Dakdoorvoer zagen, van onder of vanaf boven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik moet enkele dakdoorvoeren zagen, waarvan er 1 door een betondek moet.
op het beton ligt folie, 14cm PIR en dan bitumen.

Gezien het zagen gekoeld moet gebeuren, en ik ik zaag vanaf boven, ben ik bang dat het koelwater tussen het dek en de PIR inloopt. Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Andersom, van beneden naar boven, denk ik dat ik niet genoeg kan koelen, want water stroomt niet naar boven :?

Hoe los je zoiets doorgaans op?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Moet er perse nat geboord worden? Er zijn ook prima systemen om droog te boren, bv: https://www.carat-tools.nl/drybeton.

Van boven af boort natuurlijk wel veel prettiger, maar dat had je zelf vast ook al bedacht :)

-edit- ik heb laatst een gat door mijn betonvloer geboord met zo’n boor: https://www.toolstation.n...-diamantboor-droog/p37363 en een standaard hamerboor machine (hamerstand niet gebruikt). Dat ging redelijk, veel groter dan die 52mm zou ik niet willen boren met die combinatie, met name vanwege het regelmatig slippen van de koppeling. Ik moest wel in een hoek onder de schuine kap boren dus met betere toegang zou het boren waarschijnlijk ook beter zij in gegaan.

[ Voor 53% gewijzigd door decipherer op 24-05-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Aha, nou, er moet een 125mm pijp doorheen en het beton is gewapend, dus ik denk niet dat ik dat ga trekken met een 800W machientje.
Ik was voornemens er een bij Boels te huren, maar die spreken over waterkoeling.

Een alternatief is dat ik 40cm verderop, aan de andere kant van een draagmuur, door het houten dek ga. Maar ik weet niet of dat verstandig is voor de afvoer van een CV ketel. Of is dat geen probleem? 2 haakse bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
125mm is wel even wat anders ja :+ Ik weet niet of de haakse bochten een probleem zullen zijn, maar er komt vast nog iemand voorbij die dat kan beantwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23
Nee je mag geen rookgasafvoer horizontaal verplaatsen. Gewoon eerst een klein gaatje boren waar het water in weg kan. Speciekuip eronder klemmen en dan met water boren

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 08:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb een paar keer gaten laten boren in een tussenvloer, de man had dan een soort stempel mee met een vangbak. Je boort dan eerst een 18mm proefgat om te kijken waar je uit komt, daarna werd de stempel met de bak er onder gezet. Toen werd er met 150mm doorheen geboord. Door het proefgat loopt ook het meeste water weg. Het water wordt aan de binnenkant van de boor ingebracht.

Door nat te boren bespaar je een hoop stof.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rusky schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:25:
Nee je mag geen rookgasafvoer horizontaal verplaatsen. Gewoon eerst een klein gaatje boren waar het water in weg kan. Speciekuip eronder klemmen en dan met water boren
dat viel te verwachten, maar wel echt heel shit :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rusky schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:25:
toevallig zit ik in een Remeha rookgas handleiding te kijken en daar is een stuk horizontaal, mits met 5cm/m afschot richting cv, geen probleem? Al die directe geveldoorvoeren doen ook niets anders?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maratropa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:04:
[...]

toevallig zit ik in een Remeha rookgas handleiding te kijken en daar is een stuk horizontaal, mits met 5cm/m afschot richting cv, geen probleem? Al die directe geveldoorvoeren doen ook niets anders?
ik bedenk me net dat de ketel eerst ook tegen een gevel hing en daar door naar buiten werd afgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:13:
Aha, nou, er moet een 125mm pijp doorheen en het beton is gewapend, dus ik denk niet dat ik dat ga trekken met een 800W machientje.
Ik was voornemens er een bij Boels te huren, maar die spreken over waterkoeling.

Een alternatief is dat ik 40cm verderop, aan de andere kant van een draagmuur, door het houten dek ga. Maar ik weet niet of dat verstandig is voor de afvoer van een CV ketel. Of is dat geen probleem? 2 haakse bochten.
Ik heb meerdere keren met een diamant boor gaten geboord. Ik heb deze toen voor het werk gehuurd. Was ook door dekvloeren heen en door en in muren. Stopcontacten, leiding doorvoeren etc. Een diamantboor heeft het liefste dat je je dat nat doet. De verhuurde en je portemonne overigens ook, want als je het droog doet slijt de boor een stuk sneller maar het kan. Echter weet ik niet hoe de boor gaat reageren als je wat wapening tegen komt, ik denk niet dat de boor dat zo fijn gaat vinden.

Dus droog boren kan, enige probleem dat ik zie is de bewapening. Misschien even bij de verhuurder navragen? Huren is in mijn ervaring nog altijd goedkoper dan een boor of boor en boormachine kopen, zeker voor eenmalig gebruik.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:05:
[...]

ik bedenk me net dat de ketel eerst ook tegen een gevel hing en daar door naar buiten werd afgevoerd
Als er al een gevel doorvoer is, waarom dan een nieuw gat voor dakdoorvoer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
maratropa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Praktisch is het ook geen probleem. Maar met de nieuwe rookgaswet mag het niet meer. Alleen bochten minimaal 45 graden. Dus wanneer je nu een nieuwe rookgas maakt, doe het dan gewoon goed. Als er straks een keuring op komt heb je dat al goed voor elkaar.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:05
paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:13:

Als je bij boels (duur!) moet gaan huren heb je best kans dat een professional inhuren goedkoper gaat zijn.

Ik zou eens even wat bedrijven in de regio bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Rusky schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Praktisch is het ook geen probleem. Maar met de nieuwe rookgaswet mag het niet meer. Alleen bochten minimaal 45 graden. Dus wanneer je nu een nieuwe rookgas maakt, doe het dan gewoon goed. Als er straks een keuring op komt heb je dat al goed voor elkaar.
Heb je toevallig een linkje naar de wet oid? Ik kan het niet 123 vinden. Wel vermelding naar de gasketelwet 2020 die sleutelen aan de cv voor niet gecertificieerden strafbaar maakt vanaf 2022. Snel zelf nog ff kloten dus ;)

Aja misschien is 2x 45 graden ook nog te doen @paQ ?

Het beste betonboren is niet betonboren

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 24-05-2021 10:27 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Als er al een gevel doorvoer is, waarom dan een nieuw gat voor dakdoorvoer maken?
Het is een flinke renovatie, en de ketel krijgt een nieuw plekje :) en nu in het midden van het huis.
Dus ik moet ofwel rechtstreeks naar boven, of eerst opzij naar toilet, en vanaf daar naar boven (door hout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Remcoder schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Als je bij boels (duur!) moet gaan huren heb je best kans dat een professional inhuren goedkoper gaat zijn.

Ik zou eens even wat bedrijven in de regio bellen.
20% korting via bouwmaat.
kom ik aan ca 4-5 tientjes voor 1 dag.

alleen de boor kost me 60 euro bij toolstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maratropa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:26:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar de wet oid? Ik kan het niet 123 vinden. Wel vermelding naar de gasketelwet 2020 die sleutelen aan de cv voor niet gecertificieerden strafbaar maakt vanaf 2022. Snel zelf nog ff kloten dus ;)

Aja misschien is 2x 45 graden ook nog te doen @paQ ?

Het beste betonboren is niet betonboren
dat wordt krap ivm plafond denk ik

edit:
https://atag.compano.com/...R%20E%20SERIE%20V1116.pdf

Dit si de ketel in kwestie.
Pagina 18 tooont best veel voorbeelden waarbij de kanalen ook 'horizontaal' lopen (onder afschot)

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 24-05-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@paQ ik kan nog niks vinden over te verplichting tot max 45 graden bochten. Ook in dit recente stukje spreekt iemand over de voorkeur, niet de verplichting. Veel "haakse" rookgasafvoerbochten zijn ook 87 graden tbv het afschot.
https://www.ubbink.com/nl...gasafvoer;-5-handige-tips!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
maratropa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:39:
@paQ ik kan nog niks vinden over te verplichting tot max 45 graden bochten. Ook in dit recente stukje spreekt iemand over de voorkeur, niet de verplichting. Veel "haakse" rookgasafvoerbochten zijn ook 87 graden tbv het afschot.
https://www.ubbink.com/nl...gasafvoer;-5-handige-tips!
dan is dat wel voor nu een mooi alternatief, alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dat geen goedkope bochtjes zullen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
Ik weet niet of het ergens op internet staat die nieuwe regels. Maar pas bij de cursus voor de nieuwe rookgaswet zeiden ze dat.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:46:
[...]

dan is dat wel voor nu een mooi alternatief, alhoewel ik me zomaar kan voorstellen dat dat geen goedkope bochtjes zullen zijn :+
Goedkoper dan gaten boren:
https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Als het droog is morgen einde middag, komt iemand een gat zagen voor me.
Het kost een paar centen, maar ik zie dat ik het me heel moeilijk ga maken door eerst door een toch al dun draagmuurtje doorvoeren te moeten maken.

Hij zegt overigens dat ie eerst een gat langs het te zagen gat door de isolatie boort, daar afzuiging (voor water en stof) in steekt, en dan pas zaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik ben wel benieuwd hoe je die rookgasafvoer gaat verslepen.
Als je geen ruimte hebt voor 2x 45 graden bocht heb je dan wel genoeg ruimte om afschot te maken?
Overigens is mij niet bekend dat je geen 87 graden bochten mag gebruiken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
edsandje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:20:
Ik ben wel benieuwd hoe je die rookgasafvoer gaat verslepen
Niet

Er komt een doorvoer recht boven de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 16:23
Ik heb een tijdje een vergelijkbaar gat door een plafond heen laten boren. Moest vanaf de onderkant (er boven zat een verder afgesloten schacht). Dat heb ik toen bij http://debetonboorder.nl/ voor 250 euro inc. btw laten doen.

Het koelwater wordt met een slang aangeleverd die op een pomp zit aangesloten. Dan wil water wel naar boven toe stromen :)

Datzelfde water werd weer in een emmer opgevangen, dus uiteindelijk bijna geen rommel opgeleverd.

Ook heb ik recentelijk een aantal beunhazen wat stopcontacten in hard beton laten boren. Daarbij lag de hele vloer onder een laag van een paar cm water. Ik stel me zo voor dat als ik het zelf gedaan zou hebben het resultaat niet per se beter geweest zou zijn.

Mijn suggestie zou zijn het uit te besteden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
paQ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:59:
Ik moet enkele dakdoorvoeren zagen, waarvan er 1 door een betondek moet.
op het beton ligt folie, 14cm PIR en dan bitumen.

Gezien het zagen gekoeld moet gebeuren, en ik ik zaag vanaf boven, ben ik bang dat het koelwater tussen het dek en de PIR inloopt. Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Andersom, van beneden naar boven, denk ik dat ik niet genoeg kan koelen, want water stroomt niet naar boven :?

Hoe los je zoiets doorgaans op?
Wat je kan doen is een centergat boren zodat het merendeel van het water naar binnenloop, is dit ook niet wenselijk dan kan je een bak onder het te boren gat zetten met een stempel. Is dit ook niet wenselijk? Dan moet je vanaf onderaf gaan boren met waterafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

maratropa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Heb je toevallig een linkje naar de wet oid? Ik kan het niet 123 vinden.
https://www.rogafa.nl/wp-...pport-kwaliteitseisen.pdf

https://www.rogafa.nl/wp-...t_mrt2016-aangepast-1.pdf

Ik heb zelf niet gekeken naar wat wel of niet mag, maar hopelijk kom je hier verder mee.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Pagina: 1