Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 06:30
Goedemiddag,

Sinds een paar weken is mijn aardlek van de zonnepanelen installatie eruit gesprongen.
De eerste keer was 5 mei ,21 mei en gister ook weer.
De hele installatie draaide sinds 12 april foutloos.

Even wat informatie over de installatie.
Op het plattedak ligt het volgende
- 22 panelen Longi solar 450wp
- Omvormer SMA Tripower 8.0
Het is verdeeld over 2 strings , 1x12 panelen en 1x10 panelen.
Gemonteerd op betonvoeten van 7 graden waarbij de clickfit frames geaard zijn.
Eigen groep op de meterkast met een aardlekschakelaar/automaat ertussen Hager ADM416G 30mA.

Het probleem wat zich voordoet is dat die elke keer dezelfde foutmelding geeft foutcode 101 (netoverspanning). Daarna ligt de aardlek eruit en kan er niet meer teruggeleverd worden.
De omvormer zelf blijft dan gewoon aanstaan.
Als je de aardlek weer aanzet dan gaat het systeem weer gewoon draaien.
Wat kan ik hier aan doen? Hoe ga ik dit probleem oplossen?

Wat ik zelf al gedaan heb gister was de RCD parameter instelling aangepast van uit naar 30mA.
Zoals aangegeven stond in de handleiding.
Maar dat heeft ook weinig uitgemaakt want hij knalde uren daarna er weer uit.
Wat dan wel weer opvallend was,was dat het na een fikse hoosbui was?

Hoe nu verder?

bij voorbaat dank voor de gouden tip 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Het eerste wat ik zou doen is kijken wat de AC spanning is bij de omvormer (en eventueel ook bij de slimme meter). Maximale waarde is 253 Vac (tussen fase en nul) bij de omvormer
Maar daar moet je toch echt zelf voor gaan loggen.
Ook aardlekstroom en isolatieweerstand haal je daar uit.

Liggen er geen stekkers in het water? Of stekkers die via water aan je rails, dc spanning doorgeven naar aarde?

https://pvoutput.org/intr...950&sid=79680&dt=20210523

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2021 12:54]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
Dat loggen is nieuw voor mij. Geen idee hoe dat dan in zijn werk gaat?

Had ook ergens gelezen dat ze een andere aardlek monteren met 100mA?

Dat laatste zou ik zowiezo kunnen doen het dak op om even te gaan kijken, is natuurlijk wel vreemd dat het die dan bij een hoos bui eruit schiet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zonnepanelen werken ook als een condensator.
Bij nat weer kan het zijn dat de aardlekstroom hoger wordt.

Ik zie dat hier ook terug. (rails niet geaard by the way, dat hoefde nog niet eerder als 2015 >:) )

Maar je krijgt eerst een netspanning te hoog waarschuwing, dus kan ik het niet helemaal rijmen met elkaar.

Loggen kan je doen met een "computertje" waar node-red / influxdb en grafana / home assistant op kan draaien.
Dat kan een SBC (single board computer) zoals een odroid of pi (liever niet ivm onstabiel en sd kaartjes) zijn.
Maar ook een intel nuc.

En er bestaan zwaardere automaten inderdaad met 100 mA of 300 mA aardlek
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=47
Maar kijk eerst of je hoge netspanning niet het probleem is, anders heeft vervangen ook weinig nut.
En of de hoge spanning niet veroorzaakt wordt door slecht elektrisch kontakt.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2021 13:25]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Voordat je nu in de Raspberries duikt zou ik gewoon even in de SMA bij 'momentane waarden' de AC spanningen bekijken. Of met een multimetertje meten.

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fsfikke
Daar krijg je kramp van hoor, hele dag met een multimeter pen in je handen. ;)
En welke fase? 33% kans

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2021 13:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AUijtdehaag schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:16:
@fsfikke
Daar krijg je kramp van hoor, hele dag met een multimeter pen in je handen. ;)
En welke fase? 33% kans
True, maar als de spanning (zoals bij mij op het moment met 4kW productie) 233/236/236V is lijkt het me onwaarschijnlijk dat een te hoge netspanning het probleem is.

En iemand zonder ervaring maar even aanraden een Odroid te kopen, Node-Red, InfluxDB, Grafana te installeren en even te leren hoe ModBus werkt is ook sportief :p

[Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2021 13:39]

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0

Fase 1 is wel wat hoger?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Laat ook eens de DC waarden zien. Daar staat ook de lekstroom.
En op welke landsinstellingen staat ie ingesteld? (Apparaatparameters > Grid Monitoring > Country standard)

[Voor 46% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2021 13:44]

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Aardlekschakelaar gaat eruit en daardoor schiet de spanning van de SMA naar gigantische hoogten. Lijkt mij een mogelijke verklaring.

Begin eens te zoeken naar de aardlekstroom. MC4 stekkers horen waterdicht te zijn, maar in de praktijk kan je ze beter niet in een plas met water leggen. Dus met bindbandje aan de panelen vastmaken ofzo.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 23-05-2021 13:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat zijn minimale waarden voor aardlekstroom en weerstand dus lijkt in orde.
Echter is het nu droog weer.

Gisteren met dat natte weer zag het er zo uit bij mij:
https://snapshot.raintank...v0gREdN5uNKTrDoLODtKmqO4H
Veel verspringingen met aardlekstroom en 's middags was het droog (en dus stabiel op 3 mA)

Je kan natuurlijk ook gewoon een brakke aardlekautomaat hebben.

[Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2021 13:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
De 400V verbinding zou je ook even kunnen nakijken. Goed aangesloten en geen isolatie onder de klem bijvoorbeeld.

[Voor 5% gewijzigd door Dre op 23-05-2021 13:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
fsfikke schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:40:
Laat ook eens de DC waarden zien. Daar staat ook de lekstroom.
En op welke landsinstellingen staat ie ingesteld? (Apparaatparameters > Grid Monitoring > Country standard)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
Dre schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:47:
De 400V verbinding zou je ook even kunnen nakijken. Goed aangesloten en geen isolatie onder de klem bijvoorbeeld.
Je bedoeld dan dc zijde, spanning B?
Is die niet 400v omdat er 2 panelen minder op liggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Enric0 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:32:
[...]

Je bedoeld dan dc zijde, spanning B?
Is die niet 400v omdat er 2 panelen minder op liggen?
400V AC. Dus de kabel naar je groepenkast. Maar ik zou eerst maar eens de DC-stekkers uit plassen water halen. Hou de lekstroom in de gaten bij een regenbui.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
ja ga straks het dak eens inspecteren kijken wat er eventueel los hangt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ken de specifieke verschillen niet, maar in Nederland moet die eigenlijk op [NL] NEN-EN50438:2013 staan.

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
fsfikke schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Ik ken de specifieke verschillen niet, maar in Nederland moet die eigenlijk op [NL] NEN-EN50438:2013 staan.
Heb enkel de installatie wizard opgevolgd,maar denk niet dat ik heb nog kan veranderen zonder grid guard code.Kan iemand mij vertellen of ik dan wel de goede land instelling heb?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
Gisteravond nog even het dak op geweest voor inspectie.
Kwam ik dit tegen 8)7
Ligt gewoon in een plas water.
Gekke is dat de aardlek er gewoon in blijft?

Heb de rest ook even nagelopen en vastgezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De plas water zal ook (op dat moment) met aarde verbinding moeten maken.
Met een regenbui is die kans groter ;)

Rol anders de tuinslang even uit op het dak en met de SMA energy app in de hand lekker sproeien.

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2021 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enric0
Net een kleine wolkbreuk geweest.
Aardlekstroom kwam tot 0,006A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gaat het nog steeds goed?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Enric0
Sinds dat ik die kabel heb opgebonden is die er niet meer uitgeschoten, zal van de week eens met de tuinslang testen of die er uitspringt dan weet ik in ieder geval zeker wat het is, was.

• Enric0
Ben vanavond even aan het sproeien geweest op het dak, uiteindelijk bij 1 serie panelen is de aardlek eruit geklapt, toch wat vocht op de connector gekomen.
Enkel geeft die een andere foutmelding aan dan de vorige 3 keer dat die eruit is geschoten?

Kan het ook een mogelijkheid zijn dat het probleem niet bij mij ligt maar bij de netbeheerder?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de automaat eruit klapt, heb je ook die foutmeldingen die je nu hebt.
Je mist dan AC spanning op de omvormer.

Ik neem aan dat hij eruit is geklapt, op het moment dat je met water aan het spelen was.

• Enric0
Ja klopt hij is eruit geklapt met water sproeien.
Maar hij geeft nu ook een foutmelding 501 netfrequentiestoring?

Die heb ik bij de vorige 3 keer niet gehad.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen AC is ook geen frequentie meer.

Tijd om te loggen?
Heb alles in node red (eenvoudig te kopieren)
Mqtt, Home assistant, influxdb en grafana en pvoutput.

[Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 05:57]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Enric0
Ga het even de komende weken aankijken.
Hij is sinds ik de kabels heb opgebonden er niet meer uitgesprongen.
Alleen de keer dat ik aan het sproeien was geweest 8)7
De komende week word het mooi weer dus ben even benieuwd wat die dan gaat doen.

vandaag was overigens een prima dag >:)

[Voor 43% gewijzigd door Enric0 op 28-05-2021 22:25]

• Adm.Spock
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-06 15:39

Adm.Spock

Duik-Aap

Je hebt het lek boven water.

Die solar connectoren zijn niet echt waterdicht kan ik je uit ervaring melden.

Dat ie "andere" foutmeldingen geeft dat zie ik er niet aan terug, alle meldingen zijn logisch. Volgorde moet je sowieso niet teveel naar kijken bij zo'n event.

Heb de solar-afdeling op poten gezet binnen het bedrijf waar ik werkte, en we zijn toen begonnen met SMA omvormers. Dus ze zeggen dat ik er verstand van heb ;-)

Dit geintje met een stekker in een plas water, of water wat eroverheen loopt geeft idd deze symptomen, en een goede aardlekschakelaar kan al afschakelen bij een veel lagere aardlekstroom. ABB, Hager, Sneider etc staan erom bekend dat die al bij een aardlekstroom af kunnen schakelen die 5x kleiner is dan de waarde op de automaat en naar mijn mening is dat juist erg goed, is dat ongewenst dan spreek je al snel ober speciale toepassingen en gebruik je geen aardlek, maar isolatiebewaking.

Vulcaanse Aap

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Adm.Spock
De merken "ABB, Hager, Sneider etc" voldoen dan niet aan de eisen. Een 30 mA aardlekschakelaar mag alleen aanspreken tussen de 15 mA en 30 mA. Daaronder of daarboven is afkeur.

• Adm.Spock

Adm.Spock

Duik-Aap

@Dre

Afkeur is als de aardlekschakelaar niet binnen 0,3 seconden is afgeschakeld bij een lekstroom van 50% tot 100% van de opgegeven waarde. 15-30mA bij een 30mA exemplaar.
Maar, deze mag ook eerder afschakelen, daarover staat niks in de norm, de reactietijd mag bij een lagere lekstroom meer dan 0,3 seconden zijn.

Alléén een selectieve aardlekschakelaar heeft een gebied waar deze nog niet af mag schakelen. Dit vanwege functiebehoud.

Vulcaanse Aap

• Dre
  • Niet online
Adm.Spock schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:05:
@Dre

Afkeur is als de aardlekschakelaar niet binnen 0,3 seconden is afgeschakeld bij een lekstroom van 50% tot 100% van de opgegeven waarde. 15-30mA bij een 30mA exemplaar.
Maar, deze mag ook eerder afschakelen, daarover staat niks in de norm, de reactietijd mag bij een lagere lekstroom meer dan 0,3 seconden zijn.

Alléén een selectieve aardlekschakelaar heeft een gebied waar deze nog niet af mag schakelen. Dit vanwege functiebehoud.
Heb je hier een bron van? Dat zou betekenen dat een lekstroom van 1 mA al tot uitschakeling zou kunnen zorgen. In het kader van bedrijfszekerheid lijkt me dat niet wenselijk.

Bij keuring staat me iets bij van testen met oplopende stroom om de tripstroom te bepalen, en 5× 30 mA om de triptijd te bepalen. Dus niet testen met 15-30 mA, maar met 150 mA. Tenminste, zo werkte onze installatietester.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Adm.Spock

Adm.Spock

Duik-Aap

Dat staat in de diverse selectiviteit datasheets van de fabrikanten.

Voor de meeste installaties is veiligheid het belangrijkste ontwerp criterium, aardlekschakelaar selectiviteit is vaak niet nodig, in de utiliteitsbouw en woningbouw is het zelfs bijna ongewenst.

De curves geven bij 30mA aardlekschakelaars bij een lekstroom lager dan 15mA vaak ook een ongedefinieerde uitschakeltijd, waarbij wel geconstateerd wordt dat hoe langer de lekstroom aanwezig is hoe groter de kans op afschakeling, en hoe hoger de lekstroom des te korter de tijdspanne waarin de uitschakeling plaatsvindt.

Bij 3mA kan dat bijvoorbeeld jaren zijn, maar bij 6mA is dat misschien al gezakt tot weken, bij 10mA uren, en bij 14mA enkele seconden, om bij 15mA maximaal op 0,3 seconde uit te komen, en mogelijk bij 30mA al op minder dan 0,1 seconde.

Een aardlekschakelaar met selectiviteit zal voor lekstroom onder de 50% gecompenseerd zijn en dus nooit afschakelen onder de grenswaarde. In de praktijk blijkt dat de ondergrens vaak toch lager ligt, rond de 40% van de opgegeven waarde, anders worden ze wel erg duur...

Dat betekent dus dat een selectieve 100mA aardlekschakelaar bij 40mA al uit kan schakelen, maar dat is geen probleem, want de volgende stap lager is 30mA. (Stappen zijn 10, 30, 100, 300 en hogere waarden zijn er ook, maar die zijn ook instelbaar qua tijd en lekstroom)

En bedrijfszekerheid... Tsja, lekstroom van 3mA kan al brand veroorzaken.... Meestal is de lekstroom verdeeld over meerdere punten, en is de lekstroom van elke aardfout individueel veel lager.

Dus ik snap jouw reactie wel, maar een installatie tester meet de uitschakelingsdrempel in een dusdanig korte tijdspanne dat de toevallige 6mA uitschakeling nooit waargenomen wordt.

Ga je voor bedrijfszekerheid dan kom je uit op een IT systeem, gebruik je isolatie bewaking, en géén aardlekschakelaar.

En fyi, ik ontwerp en test zeer complexe elektrische installaties.

Vulcaanse Aap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Adm.Spock schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 00:14:
Dat staat in de diverse selectiviteit datasheets van de fabrikanten.
Die datasheets kan ik dus niet vinden. Alleen algemene, waarbij de toleranties en uitschakeltijden niet eens op staan. Aangezien jij wat dichter op het vuur zit, heb je een datasheet met daarin de vermelding dat <15 mA een aardlekschakelaar uitschakelt met een ongedefinieerde tijd.

Ik vind het nog steeds vreemd dat een computer met een lekstroom van bijvoorbeeld 1 mA al een ALS kan laten trippen na X tijd. Ben benieuwd naar de datasheet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-06 22:44
@Dre Een aardlekschakelaar moet toch een bepaalde verschilstroom halen om voldoende magnetische en mechanische kracht te genereren in het spoeltje om die tripschakelaar in te drukken? Dat lijkt me toch geen condensator die langzaam oplaadt om na 2 weken opeens voldoende kracht te hebben? Elke huisinstallatie heeft wel 2-10mA lekstroom op 3-4 groepen samen dan zouden elke paar weken/maanden overal ons de aardlekschakelaars om te oren moeten vliegen. Of zie ik dat verkeerd ik vind het bijzonder.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adm.Spock

Adm.Spock

Duik-Aap

@Dre staat ook niet in de product datasheets, maar in de selectiviteit data die diverse fabrikanten publiceren.

En eerlijk gezegd, de meeste (99%) van de installateurs of engineers zullen er nooit meer te maken krijgen, want aardlekselectiviteit is een beetje een niche.

@Jim423 zo zit een oude type AC wel in elkaar, maar een moderne aardlekschakelaar heeft een meetcircuit en een uitschakelcircuit.

Wat een fabrikant test is of een aardlekschakelaar bij 40% niet direct uitschakeld, en bij meer dan 50% na maximaal 0,3s

Bij een lekstroom onder de 50% loopt de uitschakelvertraging snel op, maar die is niet oneindig. En als die vertraging maar langer is dan de test interval (Je wordt geacht maandelijks de aardlekschakelaar te testen met het knopje) dan is ie goedgekeurd.

Komt ook nog bij dat de SMA omvormer waarschijnlijk de gemeten aardlekstroom slechts periodiek logt, en dan zou het ook zo kunnen zijn dat ie een gemiddelde weergeeft. Dus dan zie je in de interface ook niet of er hele korte pieken zijn. Maar die pieken kunnen wel de aardlekschakelaar laten trippen.

Vulcaanse Aap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@Adm.Spock
Een kort antwoord als "ik heb geen bron" was ook voldoende geweest hoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adm.Spock

Adm.Spock

Duik-Aap

Ik kon ze ook niet meer zo snel vinden....

Ik heb wel een bron, maar dat is de interne documentatie, en omdat ik weet dat daar geen bronvermelding bij staan, én er "geheime" (niet perse geheim geheim, maar wel informatie die ons een bedrijfseconomisch en technisch voordeel oplevert, omdat we erg veel informatie geaggregeerd hebben in dat document) ben ik er niet zo happig op om dát document of delen daarvan te delen.

Maar veel informatie komt wel uit publiek toegankelijke bronnen, dus misschien toch beter googlen ;-)

Maar omdat ik wel deze specifieke informatie wil delen, krijg je van mij toch het lange antwoord :+

Vulcaanse Aap

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Enric0
Denk ook dat het lek nu boven is :)
Zijn nu 2 weken verder en is er niet meer uit gesprongen, en alles draait zoals het moet.
Mocht er nog wat voorkomen dan horen jullie het, iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_

Gister toch nog een mooie dag meegepakt.

• Enric0
Het was weer even geleden maar na een stort bui is die er weer uitgeschoten 8)7
Blijkbaar heeft het toch echt met vocht te maken.
Wat kan ik nu doen? Alle connectoren voorzien van krimpkous om ze echt waterdicht te krijgen?
Of heeft iemand anders nog een briljant idee.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enric0 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:35:
Of heeft iemand anders nog een briljant idee.
Zekeringautomaat gebruiken ipv aardlekautomaat >:)

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2021 17:56]

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15:19
AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:56:
[...]

Zekeringautomaat gebruiken ipv aardlekautomaat >:)
dan gewoon een wago'tje stukken goedkoper ;)

misschien heeft @205Gutmann nog een idee om de probleem (connectoren) op te sporen?

• Enric0
Aardlekstroom kwam tot 0,007A (of hoger) en daarna schoot de aardlek eruit. Is dat niet een beetje vroeg?

• Enric0
Vandaag de hele dag geregend en miezer, aardlek is er niet uit geschoten.
Blijkbaar is het dan echt alleen bij stortbui met veel wind, is er een kans dat het dan gewoon onder de panelen blaast met een hoop water en dan ergens contact maakt?

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:48
Enric0 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:11:
Vandaag de hele dag geregend en miezer, aardlek is er niet uit geschoten.
Blijkbaar is het dan echt alleen bij stortbui met veel wind, is er een kans dat het dan gewoon onder de panelen blaast met een hoop water en dan ergens contact maakt?
Sowieso adviseert SMA voor hun omvormers een RCD van >100mA, mijn ervaring met 3 fase omvormers is dat deze over het algemeen niet achter een 30mA aardlekschakelaar aangesloten kunnen worden. Uitzondering hierop zijn zogeheten 30mA high immunity aardlekautomaten.

MC4 connectoren zijn druipwaterdicht, deze behoren zeker niet in een plas water te liggen, connectoren moeten ten alle tijde opgebonden worden, hiervoor heb je mooie clipjes die je aan het frame van een paneel schuift en waar je dan vervolgens de kabels of connector in kunt klikken.
Heb je ook al gekeken of je kabels niet beschadigt zijn, een beschadigde kabel kan ook voor dit soort problemen zorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
Als je een goede multimeter hebt die tot 1000Volt DC kan meten heb ik nog een tip voor je.
1: Zet omvormer uit met DC schakelaar en wacht even
2: Haal de DC stekkers los uit de omvormer
3: Meet de openklemspanning tussen min en plus en schrijf deze op.
4: Meet nu tussen de Min en de aarde. Als je 0 volt meet, Jubelt ende joleit.
5: Meet nu tussen de plus en de aarde. Als je ook daar 0 volt meet, gefeliciteerd, geen probleem op het eerste gezicht. Skip to stap 7
6: Mocht je getallen anders dan 0 meten heb je de locatie van je probleem. Dat wordt het tijd voor wat wiskunde, ik illustreer met een imaginair voorbeeld.

Stel, je meet 740 Volt openklem en je hebt 20 panelen. Ieder paneel levert dan dus netto 37 volt.

Mocht je getallen gemeten hebben bij 4 en 5, dan zul je zien dat tussen de min en de aarde opeens bijvoorbeeld 185 volt te meten valt en tussen de plus en de aarde zie je -555 volt. Tussen paneel 5 en 6 zit je probleem. Totaal openklem gedeeld door aantal panelen geeft je de volts op dat moment, dus wacht niet te lang tussen de metingen. Je mag gewoon meten tussen een lokale aarde uit het lichtnet, heb je die niet eenvoudig in de buurt, dan pak een verlengkabel, zolang de aarde maar te raken valt met je meetpennen.

De verbinding tussen je panelen en de aarde hoort een weerstand van vele megaOhms te hebben en daar mag dus geen spanning staan. Als de boel ergens lekt krijg je een stroomkring tussen je panelen en de aarde en dat kun je meten.

stap 7: Aangezien er bij felle regen de boel er uitklapt kun je terwijl de stekkers bij de omvormer nog los hangen de tuinslang pakken en de boel weer goed natspuiten. Meet nog een keer. Ik denk dat je dan je probleem gevonden zult hebben.

[Voor 10% gewijzigd door Lardman op 22-06-2021 22:13]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Enric0
Bedankt voor de tips en reacties, heb clips besteld om de kabels op te hangen en ga alles nalopen.
Ben benieuwd of ik nog iets tegenkom.Zal ook eens informeren naar 100ma aardlek, lees namelijk ook dat SMA deze adviseert i.p.v. een 30ma.

• _NvS_
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 24-06 09:14
Misschien zeg ik iets heel geks, maar Winkelman adviseerde mij met deze omvormer een 300ma aardlekautomaat en mijn installateur die de meterkast aanpassing deed was het daar mee eens.
+/- 10 kwp in oost west opstelling.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True