SATA naar M2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 09:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
1TB SSD om mijn oude laptop nog iets langer leven te geven. Nu bezig met DAW software en ik merk dat mijn ssd van 200gb enorm snel vol raakt, nu heb ik hiernaast nog een oude hdd van 500gb in en socket zitten waar mijn disk drive ooit zat. Het idee is om de SSD te vervangen voor een 1TB SSD Echter ben ik benieuwd of ik met iets als een SATA adapter een M.2 SSD kan in mijn laptop aangezien die factor 6 zo snel zijn.

Het idee is om nu met deze upgrade een jaar of 2 voort te kunnen en te kijken waar het schip strand en eventueel dan een dedicated PC aan te schaffen waar ik deze m2 SSD dan weer uit de laptop wil halen en in die PC wil stoppen.

Wat is je budget?
100-150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Best bang for the buck

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is een product dat ik hoe dan ook ooit in een nieuw systeem wil overnemen en ik koop liever een M2 vanwege de snelheid echter is mijn laptop sata aangedreven momenteel. Ik heb wel adapters voorbij zien komen maar vraag me af of dit zomaar in een adapter gezet kan worden en dat alles dan zogenaamd perfect werkt?

Beste antwoord (via mxmemx op 23-05-2021 20:04)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:30
Ligt eraan welke M2 ssd. Er zijn sata M2 ssd's en die zijn net zo snel als 2,5" sata ssd's. Daarnaast zijn er nog PCI-e M2 ssd's en die zijn op papier idd een stuk sneller alleen is dat in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar. Om een PCI-e M2 ssd te kunnen gebruiken moet de laptop dat ondersteunen maar als ik het zo lees dan gaat dat niet gebeuren. Een 2,5" sata ssd is dan het enige dat gaat werken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Ligt eraan welke M2 ssd. Er zijn sata M2 ssd's en die zijn net zo snel als 2,5" sata ssd's. Daarnaast zijn er nog PCI-e M2 ssd's en die zijn op papier idd een stuk sneller alleen is dat in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar. Om een PCI-e M2 ssd te kunnen gebruiken moet de laptop dat ondersteunen maar als ik het zo lees dan gaat dat niet gebeuren. Een 2,5" sata ssd is dan het enige dat gaat werken.

• mxmemx
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:04:
Ja ik kom er net achter dat mijn moederbord van de laptop alleen sata snelheden doorlaat dus max 500mb/s ipv de 3000mb/s van de nvme ssd's nu twijfel ik wel of ik misschien een adapter zou kopen met een 3000mb/s ssd erin zodat die in de toekomst op een goede PC wel gewoon 3000mb/s kan draaien aangezien ik anders wss weer aan het klooien ben om die 2,5" sata in een goede desktop te bouwen.

• Uszka
Een pci-e M2 ssd gaat niet werken in een sata adapter. Een M2 sata wel maar daar schiet je niets mee op.

• mxmemx
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:09:
Een pci-e M2 ssd gaat niet werken in een sata adapter. Een M2 sata wel maar daar schiet je niets mee op.
Dus je kan sowieso geen PCI-2 M2 SSD in een adapter krijgen die dan gewoon gedownscaled wordt naar een oude laptop 2,5" ssd snelheid en dan straks met een nieuwe setup gewoon zn max snelheid haalt?

• Uszka
Nope. Als de laptop geen PCI-e M2 slot heeft dan gaat zo'n ssd niet werken.

• mxmemx
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:13:
Nope. Als de laptop geen PCI-e M2 slot heeft dan gaat zo'n ssd niet werken.
Kak, waar zit dat hem in? je zou denken dat zon adapter/converter het signaal omzet van het 1 in het ander en op die manier je PC voor de gek houd.

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 23:30
De een is een sata signaal, de ander pcie signaal.
Is niet met een simpele adapter op te lossen.

Beter zoek je naar een M.2 SSD schijfje.

• Uszka
Een sata ssd kan over PCI-e maar niet andersom.

• mxmemx
Aha, dan ga ik toch maar voor een 2,5" sata ssd en neem mijn verlies voor nu. Thanks

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15
mxmemx schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:33:
Aha, dan ga ik toch maar voor een 2,5" sata ssd en neem mijn verlies voor nu. Thanks
Dat verschil ga je niet echt merken hoor. Verschil is marginaal in de praktijk

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08-2025
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:20:
Een sata ssd kan over PCI-e maar niet andersom.
Dat is niet helemaal juist. Er zijn bepaalde moederbord chipsets die een M.2 slot ondersteunen waar zowel een PCIe MVME als een SATA in passen, maar dat wordt dan in de chipset opgelost door een SATA poort met het M.2 slot te verbinden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24
RogerWilco2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Er zijn bepaalde moederbord chipsets die een M.2 slot ondersteunen waar zowel een PCIe MVME als een SATA in passen, maar dat wordt dan in de chipset opgelost door een SATA poort met het M.2 slot te verbinden.
Dat is gewoon een Sata-signaal rerouten naar een M2-slot. De M2-standaard ondersteunt beide vormen.

Dan wordt er nog steeds geen pci-e-signaal over een sata-bus gestuurd. Want dat kan gewoon niet.

Andersom wel, de X570-chipset geeft de mogelijkheid om te kiezen tussen 4 pci-e-kanalen (in diverse combi’s of voor 4 Sata-poorten. (De I/O chiplet van AMD kan dat overigens ook.)
https://www.gamersnexus.n...chipset-block-diagram.jpg
Pagina: 1