1of6Billion schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:00:
OK, het volledige verhaal:
Ik heb de TH10 vooral gekocht om de temperatuur van m'n zwembadwater (in HA) te monitoren. Daar is dit allemaal niet voor nodig. Het is nog niet echt weer geweest om het bad op te zetten, dus ga je denken over andere toepassingen.
Ik heb ook een 'project-koelkastje' om rundvlees te dry agen (op 2°C). Met de TH10 zou ik ook aan kaas (14°C) kunnen gaan denken.
Die Rule zoals je 'm opschrijft, daar kan ik wel wat mee. Veel dank daarvoor. Ik had 'm ws niet zelf kunnen verzinnen.
Stel nou dat ik dat rechtstreeks naar een 'kaaskoelkast' vertaal. Moet het dan zoiets worden?:
code:
1
2
| Rule1 on DS18B20#Temperature<12 do POWER1 0 endon
Rule2 on DS18B20#Temperature>16 do POWER1 1 endon |
Ja precies. Je zult dan altijd tussen 12 en 16 blijven. Zo heel moeilijk is het niet
Wel er aan denken om beide rules ook te activeren met:
rule1 1
rule2 1
Ik was 1 ding vergeten. Je moet ook nog even
rule1 5 doen en
rule2 5 (als je 2 rules gebruikt).
Hiermee maak je deze rules 'one shot'. Oftewel de schakelaar zal eenmalig aan/uit gezet als aan de voorwaarde wordt voldaan (hoger dan 16 of lager dan 12).
Zou je dit niet doen, dan stuurt hij 100 AAN commando's per seconde uit, continu dus.
https://tasmota.github.io/docs/Rules/#usage-of-one-shot-once
Op zich geen ramp, maar toch niet wenselijk. Je zou dit ook direct gezien hebben in de console.
Powertip: je kunt maximaal 3 rules maken in Tasmota. Echter je kan wel meerdere rules in 1 rule stoppen.
Dus jouw voorbeeld kan eventueel ook in 1 rule. dan ziet het er zo uit:
Rule1 on DS18B20#Temperature<12 do POWER1 0 endon on DS18B20#Temperature>16 do POWER1 1 endon
Oftewel je plakt ze direct achter elkaar. Elke rule start met on en eindigt met endon.
En dan dus nog even:
Rule1 1
Rule1 5
Als je de boel wil testen dan even de console open houden, dan kun je ziet wanneer je rule geactiveerd wordt.
Kan niet misgaan nu volgens mij. Succes.
[
Voor 19% gewijzigd door
de Peer op 24-05-2021 11:37
]