Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc voor vader - medions een optie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:58
Heb de volgende concrete vraag: voor mijn vader wordt het tijd dat daar stilaan een nieuwe pc komt (hij werkt nog op een i7-950). Doet daar lichte videobewerking mee (FHD), en dat is het ongeveer.

In de aldi staat er nog een medion md3420 voor 500 euro: 10400 intel met 16 GB ram en 512GB nvme. Bedenkingen die ik daarbij heb is dat het ding een zwakke voeding heeft, weinig aansluitingen (geen usb C bv, laat staan usb 3.2). Enige wat er van te vinden is, is een youtube filmpje, dat ook laat zein dat het (zoals verwacht) naar koeling ed geen speciaal ding is.

Op de website van medion vind ik voor 500 euro ook de E32013 met een ryzen pro 4650G - wel maar 8 GB ram, dus daar moet 8 GB bij. Rest van specificaties zijn gelijkaardig 512GB nvme. Verder is er weinig over te vinden, zou meer aansluitingen hebben (wel usb 3.2 en usbc). Als ik 220 euro meer zou uitgeven zit er een 1650 in en 16 gb ram, maar of dat de moeite is, twijfel ik.

Performance tussen die twee lijkt wat hetzelfde - met een lichte voorsprong voor de AMD voor zijn integrated graphics.

Derde alternatief is tweedehands of zelfbouw - dat laatste gaat zowieso duurder zijn (voeding en kast zou overgenomen kunnen worden, maar zelf mobo + proc + ram is duurder. En bij tweedehands zit je met garantie - bij zelfbouw is mijn neiging om veel betere kwaliteit te kopen.

wat zouden jullie doen?

[ Voor 3% gewijzigd door manzonderdas op 23-05-2021 12:04 ]

Alle reacties

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
Kijk hier eens naar:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021

Voor ongeveer €600 ben je al klaar. Enige wat je zelf moet wijzigen aan deze build is de behuizing.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Denk ook even na of je vader wifi wilt of niet nodig.
Misschien net bronze voeding IPV wit.
Tot slot mogelijk een 11500 als foto bewerking belangrijk is (maar dan ook iets beter bord).

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Als je iets zelf wilt bouwen is een Deskmini ook een makkelijke optie: Desktop Best Buy Guide - Maart 2021, als je een BIOS update laat uitvoeren kan er ook een Intel Core i5-11500 Boxed, daar zit een wat betere GPU in ingebouwd. De extra koeler kun je eventueel weglaten, bij licht gebruik voldoet de meegeleverde koeler prima.

Kant en klaar is de HP Desktop M01-F1010nd een alternatief voo de Medion's.

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 23-05-2021 12:24 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:58
Even zelf over verder gaan - ga idd terug voor zelfbouw gaan. De opmerking van de bbg is wel goed, maar relatiefgezien vind ik op dit ogenblik de 11400 moeilijk te vinden of duur; uiteindelijk voor een 11600 gegaan, in combinatie met een z490 bord dat ineens relatief goedkoop bleek.

Opmerkingen die ik bij de BBG heb is dat de VRM van het bordje dat ze aanraden niet om over naar huis te schrijven is - en het gevolg daarvan is dat je meteen relatief veel moet betalen voor een beter bord.

Uiteindelijk wordt het geheel dus kwalitatief beter, maar ga (zonder kast en windows) toch 100 euro duurder zijn dan Medion.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
manzonderdas schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:05:
uiteindelijk voor een 11600 gegaan, in combinatie met een z490 bord dat ineens relatief goedkoop bleek.
Heb je het al werkend? De Z490 borden zijn relatief goedkoop, maar hebben een bios update nodig. Hiervoor heb je een gen 10 processor nodig of een heel duur bord met bios flash back.
Pagina: 1