Meer verbruiken dan 3x 25 ampère

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Aangezien we airco in het huis aan het aan laten leggen zijn heb ik eens een overzichtje gemaakt van alle (grote) verbruikers in huis, en op welke fase ze nu zitten. Als ik het maximaal opgenomen vermogen van alle grootverbruikers pak (wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat, oven, airco, 1 fase oplaadpunt auto, etc), dan kom ik op het volgende uit:

fase 1: 38 ampère
fase 2: 40 ampère
fase 3: 29 ampère

Nu staan ze natuurlijk niet allemaal tegelijk maximaal vermogen te trekken, maar ik schrok best wel van deze totaalsom. Onze hoofdaansluiting is 3x 25 ampère. Hoe langzaam of snel zou deze klappen als we daar enkele minuten bijvoorbeeld 30 of 35 ampère op 1 fase zouden verbruiken?

Het gaat dus niet om de groepen van 16 ampère, dat zit allemaal goed, het gaat me echt om de hoofdaansluiting dat we daar teveel zouden kunnen gebruiken.

Beste antwoord (via pirke op 24-05-2021 11:15)

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 23:47
Hoe snel een automaat reageerde is afhankelijk van de klasse

Zie:
https://generalsafety1et1...2013/12/uitschklcurve.jpg

Een kleine overschrijding voor een korte duur is dus niet zo erg.

[ Voor 19% gewijzigd door Christiaan676 op 24-05-2021 10:56 ]

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Het ligt natuurlijk aan de dikte van je kabels van je netbeheerder. Maar volgens mij zijn ze standaard betekend op 3x40A .

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 13:36
De auto heeft als het goed is een loadbalancer op de laadpaal zitten. Dus bij een hoog verbruik gaat de auto langzamer laden.

Verder is het wat je zegt: je zet nooit alles tegelijkertijd aan.

Wij hebben meer grootverbruikers dan jullie en er is hier nog nooit een automaat door het verbruik uitgeschakeld.

Wij hebben: kookplaat, 2 combi magnetrons, sauna, warmtepomp, wasmachine, droger, elektrische auto, vaatwasser en cooker.

De vaatwasser staat bij ons zelden tegelijkertijd aan met het koken, als we 2 ovens gebruiken dan gebruiken we de kookplaat bijna nooit. Overigens gebruiken we de kookplaat ook bijna nooit op maximaal vermogen. 2 pannen erop op stand 5/6 is ongeveer 25% vermogen.

Voor veel apparaten is het dus zo dat ze bijna nooit op de piek zitten of maar heel even.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:07
Oplader auto zal als het goed is gewoon terugschakelen bij meer behoefte in huis als het goed is aangelegd.

De max vermogen haal je nooit (misschien bij inschakelen). Moet wel heel goed getimed zijn dat je alles tegelijk aanzet en de vriezer ed aanspringt op dat momentt

Acties:
  • Beste antwoord

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 23:47

Zie:

[ Voor 19% gewijzigd door Christiaan676 op 24-05-2021 10:56 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:51
Het aantal grootverbruikers zegt niks in huis.
Een airco neemt lang niet zoveel in praktijk en zal zeker vrijwel nooit op vollast draaien, die van mij kan ook 1600 watt, maar bij koelen heb ik dat nog nooit voor elkaar gekregen(tenzij doelbewust uitproberen maar dan wordt het heel snel een ijskast binnen), praktijk was vaak 300 / 400 watt terwijl het buiten 35+ was.

Kijk eens op je meter(kijk naar actueel Watts) wat je daadwerkelijk verbruik is en noteer dat op meerdere momenten van de dag.

Heb je trouwens ook zonnepanelen ?
Dat kan je er weer van af trekken overdag wat de panelen opbrengen gaat niet door de hoofdaansluiting maar wordt eerst in huis opgemaakt, ook bij een regendag in de zomer doen die panelen het nog redelijk.

Dan hang je de airco,s op de fase van de panelen.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2021 11:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 14:38
pirke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:44:
Aangezien we airco in het huis aan het aan laten leggen zijn heb ik eens een overzichtje gemaakt van alle (grote) verbruikers in huis, en op welke fase ze nu zitten.
Dit heb ik vorig jaar ook gedaan en kwam tot eenzelfde conclusie, maar dan andersom. Wij hadden 3x63A liggen en hadden makkelijk voldoende aan 3x25A.
Maar het is ook wat hierboven wordt gezegd, de verbruikers staan niet allemaal tegelijkertijd aan. Als aanvulling heb ik nog dat het daadwerkelijke verbruik verschilt van de specificaties die worden opgegeven. Een kookplaat trekt het maximale eruit als alle pitten op maximaal aan staan bijvoorbeeld. De autolader schakelt automatisch terug, en de magnetron verbruikt alleen het gespecificeerde verbruik als je magnetron, hete lucht én grill aanzet bijvoorbeeld.

Een hoofdzekering heeft een vertraging. Net als een normale zekering overigens, maar deze is nóg trager. Een hoofdzekering kan, afhankelijk van het type, zo'n 5s meer toelaten dan dat hij voor 'afgestemd' is. Daarna zal hij klappen.

Mocht je nou echt willen weten wat het daadwerkelijke verbruik in huis is, zorg dan dat je je stroomverbruik inzichtelijk krijgt door bijvoorbeeld het uitlezen van je slimme meter. Je kunt dan precies zien wanneer je Quooker stroom verbruikt, je de wasmachine aan hebt (etc.) en waarschijnlijk zelfs wanneer je autolader terugschakelt en het wat rustiger aan doet. Met behulp van je P1 poort op de slimme meter en een Raspberry Pi ben je al een heel eind op weg.

Mocht je de hoofdaansluiting willen vergroten, dan plaatst je netbeheerder zwaardere zekeringen in je meterkast. Nu heb je 3x 25A, en je kunt dan bijvoorbeeld een stapje hoger gaan naar 3x 35A. Maar dat kost je dus bijna € 800,- extra per jaar aan vastrecht.

Dit is voor Liander even een voorbeeldje van de kosten. Hier staan de periodieke kosten in, maar ook de installatiekosten voor het verzwaren van je aansluiting.
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2021/?ref=22677

• pirke
Christiaan676 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:54:

Zie:

Kijk dat is nuttige info. Nu nog achterhalen wat de hoofdzekering is. Er zit 3x een "OKASEL NC100B 25A". Ik kan zo snel niet vinden of dat B, C of D is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0ICM-g_zG4KylomZZjMG101CZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gpnIdgPl7z5WYoSGNbnUWVW.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wat betreft het laadpunt vd auto: het is een simpel en domme lader die max 16A trekt. De auto zelf stel ik meestal op max 8A laden in, dat is snel genoeg om hem 's nachts even af te toppen, en hij zit (nog) niet op een losse groep.

Wat betreft de kookplaat: die kan 2x 16A trekken, en bij water koken trekt hij ook de volle 16A op 1 fase op 1 kookzone. Combineer dat met een wasmachine en droger die regelmatig samen aanstaan en we zitten potentieel al over de 25A. Maar volgens dat grafiekje zouden we al een minuut op 35A kunnen zitten zonder problemen, en de kans dat de wasmachine en droger die volle minuut hun maximale verbruik trekken wordt al heel veel kleiner. De airco op diezelfde groep zal worst-case 7,5A verbruiken (multisplit), maar ook dat zal in de praktijk een stuk lager liggen. Ik denk dat we er wel mee weg komen. Bedankt!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
pirke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:15:
[...]
Wat betreft de kookplaat: die kan 2x 16A trekken, en bij water koken trekt hij ook de volle 16A op 1 fase op 1 kookzone. Combineer dat met een wasmachine en droger die regelmatig samen aanstaan en we zitten potentieel al over de 25A. Maar volgens dat grafiekje zouden we al een minuut op 35A kunnen zitten zonder problemen, en de kans dat de wasmachine en droger die volle minuut hun maximale verbruik trekken wordt al heel veel kleiner. De airco op diezelfde groep zal worst-case 7,5A verbruiken (multisplit), maar ook dat zal in de praktijk een stuk lager liggen. Ik denk dat we er wel mee weg komen. Bedankt!
Als je een pit 100% aan zet, zal hij inderdaad fors verbruiken, maar hoe lang doe je dat? Zal niet meer dan een paar minuten zijn.

Een wasmachine verbruikt ook alleen veel vermogen tijdens het verwarmen. De motor gebruikt lang niet zoveel. Dat verwarmen doet hij alleen aan het begin van het wasprogramma (en dan misschien nog kleine beetjes tussendoor om de boel op temperatuur te houden). Daarbij worden veel wasjes tegenwoordig op lage temperatuur gedraaid waarbij het aandeel "verwarmen" nog minder is.

Beide zijn kort en moeten dan ook nog tegelijk gebeuren.

De airco zal inderdaad normaliter in deellast draaien.
Alleen de auto is (in de huidige opstelling) een continue hoogverbruiker. Maar door hem op 8A te zetten vang je dat eigenlijk al aardig af.

Ik denk dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Half nederland hakt met hetzelfde bijltje, met soms een stuk grotere opstellingen.

Bijkomend voordeel, mochten mars en saturnus ooit oplijnen en je bent net ongelukkig aan het wassen, koken, auto opladen en het huis koelen. Dan kun je de hoofdzekering gewoon weer inschakelen (voordeel van automaten).

Pas als dit vaker gebeurd moet je eens gaan kijken naar (de verdeling van) het verbruik

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:51
Oh je hebt automaten dat veranderd de zaak, als die klapt wup je hem er zo weer in en weet je dat op 1 fase teveel zit.

Hier zitten de wasmachine en droger op 1 16A groep (wat niet zou mogen) in praktijk staan ze ook wel regelmatig tegelijk aan en nooit issues gehad.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 24-05-2021 11:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
De term die je zoekt is 'gelijktijdigheidsfactor'. Men gaat er standaard van uit dat je maar 50% tot 70% van je installatie gebruikt.
En gezien zekeringen verbazend lang tegen overbelasting kunnen, kan je eigenlijk met gemiddeld verbruik rekenen; die paar minuten tot je water kookt en je vlees dichtschroeit kan je eigenlijk negeren en rekenen op een veel lager verbruik van je kookplaat.
Ook je wasmachine trekt veel minder stroom, enkel als ie aan het opwarmen is komt ie even tegen het maximum aan. En draai je dan ook net de droogkast? Doorgaans moet je eerst gewassen hebben, voor je droogt :+

Zo komje tot een realistische inschatting, en valt het best mee. Langdurige belastingen, zoals auto laden, dat zijn de pijnlijke, maar slimme lader die rekening houdt met verbruik van je huis lost dat ook op.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 24-05-2021 12:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pirke
naftebakje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:35:
Doorgaans moet je eerst gewassen hebben, voor je droogt :+
We zijn een gezin met twee kleine kinderen. Je staat af aan toe met onbegrip te kijken hoeveel er gewassen wordt :) Helemaal als er 's nachts eens een ongelukje gebeurt waarbij al het beddengoed uitgewassen moet worden. Dan draaien we meerdere wassen achter elkaar, met inderdaad gelijktijdig gebruik vd droger.

Maar we gaan het aankijken en ervaren. De hoofdschakelaar is nog nooit geklapt, nu met de airco's (die ook goedkoop kunnen verwarmen) erbij zal de kans klein zijn dat dat nu wel gaat gebeuren. We zullen het zien.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
We zijn een gezin met 3 kleine kinderen, tweeling aan de potjestraining, ik ken het gevoel ;+
Hier 1x40A, net wat gemakkelijker te verdelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1