Internet VR pc delen met Access Point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:10
Vraag:
Ik wil de internetverbinding die mijn VR PC ontvangt via Wifi, delen met een op die PC aangesloten bedrade Access Point/Modem. Reden daarvoor is dat mijn VR bril z'n eigen dedicated Wifi netwerk nodig heeft om goed te werken en daarom dus ook z'n eigen Access Point. Tegelijkertijd moet die VR bril ook verbinding kunnen maken met de VR PC over wifi voor het streamen van games naar de bril en dus voor internet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Hoofdmodem in huis voor internet: Fritz 7590
  • VR PC die via Wifi internet ontvangt van de Fritz 7590 (SSID Ruben-1)
  • Netgear Nighthawk r8000 router ingesteld als Access Point met wired connectie naar de VR PC. De UTP-kabel is aangesloten op de Internet poort van de Nighthawk. De Nighthawk stuurt een eigenlijk 5Ghz signaal uit voor de VR bril op SSID Ruben-2
  • Oculus Quest 2 (100mbit/s constante verbinding nodig)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voorheen heb ik de getest met een Fritz 2400 Repeater ipv de Netgear Nighthawk. Deze was op dezelfde manier aangesloten maar stond verder ingesteld op LAN bridge. Hij was dus via UTP verbonden met de VR PC en stuurde een Wifi signaal uit speciaal voor de VR bril.
Op de VR PC had ik voor de Wifi adapter "Internet Connection Sharing" aangezet. Ik kreeg toen wel internet werkend op de Repeater, maar de Repeater zelf werd onbereikbaar. Ook leek er soms gedoe te zijn met het ontvangen van een IP adres op bepaalde momenten. Helaas waren er af en toe disconnects met de VR Bril en ben ik overgestapt op de Nighthawk om mee te testen.

Situatieschets voor de zekerheid (Client = VR PC):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoZcXwMgzPP6qkUdVb_kReu54J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29yVMbdHPVRg3mu4yNQ2eTBd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet echt thuis in netwerken zelf configureren dus heb eigenlijk geen idee of ik iets handmatig moet instellen qua IP/DHCP. Hoe zou ik mijn Nighthawk als AP ik kunnen stellen zodat deze de internetverbinding van de VR PC doorstuurt naar mijn VR bril?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan je nog steeds in Windows 10 tussen twee netwerkkaarten een bridge maken die je probleem oplost al snap ik niet helemaal wat je probleem nu eigenlijk is. Nog sterker ik denk dat je het probleem moeilijker maakt dan het is. Maar ik ken niet de specifieke eisen voor je VR bril.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Windows 10 heeft standaard de mogelijkheid om een internet verbinding via ethernet te delen: https://answers.microsoft...03-4c98-8cf2-dcac86d98fb9

Zie ook: https://www.tomshardware....on-windows-ethernet-wi-fi

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-05-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MailMan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:11:
... Reden daarvoor is dat mijn VR bril z'n eigen dedicated Wifi netwerk nodig heeft om goed te werken en daarom dus ook z'n eigen Access Point. Tegelijkertijd moet die VR bril ook verbinding kunnen maken met de VR PC over wifi voor het streamen van games naar de bril en dus voor internet...
En als je nou het advies van een dedicated WiFi netwerk negeert en de VR bril op RUBEN-1 aansluit, wat gaat er dan mis?
De 7590 (het "paradepaardje van fritz") heeft een bandbreedte van 1733 Mbit/s; lijkt me sterk dat je bril die vol trekt.
Overigens meld je niet welke VR bril je gebruikt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Frogmen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:37:
Volgens mij kan je nog steeds in Windows 10 tussen twee netwerkkaarten een bridge maken die je probleem oplost al snap ik niet helemaal wat je probleem nu eigenlijk is. Nog sterker ik denk dat je het probleem moeilijker maakt dan het is. Maar ik ken niet de specifieke eisen voor je VR bril.
Ik weet niet zo goed wat het onderscheid is tussen wel/niet Bridge, en wel/niet Internet Connection Sharing. Ik dacht dat bij een bridge de pc geen NAT gegevens vertaalt en ik vraag me af of dat niet nodig is om internet sharing vanuit het Ruben-1 naar Ruben-2 netwerk goed te laten werken?

Eisen van de bril is dat deze constant 100mbit/s stream ontvangt vanuit de VR-PC. Met zo laag mogelijke lagency en absoluut geen spikes in latency of drops in snelheid want dat is funest voor de ervaring.

Het probleem is/was dat ik geen werkende internetverbinding kreeg over de AP. Dus VR PC's internet connection sharing leek dus niet goed te werken. Maar, volgens mij is het opgelost door het uitzoeken van Windows Defender en bijbehorende firewall. Misschien dat dat te maken heeft met dat het AP netwerk niet kan worden geïdentificeerd en als Public ingesteld wordt. Daar zullen wellicht andere Firewall instellingen voor gelden dan voor Private?
Cpt.Morgan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:37:
Windows 10 heeft standaard de mogelijkheid om een internet verbinding via ethernet te delen: https://answers.microsoft...03-4c98-8cf2-dcac86d98fb9

Zie ook: https://www.tomshardware....on-windows-ethernet-wi-fi
Dat weet ik en benoem ik in mijn TS. Maar dat leek dus geen werkende internetverbinding te geven. Ook zie ik geen Drop-down Menu waar ik een Microsoft Hosted Virtual Adapter kan selecteren. Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://content.invisioncic.com/r167241/monthly_2017_02/2.png.2a12d5d59e41a5669980e5a3cc465720.png
Brahiewahiewa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:39:
[...]

En als je nou het advies van een dedicated WiFi netwerk negeert en de VR bril op RUBEN-1 aansluit, wat gaat er dan mis?
De 7590 (het "paradepaardje van fritz") heeft een bandbreedte van 1733 Mbit/s; lijkt me sterk dat je bril die vol trekt.
Overigens meld je niet welke VR bril je gebruikt
Dan krijg ik af en toe een stotterende VR ervaring. Het zou in theorie moeten kunnen, maar het advies voor deze setup is om een dedicated WAP in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ok, en met dat ik dit type verliest de AP ineens z'n internet.

Apparaten verbonden met de AP willen nu niet meer goed verbinden en het IPv4 Router adres vakje blijft leeg.

De AP is nu uiteraard ook niet meer te bereiken...

Uitschakelen van Sharing en weer Inschakelen lijkt het te hebben opgelost, maar ik wil juist van het gedoe af dat het soms niet goed lijkt te werken...

[ Voor 38% gewijzigd door MailMan op 24-05-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

@MailMan Excuus dat ik dit oude topic tot leven wek maar kwam hem toevallig tegen omdat ik met dezelfde vraag zit. Kan hier online weinig over vinden.

Inmiddels al een oplossing voor?

Een optie lijkt me om de Fritzbox via UTP op de WAN port van de Nighthawk te verbinden.

Alleen hoe zorg je er dan voor dat dit niet gebeurd? VR headset-->Nighthawk-->Fritzbox-->VR PC

Wat je wil is natuurlijk VR Headset-->Nighthawk-->VR PC

Zelf nog niet kunnen testen aangezien mijn VR ruimte op zolder is en mijn VR PC/Internet router beneden staat.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
westergas schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:40:
@MailMan Excuus dat ik dit oude topic tot leven wek maar kwam hem toevallig tegen omdat ik met dezelfde vraag zit. Kan hier online weinig over vinden.

Inmiddels al een oplossing voor?

Een optie lijkt me om de Fritzbox via UTP op de WAN port van de Nighthawk te verbinden.

Alleen hoe zorg je er dan voor dat dit niet gebeurd? VR headset-->Nighthawk-->Fritzbox-->VR PC

Wat je wil is natuurlijk VR Headset-->Nighthawk-->VR PC

Zelf nog niet kunnen testen aangezien mijn VR ruimte op zolder is en mijn VR PC/Internet router beneden staat.
Ik heb een werkbare oplossing gevonden die is zoals je beschrijft: VR Headset-->Nighthawk-->VR PC

De VR Headset zit op de WIFI van de Nighthawk.
De Nighthawk is ingesteld als AP en wired verbonden met de VR PC.
De VR PC krijgt internet via de WIFI van de Fritzbox, en deelt deze via de wired connectie met de Nighthawk, en dus ook met de VR Headset.

Sharing van Internet via de VR PC is ingesteld door op de WIFI adapter Internet Connection Sharing te enablen. Enige issue daarmee is dat dit na een reboot elke keer opnieuw gedeactiveerd en geactiveerd moet worden om het ook daadwerkelijk te delen.

Laat maar weten als je meer vragen hebt :)
Pagina: 1