Mijn vraag
Ik heb last van het feit dat mijn NVMe schijven verdwijnen als ik ervan ga gamen.
Als ik data erheen smijt of er vanaf haal is er niks aan de hand. Als ik op desktop blijf, niks aan de hand.
Ga ik echter gamen, DIRECT loopt de tent vast en de schijf verdwijnt.
Ik krijg dan ook NTFS errors in de event viewer:

Dit zijn de meest voorkomende errors:

Het eindigt uiteraard altijd met een surprise removal.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Qua hardware heb ik het volgende;
-Asus Z390-E Gaming moederbord
-Samsung 970 Evo Plus 2TB
-Samsung 970 Evo Plus 500GB
-Samsung 970 Evo 500GB
-Samsung 960 Evo 500GB
-Samsung 850 Evo 250GB (de enigste SATA)
-Asus Hyper M.2 X16 PCI-E Card (voor de 2x Plus NVMe schijven)
Ik draai op de nieuwste Windows 10 met de nieuwste drivers.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al enorm veel geprobeerd, waaronder het volgende:
-Windows 10 herinstallatie (inclusief naar een oudere versie)
-NVMe/RST/Chipset drivers verwijderd, geherinstalleerd, andere versies geprobeerd
-Samsung NVMe drivers geprobeerd
-Schijven op fouten gecontroleerd
-SSD secure erased
-Power management disabled
-In de UEFI powersaving uit gezet
-De SSD's allemaal in andere sloten gedaan
-De spellen naar een andere SSD zetten en daar vanaf spelen
-Alle hardware reseated
-Voltages en temperaturen nagelopen, ruim in orde
-Prime95 en Furmark tegelijk gedraaid voor een uurtje of 5, passed
-Memtest86+ voor een nachtje gedraaid, passed
Nog even een TL;DR: Ik kan alles probleemloos doen op mijn pc. Ik kan data alle kanten op slingeren en er is niks aan de hand no matter what, ook niet tijdens dik stresstesten.
Start ik echter een spel op, dan freezed de pc en verdwijnt de NVMe uit Windows en krijgt een surprise removal. Het maakt niet uit op welke SSD het spel staat en welk spel het is. De SSD in kwestie verdwijnt dan gewoon en een reboot brengt hem terug.
Voordat dit gezeur begon had ik eerst nog gewoon keiharde freezes als ik een spel opstartte waarbij zelfs de reset button niet meer werkte en ik de stekker eruit moest trekken. Dit stopte op een gegeven moment ineens en nu is hij over gegaan op deze problematiek.
In het verleden heb ik dit ook al eens gehad, dit bleek uiteindelijk een defect moederbord te wezen. Dit is 3 keer gebeurd, en toen heb ik dat bord (Gigabyte Z390 Auros Master) geruild voor een Asus Z390-E Gaming. Dit is lang goed gegaan maar nu begint het gezeik opeens weer en ik snap niet waar het vandaan komt.
Ik weiger ergens gewoon te geloven dat het moederbord weer opeens dood is.
//Toevoeging: Om drivers uit te sluiten een reinstall van Windows gedaan en direct na de installatie een spel opgestart. Probleem is er ook dan...
Ik heb last van het feit dat mijn NVMe schijven verdwijnen als ik ervan ga gamen.
Als ik data erheen smijt of er vanaf haal is er niks aan de hand. Als ik op desktop blijf, niks aan de hand.
Ga ik echter gamen, DIRECT loopt de tent vast en de schijf verdwijnt.
Ik krijg dan ook NTFS errors in de event viewer:

Dit zijn de meest voorkomende errors:

Het eindigt uiteraard altijd met een surprise removal.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Qua hardware heb ik het volgende;
-Asus Z390-E Gaming moederbord
-Samsung 970 Evo Plus 2TB
-Samsung 970 Evo Plus 500GB
-Samsung 970 Evo 500GB
-Samsung 960 Evo 500GB
-Samsung 850 Evo 250GB (de enigste SATA)
-Asus Hyper M.2 X16 PCI-E Card (voor de 2x Plus NVMe schijven)
Ik draai op de nieuwste Windows 10 met de nieuwste drivers.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al enorm veel geprobeerd, waaronder het volgende:
-Windows 10 herinstallatie (inclusief naar een oudere versie)
-NVMe/RST/Chipset drivers verwijderd, geherinstalleerd, andere versies geprobeerd
-Samsung NVMe drivers geprobeerd
-Schijven op fouten gecontroleerd
-SSD secure erased
-Power management disabled
-In de UEFI powersaving uit gezet
-De SSD's allemaal in andere sloten gedaan
-De spellen naar een andere SSD zetten en daar vanaf spelen
-Alle hardware reseated
-Voltages en temperaturen nagelopen, ruim in orde
-Prime95 en Furmark tegelijk gedraaid voor een uurtje of 5, passed
-Memtest86+ voor een nachtje gedraaid, passed
Nog even een TL;DR: Ik kan alles probleemloos doen op mijn pc. Ik kan data alle kanten op slingeren en er is niks aan de hand no matter what, ook niet tijdens dik stresstesten.
Start ik echter een spel op, dan freezed de pc en verdwijnt de NVMe uit Windows en krijgt een surprise removal. Het maakt niet uit op welke SSD het spel staat en welk spel het is. De SSD in kwestie verdwijnt dan gewoon en een reboot brengt hem terug.
Voordat dit gezeur begon had ik eerst nog gewoon keiharde freezes als ik een spel opstartte waarbij zelfs de reset button niet meer werkte en ik de stekker eruit moest trekken. Dit stopte op een gegeven moment ineens en nu is hij over gegaan op deze problematiek.
In het verleden heb ik dit ook al eens gehad, dit bleek uiteindelijk een defect moederbord te wezen. Dit is 3 keer gebeurd, en toen heb ik dat bord (Gigabyte Z390 Auros Master) geruild voor een Asus Z390-E Gaming. Dit is lang goed gegaan maar nu begint het gezeik opeens weer en ik snap niet waar het vandaan komt.
Ik weiger ergens gewoon te geloven dat het moederbord weer opeens dood is.
//Toevoeging: Om drivers uit te sluiten een reinstall van Windows gedaan en direct na de installatie een spel opgestart. Probleem is er ook dan...
[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 23-05-2021 20:05 ]