Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SMS ontvangen bij binnengaan McDonalds

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 18:28

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hi,

Ik hoorde laatst van iemand dat hij het al meerdere malen had meegemaakt dat hij een sms-je ontving bij het binnengaan van de McDonalds, de sms was dan iets in de trant van "Welkom bij McDonalds".

Helaas weet ik niet meer wie het me vertelde en bij welke McDonalds dit was.

Wat ik me afvraag is het volgende, is het uberhaupt mogelijk om zoiets te doen, er zal dan op de een of andere manier gescanned moeten worden op te ontvangen nummers (wet op de privacy?, zend een GSM wel z'n nummer uit?) en als dit al mogelijk is, is dit voor meerdere bedrijven toegankelijk of is het een kwestie van creatief hacken?

Flickr

Verwijderd

Het lijkt mij gewoon onzin want hoe wil mac donalds aan je nummer komen??

Ik denk gewoon dat het een "leuk" verzonnen verhaal is.

Verwijderd

yup , iemand die teveel op had en ging toen naar de mac :D

ghehe , kijk nou ! macdonalds op me scherm :+

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 10:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Misschien aan de hand van een IMEI nummer, alleen het lijkt me nogal bullshit, want ik hoef maar 1 SMS_je van die kuttent op mijn mobiel te krijgen, en ik ga er een rechtzaak van maken. Ik heb zelfs 2 telefoonnummers (net als e-mail) 1 voor spam SMS-jes en 1 gewone waar ik wel gewoon mee over straat kan zonder 5000 SMS-jes per minuut.

20*350ZO45°

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Dat lijkt me sterk, zo precies kunnen ze je niet zomaar tracken. Het kan wel als je een ander land binnenkomt, en dan ook jezelf bij de provider van dat land aanmeldt. Ik kreeg in Sardinie van de zomer een berichtje "welkom op het netwerk van sardinie" te zin, met nog wat onzin info.

Verwijderd

/onzin

Verwijderd

Hi

Ik heb twee weken geleden ook z'on soort sms'je ontvangen, was alleen toen ik Luxemburg binnen reed, met de tekst :" Welcome to Luxembourg blablabla."

Het rare is we waren met 4 man en ik en ander ontvingen wel een sms'je ( beide Libertel) en die andere twee niet (geen libertel.)
Zou dit kunnen komen door roaming ??

Grt

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Dat in het buitenland kan ik me voorstellen, de telefoon meld zich aan op een nieuw netwerk en het netwerk replied met een smsje.

Maar een telefoon is volgens mij altijd opzoek naar de sterkste zender en dus zend het een signaal uit, als je dit signaal op kan vangen dan moet je er toch ook op kunnen reageren? Alleen is GSM natuurlijk wel goed beveiligt.

Hmz.

Flickr

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 09:59 schreef RG het volgende:
Hi

Ik heb twee weken geleden ook z'on soort sms'je ontvangen, was alleen toen ik Luxemburg binnen reed, met de tekst :" Welcome to Luxembourg blablabla."

Het rare is we waren met 4 man en ik en ander ontvingen wel een sms'je ( beide Libertel) en die andere twee niet (geen libertel.)

Grt
Dit komt idd als je overschakeld naar een ander netwerk. Ik heb het ook gehad in Frankrijk, kreeg ik ook zo'n vaag welkom SMS'je. Had ook een abbo bij Libertel toen.

Van SMS'jes bij de Mac heb ik nog nooit gehoord.

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Inderdaad, als je van netwerk wisselt door roaming gebeurd dat nog wel eens. In een winkel is het echter nogal onwaarschijnlijk.

Vandaag geen signature

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

In theorie is het mogelijk, als het betreffende restaurant een eigen zender zou hebben. Maar, dit is volgens mij onzin. Er is ooit in een tijdschrift hier een artikel over geweest (geloof intermediar) waar ze dit als voorbeeld gebruikten, het is nooit uitgevoerd. Het is mogelijk om een sms te verzenden als je bij een bepaalde zender komt, Libertel heeft hier (ca. jaar geleden) mee geexperimenteerd, maar kreeg negatieve reacties.

edit:
Bij het aanmelden bij een zender geeft een telfoon z'n IMEI nummer en connecties door. Een zender kan dan een bericht terug geven (zoals: "Lokaal 020") of, eventueel een bericht(soort SMS, net iets anders) sturen met een tekst zoals "Over 5 km. file" of "Welkom bij McDonald's, bij het tonen van dit bericht een BigMac voor maar F2,75". Dit bericht wordt naar het IMEI nummer gestuurd, niet het telefoonnummer, en alleen door de zender, niet door een extern bedrijf.

Verwijderd

Dit gaat in de tioekomst (helaas) wel mogelijk zijn. Met het nieuwe GPRS, kunnen ze je exacte locatie bepalen omdat je altijd 'online' bent!

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Je kan nu al op 25-30 meter nauwkeurig worden gepeild.

Verwijderd

Zeker een nieuw netwerk: Mactel en in het SMSje staat wat de aanbiedingen zijn :) :) :)

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 08:02
als je in Australië door een grote stad loopt (zoals Melbourne, Sydney etc) dan staat er onder de naam van je provider waar je bent. bijvoorbeeld

optus
cnr george str &
high str.

zodra je de straat uitloopt staat die volgende straat in je scherm. Is volgens mij ideaal voor mensen die slecht zijn in navigeren.

En tijdens de grandprix (f1) in melbourne kregen sommige mensen een sms-je dat de bereikbaar heid i.v.m. de drukte op het netwerk niet gegarandeerd kon worden. Tevens stond er dus onder de naam van de operator grandprix in je beeld scherm

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Even contact met een enkel bedrijf/instelling opgenomen:

Er kan worden gemeld door een zender wanneer een IMEI nummer binnen zijn bereik komt. Verder is het mogelijk om een zender op te dragen bepaalde IMEI nummers een bericht te sturen zodra deze zich aanmelden. Een bericht kan zijn: een sms, een netwerk-bericht (direct op voorpagina) of een 'broadcast-bericht'. Alleen een netwerk-bericht wordt verwijderd zodra buiten die zender valt. Mocht je contact hebben met meerdere zenders dan zal het bericht van de sterkste jou bereiken.

Het is dus mogelijk om:

Bij het betreden van een gebouw een welkomsboodschap te geven (zwakke zender bij ingang)
Filemelding per sms ((mobiele)zender vlak voor file)
etc.

Uiteraard verschilt dit per provider. Het is ook mogelijk om adhv een IMEI-nr een signaal naar een meldpunt te sturen, bijv een gestolen telefoon kan dan getraceert worden bij welke zender deze zich bevindt.

Verwijderd

Er zal wel gewoon iemand in die Mc Donalds hebben gezeten die hij kende, en op het moment dat hij binnenkwam stuurde hij ff een smsje... ofzo...

Anders lijkt het me best wel gelul, maargoed :)

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Het zou wel kunnen als de Mac z'n eigen netwerk heeft. Dan wil je telefoon roamen, en dan krijg je een sms!!

Hoe kan een tel. maatschappij btw zien uit welk land je komt? In spanje kreeg ik een NL. SMS met "welkom, bla bla" erin..

* Skate2000 heeft Dutchtone..

Verwijderd

Mja, ik kreeg eerst een Duitse sms, toen een Spaanse en toen een Nederlandse :) (bij Movistar)

Aangezien je IMEI wordt meegestuurd als je bij een netwerk wilt aanmelden, zal die Spaanse provider wel ff nakijken bij welke maatschappij hij eigenlijk hoort. Of misschien stuurt hij dat ook wel mee, ofzo :D

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 17:16
Op vrijdag 17 augustus 2001 09:59 schreef RG het volgende:
Hi

Grt
Hadden wij ook toen wij op vak. gingen naar Luxemburg... Libertel en KPN (broer en pa) kregen SMS van welkom bij LuxGSM blaat dit blaat dat...

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 20:52

MrE

Sugardaddy take me home..

Dat het dus technisch mogelijk is volgens mij wel duidelijk. Maar ik vraag mij af of dit niet valt onder ongewenste reclame?

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 17 augustus 2001 15:00 schreef WieMie het volgende:
Even contact met een enkel bedrijf/instelling opgenomen:

Er kan worden gemeld door een zender wanneer een IMEI nummer binnen zijn bereik komt. Verder is het mogelijk om een zender op te dragen bepaalde IMEI nummers een bericht te sturen zodra deze zich aanmelden. Een bericht kan zijn: een sms, een netwerk-bericht (direct op voorpagina) of een 'broadcast-bericht'. Alleen een netwerk-bericht wordt verwijderd zodra buiten die zender valt. Mocht je contact hebben met meerdere zenders dan zal het bericht van de sterkste jou bereiken.

Het is dus mogelijk om:

Bij het betreden van een gebouw een welkomsboodschap te geven (zwakke zender bij ingang)
Filemelding per sms ((mobiele)zender vlak voor file)
etc.

Uiteraard verschilt dit per provider. Het is ook mogelijk om adhv een IMEI-nr een signaal naar een meldpunt te sturen, bijv een gestolen telefoon kan dan getraceert worden bij welke zender deze zich bevindt.
Ehm het is dus wel mogelijk... nu nog zo'n zender :)

Flickr

Verwijderd

bleh wat irritant. Ik vind smsjes al irritant als ik de grens over ga, laat staan dat als ik de mac inloop.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Op vrijdag 17 augustus 2001 09:50 schreef RDK_NL het volgende:
Misschien aan de hand van een IMEI nummer, alleen het lijkt me nogal bullshit, want ik hoef maar 1 SMS_je van die kuttent op mijn mobiel te krijgen, en ik ga er een rechtzaak van maken. Ik heb zelfs 2 telefoonnummers (net als e-mail) 1 voor spam SMS-jes en 1 gewone waar ik wel gewoon mee over straat kan zonder 5000 SMS-jes per minuut.
Die Spam sms-sjes heb je vermoedelijk te danken aan het feit dat je overal je telefoonnummer invult op websites teneinde leuke ringtones en allerlei extra's te kunnen scoren. Wat een onzin zeg om daarvoor een apart nummer aan te schaffen ;)

• Digihelp ®
  • Laatst online: 19-11 11:47
Er worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald.
Een telefoon zend twee dingen mee. Het IMSI nummer (International Mobile Subscriber Identity) en het IMEI nummer (International Mobile Equipment Identity).

Het eerst dient als identificatie van het nummer (het nummer zit hier op een gecodeerde manier in), het tweede dient als identificatie voor het toestel.

Om de vraag van Skate te beantwoorden. Elk IMSI nummer begint met een 3 cijferige landcode. Voor Nederland is dat 204. Daarna volgt een code voor de provider. Wat dat voor Dutchtone is weet ik zo niet, voor libertel is het bijvoorbeeld 04 en voor kpn geloof ik 02 (weet ik niet zeker).

Hieraan herkent een buitenlandse provider dus dat je uit Nederland komt. Elke provider houdt ook bij welke IMSI's hem bezoeken. Je zal bij veel providers dus ook alleen een welkomsttekst krijgen als je voor het eerst roamt op die provider.

Het IMEI nummer geeft onder meer weer welk merk en type toestel het is en een unieke toestel ID. Als de provider het ondersteunt kan er dus voor gezorgd worden dat een gestolen toestel definitief geblokkeerd wordt, losstaand van de simkaart.
Dit wordt echter niet in Nederland ondersteund, wel bijvoorbeeld in Scandinavia.
Wel wordt het IMEI nummer gebruikt door politie Amsterdam, voor de beroemde spam smsjes. Ook is het nodig voor bijvoorbeeld het aanvragen van unlock codes.
Op vrijdag 17 augustus 2001 15:38 schreef Skate2000 het volgende:
Het zou wel kunnen als de Mac z'n eigen netwerk heeft. Dan wil je telefoon roamen, en dan krijg je een sms!!

Hoe kan een tel. maatschappij btw zien uit welk land je komt? In spanje kreeg ik een NL. SMS met "welkom, bla bla" erin..

* Skate2000 heeft Dutchtone..

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 09:50 schreef RDK_NL het volgende:
(...) ik hoef maar 1 SMS_je van die kuttent op mijn mobiel te krijgen, en ik ga er een rechtzaak van maken. (...)
Pffff, tuurlijk. En waarop ga je dat dan baseren ?
Een onrechtmatige daad in de vorm van een onuitgenodigde boodschap ? Ga je dan ook een zwerver ("Daklozenkrant, wie wil er een daklozenkrant !?) aanklagen met als eis de verkrijging van het eigendomsrecht op al z'n roerende en onroerende goederen ?

Verwijderd

Heeft dit niet te maken met zo`n blauwe tand sjip, die in sommige telefoons zit :?

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-11 14:21
In de wet vallen sms berichtjes niet onder de wet van privacy dus er valt weinig aan te klagen joh...

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Even los van het feit of dit soort berichten spam zijn. Maar is het niet zo dat bedrijven een licensie moeten hebben om überhaupt te mogen uitzenden??? Dan zal de overheid hier toch nimmer een licensie voor uitgeven,... of wel? :?

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Zoals al vaker gezegd, het bedrijf zelf zendt niet uit. Dat gebeurt keurig door jouw aanbieder...

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
* DeFeCt begint een beetje lost te raken.

Begrijp ik het nou goed als ik zeg:

Het is mogelijk, maar niet voor Jan met de pet en het kan eigenlijk alleen gedaan worden door providers of met de juiste apparatuur, waar je dan weer niet aan kan komen..

:?

Flickr

• Hoicks
  • Laatst online: 19-11 15:17

Hoicks

Techno!

SMS naar jezelf sturen met de volgende tekste:"Welkom bij McDonalds, bij het tonen van deze SMS een gratis McDeluxe menu". En dan afhalen bij de balie op vertoon van je SMS ;)

Maar ik denk we dat het kan, want er waren een paar studenten van de utwente die een apparaat hadden uitgevonden waarmee je gsm's op bepaalde locaties uit kon schakelen ofzo? Dan zou het ook met sms moeten kunnen.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 18 augustus 2001 09:51 schreef Hoicks het volgende:
Maar ik denk we dat het kan, want er waren een paar studenten van de utwente die een apparaat hadden uitgevonden waarmee je gsm's op bepaalde locaties uit kon schakelen ofzo? Dan zou het ook met sms moeten kunnen.
Volgens mij bedoel jij bij het binnengaan van een ziekhuis ofzo.
Daar had je wel speciale GSM's voor nodig die die functie ondersteunen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

In het buitenland is dit HEEEL erg daar krijg je over al SMS jes :( :r maar het kan zeker wel :(
Pagina: 1