Nieuwe behuizing vanwege detonatie geluid+trilling bij HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spinner3
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-12-2021
Ik zoek een? Nieuwe pc behuizing
Een nieuwe pc behuizing kast, misschien iets groter or ruimer indeling bij HDD en CD-rom drive. Zie de foto https://gyazo.com/c0dc92944fb3b19f51d069d42e2305fa

Ik heb de kast opengemaakt en even zitten voelen waar de geluid vandaan komt en hij komt direct van de hdd. Eerst dacht ik van dat het door de bracket komt, dat het tegen de zijpaneel van de kast aanduwt.

Sinds paar dagen ben ik zonder zijpaneel aan het werk geweest en geluid is er nog maar niet zo hevig als van tevoren.
Ik heb zo een idee dat het iets met de bracket te doen is maar weet niet zo wat en aan de foto's zie je dat ik de beugels gebogen heb om niet tegenaan komen van zijpaneel maar heeft ook niet geholpen. Dus ik denk van een nieuwe behuizing waar het ruimer is van binnen maar heb twijfels over de verschillende soorten.

Wat is je budget?
niet meer dan 40 euro :-(

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee eigenlijk niet, als het maar lage geluidproductie heeft. Ik bedoel betere geluidweerstand of zoiets Daarom dat ik dit vraag stelt, want ik heb zelf ook opgezocht en ja wat en welke?
Sharkoon ziet wel leuk uit maar... ?
Aerocool ziet nog leuker uit maar...?
https://tweakers.net/behu...bes89wkfkvT2K5qTj9EWJblBQ

:?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuis

Beste antwoord (via Spinner3 op 23-05-2021 11:18)

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
Je kan ook je harde schijf in elastiekjes ophangen in je huidige kast. Kost je geen drol en ben je van de resonantie af.

[ Voor 47% gewijzigd door Tartarus op 23-05-2021 11:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 17:14
Je kan ook je harde schijf in elastiekjes ophangen in je huidige kast. Kost je geen drol en ben je van de resonantie af.

[ Voor 47% gewijzigd door Tartarus op 23-05-2021 11:16 ]

• Spinner3
Tartarus schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:12:

[YouTube: Hard drive bungee chord silence mod]
Oh wow... :o

bedankt! Dit ziet er leuk uit, ik ga de video goed bekijken en dan het uitproberen. _/-\o_

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
Wie zegt dat het probleem met een budget kastje van hooguit 40 piek opgelost is? Behuizingen in die prijsklasse hebben naast de matige ophanging van hdd's nog wat andere problemen. Dun metaal dat gevoelig is voor resonantie, luide casefans, geen stoffilters en ga zo maar door.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
Voor 40 euro heb je grote kans op weer zo'n blikken rammelbakkie. Hoe groot is die HDD, misschien kun je 'm vervangen voor een SSD?

• Spinner3
Uszka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:19:
Wie zegt dat het probleem met een budget kastje van hooguit 40 piek opgelost is? Behuizingen in die prijsklasse hebben naast de matige ophanging van hdd's nog wat andere problemen. Dun metaal dat gevoelig is voor resonantie, luide casefans, geen stoffilters en ga zo maar door.
Nielson schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:20:
Voor 40 euro heb je grote kans op weer zo'n blikken rammelbakkie. Hoe groot is die HDD, misschien kun je 'm vervangen voor een SSD?
ja dat wist ik ook niet. Ik dacht van zoiets van dat het vanwege de gesloten (kleine) ruimte en aansluiting probleem is (afstand cdrom-hdd).

Ik heb al een ssd chip (in de moederbord) en dit hdd is 2e hdd en is nodig voor een hoop bestanden.

Maar ik denk dat met elastieken hier de beste oplossing is aangezien iedereen er mee eens is dat alle andere behuizing ook Deto, oh wacht ik bedoel resonatie 8)7 maakt met hdd drives

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-12 22:44
Ik heb het in het verleden ook gedaan: werkt prima. Het is het makkelijkst als je het in een 5,25 inch (dvd) bay doet.
Houdt er wel rekening mee dat elastiek na een paar jaar gaat uitrekken. Je hdd hangt dan niet meer strak en als je je kast gaat verplaatsen terwijl de pc aan staat (moet je sowieso niet doen...) heb je het risico dat je hdd uit de elastieken valt.
Ik denk achteraf dat het ook prima met touw ipv elastiek had gekund. Het is iets lastiger om te installeren (touwtje strak krijgen is gepriegel) maar touw zal veel minder uitrekken.

edit> foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk99C7u5nHnqoVDZTfylgTXEi6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/m/152177/1zYGjmLQdmWXcsZPwCSJQAY4dVQHo6jNkYz0Lh4KbcrtqY0V7k.jpeg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rrob op 23-05-2021 11:39 ]

• Spinner3
Rrob schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:35:
Ik heb het in het verleden ook gedaan: werkt prima. Het is het makkelijkst als je het in een 5,25 inch (dvd) bay doet.
Houdt er wel rekening mee dat elastiek na een paar jaar gaat uitrekken. Je hdd hangt dan niet meer strak en als je je kast gaat verplaatsen terwijl de pc aan staat (moet je sowieso niet doen...) heb je het risico dat je hdd uit de elastieken valt.
Ik denk achteraf dat het ook prima met touw ipv elastiek had gekund. Het is iets lastiger om te installeren (touwtje strak krijgen is gepriegel) maar touw zal veel minder uitrekken.
bedankt voor de tip. Ziet goed uit (y)

Ik ga hier meer over bestuderen en deel ik mijn oplossing. Ik denk dat het ook elastieken wordt maar misschien kan het ook met omhulsel van de kabels. Gewoon een oude kabel zoeken hier en de aders erin (geelgroen/blauw/bruin) eruit halen, edit: en als hdd houder gebruiken want rubberen kabels rekt niet uit na een tijdje.

Ik weet het (nog) niet. Daarom even bestuderen hoe of wat, en anders gewoon elastieken d:)b

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 17:44
Voor wat voor bestanden gebruik je je HDD? Is het iets wat je constant gebruikt, of alleen backups en foto's die je eens in de zo veel tijd gebruikt? Een externe behuizing voor je HDD is ook een optie om te overwegen dan...

[ Voor 3% gewijzigd door Qupie1 op 25-05-2021 23:26 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Even voor de beeldvorming: Welke case heb je nu? Het oogt als iets van Fractal Design? Dat zijn doorgaans toch best fraaie cases waar ik hogere verwachtingen van heb dan de andere merken die je noemt.

Zitten er rubberen ringen tussen die brackets en de HDD? Heb je de schroeven niet te strak gedraaid? Dan heeft het rubber natuurlijk geen nut meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 25-05-2021 23:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Spinner3
Xander schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:32:
Even voor de beeldvorming: Welke case heb je nu? Het oogt als iets van Fractal Design? Dat zijn doorgaans toch best fraaie cases waar ik hogere verwachtingen van heb dan de andere merken die je noemt.

Zitten er rubberen ringen tussen die brackets en de HDD? Heb je de schroeven niet te strak gedraaid? Dan heeft het rubber natuurlijk geen nut meer.
Hey,

ja het is een fractal design en het kan zijn dat ik de schroeven te strak gedraaid heb. Maar wat ik net opgemerkt heb, is dat de HDD bracket helemaal inschuiven niet gaat want de kabel die met cd-rom drive verbonden is is te strak. Afstand tussen de aansluiting is te kort.

Ik ga het volgende proberen voordat ik de elastieken ga doen (ik wou dat eigenlijk nu doen): CD-rom drive een verdieping lager en hdd een verdieping hoger. En controleer ik ook even de schroeven (y)

• Spinner3
Qupie1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:26:
Voor wat voor bestanden gebruik je je HDD? Is het iets wat je constant gebruikt, of alleen backups en foto's die je eens in de zo veel tijd gebruikt? Een externe behuizing voor je HDD is ook een optie om te overwegen dan...
het zijn bestanden die automatisch gearchiveerd word van ssd. Om ruimte te besparen. Zijn geen grote bestanden, maar gewoon kleine text file bestanden

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je hebt / had ook van die acoustische / trillingsdempende matten die je binnen in de jouw PC-kast kan plakken.

Ik had er vroeger eentje van Akasa in mijn PC geplakt. Komt volgens mij oorspronkelijk vanuit de car audio waar ze dit op deurpanelen van de auto plakken

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Spinner3 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Maar wat ik net opgemerkt heb, is dat de HDD bracket helemaal inschuiven niet gaat want de kabel die met cd-rom drive verbonden is is te strak. Afstand tussen de aansluiting is te kort.

Ik ga het volgende proberen voordat ik de elastieken ga doen (ik wou dat eigenlijk nu doen): CD-rom drive een verdieping lager en hdd een verdieping hoger. En controleer ik ook even de schroeven (y)
Tja, als de bracket niet eens goed op zijn plaats zit kun je dat de kast lastig kwalijk nemen he? ;)

Volgens mij krijg je hem nu niet eens meer ver genoeg naar binnen nu je de zijkant verbogen hebt.

Ik zou het wel een poging waard vinden met het spul gemonteerd zoals bedoeld. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Spinner3
bombadil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:49:
Je hebt / had ook van die acoustische / trillingsdempende matten die je binnen in de jouw PC-kast kan plakken.

Ik had er vroeger eentje van Akasa in mijn PC geplakt. Komt volgens mij oorspronkelijk vanuit de car audio waar ze dit op deurpanelen van de auto plakken
Bedankt, ik ga hier zeker naar kijken (y)

• Spinner3
Xander schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Tja, als de bracket niet eens goed op zijn plaats zit kun je dat de kast lastig kwalijk nemen he? ;)

Volgens mij krijg je hem nu niet eens meer ver genoeg naar binnen nu je de zijkant verbogen hebt.

Ik zou het wel een poging waard vinden met het spul gemonteerd zoals bedoeld. :)
Ik heb dat gedaan en wat blijkt. HDD komt tegen de achterkant aan(edit: hoekje hdd komt tegen die ronde ding, hdd is te breed om zo te monteren. De positie van de schroeven in de hdd en bracket komen verkeerd neer, schroefgaten in de hdd zit alleen bij de sata aansluiting, en niet achterkant, waardoor ik hdd niet naar achter kan zetten en vast schroeven)
Het lijkt erop dat het andersom gemonteerd moet worden.

Zoals ik dat nu gedaan heb op de foto. Bracket schuift helemaal in, de armen van de bracket komt niet tegen de zijpaneel aan (waardoor ik de armen van de bracket daarom gebogen heb, zie eerste foto)

Nu is het resotantie geluid veel minder geworden.
https://gyazo.com/128bc801cbf05311586b0c57aeada656
https://gyazo.com/647ca960b469cff030d5426f56f14a1a

maar het geluid /trilling is niet weg, wel minder geworden. En soms fluit het zo hard, ik heb weer zitten voelen en hij komt van de ventilator!

oh boy, al het werk voor een gedeelte niks 8)7

https://gyazo.com/a39f517dc92608ac0563cbd29c8503fa
https://gyazo.com/28ab76f183c7890fe846cfeee1e4b6f6

ik had gisteren hier ergens gelezen dat je beetje wd40 op kan spuiten maar kan het niet meer vinden. Was via google zoekresultaten dat ik die forumtopic gevonden had

Kan dat dus? De onderste ventilator maakt veel trilling, niet veel geluid eigenlijk. Ik heb ook tegen aan gedrukt tijdens het draaien (computer stond aan), en trilling was wel iets minder. Of is het daardoor gedempt?

Anders koop ik wel een nieuwe ventilator, kost maar hooguit 18 euro ofzoiets

[ Voor 8% gewijzigd door Spinner3 op 27-05-2021 09:38 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:19
Gebruik echt fatsoenlijk elastieken, het liefst van het soort dat ook gebruikt wordt voor kleding ivm versteviging dmv polyester draden. Want normale rubberen elastieken zullen in je kast heeeel snel uitdrogen en breken en dan dondert je hdd in je kast naar beneden.

https://www.hema.nl/vrije...ren/elastiek-1451010.html

Bovenstaande soort als voorbeeld.

• Spinner3
probleem is nu helemaal opgelost. Harde schijf was niet het probleem maar de ventilator. :(:)

Ik was vergeten dat ik standaard meegeleverde Fractal Desing vervangen heb voor een artic ventilator.

Deze heb ik nu weer terug gemonteerd en aangesloten en hij klinkt weer zo goed als nieuw oOo (y)
Pagina: 1