Hoe fans aansluiten op PCIe poorten voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12 00:46
Omdat mijn periphal en sata poorten allemaal nodig zijn voor schijven en ik voldoende fans wil voor koeling wil ik deze graag aansluiten op de PCIe poorten van mijn voeding. Volgens mij moet dit gewoon kunnen omdat fans 12V willen en die poorten dat leveren?

Op Amazon vind ik verloopkabels en ik wil graag zeker weten dat die geschikt zijn om fans aan te sluiten via een tweede verloop (molex naar 4-pin fan).

De aansluiting(en) die in doe voeding zelf gaan zijn merkspecifiek: een 8-pin PCIe naar periphal kabel van Seasanic kan niet in een Corsair voeding. Zijn deze verloopjes dan wel geschikt voor Seasonic, Corsair, Antec, etc. voedingen of zie ik wat over het hoofd?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:52
Welke fans en hoeveel?
Welk merk en type voeding?
Welk merk en type moederbord?

Die verloopjes zijn universeel maar kwalitatief dubieus en de fans draaien altijd voluit.

• nielsgeode
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:19:
Welke fans en hoeveel?
Welk merk en type voeding?
Welk merk en type moederbord?

Die verloopjes zijn universeel maar kwalitatief dubieus en de fans draaien altijd voluit.
Gaat om verschillende systemen, dwz een Astrock X470 Taichi Ultimate, B550 Extreme4, X570 Taichi
Voedingen: 2 x Corsair 1200 W V2 en 1 x een Seasonic Prima 750W Platinum.

Exacte hoeveelheid fans ben ik nog niet over uit. Het gaat om een tijdelijk project waarbij ik de schijven naast mijn systeem heb liggen / staan en losse fans wil gebruiken om het geheel te koelen. In de cases zitten al 5 tot 9 fans en per case denk ik dat ik 2 tot 4 losse fans wil toevoegen.

Van dubieuze bouwkaliteit en risico op problemen houd ik niet. Dan betaal ik liever iets meer voor veiligheid.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
Je kunt denk ik beter met pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter Zwart werken. Volgens mij heb je genoeg fan poorten op die redelijk rijke moederborden. Ik heb het niet zo op 8 pins molex kabeltjes.

• nielsgeode
Djarune schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:23:
Je kunt denk ik beter met pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter Zwart werken. Volgens mij heb je genoeg fan poorten op die redelijk rijke moederborden. Ik heb het niet zo op molex kabeltjes.
Ik heb erover gedacht en het is inderdaad een zinnige oplossing. Probleem is alleen dat je snel kabellengte te kort komt als je buiten je kast fans verder weg gaat plaatsen. Ik heb wel eens een stuk of 3 van de Noctua verlengkabels achter elkaar geknoopt, maar dan verlies je echt behoorlijk wat RPM's op je fan ;)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
nielsgeode schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:25:
Probleem is alleen dat je snel kabellengte te kort komt als je buiten je kast fans verder weg gaat plaatsen.
ik probeer hier een beeld van te vormen en het nut te begrijpen.... Fans buiten je kast die door de psu van de pc gevoed moeten worden?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12 06:44
nielsgeode schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:25:
[...]

Ik heb erover gedacht en het is inderdaad een zinnige oplossing. Probleem is alleen dat je snel kabellengte te kort komt als je buiten je kast fans verder weg gaat plaatsen. Ik heb wel eens een stuk of 3 van de Noctua verlengkabels achter elkaar geknoopt, maar dan verlies je echt behoorlijk wat RPM's op je fan ;)
De splitter kabel is 42cm. Vind dat zelf al vrij lang. Je kunt (als je nog niet voldoende fans) ook nog gaan voor de pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm. Kun je daisy chainen.

• nielsgeode
Djarune schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:30:
[...]

De splitter kabel is 42cm. Vind dat zelf al vrij lang. Je kunt (als je nog niet voldoende fans) ook nog gaan voor de pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm. Kun je daisy chainen.
Ik had niet gezien dat die zo lang zijn. Meeste zijn veel korter. Denk dat dat meer dan zat is. Heb er net 3 besteld :)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt beter een gewone tafelventilator bij de Blokker gaan halen, dat is veel goedkoper en gemakkelijker en daar heb je ook nog wat aan als je project afgelopen is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1