CV slaat niet aan met vloerverwarming en opstookprotocol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
Wij hebben sinds kort een nieuwe vloerverwarming beneden (keuken + woonkamer + toilet).
Type: Robot Standaard Pro verdeler 6-groeps Wilo Para (HU25/6-43/SCU pomp).

De CV ketel is ook vernieuwd, de Nefit Trendline II (HRC30) CW5.

Over paar weken wordt de houten visgraatvloer gelegd, en we zijn nu begonnen met het opstookprotocol, waarbij we van 25-40 graden opstoken en weer terug, met stappen van 5 graden per dag.

We hebben een Nefit Easy Control thermostaat, deze hangt in de keuken.

Nu valt me op dat de cv ketel niet aanslaat als het daar 21 graden is, en de constante temperatuur ingesteld staat op 25 (handmatige override zeg maar vanwege het opstoken). Een verschil van 5 graden, en hij slaat niet aan, dat is toch gek ?

Op de verdeler staat de aanvoer temperatuur nu op 31, de retourwater temperatuur is 29 graden. Tijdens het opstoken is het verschil tussen aan- en retourwater temperatuur 5 graden, wat op zich prima is, tijdens het fotomoment is de delta op de verdeler 2 graden.

Ik snap niet waarom de Easy Control niet aanslaat bij een verschil van 4 graden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SuC7qLUqwocVJmlVku71rpvN_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQLwzIon0UKDBFwEsrui0cvP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWqqSaosWtj-t0p1xl-7xTvEm7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0y8oAP4KdvG1HHSUrQQY6f4.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via DrDelete op 01-07-2021 23:33)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@DrDelete De gemiddelde CV heeft gruwelijk veel teveel vermogen. Wat ik zo snel zie is het minimum vermogen van jouw ketel maar liefst 7.7kW.

7.7 kW had ik in een zekere week in februari 2021 niet eens nodig gemiddeld over een etmaal. Dus zelfs dan had hij moeten pendelen.

Op de leiding met rode stip zie je een thermostaatknop. Die meet (via dat metalen draadje) de temperatuur van het water in de verdeler. Deze staat normaal gesproken heel erg mooi laag, vermoedelijk bij jouw ongeveer 30 graden. Er is dus op het moment van de foto geen warmte afname uit de CV leiding, ziet de CV dus hoge retour temperatuur en gaat lekker in de wachtstand.

Ik ben verder niet bekend met opstook protocollen; nooit hoeven doen... Een vloer van 40 graden is geen pretje, maar als dat moet... dan moet die thermostaat dus (tijdelijk) omhoog ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Staat de ketel niet op wachtstand?
Met andere woorden is deze aan het pendelen?
Is de aanvoerleiding wel warm vanaf de ketel en hoe is de ketel ingesteld?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
edsandje schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:13:
Staat de ketel niet op wachtstand?
Met andere woorden is deze aan het pendelen?
Is de aanvoerleiding wel warm vanaf de ketel en hoe is de ketel ingesteld?
Hoe kan ik zien op de ketel dat ie in wachtstand staat ? Of aan het pendelen is ?

Ik dacht dat pendelen bij nieuwe cv ketels minder aan de orde was, omdat ze modulerend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op het display van de ketel.
Als je op de i drukt kan je allerlei informatie vinden wat de ketel aan het doen is, temperaturen e.d.
Met de pijltjes kan je div. info opvragen.
In de installatieinstructie staat eea beschreven.

Pendelen komt nog steeds voor, waarschijnlijk staat het vermogen te hoog.
Ook dat kan je bekijken/aanpassen maar dan via de menu knop.

[ Voor 23% gewijzigd door edsandje op 23-05-2021 21:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DrDelete De gemiddelde CV heeft gruwelijk veel teveel vermogen. Wat ik zo snel zie is het minimum vermogen van jouw ketel maar liefst 7.7kW.

7.7 kW had ik in een zekere week in februari 2021 niet eens nodig gemiddeld over een etmaal. Dus zelfs dan had hij moeten pendelen.

Op de leiding met rode stip zie je een thermostaatknop. Die meet (via dat metalen draadje) de temperatuur van het water in de verdeler. Deze staat normaal gesproken heel erg mooi laag, vermoedelijk bij jouw ongeveer 30 graden. Er is dus op het moment van de foto geen warmte afname uit de CV leiding, ziet de CV dus hoge retour temperatuur en gaat lekker in de wachtstand.

Ik ben verder niet bekend met opstook protocollen; nooit hoeven doen... Een vloer van 40 graden is geen pretje, maar als dat moet... dan moet die thermostaat dus (tijdelijk) omhoog ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
Ronald schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:16:

Op moment van foto nemen, om 13:30 had het opstookprotocol nog 35, dus daar staat de witte thermostaatknop van de verdeler op.

De Easy Control had ik handmatig op 25 graden gezet om er voor te zorgen dat de cv zou blijven stoken voor de doorstroming.

Er zijn boven ook radiatoren op 2 slaapkamers en 1 werkkamer en vloerverwarming op badkamer + grote radiator op de badkamer. Radiatoren op de slaapkamers staan helemaal dicht (we kunnen daar geen warmte verdragen tijdens slapen) en op de werkkamer staat ie iets open, op de badkamer staat de vloerverwarming en radiator ook klein beetje open (afgeknepen zeg maar).

Moet ik daar nog iets aan tunen boven ? Ik zou verwachten dat daar ook warmtevraag vandaan komt om de cv aan te slingeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Aha dat klinkt op zich goed... Vraag is... wat doet hij werkelijk als de knop op 35 staat. Mijn gevoel zegt: iets minder...

Maar ik denk dat @edsandje op de goede weg zit.... wat zegt de ketel (https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6720809444 blz 11 bedrijfscodes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
Ronald schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:31:
Aha dat klinkt op zich goed... Vraag is... wat doet hij werkelijk als de knop op 35 staat. Mijn gevoel zegt: iets minder...

Maar ik denk dat @edsandje op de goede weg zit.... wat zegt de ketel (https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6720809444 blz 11 bedrijfscodes)
Bedankt voor de nuttige info, ben even verder aan het inlezen over het pendelen.

Op dit moment doe ie naar behoren, maar op moment dat ie in de pendel/wachtfase zit, zal ik checken op de ketel wat de actuele bedrijfscode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Pendelen is niet iets wat te voorkomen is... CV's zijn gewoon veel en veel te krachtig voor verwarming.
Vandaag kom ik op 2 m³ - ~18kWh aan warmte tussen 8 en 22:00... 1.3kW gemiddeld... (En dat is niet eens laag, 1974 tussenwoning zonder na-isolatie) met een Atag ketel die terug kan naar 4.4kW.... Dus nog steeds veel en veel te krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
Ronald schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:53:
Pendelen is niet iets wat te voorkomen is... CV's zijn gewoon veel en veel te krachtig voor verwarming.
Vandaag kom ik op 2 m³ - ~18kWh aan warmte tussen 8 en 22:00... 1.3kW gemiddeld... (En dat is niet eens laag, 1974 tussenwoning zonder na-isolatie) met een Atag ketel die terug kan naar 4.4kW.... Dus nog steeds veel en veel te krachtig.
Ik ga het vermogen wel terugschroeven na het opstookprotocol. Dit protocol ga ik 2 x uitvoeren, en zit bijna aan het einde van de 1e ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt ook radiatoren begrijp ik, is er een drukverschilregelaar geplaatst?
Als de vloerverwarming geen warmte meer vraagt en alles staat dicht is er geen doorstroming meer en dat vindt de ketel niet fijn.
Ik zou nu juist het vermogen van de ketel op minimaal zetten,je vraagt weinig warmte en lage temperaturen.
De temperatuur die de vloer in gaat is verschillend in elke situatie, ligt aan de afwerking, (tegels, hout, pvc, gietvloer) dat moet je zelf ervaren wat comfortabel is. Hoe diep liggen de slangen, welke hartafstand van elkaar is ook van invloed.
Ik heb een klant daar ligt een parketvloer, daar gaat 45 graden water in anders wordt de vloer niet warm, de warmte geleiding is gewoon slecht. In een ander deel van dat huis liggen tegels en nog een deel met terrazzo.
Hoe vaak ik daar niet terug ben geweest om het in te regelen dat alles een beetje gelijkmatig warm wordt en comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het is inderdaad een kwestie van de juiste balans vinden. Je thermostaat kan wel om warmte vragen, maar op dat moment moet er ook wel "iets" zijn om de warmte kwijt te kunnen. Als je alleen je vloerverwarming aan hebt staan met een invoer van maar 30 of 35 graden, dan hoeft daar relatief gezien niet zo heel veel warmte in. Als je dan bij iedere warmtevraag een kleine kerncentrale opstart, dan kan die energie nergens heen.

Hier merken we ook dat de verwarming toch iets anders reageert als er bijvoorbeeld net weer een paar kozijnen vervangen zijn + de gevels nageïsoleerd zijn. Dan is die balans weer een beetje verstoord.

Zodra het dak nageïsoleerd is, zullen we weer moeten gaan inregelen waarschijnlijk. Groot dak met nu veel warmteverslies. Dan niet meer. Als we niets doen worden de zolder en bovenverdieping waarschijnlijk warmer dan de begane grond. Denk dat ik dan ook de ketel ga knijpen, want de totale warmtevraag zal nog verder af gaan nemen.

Wat bij ons wel heel veel scheelt, is dat we onder de originele granito vloer in de hal geen vloerverwarming hebben. In de hal hangt gewoon een radiator en die staat altijd min of meer vol open. Ook die op de badkamer staat eigenlijk altijd wel aan. Dat gecombineerd met een vloerverwarming die ook nog wat warmte vraagt, zorgt ervoor dat de ketel altijd wel wat warmte kwijt kan. Als ik alle radiatoren (bijna) dicht draai, dan krijg ik hetzelfde probleem. Vloer is nog redelijk op temperatuur, maar kamerthermostaat zegt "stoken". Maar de thermostaat van de invoer van de vloerverwarming zegt "ben eigenlijk nog wel warm genoeg, dus dicht". En dan kan de ketel dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
edsandje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:29:
Je hebt ook radiatoren begrijp ik, is er een drukverschilregelaar geplaatst?
Als de vloerverwarming geen warmte meer vraagt en alles staat dicht is er geen doorstroming meer en dat vindt de ketel niet fijn.
Ik zou nu juist het vermogen van de ketel op minimaal zetten,je vraagt weinig warmte en lage temperaturen.
De temperatuur die de vloer in gaat is verschillend in elke situatie, ligt aan de afwerking, (tegels, hout, pvc, gietvloer) dat moet je zelf ervaren wat comfortabel is. Hoe diep liggen de slangen, welke hartafstand van elkaar is ook van invloed.
Ik heb een klant daar ligt een parketvloer, daar gaat 45 graden water in anders wordt de vloer niet warm, de warmte geleiding is gewoon slecht. In een ander deel van dat huis liggen tegels en nog een deel met terrazzo.
Hoe vaak ik daar niet terug ben geweest om het in te regelen dat alles een beetje gelijkmatig warm wordt en comfortabel is.
Ik ben niet zo technisch op dit onderwerp ;-), ik zou dus niet weten of er een drukverschilregelaar geplaatst is, maar ik vermoed van niet. Het zal inderdaad een kwestie van tunen/tweaken zijn.

De instelling zoals nu, ttv het opstookprotocol, is niet de situatie die straks gaat gelden natuurlijk, dit is een periode van stresstest vd gefreesde vloer icm de vloerverwarming.

Straks komt er nog 1cm echte houten eiken visgraatvloer op, dat isoleert natuurlijk ook behoorlijk en zal ik wellicht wel richting de 45 graden aanvoer moeten, maar dat zien we dan.

Ik heb wel de radiator op de badkamer en werkkamer iets verder open gezet zodat de warmte beter wegkan er meer doorstroming is.

Ben nu in de cooldown fase, nu 25 graden gezet, morgen moet er beneden geschilderd worden, en dan is het niet wenselijk dat het te warm is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
Ik heb inderdaad nu een pendelfase/wachtstand, 22 kamertemperatuur en 25 als gewenste temperatuur ingesteld op de Easy Control. De ketel geeft nu inderdaad:

Status: 0A wachtstand
Aanvoer: 51.5 graden
Retour: 49.0 graden
Temp verschil: 2.0 graden
Safetytemp: 51.0 graden
Aanvoertemp: 80.0 graden
Retour ww: 60.0 graden
Ionisatiestand: 0.0
Brander modulatie: 0 %
Pomp modulatie: 33%
Installatiedruk: 2.0 bar
Pagina: 1