Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis kopen van zwager

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xcelinex
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 29-05 00:29
Hoi Allemaal!

Ik heb even een paar vragen. Op dit gebied ben ik echt een leek en ik dacht hier zitten vast mensen die er veel meer verstand van hebben.

Momenteel woon ik met mijn gezin in een huurwoning. Na de geboorte van onze jongste die nu rolstoelafhankelijk is, dachten we: het is misschien beter om te gaan kopen. Zodat we eventueel een uitbouw kunnen laten bouwen.
Nou kan dat hier met wat gedoe ook wel, maar dat zou natuurlijk zonde zijn. Het is tenslotte nooit van ons. En huren is sowieso zonde eigenlijk.

Toen we ons vorig jaar gingen verdiepen in het kopen van een huis kwamen we er al gauw zuur achter dat dit nu haast onmogelijk is geworden. Prijzen zijn hoog, maar bovenal wordt er gewoon enorm overheen geboden. Bedragen die wij met een best netjes gemiddeld inkomen niet kunnen rond krijgen.

We zagen dat doel dus langzaam vervagen. En accepteerde maar dat we de komende 5-10 jaar nog wel hier zouden zitten.

Nu kwam mijn zwager afgelopen week bij ons op de koffie omdat hij wat wilde bespreken.
Hij wilt gaan verhuizen en zijn huis te koop zetten.
Maar hij vond dat hij eerst bij ons moest langs gaan om te kijken of wij interesse zouden hebben in zijn huis.
Dat hebben we zeker. Het is ook een eengezinswoning, een huis dat we goed kennen want toen mijn partner en ik nog begin 20 waren hebben we kort bij hem ingewoond.

Nu vroegen wij ons af, in hoeverre is het mogelijk om van een familielid een huis te kopen?
De woz waarde van het huis staat op €201.000
Hij wilt het aan ons verkopen voor €225.000
En zondere andere erbij, andere in de zin van: mensen die giga gaan overbieden waardoor het alsnog aan onze neus voorbij gaat.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:36

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zo lang je dat koopt voor een prijs die in verhouding staat tot de WOZ waarde, lijkt me dat probleemloos mogelijk. Anders gaat de belastingdienst moeilijk doen. Dus ik zie geen probleem zo.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Zolang het voor een realistische prijs gebeurt, is er volgens mij helemaal niks op tegen. Een huis hoeft niet per se aan het grote publiek aangeboden te worden.

Heeft je zwager al een makelaar, of er met eentje gesproken? Misschien dat hij het nog kan valideren of er nog addertjes onder het gras zitten qua verkopen aan familie. Maar als hij het direct aan jou wil verkopen, dan is dat verder aan hem, zolang het maar niet voor veel te lage bedragen gebeurt.

(Side note: zelfs al zou er gigantisch overboden worden, hij is natuurlijk ook niet verplicht om het hoogste bod te accepteren.)

[Voor 12% gewijzigd door Hahn op 23-05-2021 12:25]

The devil is in the details.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:44
@Xcelinex Zou hier vooral bij opletten dat je zwager niet over een tijd denkt, shit had ik hem maar op funda gezet, dan had ik 30K extra kunnen krijgen. Dus laat het huis taxeren en kies een prijs waar jullie beide mee kunnen leven.
Zolang hij weet dat hij niet het maximale bedrag zal krijgen maar jou aan huis helpt, is er niks aan de hand.
Je kan gewoon een koopcontract opstellen (eventueel met hulp van een makelaar) en zo het huis kopen.

[Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 23-05-2021 12:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xcelinex
Hahn schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:23:
Zolang het voor een realistische prijs gebeurt, is er volgens mij helemaal niks op tegen. Een huis hoeft niet per se aan het grote publiek aangeboden te worden.

Heeft je zwager al een makelaar, of er met eentje gesproken? Misschien dat hij het nog kan valideren of er nog addertjes onder het gras zitten qua verkopen aan familie. Maar als hij het direct aan jou wil verkopen, dan is dat verder aan hem, zolang het maar niet voor veel te lage bedragen gebeurt.
Hij heeft volgens mij nu geen makelaar (nog). Hij ging wel informeren bij degene die zijn financiële zaken regelt en heeft wel een notaris op het oog om eens mee te gaan praten.
Het huis willen we binnenkort laten taxeren want ik geloof dat dat verplicht is voor ons om de hypotheek rond te krijgen.
€225.000 lijkt ons een prima prijs, voor beide partijen, zeker in deze tijd.
Hij heeft het zelf voor veel goedkoper gekocht dus trekt daar evengoed zijn voordeel mee uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:53
Volgens mij is het niet anders bij het kopen van een huis van een vreemde, kun je de hypotheek rond krijgen voor dat bedrag met bijbehorende kosten. Hiervoor zijn online genoeg tools beschikbaar bij willekeurige hypotheekaanbieders en ook omtrent extra kosten zijn er genoeg websites die hier iets over vertellen.

Verder geldt dat het huis niet te goedkoop mag worden verkocht tov de marktwaarde. Anders zou het als gift gezien kunnen worden door onze belastingdienst. Maar als de WOZ waarde jaarlijks geïndexeerd is en je koopt voor een bedrag er boven, zou dit geen probleem moeten zijn.

Verder betreft dit natuurlijk een forum, als je niet zeker van je zaak bent, laat je voor de zekerheid adviseren door een makelaar of hypotheekadviseur.

Maar voor nu lijkt er weinig bijzonders aan de hand.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xcelinex
chrisborst schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:26:
@Xcelinex Zou hier vooral bij opletten dat je zwager niet over een tijd denkt, shit had ik hem maar op funda gezet, dan had ik 30K extra kunnen krijgen. Dus laat het huis taxeren en kies een prijs waar jullie beide mee kunnen leven.
Zolang hij weet dat hij niet het maximale bedrag zal krijgen maar jou aan huis helpt, is er niks aan de hand.
Je kan gewoon een koopcontract opstellen (eventueel met hulp van een makelaar) en zo het huis kopen.
Dat hebben wij hem inderdaad wel verteld. Dat als hij hem voor 225.000 op Funda zet, hij er veel meer voor gaat krijgen. Dus daar is hij zich wel bewust van. Hij wilt zelf kleiner gaan terug kopen, en de gun factor speelt waarschijnlijk ook een grote rol. Maar ik wil niet dat hij zich verplicht voelt om dit voor deze prijs te doen alleen maar om ons te helpen. We zullen daar denk ik nog wel meer gesprekken over gaan voeren. Want dat wil ik zeker duidelijk hebben. En daarom ook goed op papier hebben.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 15:29
Wel laten taxeren, met familie kan je beter wandelen dan handelen. Nu heb je een fijne relatie met je zwager, dat wil je graag zo houden. Ook als je b.v. over 5 jaar door omstandigheden toch moet verhuizen en opeens een royale marge maakt.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:52
Doe zaken als elkanders grootste vijand, dan gaan jullie als vrienden uit elkaar.

Oftewel: hou het zakelijk, en doe zaken of het niet je zwager is maar gewoon een onbekende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xcelinex
MeTooPV schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:10:
Wel laten taxeren, met familie kan je beter wandelen dan handelen. Nu heb je een fijne relatie met je zwager, dat wil je graag zo houden. Ook als je b.v. over 5 jaar door omstandigheden toch moet verhuizen en opeens een royale marge maakt.
Ja precies ik verwacht dat echt niet, maar you never know.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 21:33
Volgens mij kan dit probleemloos.

Ik zie alleen wel een volgend probleem op de loer liggen:

''Hij wil iets kleiners terugkopen'' Kent hij de prijzen, weet hij al waar en voor hoeveel hij kan gaan wonen?
De kans bestaat dat hij de woningmarkt te rooskleurig ziet en denkt ''wel even een appartementje van 150k te gaan kopen'' als hij er achterkomt dat er amper aanbod is in dat segment (zonder fors te overbieden) bedenkt hij zich wellicht nog..

Dus concreet, weet hij waar hij terecht kan als hij kleiner/voor minder geld wil gaan wonen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 16:03
Fijn dat dit een hoop gedoe rondom de huidige woningmarkt wegneemt voor jullie.
Het is ook een teken dat jullie relatie top is, want de markt zou vermoedelijk een beter resultaat opleveren voor je zwager. Aan de andere kant heeft hij nu ook geen kosten voor een makelaar, fotograaf de moeite om alles aan kan te maken enz enz. Dus hij heeft toch ook wel een voordeeltje :P
Voor nu zou ik de volgende stappen nemen:
- hypotheekverstrekker of tussenpersoon vinden om beeld te krijgen op jullie mogelijkheden. Vraag hier ook alvast door over welke eisen er zijn aan de woningtaxatie (NWWI gecertificeerd oid?).
- Benader een taxateur die daaraan voldoet en laat de woning taxeren, dit is toch nodig voor je hypotheek en geeft jullie een duidelijk beeld van de waarde.
- Bespreek samen met je zwager de uitkomsten en laat een koopcontract opstellen bij een notaris, bij voorkeur gelijk de notaris waar je gaat passeren e.d. zodat je een vaste prijs kunt afspreken.

Koop in de familie is altijd een klein risico op gedoe, maar ja, waarom zou je geen gebruik maken van dit mooie aanbod? Je zwager lijkt bewust deze optie te willen volgen.
Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divedekker
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:34
Wij hebben ons huidige huis gekocht van mijn zus en zwager. Zij hebben eerst een reële prijs bepaald met de makelaar en die prijs hebben wij ook betaald.

Ze vonden de zekerheid fijn en waren blij dat ze geen gedoe hadden met bezichtigingen en wij hadden een groter huis voor een heel schappelijke prijs.

We hebben verder netjes alles zakelijk via de makelaar laten lopen. Ondanks dat moet je wel goed opletten! Bij ons ontstond bijna een enorme ruzie om de voorwaarden en de opleverdatum. Achteraf bleek dit aan de lieve makelaar te liggen en zijn manier van communiceren.

Uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen na een goed gesprek onderling maar het kan ook zomaar verkeerd aflopen.

In het kort loopt het niet veel anders dan bij een normale koop van een huis zeker icm een makelaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laten taxeren en dan de prijs afspreken en regelen bij bank en notaris.
Zolang het voor WOZ of hoger wordt verkocht zal je geen issues krijgen.

Bij het schorem van makelaars zou ik zo ver mogelijk vandaan blijven. :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:08
ybos schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:10:
Doe zaken als elkanders grootste vijand, dan gaan jullie als vrienden uit elkaar.

Oftewel: hou het zakelijk, en doe zaken of het niet je zwager is maar gewoon een onbekende.
Dan moet de handel gewoon op Funda gezet worden, en gaat het TS wel significant meer kosten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Laten taxeren, realistisch bedrag overeenkomen, hypotheek en notaris regelen en gaan. Makelaar skippen, die kosten hoef je niet te maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:48
Je zwager doet jou & je partner een mooi hulpaanbod. Dat is super van hem en toont zijn betrokkenheid bij jullie kind. Goud waard. Erken allereerst dat naar hem.

Daarnaast is het de vraag of het huis voldoet aan jullie eisen: locatie, geschikt voor jullie rolstoelafhankelijk kind, uitbouw?
En hebben jullie nog wensen (aantal kamers, ...)?

Als dat allemaal akkoord is, kun je het zakelijke met hem gaan bespreken: taxeren, contract, bouwkundig keuren. Wat als jullie het huis na 1 jaar te koop zetten? En na 5 of 10 jaar? Alles om discussies in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-06 20:05

Gé Brander

MS SQL Server

MeTooPV schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:10:
Dit soort dingen zijn natuurlijk ook prima af te vangen in het koopcontract. Bijvoorbeeld dat je afspreekt dat bij verkoop een bepaald percentage van de winst naar de zwager teruggaat.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:56
Ik heb anderhalf jaar geleden het huis gekocht van mijn stiefvader. Is geen makelaar aan te pas gekomen. Prima te doen, mits je goeie afspraken maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:47

Rukapul

Moderator General Chat
Ik ken iemand die eerst een huis van een neef heeft gekocht en later het huis van een broer. In het laatste geval net voor er een zwik bezichtigingen gepland stond :D

Hier is dus niets bijzonders aan.

In dit geval moet je ook niet moeilijk gaan doen met makelaars en taxateurs (behalve voor de hypotheek). Dat kost alleen maar geld en levert weinig op.

Gewoon bepalen of de woning de vraagprijs waard is (kun je prima zelf) en desgewenst akkoord gaan.

Modelcontract invullen en tekenen met ontbindende voorwaarden en het traject van hypotheek en notaris ingaan.

Je weet zelf wel of je zwager zijn zus wat gunt of niet.

[Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2021 11:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TooTall_NL
Rukapul schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:55:
Ik ken iemand die eerst een huis van een neef heeft gekocht en later het huis van een broer. In het laatste geval net voor er een zwik bezichtigingen gepland stond :D

Hier is dus niets bijzonders aan.

In dit geval moet je ook niet moeilijk gaan doen met makelaars en taxateurs (behalve voor de hypotheek). Dat kost alleen maar geld en levert weinig op.

Gewoon bepalen of de woning de vraagprijs waard is (kun je prima zelf) en desgewenst akkoord gaan.

Modelcontract invullen en tekenen met ontbindende voorwaarden en het traject van hypotheek en notaris ingaan.

Je weet zelf wel of je zwager zijn zus wat gunt of niet.
Eens maar taxateur kan geen kwaad en die heb je toch nodig voor je hypotheek, vandaar dat je die net zo goed gelijk kan regelen. Hij een eerlijke prijs, zij de juiste prijs voor de hypotheek. Win win. 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:47

Rukapul

Moderator General Chat
TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Eens maar taxateur kan geen kwaad en die heb je toch nodig voor je hypotheek, vandaar dat je die net zo goed gelijk kan regelen. Hij een eerlijke prijs, zij de juiste prijs voor de hypotheek. Win win. 😉
Een taxatie wordt altijd met een bepaald doel gedaan. Sterker nog, het verschilt per geldverstrekker welke taxateurs ze niet vertrouwen (zwarte lijsten). Een geldverstrekker wil typisch pas serieus praten als er een koopcontract ligt.

Maar buiten dat, er ligt hier een aanbod, blijkbaar zonder dat de zwager behoefte heeft aan een taxatie. Elke externe invloed vertroebelt het proces want FOMO en andere twijfel en ruis.

Topicstarter kan waarschijnlijk prima bepalen of hij een goede deal krijgt of niet. Zo niet, dan kan hij willekeurig een betere woning van Funda trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Ik heb mijn eerste huis in 1999 gekocht van een nicht van mijn moeder, en eentje waar ze wel eens contact mee had. Ik was een ander huis gaan bekijken, ging bij mijn ouders langs om daar te eten, en toen zei mijn moeder "mijn nichtje die vlakbij woont heeft haar huis te koop staan, (gescheiden en zo), als je wilt kunnen we misschien even gaan kijken". Het was zo'n 5-6 km verderop, en toevallig was ze thuis en we konden langskomen.

Allemaal heel vriendelijk en het zag er interessant uit. Ik heb toen gezegd dat ik zeker geinteresseerd was, maar dat ik alles formeel zou doen dwz via de makelaars om de familie-relatie geen problemen te laten veroorzaken, maakt niet uit welke kant op.

Een paar dagen later met de verkoop-en aankoopmakelaar langs geweest mijn aankoopmakelaar wees me op de Manta/Kwaaitaal vloer die mogelijk een risico was (dus vloerinspectie laten doen). Biedingsproces formeel gedaan, heen en weer en zo, zijn een prijs overeengekomen en overdrachtsdatum.

Vanaf dat moment is het weer vriendelijk gegaan, ik ben flexibel geweest qua overdrachtsdatum (ze had wat meer tijd nodig), zij liet dingen achter zoals de vitrage, en ik kreeg de sleutel daarna wat eerder (voor de formele sleuteloverdracht). En bij de sleuteloverdracht kwamen mijn ouders mee, en zijn we met zijn vieren daarna taart gaat eten bij de lokale vlaaienboer op Cityplaza.

Dus voordelen maar je moet voorzichtig zijn met handel met familie. Ik zou professionele tussenpersonen gebruiken :)

(en later kreeg ik via mijn moeder te horen dat op de familereunie haar nicht had geklaagd dat haar voortuin beter onderhouden moest worden. Mijn moeder heeft alleen gezegd "het is nu zijn voortuin" :+ )

[Voor 10% gewijzigd door gambieter op 24-05-2021 12:48]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TooTall_NL
@Rukapul
Wederom eens, maar doel is te kopen.
Als ze een bedrag overeenkomen prima, dan is de route hypotheekverstrekker - taxateur.
Is die prijs er nog niet helemaal en wil TS realistischer voor zijn zwager prijzen?
Dan kan TS beste eerst in gesprek met hypotheekverstrekker en aangeven wat de richtprijs is, laten taxeren door een geaccepteerde taxateur en dan prijs definitief vaststellen.
Linksom of rechtsom taxatie moet er komen, dus dan kan je die toch ook alvast doen?
Los van of je hem wel of niet gebruikt voor het vaststellen van de koopprijs.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe lang denk je er te gaan wonen ? Want als je nog een kinderwens hebt en je groeit er over 5 jaar uit krijg je natuurlijk scheve gezichten als je bij verkoop enorme winst maakt. Of je legt vast dat x percentage naar je zwager gaat bij verkoop binnen x jaar (woning/locatie kan altijd tegenvallen, je wensen veranderen, etc). Dat principe hanteren woningbouwverenigingen ook.

Verder moet je beseffen dat dit echt een uitstekend aanbod is van je zwager, koester dat :).

Ga voor de grap maar eens een woning proberen te kopen in die prijsklasse, dan waardeer je je zwager enorm ;)

[Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2021 13:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:43

Part

Helemaal niets.....

Taxatie zal je voor de hypotheek moeten doen.
Dus zoek een taxateur die je hypotheek verstrekker accepteert.

Verwacht niet te veel van een taxatie. De eerste vraag is altijd een voorlopig koopcontract waar de koop prijs in staat.
Taxatie komt wonder boven wonder vrijwel altijd op ongeveer het zelfde bedrag uit.

Verder afgaande op de informatie die je geeft ziet er er na uit dat een mooie kans is om aan een koophuis te komen. Even een bouwkundig rapport op laten maken en als het allemaal een beetje redelijk uitziet gewoon doen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:35
Professioneel regelen zeker, maar om nou hiervoor 1.5% aan een aankoopmakelaar en ook nog eens courtage aan een verkoopmakelaar te betalen is wel echt zonde geld.

Geef dan wat extra uit aan een notaris die je extra bijstaat bij het proces.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:17
Spreek ook goed af wat je met verborgen gebreken gaat doen. Als je iets tegen komt wat je 20k gaat kosten is dat een goed recept voor ruzies binnen de familie ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:36:
Professioneel regelen zeker, maar om nou hiervoor 1.5% aan een aankoopmakelaar en ook nog eens courtage aan een verkoopmakelaar te betalen is wel echt zonde geld.

Geef dan wat extra uit aan een notaris die je extra bijstaat bij het proces.
Of aan een grondige bouwkundige keuring. Om te voorkomen dat er later "verborgen" gebreken opduiken en die de sfeer bij het kerstdiner tot en met 2055 bepalen. Dat wil niet zeggen dat je vervolgens nog moet gaan steggelen over de prijs, maar beide partijen zijn dan wel optimaal geïnformeerd over de staat van de woning.

Wat betreft de eventuele waardestijging bij verkoop, je kunt een symbolisch percentage afspreken. Definieer goed wat je als waardestijging ziet. Tegelijkertijd zal je zwager bij waardedaling van de woning niet mee betalen, dus houd het percentage symbolisch.

Cetero censeo makelaars delendam esse.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14-06 16:37
Voor de hypotheek heb je een speciale hypotheektaxatie nodig (eis van de bank). Een taxateur is onafhankelijk, echter het aan de taxateur vertellen welke waarde jij ingedachte had mag natuurlijk wel en dat hij dan net in die buurt weet te taxateren is dan toeval :)
Een taxateur heeft nml. een bandbreedte, hij kan nml. aan de onderkant, midden of bovenkant van die bandbreedte gaan zitten qua taxatie..

Spreek bedrag af met je zwager en zorg dat jullie beiden bij de taxatie zijn.
Je kan bv. de taxatie sturen door op slechte punten te wijzen, let wel dat hij niet onder het gewenste bedrag komt, want dan gaat de bank je minder hypotheek geven.

Een andere optie is trouwens ook, dat je zwager je een gedeelte van het geld voor de woning leent.
Jij koopt woning voor € 250.000, zwager leent jouw bv. € 30.000 tegen jaarlijks 1%.
Akte kan zo gemaakt worden dat de bank zijn geld krijgt vóór de zwager.
Zwager kan ook nog de jaarlijkse € 3000 aan rente ook belastingvrij schenken als hij dat wilt.

Denk eraan dat bij een taxatie, de makelaar foto's van allerlei kamers maakt en in de taxatierapport stopt.
Dus ook van het onopgemaakte bed, de keuken met alle vuile vaat op het aanrecht enzo :P

Tip voor de notaris: google op notaris op "goedkoopste" of https://www.degoedkoopstenotaris.nl/?Een notaris is net benzine, het maakt niet uit welke je neemt. Het kan zomaar 500 euro of meer schelen.
Meeste goedkope notarissen doen de standaard akte en levering goedkoop, maar kunnen wat duurder worden als er ook bv. een schenking of anderen extra in het spel komen.

Mocht jij trouwens hoofdkostwinner zijn of ZZP'er en jullie zijn buiten gemeenschap van goederen getrouwd,
dan kan het ook handig zijn om het huis op naam je vrouw ( van de moeder van je kinderen) te zetten.
Mocht je bv. failliet gaan door pech of zakelijk een foutje maken, dan blijft het huis behouden voor je familie.

Met een overlijdensverzekering kan je ook ervoor zorgen dat mocht jouw iets overkomen, de woning helemaal of bijna helemaal is afbetaald, waardoor zij kan blijven wonen met een minimale kosten.
Dat laagste heeft mijn vader gedaan en helaas hebben we daarvan gebruik moeten maken.

Let op ook nog op dat als je verzekering, hypotheek, salaris en spaarrekening bij 1 bank heb, de bank meestal in zijn contracten heeft staan dat ze schulden mogen zuiveren met de verzekeringsuitkering... banken houden namelijk niet zo van geld verliezen ;)

[Voor 33% gewijzigd door Jemboy op 24-05-2021 18:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:32
Het kan lonen deze situatie even met een financieel expert te overleggen. Zo kan ik (leek) mij voorstellen dat het loont voor beide partijen het huis zo goedkoop mogelijk te laten passeren, dat scheelt immers overdrachtsbelasting. Het verschil tussen de min of meer afgesproken waarde en de goedkopere koopsom kan dan weer op andere fiscaal vriendelijkere manieren verrekend. Wel van belang dat je nog nét op een tarief zit wat niet zo goedkoop is dat de BD het als schcenking ervaart natuurlijkc daarom wellicht handig om dit even goed uit te zoeken. Verder zo min mogelijk makelaars ertussen, dat scheelt ook weer duizenden euro’s die je waarschijnlijk beter kan besteden het rolstoelvriendelijk maken van het huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:26
Ik hoop voor je dat het doorgaat, klinkt als een enorme uitkomst!

Belangrijk om met je zwager af te stellen dat je hem enorm bedankt, maar niet later verwijten wilt krijgen van 'had ik maar...'. Gedaan is gedaan. Ook als hij bijkomende verplichtingen verwacht zoals 'minimaal 5 jaar er wonen', graag dat nu bespreken.

Misschien kan je zelfs direct een afspraak maken met de notaris, scheelt de zwager ook weer kosten.

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xcelinex
Sport_Life schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:01:
Hoe lang denk je er te gaan wonen ? Want als je nog een kinderwens hebt en je groeit er over 5 jaar uit krijg je natuurlijk scheve gezichten als je bij verkoop enorme winst maakt. Of je legt vast dat x percentage naar je zwager gaat bij verkoop binnen x jaar (woning/locatie kan altijd tegenvallen, je wensen veranderen, etc). Dat principe hanteren woningbouwverenigingen ook.

Verder moet je beseffen dat dit echt een uitstekend aanbod is van je zwager, koester dat :).

Ga voor de grap maar eens een woning proberen te kopen in die prijsklasse, dan waardeer je je zwager enorm ;)
Dat hebben we inderdaad al geprobeerd is geen doen haha
Nee geen kinderwens, we hebben er al 3 en het kan ook niet meer als je snapt wat ik bedoel.
Vrijwillig zouden we daar niet meer weggaan tenzij we zouden gaan scheiden.

Maar wellicht wat jij zegt kunnen we dat wel bespreekbaar maken. Dat hij dan ook een x % krijgt van de winst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xcelinex
Valorian schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:18:
Het kan lonen deze situatie even met een financieel expert te overleggen. Zo kan ik (leek) mij voorstellen dat het loont voor beide partijen het huis zo goedkoop mogelijk te laten passeren, dat scheelt immers overdrachtsbelasting. Het verschil tussen de min of meer afgesproken waarde en de goedkopere koopsom kan dan weer op andere fiscaal vriendelijkere manieren verrekend. Wel van belang dat je nog nét op een tarief zit wat niet zo goedkoop is dat de BD het als schcenking ervaart natuurlijkc daarom wellicht handig om dit even goed uit te zoeken. Verder zo min mogelijk makelaars ertussen, dat scheelt ook weer duizenden euro’s die je waarschijnlijk beter kan besteden het rolstoelvriendelijk maken van het huis.
Klopt zeker. Het mag niet onder de 2ton weg anders gaat de belastingdienst zeuren.
Ik wil het ook graag zonder makelaar doen, dat geld kunnen we beter sparen voor eventuele aanpassingen voor hem aan het huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xcelinex
Jemboy schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:09:
Voor de hypotheek heb je een speciale hypotheektaxatie nodig (eis van de bank). Een taxateur is onafhankelijk, echter het aan de taxateur vertellen welke waarde jij ingedachte had mag natuurlijk wel en dat hij dan net in die buurt weet te taxateren is dan toeval :)
Een taxateur heeft nml. een bandbreedte, hij kan nml. aan de onderkant, midden of bovenkant van die bandbreedte gaan zitten qua taxatie..

Spreek bedrag af met je zwager en zorg dat jullie beiden bij de taxatie zijn.
Je kan bv. de taxatie sturen door op slechte punten te wijzen, let wel dat hij niet onder het gewenste bedrag komt, want dan gaat de bank je minder hypotheek geven.

Een andere optie is trouwens ook, dat je zwager je een gedeelte van het geld voor de woning leent.
Jij koopt woning voor € 250.000, zwager leent jouw bv. € 30.000 tegen jaarlijks 1%.
Akte kan zo gemaakt worden dat de bank zijn geld krijgt vóór de zwager.
Zwager kan ook nog de jaarlijkse € 3000 aan rente ook belastingvrij schenken als hij dat wilt.

Denk eraan dat bij een taxatie, de makelaar foto's van allerlei kamers maakt en in de taxatierapport stopt.
Dus ook van het onopgemaakte bed, de keuken met alle vuile vaat op het aanrecht enzo :P

Tip voor de notaris: google op notaris op "goedkoopste" of https://www.degoedkoopstenotaris.nl/?Een notaris is net benzine, het maakt niet uit welke je neemt. Het kan zomaar 500 euro of meer schelen.
Meeste goedkope notarissen doen de standaard akte en levering goedkoop, maar kunnen wat duurder worden als er ook bv. een schenking of anderen extra in het spel komen.

Mocht jij trouwens hoofdkostwinner zijn of ZZP'er en jullie zijn buiten gemeenschap van goederen getrouwd,
dan kan het ook handig zijn om het huis op naam je vrouw ( van de moeder van je kinderen) te zetten.
Mocht je bv. failliet gaan door pech of zakelijk een foutje maken, dan blijft het huis behouden voor je familie.

Met een overlijdensverzekering kan je ook ervoor zorgen dat mocht jouw iets overkomen, de woning helemaal of bijna helemaal is afbetaald, waardoor zij kan blijven wonen met een minimale kosten.
Dat laagste heeft mijn vader gedaan en helaas hebben we daarvan gebruik moeten maken.

Let op ook nog op dat als je verzekering, hypotheek, salaris en spaarrekening bij 1 bank heb, de bank meestal in zijn contracten heeft staan dat ze schulden mogen zuiveren met de verzekeringsuitkering... banken houden namelijk niet zo van geld verliezen ;)
Bedankt voor je tips! Super handig om mee te nemen.
Qua notaris maakt het dus niks uit? En een taxateur moet uit de buurt komen ofzo had ik ergens gelezen?

Het geval van zzp.. ik (vrouw) ben de zzp’er en mijn man is vast in loondienst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xcelinex
Harm_H schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:19:
Ik hoop voor je dat het doorgaat, klinkt als een enorme uitkomst!

Belangrijk om met je zwager af te stellen dat je hem enorm bedankt, maar niet later verwijten wilt krijgen van 'had ik maar...'. Gedaan is gedaan. Ook als hij bijkomende verplichtingen verwacht zoals 'minimaal 5 jaar er wonen', graag dat nu bespreken.

Misschien kan je zelfs direct een afspraak maken met de notaris, scheelt de zwager ook weer kosten.
Ja dat hoop ik ook enorm! Denk dat we deze kans een keer krijgen. Anders komen we er sowieso niet tussen met deze gekke markt.

Dat moeten we zeker bespreken. En ik denk dat we daar wel goede afspraken over kunnen maken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14-06 16:37
Bedankt voor je tips! Super handig om mee te nemen.
Qua notaris maakt het dus niks uit? En een taxateur moet uit de buurt komen ofzo had ik ergens gelezen?

Het geval van zzp.. ik (vrouw) ben de zzp’er en mijn man is vast in loondienst.
Notaris shoppen maakt juist wel uit. Excuses, ben van de oude lichting en denk nog steeds dat de meeste Tweakers man zijn ;)
Man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man, het maakt dus niet uit, maar faillissements- en overlijdingsplanning (waaronder ook vruchtgebruik woning, als kinderen bij overlijden hun deel opeisen.) kunnen dus het punt bepalen of je verdrietig in je woning kan blijven of verdrietig een andere woning moet gaan zoeken.

Enne.. een makelaar is nergens voor nodig, alleen een taxateur.
Een energielabel echter is verplicht bij verkoop van de woning, als je verkoopt zonder energielabel dan kreeg de verkoper (althans vroeger) een boete na passering van de akte.

Nog een tip, bij het aanvragen van een hypotheek betaal je soms € 2000 - € 3000 aan je "financiële" adviseur. In het verleden betaalde je via Independer voor een "standaard" hypotheek, minder dan als je bij de Hyotheker of andere instelling je hypotheek nam. Dus bel ze even op, wellicht scheelt dit ook enkele 100-den euro's op je hypotheek courtage.

Als ZZP'er kan je wellicht ook met je belastingadviseur kijken of je extra aftrek heb als je ook thuis werkt.
De denken valt misschien gebruik water, CV (als je thuis werkt gebruik je meer verwarming).
Sowieso, kan je als je thuis werkt en soms klanten langskomen koffie en koekjes af en toe op de zaak kopen ;)

[Voor 15% gewijzigd door Jemboy op 24-05-2021 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:35
De korte versie is.

Samen (of samen met een notaris) een koopcontract opstellen. Je kan een NVM standaard contract pakken en op de punten aanpassen welke jullie nodig achten.

Kan me voorstellen dat jullie onderling afspreken dat er kostenloos vanaf kan worden gezien indien je de financiering niet rond krijgt bijvoorbeeld. Of dat je vaststelt dat als jullie het niet rond krijgen je zwager er een maand of 2 hypotheeklasten voor krijgt voor zijn "geleden schade"

Daarmee ga je naar een notaris. En daarna ga je je financiering regelen (waar, in het geval van een standaard hypotheekverstrekker, een gevalideerde taxatie nodig is.)

En als dat geregeld is weer terug naar de notaris om de overdracht te doen.

Energielabel is nog wel een ding, in sommige regio's staat daar een doorlooptijd van 8 weken voor. Als je kan aantonen dat je moeite hebt gedaan om t label te krijgen word de boete niet opgelegd (tot 1 juni iig) https://brabantwoontslim....j-ontbreken-energielabel/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:38

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Het is echt mega simpel (Heb zelf mijn huis verkocht aan de overburen):
- Verkoper stelt koopcontract op, model staat op de NVM site.
- Bij akkoord door beide partijen tekenen en biertje drinken.
- Koper regelt notaris en benodigde geld.
- Overdracht bij notaris en kloar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-06 23:36
Hahn schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:23:
(Side note: zelfs al zou er gigantisch overboden worden, hij is natuurlijk ook niet verplicht om het hoogste bod te accepteren.)
Sterker, hij mag het gratis weggeven. Zolang er maar schenkbelasting wordt betaald. Als er op een huis wat je voor 200k te koop zet gigantisch overboden wordt (meerdere biedingen 300k), dan lijkt 300k de marktwaarde. Je kan dan voor 200k verkopen en die 100k als schenking zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

m2011 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:16:
[...]

Sterker, hij mag het gratis weggeven. Zolang er maar schenkbelasting wordt betaald. Als er op een huis wat je voor 200k te koop zet gigantisch overboden wordt (meerdere biedingen 300k), dan lijkt 300k de marktwaarde. Je kan dan voor 200k verkopen en die 100k als schenking zien.
Je mag 105k belastingvrij schenken voor een woning ;)
Aantal voorwaarden waaronder leeftijd.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-06 23:36
Sport_Life schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:21:
[...]
Je mag 105k belastingvrij schenken voor een woning ;)
Aantal voorwaarden waaronder leeftijd.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning
Klopt, de schenkbelasting kan optellen tot 0 euro. Dus in de context: ja, je mag je woning verkopen voor het bedrag wat je wilt. Ja, de belastingdienst vindt hier wat van. Ja, je kan onder de geldende voorwaarden de eenmalige schenking inzetten.

Wel interessant hoe dit hier zou werken: mag de zwager in dit voorbeeld een huis met marktwaarde 300k voor 200k verkopen of moet hij voor 300k verkopen om daarna 100k te schenken. Ik verwacht het laatste (ook ivm overdrachtsbelasting).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

m2011 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Klopt, de schenkbelasting kan optellen tot 0 euro. Dus in de context: ja, je mag je woning verkopen voor het bedrag wat je wilt. Ja, de belastingdienst vindt hier wat van. Ja, je kan onder de geldende voorwaarden de eenmalige schenking inzetten.

Wel interessant hoe dit hier zou werken: mag de zwager in dit voorbeeld een huis met marktwaarde 300k voor 200k verkopen of moet hij voor 300k verkopen om daarna 100k te schenken. Ik verwacht het laatste (ook ivm overdrachtsbelasting).
Schenking in natura is ook mogelijk, ik denk wel dat in dit geval de overdrachtsbelasting over de "woningwaarde" (koopprijs + schenking) gaat. Tenzij TS gebruik kan maken van de eenmalige vrijstelling (<35 jaar). Notaris kan hierbij adviseren/helpen, die heb je sowieso nodig voor de overdracht. Ik zou persoonlijk geen makelaar erbij betrekken, die kunnen alleen (ver)kopen, maar hebben geen juridische of fiscale kennis.

https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Al met al nogal wat fiscale mogelijkheden haken en ogen aan het geheel.

[Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2021 21:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCB87
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 14-06 22:28
thunder7 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:23:
Zo lang je dat koopt voor een prijs die in verhouding staat tot de WOZ waarde, lijkt me dat probleemloos mogelijk. Anders gaat de belastingdienst moeilijk doen. Dus ik zie geen probleem zo.
Huh? Deze begrijp ik niet helemaal. De WOZ waarde zegt echt helemaal niets meer in deze tijd. Er zijn huizen met een WOZ waarde van 100K (appartementen) die voor 160K worden verkocht. Tevens is het laten aanpassen van je WOZ waarde doodsimpel bij de meeste gemeentes.

On topic naar TS; als het huis voldoet aan je voorwaarden, dan zeker doen! 225K is echt een mooie prijs voor een woning waar je graag wilt wonen. Indien je nog geen 35 bent, dan krijg je vrijstelling van de overdrachtsbelasting. (2% van de aankoopprijs) Taxeren hoeft niet, in deze tijd weten banken ook dat huizen meer waard zijn. (behalve als het echt een bouwval is of omliggende huizen voor veel minder zijn weggegaan) Mocht je partner nog geen 35 zijn en jij wel, dan hoef je maar 1% overdrachtsbelasting te betalen i.p.v. 2% Je hebt geen aankoopmakelaar nodig. Als je nog 2K hebt liggen kun je gewoon het beste naar een hypotheek adviseur gaan, die regelt alles. Dit scheelt je zwager ook een hoop geld. Mooie kans! Je komt anders als starter echt nooit aan een huis de komende tijd. De annuïteiten hypotheek is ook zeer gunstig. Je moet je voorstellen dat je straks een hypotheek van 225K hebt en je bent van plan om o.a. een uitbouw te maken. Het huis is daardoor ook meer waard. Je lost veel van de hypotheek af de komende jaren, want de rente is laag. Je bent dan dus ook gelijk vermogen aan het opbouwen. Je huis zal over een jaar of 10 300K opleveren en je hebt dan ook ongeveer 50-60K afgelost. Je hebt dus over 10 jaar ongeveer 125K in de stenen zitten, je overwaarde en dus pure winst. Mocht je tegen die tijd een ander huis willen kopen, dan heb je veel meer kans. Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

m2011 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Als de WOZ 200k is mag het huis zonder enig commentaar vanuit belastingdienst voor 200k verhandeld worden.
(Zelfs als er een taxatie van 300k is)

Zowel woz als recente taxatie zijn geldig om aan te voeren als marktwaarde voor de belastingdienst.

Mooie is dan ook nog dat je de 200k voor de BD en overdrachtsbelasting mag gebruiken, maar de 300k taxatie weer voor de bank om je LTV lager te krijgen op je hypotheek.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 31-05-2021 22:39]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True