Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilhet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 16:13

ikwilhet

Opinions are like assholes!

Topicstarter
Ik zoek een?
WiFi6 Mesh, wired backhaul

Wat is je budget?
450 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Chineze meuk, denk aan Asus omdat ze uit Taiwan komen. Liever de Amerikanen via de achterdeur dan de Chinezen (van deze uitspraak krijg ik vast spijt haha).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil een ASUS ZenWifi AX XT8 duopack kopen en alle satellites via wired backhaul (CAT7 kabels)
  • Beneden de router
  • 2e verdieping de AX XT8 satellite, omdat ik dan ingebouwde switch kan gebruiken om bedraadde verbinding naar printer en computer te behouden. Als ik hier voor de XD4 wired backhaul kies (dual band is via wireless backhaul veel langzamer) heb ik geen poortje over op de XD4, dan moet ik switch op die verdieping voor de router zetten. Is dit uberhaupt een optie
  • Kan ik op de eerste verdieping een mini AX XD4 toevoegen aan de mesh via wired backhaul? Heb hier namelijk niet switch nodig voor wired apparaten, alleen WiFi. Drie AX XT8s vind ik namelijk wel erg prijzig.
Nog even schematisch
  • Begane grond (meterkast): Ziggo Modem -> ASUS ZenWifi AX XT8 router
  • Verdieping 1: ASUS ZenWifi AX XD4 (wired backhaul)
  • Verdieping 2: ASUS ZenWifi AX XT8 satellite (wired backhaul)
    • Laptop (wired)
    • Netwerkprinter (wired)
Alvast bedankt :)

Everybody has one :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 20:55
snel bij zijn, maar net hier een prijsje ontdekt bij azerty voor deze. Net zelf besteld!

pricewatch: ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Zwart

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 17:48
Is het gelukt met die XD4?

Ik heb gisteren een ASUS Zenwifi AX XT8 Mesh systeem geïnstalleerd bij mij thuis. De garage (15 meter achter het huis) met SolarEdge omvormer (van de zonnepanelen) zit nog net binnen bereik van het XT8 systeem, maar de camera die aan de verre zijde van de garage hangt net niet.

Daarom heb ik zojuist een 2de-kans artikel gekocht op eBay: Een 1-pack ASUS XD4 router voor ¢83,-

Op het internet heb ik weinig gevonden over compatibiliteit (issues) tussen XT8 en XD4 en hoop de XD4 dus probleemloos te kunnen toevoegen aan mijn wifi netwerk.

• SnowLeopard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2023
En is dit probleemloos gegaan? Ik wil namelijk onder de veranda en in de garage ook een xtra bedraad meshpunt plaatsen.
Maar vind de XT8 daar wat duur voor. Kan wel voor €100 twee nieuwe vroegere types(XD6)kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07
Ik kan bevestigen dat een XT8 zelfs draadloos met een XD4 verbindt via AI Mesh. Echter had ik wel zo nu en dan wat last van een kort wegvallende verbinding aan de XD4-zijde, waarvan ik vermoed dat het kwam door het hergebruik van dezelfde radio voor zowel clients als backhaul. Uiteindelijk werkt alles met 3 XT8s in een wireless-backhaul scenario top - maar ik vermoed dat een XD4/6-met-draad vergelijkbare resultaten moet geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowLeopard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2023
Bemoedigende woorden eBait! Thanks ga ik de XD6-jes maar gewoon bestellen en proberen.👍🏼👍🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SnowLeopard schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:33:
Bemoedigende woorden eBait! Thanks ga ik de XD6-jes maar gewoon bestellen en proberen.👍🏼👍🏼
Dat gaat wel goed komen. Asus biedt met AiMesh veel ondersteuning voor modellen mixen. Ik zou dan wel de XT8 als router gebruiken en de rest als nodes met bedrade backhaul richting de router.

De mesh punten draadloos verbinden kan wat rare problemen geven. De XT8 heeft namelijk een dedicated 5GHz band voor het meshnetwerk, dat ondersteunt de goedkopere XD4 niet. Dan zal de snelheid van het hele netwerk ook gedowngrade worden naar XD4 performance.

Als je de boel met bedrade backhaul aansluit zou het vlekkeloos moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 17:48
SnowLeopard schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:52:
En is dit probleemloos gegaan? Ik wil namelijk onder de veranda en in de garage ook een xtra bedraad meshpunt plaatsen.
Het is gelukt, maar verbinding is niet altijd stabiel. Ik overweeg een extra ZenWifi node toe te voegen op de benedenverdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFCBfgVtecdoevpFNUoQ8LFZ-6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5PzculUgU3GjZqxAGHHHUBF.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1