Ik ben inmiddels na vele youtube video's en lezen hier op het forum weer een stukje verder.
Misschien moet ik wat meer informatie geven over wat ik wil bereiken, dus hier gaat ie:
Ik heb een IT achtergrond en basis netwerk kennis. In mijn thuisnetwerk wil ik IoT apparaten scheiden van de lokale (trusted) computers en servers (ik ben niet de enige, volgens mij hebben vele hier diezelfde wens :-)
Ik zou dat met VLAN's willen op lossen, daar ben ik me in aan het verdiepen.
Gaandeweg realiseerde ik me dat ik mijn huidige Fritzbox 7590 aangesloten op glas wil gaan aanpassen naar een "eigen router"-situatie. Naast het scheiden van IoT, wil ik ook een fatsoenlijke firewall om zelf te kunnen beheren.
Lang verhaal kort, om niet gelijk alles helemaal op de schop te moeten gooien, wil ik gaan voor een Edgerouter of USG op de WAN kant zetten (ik heb glasvezel, NTU gemonteerd door KPN monteur (provider XS4all), UTPkabel vanaf NTU naar Fritzbox 7590. De Fritz zou ik voorlopig willen behouden als Access Point (later wil ik die vervangen door Ubiquiti AP's), achter de Edgerouter of USG.
Ik zag een mooie uitleg van
Mike Faucher
Dus om te beginnen de IoT fysiek op eth1 zetten, dan kan ik starten zonder mijn huidige unmanaged switches te hoeven vervangen en op een later moment verder uitbreiden met managed switches en vlan's gaan opzetten.
Hier mijn vraagjes:
1. ik lees veel over USG en EdgeRouter (ik zag bijv. deze kerel:
Lawrence systems) en dat de configuratie van de firewall toch wel CLI kennis vereist (daar kan ik een beetje mee overweg maar in dit geval zou ik graag zoveel mogelijk in de webui doen).
In die video van Mike Faucher zie ik hem toch veel op in de webgui doen, is de edgerouter gebruiksvriendelijker dan de USG?
Wat raden jullie aan?
(ja ik weet USG integreert lekker in de Controller software en het Ubiquiti systeem, dat is heel prettig, maar als er toch e.e.a niet prettig werkt in controller of verwarrend is met bijv. de firewall, dan vind ik het persoonlijk toch minder aantrekkelijk)
2. IPTV van XS4all, IGMP Snooping nodig. Ik lees ook verhalen dat tv toch hapert of dat soort problemen. Dat wil niemand natuurlijk en ik ook niet want dan krijg ik mijn vrouw op mijn dak :-)
We gebruiken ook Netflix app via de Arcadan HMB2260.
Heeft iemand IPTV werkend gekregen met een edgerouter, zonder hapering en met behoud van alle functies zoals gids, terugkijken, opnemen etc.?
3. Welke Edgerouter als ik daarvoor zou gaan, de X, Lite of de 4? (De 5 poorten van de ''X'' lijken bij mijn gewenste situatie te passen, maar wat zijn verder belangrijke verschillen?
4. Om de fritz alleen als access point in te zetten, zou ik hem volgens wat ik heb gelezen als IP client moeten instellen, klopt dat?
Hoop dat het beetje duidelijk is wat ik zoek, alvast bedankt voor je reactie.
Sorry als dit in een ander topic thuis hoort, kan een moderator dat dan voor mij verplaatsen, of moet ik ergens anders een nieuw topic starten, dank je?
[
Voor 9% gewijzigd door
Badda-b op 24-05-2021 12:39
]