Fans draaien 100% door non PWM, schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Beste,

Gisteren een pc gebouwd met oude onderdelen voor op kantoor (eigen bedrijf en zit daar nauwelijks), maar de fans draaien continu op 100%. Maakt dus behoorlijk wat herrie.
Nu is dat niet heel erg, want de airflow is goed en warmte ontsnapt goed van alle kanten. Daarnaast laat ik hem waarschijnlijk ook mee minen (als ik mijn GPU geleverd krijg)
Maar is het schadelijk dat de fans continu op 100% draaien?
Zoja voor wat (behalve mijn oren, als ik daar 1x per week ben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
  • Verbruikt iets meer stroom, dus je rekening wordt enkele euro’s tot wel 10 euro meer op jaarbasis.
  • Je fans verslijten sneller, waardoor je ze eerder zal moeten vervangen dan gebruikelijk
  • Herrie, zoals je zelf al aangaf

[ Voor 5% gewijzigd door Tartarus op 23-05-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17
Is niet schadelijk, fans wat snel draaien trekken meer stof aan dat is het nadeel, uiteindelijk zal de lager versleten zijn en moet je hem vervangen echter dat kan nog wel een behoorlijke tijd duren.

Je kan er wel een dimmer op zetten (fan controller) en bijvoorbeeld op 70% laten draaien dat is ook prima
Overgens als die op het moederbord is aangesloten kan je hem meestal wel dimmen op basis van temp in de bios.

Maar zo te lezen heb je de oude tijd van Pentium 3 tot 486 niet meegemaakt want toen waren de fans luid met die hoogfrequente toon van 60x60 of 80x80 coolers, fans dimmen op temp werd toen nog niet gedaan

[ Voor 93% gewijzigd door mr_evil08 op 23-05-2021 09:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Ok bedankt, ik heb het in de BIOS toch kunnen aanpassen op iets lager.