Ervaringen beregeninginstallatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-07 15:51
Bij renovatie van onze tuin ben ik van plan een grote ondergrondse regenwatertank aan te leggen, inclusief automatische beregening via verschillende zones middels ondergrondse druppelslangen. Over deze onderwerpen kom ik verschillende topics van tweakers die dit ook doen. Dat gaat dan vaak vooral over de aanleg en de gebruikte systemen van aansturing. Wat ik nog niet veel ben tegengekomen is wat de ervaringen zijn na een paar jaar draaien en met name het overleven van de winters.

Een aantal vragen:
- Waar hebben jullie je elektronica en kleppen zitten? Binnen/buiten? Ondergronds? Blijft buiten ondergronds voldoende weatherproof?
- Maken jullie de installatie winterklaar? Hoe? Leegblazen met compressor? Of gewoon water afsluiten en alles leeg laten druppelen? Heeft iemand temperatuursmeters geintegreerd ivm vorstbewaking?
- Hebben jullie beluchtings en/of afdruipventielen geintegreerd?
- Hoe is de ervaring met lekkage? Eénmaal dicht is dicht, of zijn er kleppen of verbindingen gaan lekken?
- Hoe is de ervaring met ondergrondse druppelleidingen? Gaan deze inmiddels jaren probleemloos mee, of raken ze toch verstopt ondanks alle mooie marketingpraatjes?
- Bijvullen van een tank middels waterleiding bij droogte: geautomatiseerd? of gewoon met het handje via de tuinslang? Indien geautomatiseerd: nog speciale maatregelen getroffen tbv scheiding van drinkwater van 'vies' water?

Wat ik momenteel zelf gepland heb:
- geisoleerde technische 'box' bovenop de regenwatertank met daarin pomp, 6-weg ventieleiland en aansturingselektronica (24V AC relais, tbd of dat via opensprinkler, of iets anders of zelfknutsel wordt). Waarschijnlijk integreer ik ook temperatuursmeting + verwarmingslint om die ruimte altijd boven 0 te houden.
- Voor het manifold heb ik momenteel op het hoogste punt een riolering vacuumbreker gepland, om te beluchten: dus na afronden van de beregeningscyclus: pomp uit en nog even alle kleppen open sturen: als het goed is zou de beluchter dan moeten inspringen en zouden dan het manifold en door afdruipventielen alle ondergrondse circuits ook leeg moeten stromen. Met alleen water in de aanzuigslang van de pomp hoop ik dan een winterproof installatie te hebben die 'fire and forget is'.
- Qua extra water toevoeren indien de tank leeg dreigt te lopen zou ik eigenlijk een aftakking van de buitenkraan willen maken, die met een ventiel wordt dichtgehouden, die kan dan door de controller worden opengezet indien een bepaald minimum nivo is bereikt (ofwel drukmeter (=nivometer) ofwel geleidingsmeter op een vast punt). Ik vraag me echter af of die aftakking niet 'vies' wordt? Evt hoge temperaturen in de zomer bijv.
- Qua stroombesparing zou ik eigenlijk de controller achter een tijdschakelaar willen zetten: dus alleen 's morgens vroeg even inschakelen: weerdata ophalen om al dan niet een beregeningscyclus te starten, en dan daarna weer uitschakelen... in de winter zou hij wellicht vaker online moeten blijven om de temperatuursbewaking en verwarming te doen.

Hebben jullie daar zo al op- of aanmerkingen op?

Only dead fish go with the flow

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Waarom niet gewoon met een grondwater pomp, dat lijkt me een stuk goedkoper en duurzamer dan een tank in de grond stoppen die je op een of andere manier gevuld dient te krijgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnoNickLim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-12-2024
Als je toch al van plan bent om te gaan pompen, waarom dan geen 'gewone' grondwaterpomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
Is ook een optie, maar:
- slechte ervaringen hier in de buurt (ijzer)
- subsidie op afkoppelen dak van gemeentelijk riool --> dus regenwater zou de hoofdbron moeten zijn, bijvullen met drinkwater zou echt noodoplossing moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:55
op zich is ijzer toch niet zo'n probleem als je ondergronds druppelt? En wat doe je met het regenwater als er meer is dan de tanks? En je hebt juist regenwater nodig als het droog is, net zonnepanelen, je wekt op wanneer je het het minst nodig hebt ;-) Een uurtje druppelen is al gauw een paar kub water.

Winterklaar maken is inderdaad door de leidingen leeg te blazen met een compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoNickLim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-12-2024
Toiletman schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:06:
Is ook een optie, maar:
- slechte ervaringen hier in de buurt (ijzer)
- subsidie op afkoppelen dak van gemeentelijk riool --> dus regenwater zou de hoofdbron moeten zijn, bijvullen met drinkwater zou echt noodoplossing moeten zijn
Wij hebben laten ons hemelwater bezinken in een waterpunt. Letterlijk een gat van anderhalve meter diep en diameter van een halve meter. Al het water van de daken van de bijgebouwen gaan zo de grond in. Zodra we water nodig hebben om te beregenen pompen we het grondwater weer op.

Ijzer kan een probleem zijn, maar waarschijnljk valt het mee. Wij hebben ons grondwater ooit laten testen, hieruit bleek dat het schonen was dan ons stadswater. En als het doel alleen beregenen is, dan zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken.

Een oplossing welke je zelf voorsteld is natuurlijk erg leuk om te maken, zelf heb ik altijd veel plezier aan dergerlijke projecten. Maar economisch is het gekkenwerk, wellicht kun je beter je tijd en geld in andere zaken stoppen.

Dat betekend niet dat je alles opzei moet gooien, ik heb zelf ook nog steeds plannen om sproeiers en (grond)waterleidingen te leggen door de tuin. Hiermee wil ik het beregenen automatisch maken, wat toch wel belangrijk is voor o.a. onze moestuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Economisch zijn dit soort projecten nooit interessant (Maar wel heel leuk!). Ik heb met beide ervaring momenteel heb ik een grote ondergrondse tank waar ik ook mijn wc's mee door spoel. De kosten om dit regenwater schoon in je tank te krijgen vielen mij wel wat tegen, maar omdat ik het thuis gebruik heb ik ook duurdere producten gebruikt.

Hiervoor hadden wij een grondwaterpomp in een flink ijzerhoudende grondlaag. Ik had toch vaak sterk het vermoeden dat de planten hier soms toch last van hadden. Een aantal (goedkopere) kleppen die toch gingen roesten of stuk gingen en relatief veel werk aan het schoonmaken van de sproeiertjes en druppel leiding. Het nadeel is ook dat je het water eigenlijk nergens anders voor kan gebruiken.

Nu kan ik het water gebruiken om de auto's te wassen zwembadjes te vullen etc. Momenteel heb ik een trident filter in mijn tank:
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwkampioen.be/media/wysiwyg/trident150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
emielbf schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:39:
op zich is ijzer toch niet zo'n probleem als je ondergronds druppelt? En wat doe je met het regenwater als er meer is dan de tanks? En je hebt juist regenwater nodig als het droog is, net zonnepanelen, je wekt op wanneer je het het minst nodig hebt ;-) Een uurtje druppelen is al gauw een paar kub water.

Winterklaar maken is inderdaad door de leidingen leeg te blazen met een compressor.
Dit dreigt een beetje off-topic te gaan: De discussie waarom uberhaupt, en waar je het water vandaan haalt, is wat mij betreft voor een ander topic...
Zoals ook al door @-SimJoc- aangegeven: economisch is het niet interessant, maar dat komt natuurlijk door politieke keuzes... je zou kunnen denken dat het immoreel is om iedere dag je drollen met liters schoon drinkwater het riool in te jagen bijvoorbeeld... hier wordt regenwateropvang gesubsidieerd, waarmee het wat mij betreft economisch nog net op het randje van hobby kan blijven.... in België is het verplicht... ik ben van plan 5-6m3 opslag te realiseren, met overstort naar infiltratiekoffer.... met de regelaar wil ik zorgen dat in tijden van veel neerslag (herfst) de tank halfvol wordt gehouden door over te pompen naar de infiltratieput, en bij verwachte droogte en hoge temperaturen (eind lente/ri zomer) de tank juist maximaal vol gepland wordt, dus iedere bui gebruiken.

anyway, laten we dat verhaal afsluiten en focusen op de installaties en hoe die na een aantal jaar overleven.

@emielbf voor doorblazen heb je dan overal handklepjes voorzien aan het einde die je open moet zetten? En de daarna staat je installatie staat gewoon in de vrieskou? Of heb je alle elektro binnen of haal je het naar binnen?
AnnoNickLim schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Wij hebben laten ons hemelwater bezinken in een waterpunt. [...] Zodra we water nodig hebben om te beregenen pompen we het grondwater weer op.
[...]
Ijzer kan een probleem zijn, maar waarschijnljk valt het mee. Wij hebben ons grondwater ooit laten testen, hieruit bleek dat het schonen was dan ons stadswater. En als het doel alleen beregenen is, dan zou ik me er al helemaal geen zorgen over maken.
[...]
Als ik dit zo lees dan zit je waarschijnlijk op hele mooie zandgrond? Wij zitten midden in de klei en ik heb van buurtbewoners verhalen gehoord over belachelijke bedragen die uitgegeven zijn aan grondwaterpunten die uiteindelijk niet bruikbaar waren. Zorgt ijzer echt alleen maar voor bruine aanslag? Het leek mij voor je kleppen, gaatjes en dergelijke ook niet ideaal met indrogen bijvoorbeeld?
-SimJoc- schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:37:
Economisch zijn dit soort projecten nooit interessant (Maar wel heel leuk!). Ik heb met beide ervaring momenteel heb ik een grote ondergrondse tank waar ik ook mijn wc's mee door spoel. De kosten om dit regenwater schoon in je tank te krijgen vielen mij wel wat tegen, maar omdat ik het thuis gebruik heb ik ook duurdere producten gebruikt.

Hiervoor hadden wij een grondwaterpomp in een flink ijzerhoudende grondlaag. Ik had toch vaak sterk het vermoeden dat de planten hier soms toch last van hadden. Een aantal (goedkopere) kleppen die toch gingen roesten of stuk gingen en relatief veel werk aan het schoonmaken van de sproeiertjes en druppel leiding. Het nadeel is ook dat je het water eigenlijk nergens anders voor kan gebruiken.

Nu kan ik het water gebruiken om de auto's te wassen zwembadjes te vullen etc. Momenteel heb ik een trident filter in mijn tank:
Thx man, dat zijn nuttige ervaringen, en inderdaad het mooist als je je systeem ook kan aansluiten op het toilet... ik neem aan dat je dan je hele huis hebt aangepakt om dat aan te leggen? Da's hier helaas geen optie :-(.

Dat trident filter is wat ik op z'n goedkopie met wat zeefjes en bakjes wilde gaan doen... jij hebt upstream ergens een bezinkbak zitten?

Als je het binnenhuis gebruikt dan neem ik aan dat je je electronica ook binnen hebt staan? En dat alles in de winter gewoon blijft doordraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:55
vwb het doorblazen heb ik een extra groep op de verdeler waar de compressor op aangesloten wordt. Pomp afkoppelen en de diverse kleppen 1 voor 1 open zetten en het water er voorzichtig uitblazen.

pomp gaat dus in de winter naar binnen, elektra zit in een vochtdichte behuizing en kan blijven in de schuur maar wordt elektrisch wel uitgeschkeld.

[ Voor 28% gewijzigd door emielbf op 24-05-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Voor het leeg maken van de installatie zijn er inmiddels al veel slimmere oplossingen voor.

Je hebt van die dingen (ik ben even de naam kwijt) die je op de diepste punten van de slang legt (een aantal), als er druk op staat dan is die dicht en loopt er geen water de grond in. Als de waterdruk minder is dan kan het water er langzaam uit lopen.

Kortom je hoeft dan alleen de toevoer af te sluiten en te wachten, de rest gaat vanzelf.

Als je een vlakke ondergrond hebt dan leg je een paar lussen wat dieper neer en daar zet je die dingen dan tussen.

Kijk anders eens op de site van bv Gardena, daar kun je een hele tuinbewateringsinstallatie uittekenen. Dit is daar gewoon een onderdeel van.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Toiletman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Dat trident filter is wat ik op z'n goedkopie met wat zeefjes en bakjes wilde gaan doen... jij hebt upstream ergens een bezinkbak zitten?

Als je het binnenhuis gebruikt dan neem ik aan dat je je electronica ook binnen hebt staan? En dat alles in de winter gewoon blijft doordraaien?
Bezinkbak is niet nodig. Dit filter hangt in mijn tank en is voldoende. Ik heb een klein (geïsoleerd) pomphuisje gemaakt voor mijn pomp en gasfles(koken). Hangt een temperatuursensor is en laagste temperatuur is rond de 3 graden geweest. Pomp houdt het kastje ook warm. Ik heb er twee filters bij geïnstalleerd een Fijn filter en een koolstoffilter. Dit gaat nu bijna een jaar al heel erg goed. Altijd schoon en geurloos water.
Pagina: 1