'wielrenstuur' op zouden zetten zouden ze het tegenwoordig een gravelbike noemen denk ik ;)

Verkijk je ook niet op de benaming. Er zijn ook gravelbikes met alleen één klein tandwieltje voor. Die wil je ook niet voor op de weg. En gravelbikes is sowieso een kruising tussen racefiets en MTB, met fietsen die meer richting het een of het ander gaan, en alles ertussenin.

Ik heb dan weer slicks op de MTB gegooid en knal met 40+ km/h over de weg, en durf niet meer in de modder te komen. We zullen het nu maar een 'hybride' noemen. Dan is het altijd goed...

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:20

MJV

Keuze is reuze. Ik zou een reguliere (niet electrische) MTB kopen. Met een beetje snelle banden kun je daar ook probleemloos wat weg-km's mee maken. Ik ben dit jaar in Oostenrijk geweest en racefiets thuisgelaten (plaatsgebrek in auto); omdat ik hoofdzakelijk MTB. Is me niets tegengevallen, om daarmee ook af en toe een asfaltklim te doen.

En zoals hier boven aangegeven, koop iets met 2x11 en een iets aangepaste casette en je hebt ruim voldoende schakelbereik.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dot past beter in VV dan in SPRT

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1