Gigabyte B550M DSH3 (enkel ram A1/A2 werkt) geen dual channe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-05 08:13
Hallo allemaal,

Mijn gigabyte B550M DSH3 heeft het volgende probleem.
geheugenbanken A1/A2 werken, B1/B2 werken niet. kortom ik kan geen gebruik maken van dual channel.

wat heb ik gestest:
geheugen in ander pc (wel Dual channel) CPU in een ouder X470 mobo icm geheugen wel dual channel.

kortom gevalletje RMA?
Moederbord is pas 2 maanden ongeveer in mijn bezit.

Moederbord: Gigabyte B550M m-atx DSH3, Corsair Vengeance DDR4 PC3600 (kit-16GB/2x 8GB)
CPU Ryzen 5 5600x

Beste antwoord (via ExportZeeuw1985 op 02-06-2021 09:08)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:21
B550 Unify is het niet waard. De B550 Tomahawk of B550 Gaming Edge doet niets onder qua VRM en is 100 euro goedkoper. Enkel als je bifurcation wil hebben is een wat duurder bord een optie. Pak dan liever de Asus B550-E.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als het geheugen en je processor op een X470 bord correct werkt, óók in de andere twee DIMM sloten, dan lijkt je bord idd defect.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
1 dimm in B2 werkt ook niet?

Ik weet niet welke CPU koeler je hebt, maar het kan zijn dat je de boutjes te strak hebt aangedraaid. Probeer ze wat losser te maken in dat geval. Te strak aangedraaide boutjes kunnen problemen geven met het dual channel geheugen.

[ Voor 83% gewijzigd door Djarune op 24-05-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
@PD2JK @Djarune ,
van de Noctua NH-D15 Dual chroma black heb ik de boutjes al los gehad, CPU opnieuw erin + nieuwe cpu pasta van noctua zelf gebruikt, niks helpt helaas.
Nu heb ik vanmorgen de PC nog eens uit elkaar gehaald en zie tot grote afgrijs diverse krassen op de achterkant van het moederbord in de buurt van de dimm slots.
En dit is helaas eigen verschulding :'(
Ik heb een sata kabel onder het mobo geleid en dit is dus blijkbaar met de metalen clip erin gekrast.
Zo het lijkt is er een baantje defect dat ruchting de dimm slots gaat.

Voorlopig moet ik het dus met single channel doen ipv dual channel.

Nu heb ik het volgende vraag,

gezien de gigabyte DSH3 een budget mobo is aan alle kanten komt nu dus vervanging goed van pas.
de SATA aansluitingen zitten precies onder mijn videokaart en aansluiten was een grote uitdaging met het zoeken van kabels die er onder pasten.
header aansluitingen idem te weinig, enkel 2x fan PWM, 1X CPU PWM (Geen waterkoeling AIO aansluiting - PUMP)
1X USB header, en nog meer diverse dingen die ik bij mijn ouder moederborden wel had en nu dus mis.

Als vervanger heb ik dus de
MSI MEG B550 UNIFY-X op het oog.
Normaal ben ik dus ASUS gewend en vroeg mij af of de MSI wat kwaliteit aan gaat in de buurt komt van de ASUS moederbord.
maar hoe zit het met support (BIOS UPDATES) software voor aansturen moederbord + fans etc.
Mijn Noctua koeler is compatible met de moederbord als ik Noctua mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 19:49
ExportZeeuw1985 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:25:
@PD2JK @Djarune ,
van de Noctua NH-D15 Dual chroma black heb ik de boutjes al los gehad, CPU opnieuw erin + nieuwe cpu pasta van noctua zelf gebruikt, niks helpt helaas.
Nu heb ik vanmorgen de PC nog eens uit elkaar gehaald en zie tot grote afgrijs diverse krassen op de achterkant van het moederbord in de buurt van de dimm slots.
En dit is helaas eigen verschulding :'(
Ik heb een sata kabel onder het mobo geleid en dit is dus blijkbaar met de metalen clip erin gekrast.
Zo het lijkt is er een baantje defect dat ruchting de dimm slots gaat.

Voorlopig moet ik het dus met single channel doen ipv dual channel.

Nu heb ik het volgende vraag,

gezien de gigabyte DSH3 een budget mobo is aan alle kanten komt nu dus vervanging goed van pas.
de SATA aansluitingen zitten precies onder mijn videokaart en aansluiten was een grote uitdaging met het zoeken van kabels die er onder pasten.
header aansluitingen idem te weinig, enkel 2x fan PWM, 1X CPU PWM (Geen waterkoeling AIO aansluiting - PUMP)
1X USB header, en nog meer diverse dingen die ik bij mijn ouder moederborden wel had en nu dus mis.

Als vervanger heb ik dus de
MSI MEG B550 UNIFY-X op het oog.
Normaal ben ik dus ASUS gewend en vroeg mij af of de MSI wat kwaliteit aan gaat in de buurt komt van de ASUS moederbord.
maar hoe zit het met support (BIOS UPDATES) software voor aansturen moederbord + fans etc.
Mijn Noctua koeler is compatible met de moederbord als ik Noctua mag geloven.
Opzich geen probleem met budget moederborden gehad, kan altijd gevalletje rma zijn. Met het MSI bordje wat je noemt zit je gewoon goed zover ik kan zien, wel een duur bordje, maar doet niks onder voor ASUS.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
B550 Unify is het niet waard. De B550 Tomahawk of B550 Gaming Edge doet niets onder qua VRM en is 100 euro goedkoper. Enkel als je bifurcation wil hebben is een wat duurder bord een optie. Pak dan liever de Asus B550-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Djarune schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:39:
de ROG STRIX B550E?
ja deze is mij al eerder in het oog gevallen maar staat mij niet helemaal aan qwua aansluitingen.
ook omdat deze maar 2 M.2 aansluitingen heeft ipv de 4 van de MSI moederbord.
Doel is het om in heel nader toekomst de bequiet 900 dark pro behuizing te vervangen voor een strakker design behuizing, dan passen de HDD's er niet meer bij. gezien ik alles op de M.2 wil hebben.
minder kabels ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik betwijfel of met 4x M.2 ondanks de heatsinks het bord goed koel blijft. Waarom de wens voor zoveel M.2? Twee stuks is zat. Een 3e SSD (opslag) kan prima via SATA. De SSD kan achter het moederbord en je ziet slechts een klein stukje kabel. Niet irritanter dan een kabel voor een casefan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqANKShuCQlZ2L7HJxaNhxFGNXE=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2002078409.jpeg?f=imagegallery

Je ziet tevens dat de Dark Base 900 Pro een enorme kast is. Als je de drive caddy eruit haalt heb je veel ruimte, maar een kleinere kast kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Sorry dat ik de oude topic weer boven water haal, maar het leek mij wel netjes om te laten weten dat alles weer naar behoren werkt.
Wel moet ik nog een nieuwe Win-10 licentie kopen omdat ik het moederbord vervangen heb.

@Djarune
Mijn Gigabyte DSH3 moederbord heb ik vervangen voor een ASUS Strix B550-E moederbord en ben zeer tevreden.
Wel heb ik gelijk nog wat dingen meegenomen lees vervangen.

Mijn al op leeftijd gekomen M.2 SSD (Samsung 960 EVO 250GB) vervangen voor twee nieuwe SSD's ( Western Digital Black SN750 NVME 1TB).
Deze SSD's heb ik in RAID.0 gedaan zodat ik voorlopig genoeg opslag met mijn C:/ Drive heb.
Niet om snelheid, puur voor voldoende opslag.

Idem heb ik nu 4x Western Digital Green 2.0TB drives ook in Raid.0
Probleem is dat ik te veel games had voor een single 2TB schijf dat ik er nu 3 extra bij heb gehaald.
Let wel, dit is een tijdelijke oplossing tot ik de sneller varianten heb (en weer wat gespaard heb) om dan voor 4x 6TB WD Black HDD's te gaan.

Toekomst is dat ik mijn SN750 SSD's wil vervangen voor een 2TB variant (single stick) of als die er is voor een 4 TB versie. ligt geheel aan de prijs die er op dat moment aanwezig is.
de 2X 750 M.2 SSD's kunnen dan mooi in de laptop.

Bedankt voor de tip van de Strix moederord d:)b d:)b d:)b
Pagina: 1