[MSI Radeon R9 380] gekleurde balken in beeld; kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Is mijn videokaart definitief kapot?
Videokaart: MSI Radeon R9 380 Gaming 4G (licht OC'ed via MSI afterburner).

Tijdens het gamen (Elite Dangerous) crashte het spel een aantal keer achter elkaar naar de desktop (na ca. 2 minuten in-game). Bij de 1e crash rapporteerde de Radeon software een fout met D3D, maar kon ik de game opnieuw opstarten. Bij de 3e crash reboote mijn pc spontaan. Bij de reboot was het beeld flink vervormd, en bleven er 2 paars/witte gekleurde balken zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJETDooReQUhrWtvgYqONvK6lfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkRD5trbMJ16FiRjShPhEJX0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon nog wel in het mobo bios komen, maar bij het booten naar Windows 10 bleef het systeem telkens hangen. Uiteindelijk heb ik de videokaart verwijderd, en kon ik zonder problemen de onboard Intel gpu gebruiken en booten naar Windows.

Herkent iemand deze symptomen, en is er mogelijk nog iets aan te redden? Of is deze kaart definitief bricked?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Asus Z170-K
CPU: Intel i7-6700K (@4.5 GHz)
Voeding: BeQuiet pure-power 10 600W
Gpu drivers: Radeon software van 21-4-2021
Monitor: Lenovo p44w-10 (aangesloten via DP)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere monitor aangesloten via HDMI, geeft ook dezelfde strepen. Ligt dus niet aan de monitor. Ik heb momenteel helaas geen mogelijkheid om te testen in een andere PC.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit ziet eruit als een klassiek gevalletje kapot VRAM.
Dat je ook niet meer in W10 komt omdat waarschijnlijk de driver crasht, is ook geen goed teken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.