Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipHuisman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
Beste mensen op tweakers,

Ik ben net begonnen met beleggen in één ETF. Ik wil dit later uitbreiden, maar omdat ik echt nog een noob ben wil ik dit rustig aan doen. Ik hoop dat ik niet een al te domme vraag stel :)
Ik vraag mij het volgende af;
Ik heb nu 280 euro in de ETF zitten en ik beleg via de DEGIRO. Als ik één aandeel wil kopen moet ik de waarde van het aandeel betalen. Hij is nu rond de 95 euro. Dus ik moet dan 95 euro betalen om één aandeel te betalen. Moet ik dit zo zien?; over 20 jaar kan het aandeel 200 waard zijn en moet ik dus 200 euro voor één aandeel betalen? Want ik wil er 100 euro per maand in stoppen. Daarnaast snap ik niet hoe ik hier nu ‘winst’ of ‘verlies’ uit kan halen. Is dit door de dividend uitkering en het rendement wat stijgt? Dit betekent dus door dat bijvoorbeeld het aandeel van 90 naar 200 is gegaan, dat ik het dan verkoop en er op die manier winst uithaal? Ik sta nu op €1,37 dus als ik nu alles verkoop heb ik 1,37 winst?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met ETF's kun je vaak ook een deel van een participatie kopen. In tegenstelling tot aandelen hoef je dus geen hele aantallen te kopen om mee te kunnen doen. Daarom kun je met een vast bedrag van €100 per maand dus prima meedoen, ook wanneer de prijs per participatie hoger is. Je krijgt dan simpelweg minder dan één hele participatie op je naam staan.

Winst behaal je door de gehele groei van de verschillende aandelen waar een ETF uit bestaat. Er van uitgaande dat aandelen over langere tijd stijgen zal een ETF dat ook doen. Wanneer er toch een aandeel is wat zakt merk je daar minder snel iets van dan wanneer je puur aandelen verhandelt. Wanneer je participatie meer waard is dan het aankoopbedrag kun je het laten verkopen, daar behaal je winst uit. Door (automatische) herbelegging van dividend krijg je ook delen van participaties bijgeschreven. Dit heeft weer te maken met je rendement.

Dat je nu op €1,37 staat is mooi. Houd er rekening mee dat bij verkoop kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Volgens mij is deze "Academy" wel een redelijk begin om eens door te nemen: https://www.vanecketfs.nl/academy (nee, geen enkele relatie met dit bedrijf/website)

[ Voor 7% gewijzigd door sypie op 23-05-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

Zenix

BOE!

@sypie Dat klopt niet. Een ETF is net zoals een aandeel. Met beleggingsfonds kan je deel participaties kopen en voor een bepaald bedrag kopen.

@JipHuisman klopt je moet hele kopen, dus minimaal 1 voor 95. Die ene kan over 20 jaar 200 euro kosten, dus dan moet je minimaal 200 inleggen. En bij VWRL krijg je dividend uitkering, dat is dus een stuk rendement maar ook de koersstijging van de ETF zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 23-05-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-05 09:13
JipHuisman schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:53:
Daarnaast snap ik niet hoe ik hier nu ‘winst’ of ‘verlies’ uit kan halen.
Je haalt winst of verlies wanneer je de ETF weer verkoopt. Daarnaast kan een ETF of aandeel dividend uitkeren (zoals de VWRL). De dividend krijg je op je beleggingsrekening gestort. Daar hoef je de ETF dus niet voor te verkopen. Sommige ETF's ontvangen wel dividend van de onderliggende aandelen maar herbeleggen dit i.p.v. het uit te keren.
Dit verschil wordt aangeduid door distributing en accumulating
distributing = dividend uitbetaald
accumulating = dividend automatisch herbelegd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41
Pro tip: wat je eenmaal gekocht hebt niet meer verkopen. Gewoon 30 jaar aanhouden en genieten van het dividend wat je krijgt. Dat kun je ook weer investeren (naast je maandelijkse inleg) en zo begint je sneeuwbal te rollen. 100 euro zelf zet natuurlijk weinig zoden aan de dijk, maar als je volhoudt zit je zo op 1k, dan 10k en 100k. Mooie mijlpalen zijn dat. En als het allemaal blijft renderen wil je niet eens meer verkopen.

VWRL is een hele prima ETF om te bezitten, er is geen enkele reden om die te verkopen want er is weinig beters op de markt te krijgen (de verschillen met alternatieve ETFs/fondsen zijn gerommel in de marge).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Let ff op je transactiekosten. Bij de Giro mag je in de kernselectie (lijst met aandelen) per aandeel 1x per maand handelen zonder transactiekosten (en een tweede keer als het >1000€ betreft en je twee x koopt of twee x verkoopt).
Die 1.37 winst is leuk (dus zo'n 1.5%... vergelijk dat ff met sparen )maar als je deze maand dat aandeel verkoopt of bijkoopt betaal je transactiekosten. 2€ startkosten en een klein percentage.... En dan is je 1.37 dus royaal verdwenen ;)

Dividend op vwrl krijg je 4x per jaar in de vorm van cash op je rekening bij de Giro. Dat is leuk, maar vwrl koop je niet voor dividend. Vwrl koop je voor koersgroei, je koopt ze nu voor 95€ en hoopt ze volgend jaar voor 110€ ( ik noem maar even wat) te verkopen. Of over 20 jaar voor 300€ ;) . Die verkoopprijs hangt af van de koers op het moment van verkoop, je hebt geen garanties maar het zal een minder wilde rit zijn dan losse aandelen , wat dan weer minder wild is dan cryptos.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 23-05-2021 13:25 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipHuisman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties ondanks mijn amateuristische vragen.
Raden jullie mij aan om alleen in VWRL all world te blijven beleggen? Of raden jullie me aan om een soort van portfolio met meerdere ETF’s samen te stellen. (Ik wil passief beleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 07:43
JipHuisman schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:58:
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties ondanks mijn amateuristische vragen.
Raden jullie mij aan om alleen in VWRL all world te blijven beleggen? Of raden jullie me aan om een soort van portfolio met meerdere ETF’s samen te stellen. (Ik wil passief beleggen)
Dat laatste. Dat heb ik ook gedaan; zoek maar eens op iets als "de beste dividend ETF's uit de kernselectie van DeGiro".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 07:43
Dat laatste. Dat heb ik ook gedaan; zoek maar eens op iets als "de beste dividend ETF's uit de kernselectie van DeGiro".
Sowieso ook meer gaan lezen over dit onderwerp, bv op de site van Petra Regoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:31

Zenix

BOE!

Ja, dat zou ik zeker doen in het begin. Gewoon alles in één ETF gooien en kijken hoe dat bevalt. Na een jaar kijken in het beleggerstopic en de vraag stellen of het niet goedkoper kan ;)

Ik zou er verder geen tijd aan besteden, of dingen als dividend ETF's. Je zit met VWRL belegd in de hele wereld, verder heb je niks nodig.
Pagina: 1