AVR 3313 icm nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10 08:54
Ik denk erover na om mijn huidige TV (Samsung UE40ES6100) te vervangen door een nieuw model (LG OLED77CX6LA). In mijn huidige setup loopt alles naar de AVR 3313 die dan aangesloten is op de TV.

Aangezien ik in de loop van de jaren verschillende toestellen aangekocht heb die native 4k content aanbieden (Chromecast, PS5), zou ik nu ook graag die toestellen willen gebruiken in 4k. Echter ondersteunt de AVR 3313 enkel HDMI 1.4

Aangezien ik de huidige receiver graag wens te behouden, wat is mijn beste optie hier? Doordat zowel de nieuwe TV als de huidige receiver een digitale audio (S/PDIF) connectie hebben, kan ik alle toestellen zo in de TV pluggen en dan het geluid van de TV over die connectie naar de receiver sturen? Wat is het nadeel van die manier, als dit al werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:08
Je bent er al door alles rechtstreeks op de TV aan te sluiten. De 3313 en je TV ondersteunen ARC dus zolang er 1 hdmi kabel tussen TV en 3313 blijft ga je geluid over je 3313 krijgen.

De spdif aansluiting is hier niet het geschikts voor, de beschikbare bandbreedte is beperkt waardoor je tegen limieten aan kunt lopen. Via HDMI heb je die beperking niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Devian op 24-05-2021 08:55 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:35

DarkSide

theres no place like ::1

IDD gewoon 4k bronnen aansluiten op je TV
En zoals ik begrijp heeft je AVR ARC. Dus kan het geluid zo naar de Receiver.

Alle niet 4k bronnen kun je via je AVR laten lopen.
Zo heb je nog genoeg aansluit mogelijkheden.

qua geluid maakt het volgens mij niet veel uit.
SPDIF kan max 5.1 aan. En HDMI ARC ook.

wil je meer/beter geluid heb je e-arc nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

gibsonneke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:46:
Wat is het nadeel van die manier, als dit al werkt?
Dat LG geen DTS support (meer) heeft en dat je bij media met DTS terug zal vallen naar 2.0 LPCM. Je kan helaas ook niet instellen dat DTS gedecodeerd moet worden door de bron want HDMI ARC en S/PDIF zijn gelimiteerd tot twee kanalen LPCM. Afhankelijk van je bronnen kan dat een dingetje zijn. Ik ben met een Sharc eARC Audio Converter aan het testen en dat lijkt tot op heden redelijk te werken, zie ook SHARC eARC Converter (ervaringen?) of een andere oplossing voor de achterliggende theorie.
Devian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:53:
De spdif aansluiting is hier niet het geschikts voor, de beschikbare bandbreedte is beperkt waardoor je tegen limieten aan kunt lopen. Via HDMI heb je die beperking niet.
In theorie klopt de gedachte, in praktijk niet. De volledige bandbreedte van HDMI wordt pas gebruikt met HDMI eARC, HDMI ARC is qua opties haast gelijk aan S/PDIF.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 24-05-2021 12:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Je hebt gelijk, ik deed het even snel uit mijn hoofd maar earc kwam later dan in dacht :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibsonneke
Ok, bedankt voor de info :)

Lijkt er op dat het wel moet lukken met de HDMI ARC of S/PDIF opties.

Echter lijkt me die Sharc eARC Audio Converter wel iets.
FeaR schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:08:
Ik ben met een Sharc eARC Audio Converter aan het testen en dat lijkt tot op heden redelijk te werken, zie ook SHARC eARC Converter (ervaringen?) of een andere oplossing voor de achterliggende theorie.
Ik heb je post even doorlezen, nuttige info en is zeker een optie. Echter heb ik vanwege plaatsgebrek mijn setup gedownsized naar 2 vloerstaanders waardoor ik nu dus eigenlijk een 2.0 stereo setup heb. Is er dan alsnog een nadeel bij het gebruik van HDMI ARC of S/PDIF? Kunnen een PS5 of een Chromecast wel ingesteld worden om LPCM uit te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

gibsonneke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:09:
Ik heb je post even doorlezen, nuttige info en is zeker een optie. Echter heb ik vanwege plaatsgebrek mijn setup gedownsized naar 2 vloerstaanders waardoor ik nu dus eigenlijk een 2.0 stereo setup heb. Is er dan alsnog een nadeel bij het gebruik van HDMI ARC of S/PDIF? Kunnen een PS5 of een Chromecast wel ingesteld worden om LPCM uit te sturen?
Als je maar 2.0 hebt staan is maximaal LPCM 2.0 via HDMI ARC dan wel S/PDIF geen probleem. Dan zou ik met jouw setup alles naar de TV doen qua bronnen en met S/PDIF werken. HDMI ARC doet hetzelfde en het scheelt een kabel maar je moet dan altijd over de externe 2.0 luisteren waar S/PDIF en TV speakers naast elkaar kunnen. Maar dat is meer een stukje gemak wat ik nu mis met HDMI ARC. Ik luister niet alles over de externe speaker. Doe je dat wel dan kan HDMI ARC ook. Scheelt een kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibsonneke
FeaR schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Als je maar 2.0 hebt staan is maximaal LPCM 2.0 via HDMI ARC dan wel S/PDIF geen probleem. Dan zou ik met jouw setup alles naar de TV doen qua bronnen en met S/PDIF werken. HDMI ARC doet hetzelfde en het scheelt een kabel maar je moet dan altijd over de externe 2.0 luisteren waar S/PDIF en TV speakers naast elkaar kunnen. Maar dat is meer een stukje gemak wat ik nu mis met HDMI ARC. Ik luister niet alles over de externe speaker. Doe je dat wel dan kan HDMI ARC ook. Scheelt een kabeltje.
Ok en moet ik dan alsnog de audio per bron gaan instellen om het correcte formaat uit te sturen of zal de TV dit automatisch omvormen?

Daarnaast, ik ga ervan uit dat het volumeniveau van de tv totaal geen impact heeft bij HDMI ARC? Ik wil namelijk vermijden om de versterker van de TV te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

gibsonneke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:49:
[...]
Ok en moet ik dan alsnog de audio per bron gaan instellen om het correcte formaat uit te sturen of zal de TV dit automatisch omvormen?
Verschillen de verhalen over. De één heeft delay issues, de ander niet. Ik heb via geen één methode nog delay gehad. Moet ik wel zeggen dat ik een G1 heb.
Daarnaast, ik ga ervan uit dat het volumeniveau van de tv totaal geen impact heeft bij HDMI ARC? Ik wil namelijk vermijden om de versterker van de TV te gebruiken.
Als je kiest voor ARC of S/PDIF doet de TV niets meer weergeven. Anders volume naar nul zetten doet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibsonneke
FeaR schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Verschillen de verhalen over. De één heeft delay issues, de ander niet. Ik heb via geen één methode nog delay gehad. Moet ik wel zeggen dat ik een G1 heb.

[...]

Als je kiest voor ARC of S/PDIF doet de TV niets meer weergeven. Anders volume naar nul zetten doet hetzelfde.
Bedankt, kan ik wel verder mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

gibsonneke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:29:
[...]
Bedankt, kan ik wel verder mee. :)
Gelukkig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
FeaR schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Op de C9 kun je wel vrij makkelijk (2-3x klikken) je output veranderen van arc naar tv speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Devian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Op de C9 kun je wel vrij makkelijk (2-3x klikken) je output veranderen van arc naar tv speaker.
Check. Dat kan op de G1 die ik hier heb hangen ook maar wist niet of dat mogelijk een nieuwe optie was omdat LG per de 2021 serie de interface heeft aangepast. Voor zover ik kan zien onthoud de TV ook de onderliggende instellingen als je een keer gewisseld hebt.

Pagina: 1