Server in meterkast veel lawaai!

Pagina: 1
Acties:
  • 7.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 19:35
Hoi ik gooi dit maar hier omdat het verder nergens past :?

Ik heb sins een paar dagen een server draaien NT 4 server op een P120 gaat prima maar ik dacht ik zet hem in de meterkast anders heb ik overlast van het geruis.

Nu hoor ik de PC toch een beetje in de huiskamer maakt mij weinig uit maar m'n vriendin heeft er problemen mee...

Heeft iemand een oplossing voor die meterkast :?

De PC moet daar wel blijven staan ivm de kabels etc...

Verwijderd

Minder fans? Ander mischien de deur van de meterkast isoleren...

Verwijderd

hmm,

je zou misschien ook es iets kunnen proberen met je voeding ofzo ? Ik weet er precies het fijne niet van, maar wel dat sommige mensen die eenzelfde probleem hadden, hun fans maar op 7V (kan ook iets meer of minder zijn) laten draaien. Enneh, zorgen dat je kast zelf ook goed dicht is, is ook wel handig, dan hoor je ratelende HD's ook niet zo :)

Verwijderd

je heb toch ook van die geruisloze koelers e.d. moet je daar es naar kijken.. zijn volgens mij niet zo duur

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-08 13:00
Wat je eens kan proberen: Je pc op een verende (schuimrubber) mat te zetten. De pc staat nl een beetje te vibreren als hij aanstaat, en dan rammelt er van alles en nogwat mee.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Mijn P120 server maakt twee keer zo veel herrie als de tweede harde schijf gaat draaien.

wat heb ik gedaan.
CPU koeling passief gemaak.
- een p120 kan best passief, een beetje creatief aluminum verzamelen en aan elkaar maken help een hoop.
er zit nu zo ongeveer 500 gr alu op, wat ik ook aan mijn kast heb opgehangen.

- een stille PSU fan gezocht, en die op 5 volt gezet.
belangrijk test of hij zeker weten opspint op die lage spanning.
- Finger guard weg geknipt, normaal wordt de lucht daar ge compressed, en ge expandedeerdt, wat toch het zelfde is als geluid.
( kijk uit met je vingers aan de achter kant, maar op 5 Volt draait hij toch niet zo hard, het blijft wel schrikken ( ervaring))
( eigenlijk koelt hij nu niet meer, maar haalt de warme lucht uit mijn kast)

- power down van hdd na X minuten, helaas de response op een request wordt hoger , maar stiller wordt hij wel

Resultaat : Mijn vriendin wilde de server AAN zetten, maar helaas hij stond al aan.

( misschien nog een keer de binnen kant van de kast isoleren (foam) om de "herrie" van de HDD te dempen )

1+1+1 = 1

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Je kan ook een grotere heatsink op je P120 zetten en de fan eraf halen, ik heb dit ook gedaan met mijn P133@166 server...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Goed dat dit topic er is, ik sta op t punt ook zo'n server te gaan maken, en ik krijg zwaar ruzie als dat ding herrie maakt...

Nu wilde ik de server inbouwen in een houten case van 1cm dik mdf denken jullie dat dit genoeg dempt?

en verder, kan ik de koeler van de voeding niet stiller krijgen zonder dat dat ding te warm wordt?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Joto
ik moet voelen of mijn PSU fan loopt....
wilde je hem nog stiller ???

1+1+1 = 1

• dhm00
Op vrijdag 17 augustus 2001 10:22 schreef Joto het volgende:
wat heb ik gedaan.
CPU koeling passief gemaak.

+--Mijn koeling op de Proccesor maakt bijna geen geluid.--+

- een stille PSU fan gezocht, en die op 5 volt gezet.
belangrijk test of hij zeker weten opspint op die lage spanning.

+--Wat is een PSU fan :? --+

- Finger guard weg geknipt, normaal wordt de lucht daar ge compressed, en ge expandedeerdt, wat toch het zelfde is als geluid.

+--wat is Finger guard mischien die gleufjes bij de voedingsfan :? --+

- power down van hdd na X minuten, helaas de response op een request wordt hoger , maar stiller wordt hij wel .

+--Waar zit dat bij NT server 4 ik kan het niet vinden --+
Mijn HD's maken niet zoveel lawaai....

( misschien nog een keer de binnen kant van de kast isoleren (foam) om de "herrie" van de HDD te dempen )
Ik zie het wel weer...

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 20:59 schreef dhm00 het volgende:

+--Wat is een PSU fan :? --+
Power Suply Unit, oftewel de voeding.
De PSU fan is dus de fan in je voeding.
+--wat is Finger guard mischien die gleufjes bij de voedingsfan :? --+
Precies, die zijn nogal dik en de lucht kan daarlangs fluiten. Maar als je ze weghaalt moet je dus wel wat oppassen voor losse kabels, vingers en nieuwsgierige huisdieren die ertussen kunnen komen (al hou je een fan op 5 volt makkelijk tegen). Je kunt ze ook vervangen door fingerguards van metaaldraad, die zorgen voor een minimum aan luchtturbulentie (=geluid) terwijl er toch nix in de fan terecht kan komen.

ow, enne plz geen quotes in quotes, dat is erg vervelend voor anderen (het geavanceerdere copy/paste werk).
Op vrijdag 17 augustus 2001 11:16 schreef Atgast het volgende:

en verder, kan ik de koeler van de voeding niet stiller krijgen zonder dat dat ding te warm wordt?
Betere fan kopen, een Papst of een Panaflo bijvoorbeeld.
Papst heeft een heel mooi model: de Papst8412NGL, die verplaatst nog genoeg lucht om de PSU van zo'n oud (niet veel stroom slurpend) pctje te koelen terwijl hij superstil is (12 dBA).

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
btw, je HD's maken geen lawaai, je CPU fans ook niet.. wat maakt er dan nog wel geluid zodat je't door een kast (en hoeveel kamers ) richting huiskamer nog hoort :?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Nou als je (net als ik) gewoon de doos oude troep hebt open getrokken en daar een router van hebt gebouwd dan kan je nog wel eens een lawaaiige HD/fan vinden hoor !!

Overigens heb ik een 200 mmx passief gekoeld perfect lopen onder win2k in een kamer die regelmatig 30+ haalt (zeker met dit weer) ....

Over die PSU fans: zijn die echt noodzakelij, of kan je ook gewoon de hele kast om je voeding weg slopen ???

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Joto
ja die psu fan zijn noodzakelijk,
of je moet genoeg airflow in je kast hebben door case fan's,
Maar die sloop je er meestal als eerste uit als je geen herrie wilt.
je psu fan , koelt je psu en de rest van je kast.
zeker als je cpu passief gekoelt is , is hij erg nodig.
Er moet namelijk wel een luchtstroom zijn.

of ben jij er een die een nieuwe kast gaat maken met convector stroming , dwz , hete lucht stijgt op en zuigt automatisch koude lucht aan.

Je kan het proberen, laat ff weten dan ga i het ook proberen.

1+1+1 = 1

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
je kan natuurlijk ook nt4 vervangen door een floppy based linux (Freesco oid) deze kun je ook als router gebruiken, tenminste ik neem aan dat je nt4 daarvoor nu ook gebruikt? dan heb je geen hdd meer nodig en dat scheelt zowel stroom als geluid.

A wise man's life is based around fuck you

• Chemist
Momenteel maakt mijn PSU fan nog het meeste lawaai; HDD's schakelen uit na 15 min en verder zit er niks meer in dat lawaai maakt.

Toch maar eens kijken of ik die PSU fan dan aan kan passen ...

• dhm00
Op zondag 19 augustus 2001 09:19 schreef zwelgje2 het volgende:
je kan natuurlijk ook nt4 vervangen door een floppy based linux (Freesco oid) deze kun je ook als router gebruiken, tenminste ik neem aan dat je nt4 daarvoor nu ook gebruikt? dan heb je geen hdd meer nodig en dat scheelt zowel stroom als geluid.
Dat si al eerder te spraaken gekomen maar als he ook aan Filesharing wil doen gaat die vogel niet op.

En ik wil niet van Windows NT Server af hoor gaat prima

• joostje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46
Hm ik heb redhat erop staan, filesharing gaat ook goed met samba, en hij swapt een heeeeeeeel stuk minder dan onder NT 4, dus minder geluid van de HD :)

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

same problem
voorheen oude kast: P2450, 4x40G Maxtor, 12cm en 8cm fans(nameless yoko merk) op 12v met switch en 12cm 220V (oh ja en naturlijk de PSUfan) resulterend in :stofzuigerchallengeropstijgsound

New and improved setup:

P2450, 4x40G Maxtor, 12cm en 8cm fans(nameless yoko merk) op 7v met switch en 12cm 220V fan, no PSU fan, resulterend in een oase van no sound... het is dat de lampjes branden anders zou je zeggen dat ie uit is

Hoe?
Zelf kast gebouwd van MDF, backplate van oude kast derin + kaartvastmaakhouderdingeval, geluidsisofoam, rubberrandjes om de fans heen, en draaien maar. oh ja, en een deurtje derin voor het betere acces plezier.

Easier methode: de deur van de meterkast bekleden met dat geweldige geluidsisofoamspul.. :)

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 09:48 schreef dhm00 het volgende:
Ik heb sins een paar dagen een server draaien NT 4 server op een P120 gaat prima maar ik dacht ik zet hem in de meterkast anders heb ik overlast van het geruis.

Nu hoor ik de PC toch een beetje in de huiskamer maakt mij weinig uit maar m'n vriendin heeft er problemen mee...

Heeft iemand een oplossing voor die meterkast :?

De PC moet daar wel blijven staan ivm de kabels etc...
Heb je geen kruipruimte ofzo, onder de grond zal je er geen last hebben >:)

Verwijderd

Regel ergens een ouwe laptop ! Stiller gaat niet !

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

dijkmane

biertje ?

/ ietwat offtopic
PSU = Persoonlijke Standaard Uitrusting, die plunjebaal vol zooi die je in dienst krijgt. maar dat zullen de meeste van jullie jonge tweakers wel niet meer meemaken (niet dat ik nu zo oud ben ) maar daar zat bij mij trouwens helemaal geen fan in, wel gasmasker :-)

ietwat offtopic/

de reeds genoemde methoden gaan wel voldoen. je kunt ook nog je HDD in rubbers hangen en binnenkant kast bekleden met lege eierdozen, schijnt goed te werken.

specs : wil je niet weten

• BenJoep
  • Laatst online: 19-08 20:37
Als voeding een silence voeding kopen. Ik hoor me server niet eens meer. En die staat naast me.

te koop bij www.informatique.nl

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Volgens die vriendin van mij moet ze niet zo zeuren. Neem een andere ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
* DJSmiley heeft een server in de kruipruimte ONDER meterkast gehad... zit gewoon 20cm beton tussen ofzo :) lekker stil!

Moet je alleen niet een errug vochtige kruipruimte hebben, da's niet zogoed voor je server...

Alleen wat spinnewebben enz, maar ja, boeie :)
eens in t jaar ff de stofzuiger erdoor halen.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

* Andere vriendin? >:)
* Verhuizen? :P

Hoe ligt je meterkast t.o.v je huiskamer? Delen ze 1 muur? In dat geval moet je misschien de server zo ver mogelijk van die muur afzetten? Kijk eens naar de route die het geluid aflegt. Die route moet je dus isoleren lijkt me...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Heeft hier nog niemand geprobeerd om een PSU passief koel te houden met een serieuse koelvin of zo?
Als dit nog niemand heeft geprobeerd zal ik dat eens proberen binnenkort...

• dhm00
Op maandag 20 augustus 2001 18:31 schreef Whuzz het volgende:
* Andere vriendin? >:)
* Verhuizen? :P

Hoe ligt je meterkast t.o.v je huiskamer? Delen ze 1 muur? In dat geval moet je misschien de server zo ver mogelijk van die muur afzetten? Kijk eens naar de route die het geluid aflegt. Die route moet je dus isoleren lijkt me...
De server staat dus in de meterkast op een plank en er zit 1 gasbetonnen muur tussen ik ben bang als ik de boel goed isoleer dat de PC te warm gaat worden....

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
als ie naast verwarmings buizen staat transporteren die ook t geluid :)
heeft mijn pc-tje ook.. gewoon van die isolatie hulzen eromheen ofzow

• ReseTTim
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

zorg iniedergeval dat ie resonantie vrij is. en de hdd maakt denk ik het meest lawaai. dus kzou zeggen bouw die hdd helemaal in foam ofzow.

btw koffertje helpt wel maar niet veel voor demping. want me vader d8 ff huh :? kheb net de pc uitgezet. en toen oja tis de server :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 10:51 schreef dhm00 het volgende:

[..]

De server staat dus in de meterkast op een plank en er zit 1 gasbetonnen muur tussen ik ben bang als ik de boel goed isoleer dat de PC te warm gaat worden....
Misschien de server van de plank afhalen :?

• dhm00
Op maandag 20 augustus 2001 13:27 schreef waxer het volgende:

[..]

Heb je geen kruipruimte ofzo, onder de grond zal je er geen last hebben >:)
in de kruipruimte heb je last van vocht daar houden PC's niet zo van :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
Op zaterdag 25 augustus 2001 16:01 schreef dhm00 het volgende:

[..]

in de kruipruimte heb je last van vocht daar houden PC's niet zo van :?
Valt wel mee.. Hier is t in kruipruimte kurkdroog (Veluwe, lekker hoog en zanderig dus)

Wisselt wel per plaats, heb je een kruipruimte die bij hoog water al blank staat, dan kan je dat idee ff beter achterwege laten >:) of je moet waterkoeling willen

Verwijderd

je vriendin doodschieten (of als je niet zo van moorden houdt dan dumpen) licht eraan of ze mooi is of niet

sorry voor de bovenste regels maar kun je er geen kastje omheen timmeren ofzo met isolatie

• dhm00
Op zaterdag 25 augustus 2001 17:05 schreef Mr_MorphiuS het volgende:
je vriendin doodschieten (of als je niet zo van moorden houdt dan dumpen) licht eraan of ze mooi is of niet

sorry voor de bovenste regels maar kun je er geen kastje omheen timmeren ofzo met isolatie
Nou dat is wel erg drastisch :'(
De ruimte in de meterkast is niet zo erg diep dus de PCkast past er net in mischien toch iets gaan timmeren ff Nico roepen dan maar :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat moet je nou van dit soort dingen zeggen he? Ik zou eerst is het flesje 'naaimachineolie' uit de kast halen en alles even doorsmeren. En daarna rubber onder de kast, wat het beste zou helpen is dat je de kast ophangt aan (4) draden, zodat de kast 'zweeft'. Dan kan het geluid bijna niet meer door de muur of ergens anders heen gaan.

En pak is wat weerstandjes van 100 Ohm (-2v) of 150 Ohm (-3v) dan kan je de Fan's ook stiller maken.

En die hd... Die zou je ook (met elastiek) kunnen ophalen, maar dan komt hij naar een jaar naar beneden zijlen! (uitdrogen) Dus neem wel goede kwaliteit (geen 'postbode-elastiek')

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Chemist
De meeste HDD's maken niet veel herrie tegenwoordig.. Verder zou ik niet ophangen aan elastiek vanwege het al genoemde risico. Ik zou me beperken tot een van de volgende opties:
1) rubber ringetje tussen HDD en kast; gewoon een 'waterkraanringetje' is voldoende. Nadeel: dit past niet lekker dus moet je je kast een beetje bijbuigen.
2) ophangen aan 'tie-rips'. Nadeel: lastig om dit goed strak te krijegen.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:15

rammes

koekebakker 1e klas

Op zondag 19 augustus 2001 09:19 schreef zwelgje2 het volgende:
kun je daar iets meer overzeggen? hoe het werk enzo.. ben erg nieuwschierig

Ik zou het doen!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

kijk op www.freesco.org ik heb het lopen op een 486 dx2 66 met 16 mb ( mag ook 8 zijn ) floppy en 2 3com 509 btx geloof ik ( alleen utp ), je kan er meer mee dan alleen routen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Trigeminus
  • Laatst online: 06-01-2024

Trigeminus

Whasbai!

Ik heb ook een pc in de meterkast staan en die maakt aardig wat lawaai, als ik in bed lig (1 verdieping hoger) hoor ik hem nog nog :) (oplossing kamerdeur dicht :) )

maargoed, zijn er geen andere plekken in huis waar je de pc kan dumpen? schuur,kelder,zolder,tuinhuisje of badkamer >:) zijn maybe goeie alternatiefen.

Gewoon ergens waar je er geen last van hebt, of anders de ruimte/pc kast isoleren. Bij de Gamma kun je van dat spul kopen wat geluid dempt. En problemen met warmte denk dat een p120 aardig wat kan hebben :)

• Chemist
Heb vanmorgen voeding gemod: oude fingerguard weg geknipt; ronde fingerguard in de plaats. Verder de 12V fan aangesloten op 5V. Heeerlijk stil; alleen nog HDD's die je hoort ...

• dhm00
Op zondag 26 augustus 2001 12:03 schreef Magneet het volgende:
kijk op www.freesco.org ik heb het lopen op een 486 dx2 66 met 16 mb ( mag ook 8 zijn ) floppy en 2 3com 509 btx geloof ik ( alleen utp ), je kan er meer mee dan alleen routen maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Tuurlijk een volledig werkend netwerk van 1 server en 3 clients met filesharing vervangen door Freesco :?

Ik draai NT server voor de serverkwaliteiten van NT Server en zit dus niet te wachten op Floppyshit.....

Ik ga wel ff koeken bij de Gamma :)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Hoor je gewoon zegmaar wind blazen of echt ratelen? Ik had namelijk ook eerst dat mijn server's voeding-fan echt veel lawaai maakte en je hoorde 'm gewoon ratelen (ja wel heel snel natuurlijk :) ) en toen keek ik eens goed ernaar. Ik kwam erachter dat de voedingsfan gewoon verneukt was (teveel stof erin) en heb ik 'm dus vervangen.. nu zoemt ie gewoon weer lekker zoals het hoort :)

• dhm00
Op zondag 26 augustus 2001 20:53 schreef RooT het volgende:
Hoor je gewoon zegmaar wind blazen of echt ratelen? Ik had namelijk ook eerst dat mijn server's voeding-fan echt veel lawaai maakte en je hoorde 'm gewoon ratelen (ja wel heel snel natuurlijk :) ) en toen keek ik eens goed ernaar. Ik kwam erachter dat de voedingsfan gewoon verneukt was (teveel stof erin) en heb ik 'm dus vervangen.. nu zoemt ie gewoon weer lekker zoals het hoort :)
Nee ik hoor niets ratelen alleen een zoemtoon.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat ik trouwens nog wil opmerken is dat ik ook rubbere voetjes bij mijn pc heb gekregen (die liggen nu nog na 3 jaar in de la) maar ik heb ze er nog steeds niet onder geplakt...

Misschien die dingen er eventueel onder toen (alsnog)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

Op zondag 26 augustus 2001 20:44 schreef dhm00 het volgende:

[..]

Tuurlijk een volledig werkend netwerk van 1 server en 3 clients met filesharing vervangen door Freesco :?

Ik draai NT server voor de serverkwaliteiten van NT Server en zit dus niet te wachten op Floppyshit.....

Ik ga wel ff koeken bij de Gamma :)
Rammes vroeg wat freesco was, dat jij jouw situatie hierdoor niet wil vervangen kan ik 100% inkomen als het goed werkt want waarom iets vervangen als het voldoet??

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Ik heb em op mijn slaapkamer staan en ik moet dus nog ff wat rubber eronder plaatsen.

Ding trilt als de ziekte, dat is het enige lawaai.
CPU is passief gekoeld, PSU wordt gekoeld door 2 fans op 7V. PSU ligt open en hangt op de kop zodat ie lucht uit de kast zuigt.

Het enige wat ik hoor is de vibratie van die kast op de houten vloer en het "slaan" van de harddisk als ie bezig is.
Pagina: 1