Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 15:45
Goedendag mede-Tweakers,

Ik ben sinds een aantal jaren bezig met fotografie, als amateur/hobby-fotograaf, met een Nikon D5100. Diverse lenzen geprobeerd, maar favoriet is nu toch wel de Nikon AF-S 10-24 en de Nikon AF-S 35/50mm.

Merk in de praktijk wel dat de camera wat ouder is..snelheid van de camera, autofocus snelheid- en punten, hogere ISO -> lagere kwaliteit foto's... en laat ik eerlijk zijn, ik wil ook gewoon wat nieuws voor de 'heb' ;-).

Diverse winkels bezocht..Sony A7 iii getest, Canon EOS R6, Canon EOS RP, Nikon Z6ii...allemaal mooi en retesnel.

Sony en de Nikon vond ik qua grip het minst prettig, maar ook de EVF. Wellicht een instelling, maar bij de Canon EOS R6 was ik eigenlijk wel verkocht, ook mede dankzij het flipscreen.

Nu denk je vast, nou kopen dan!....

Maar Systeemcamera's zijn voor mij nieuw en ik ben geen professional..dus een R6 is voor nu wat overkill en 'te duur'.

Eigenlijk gaat mijn keuze tussen de EOS R en de EOR RP met de volgende lenzen. Waarschijnlijk de 35 mm om mee te beginnen, anders wordt het direct erg duur.

- RF 24-105 F4
- Canon RF 35mm f/1.8 Macro IS STM objectief

Mijn vraag en discussie die ik graag met jullie wil voeren is..als geld geen rol speelt, ga je dan voor de EOS RP of de EOS R. Ik heb genoeg reviews gelezen en specs vergeleken, maar ik kan geen besluit nemen dus ik hoop dat jullie mij van wat advies willen voorzien. Er zijn hier vast gebruikers van beide =).

Met hartelijke groet,

Queros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat mij over de streep hielp voor de R tegenover de RP:

- Grotere accu
- Sluiter gaat dicht als de camera uit staat, dit scheelt veel stof op je sensor bij lenswissels.
- Gebaseerd op de 5D4 sensor ipv de 6D2 sensor (die best wat kritiek heeft gekregen online)
- Grotere grip
- Display bovenop
- Scherpere viewfinder

Hopelijk kan je hier wat mee. Succes met kiezen!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Ik zou toch nog eens nadenken als de R6 je heeft overtuigd... De R6 heeft toch echt wat zaken aan boord die de R en RP niet hebben (IBIS, Animal Eye AF).

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Ja ik begrijp wat je zegt, maar die 1000 euro verschil is het voor mij nog niet waard.
Ik fotografeer nog niet heel lang, wil zeker wat cursussen nog gaan volgen, maar de R6 is te duur en nu wat overkill.

Daarom mijn dilemma..stap ik in op niveau RP, investeer in glas (heb geen Canon glas).. of pak ik de R omdat ik met de RP te snel tegen beperkingen aan ga lopen als ik wat verder ben met mijn cursussen en vlieguren.

Als ik puur naar euro's kijk.. is het misschien handiger nu te investeren in CANON RF 35MM F/1.8 IS MACRO STM en de Canon RF 24-105mm f/4L IS USM icm de RP en over een paar jaar te upgraden naar de R6 (tweedehands) of een vervanger tegen die tijd.

Ik kom van een D5100 crop uit 2011, dus ik ga er hoe dan ook wel op vooruit haha

[ Voor 28% gewijzigd door Queros op 23-05-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Winkelmandje ziet er nu zo uit, als instap in de wereld van Canon, komende van Nikon D5100 crop met een 35/50mm prime in mijn bezit en een 10-24mm + 18-55mm kitlens.

Canon EOS RP systeemcamera + RF 35mm f/1.8 Macro IS STM
Canon RF 24-105mm f/4.0-7.1 IS STM objectief - Bulk
Extra Canon LP-E17 accu
SanDisk 128GB SD Extreme UHS-I U3 V30 150MB/s geheugenkaart
Canon EG-E1 Extension Grip
Totaal € 2.177,80

Canon EOS R systeemcamera Body Zwart 1729 euro
RF 35mm f/1.8 Macro IS STM 525 euro
SanDisk 128GB SD Extreme UHS-I U3 V30 150MB/s geheugenkaart 38 euro
Canon RF 24-105mm f/4.0-7.1 IS STM objectief - Bulk 350 -> Maar bij de EOS R is de F4 van 1199 beter volgens de YouTube experts.
EOS R heeft sowieso betere grip, dus extra grip is niet nodig verwacht ik.
Totaal 2646 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Ik bezit een RP en gebruik die nu (in Covid tijd) primair als webcam met de RF 35mm f1.8 lens. Prima voor nu. Ben nu wel aan het sparen voor een R6 omdat dat een prima upgrade voor me zou zijn.

Limieten ben ik maar heel af en toe tegenaan gelopen, heel veel plezier nog altijd van de EOS RP.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
darkrain schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:32:
Ik bezit een RP en gebruik die nu (in Covid tijd) primair als webcam met de RF 35mm f1.8 lens. Prima voor nu. Ben nu wel aan het sparen voor een R6 omdat dat een prima upgrade voor me zou zijn.

Limieten ben ik maar heel af en toe tegenaan gelopen, heel veel plezier nog altijd van de EOS RP.
Klinkt goed. De foto's op je website ook allaal met een RP geschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Queros schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Klinkt goed. De foto's op je website ook allaal met een RP geschoten?
Niet allemaal, had eerst een EOS M5 ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Nice.

Nou ik twijfel nog steeds.. denk wel dat de RP wat te licht bevonden is en ik er te snel klaar mee ben..
Dus na vele reviews verder is het nog compleet onduidelijker geworden.

Thoughts.. Sony A7 III.. Nikon Z6 ii..of de Canon EOS R dus. Allemaal een beetje dezelfde categorie. Canon lenzen zijn duurder en slecht leverbaar voor de komende maanden (volgens de bekende winkels).

Nikon levert met de 24-70 f4 een betaalbare, maar kwalitatief uitstekende kitlens. Sony overigens ook met de 24-70. Canon krijg je de 24-105 maar in F4 dan direct 1199 en niet leverbaar voor maaaaanden.

Kortom, even lange termijn.. welk 'eco systeem' is nu slim om in te stappen. De Sony EVF vond ik in ieder geval een stuk minder scherp dan de Canon en de Nikon.. verder is specs wise de Sony nog wel echt een killer.

Maar op dit moment is de Nikon Z6 ii met 24-70 F4 prijs technisch wel mega interessant voor 2199.

Wie kan mij een ander perspectief bieden en helpen de knoop door te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Nou korte update..

Ik heb de RP nog eens geprobeerd in de winkel, maar grip, gevoel, EVF.. De RP valt voor mij af.

De EOS R staat nog op het lijstje alsook de Nikon Z6 ii en de Sony A7III. In het geval van de laatste.. EVF van de Canon en de Nikon vond ik beter dan de Sony.

Ik weet het niet.. Kan iemand mij wat meer advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat vind je belangrijk? Je lijkt erg te twijfelen tussen welke spullen je wilt hebben maar het gaat met name over secundaire zaken en prijs. Waar ben je precies bang voor qua autofocus?

Een alternatieve manier om erachter te komen wat je wilt is gaan huren. Dat heb ik zelf ook gedaan voordat ik een camera ging kopen. Vaak kost een weekendje huur hetzelfde als één dag en dan kan je genoeg proberen om echt een lekker gevoel bij een camera te krijgen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Tsja.. de R6 voelde direct goed aan, maar moet ook nog nieuwe lenzen dus dan wordt het allemaal wel duur.
Dus een balans tussen kwaliteit, prijs en niet veel 'achterlopen' .. wil er wel weer wat jaren mee vooruit kunnen.

Landschap, street, portretten en gewoon family shots/vakanties..

EOS R met de 24-105mm F4 om mee te beginnen..of de Z6 II icm 24-70 F4..of toch de Sony A7iii met die 24-70F4.

Qua lensaanbod is Sony nu wel het groots..maar dat heb ik korte termijn niet nodig. Nikon en Canon voelde het beste aan qua grip..

Dus basically Nikon of Canon. Je leest over allebei wisselende reacties van mensen die m een jaar + gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Uiteindelijk zijn de verschillen tussen de camera's een kwestie van smaak en specs, in real live ga je het verschil niet zien. Waar je het verschil wel in ziet zijn de lenzen nog sterker ga kijken naar echt goede lenzen daar heb je echt langer en meer plezier van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Dank voor de tips!!

En smaak tsja.. Ze zijn allebei 'mooi'.. Canon het flipscreen, Nikon niet.. Nikon dual card slot, Canon niet.. dus zo hebben ze allebei wel wat..

Maar aangezien de EOS R al van eind 2018 is..koop ik dan geen 'legacy' camera nu met R5/R6 in de schappen? Daarin is de Z6ii dan weer wat nieuwer.

Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden voor enkel fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
De Sony A7IV moet een keer uitkomen. Ik zou daar op wachten, als je kunt. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Wilde voor de vakantie graag een nieuwe;) a7iv zal vast ook wel een stuk duurder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Als je denkt aan een Nikon Z6 II met 24-70mm f/4 of Sony A7 III met 24-70mm f/4, dan zou ik meteen gaan voor de Sony A7 III met Tamron 28-75mm f/2.8. Dan heb je tenminste een f/2.8 lens voor je fullframe camera en een lens die echt van hoek tot hoek scherp is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Universal Creations schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 01:01:
Als je denkt aan een Nikon Z6 II met 24-70mm f/4 of Sony A7 III met 24-70mm f/4, dan zou ik meteen gaan voor de Sony A7 III met Tamron 28-75mm f/2.8. Dan heb je tenminste een f/2.8 lens voor je fullframe camera en een lens die echt van hoek tot hoek scherp is.
Maar dan kijk je alleen naar de lens nu, of vind je de Sony ook echt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
De lens bepaald de beeldkwaliteit voor een groot deel. Het lenzenaanbod voor Sony is enorm vergeleken met Nikon Z.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Queros schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Voor de Sony camera kan die lens best een fijn alternatief voor de Sony lens zijn. Gaat iets minder wijd maar goed scherp en lichtsterker en niet te bizar geprijsd.
Qua bodies blijft het toch allemaal een beetje wat je prettig vindt. De één is daar meer gewend aan een merk en laat dat lastig los, terwijl de andere moeiteloos over stapt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Queros schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Ik ken @Universal Creations van dit forum als iemand die enorm veel verstand heeft van camera's. Hij heeft zelf een Sony A7 III, dus dat zal niet voor niks zijn :).

Ik geef hem geen ongelijk overigens, Sony heeft de beste sensoren en momenteel het grootste lensaanbod vergeleken met de "nieuwkomers" (in mirrorless) Canon en Nikon.

De lenzen die Tamron en Sigma nu voor Sony maken zijn ook héél nice!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FeareX schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Ik ken @Universal Creations van dit forum als iemand die enorm veel verstand heeft van camera's. Hij heeft zelf een Sony A7 III, dus dat zal niet voor niks zijn :).

Ik geef hem geen ongelijk overigens, Sony heeft de beste sensoren en momenteel het grootste lensaanbod vergeleken met de "nieuwkomers" (in mirrorless) Canon en Nikon.

De lenzen die Tamron en Sigma nu voor Sony maken zijn ook héél nice!
Mwa niet geheel mee eens. Canon heeft een veel groter lensaanbod maar niet native (al komt daar snel verandering in). Echter zijn EF lenzen gewoon zonder verlies in snelheid of kwaliteit te gebruiken met mirrorless camera's en vaak nog met voordelen ook (extra control ring, drop-in filters etc.) door een goed aanboed aan first maar ook third-party adapters.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Bedankt voor alle input!

Voor wat betreft lenzen.. 35mm/85mm en een goede zoomlens heb ik nu genoeg aan. Denk aan de RF 24-105 F4.. zijn wel allemaal aan de prijs, maar toch. MediaMarkt heeft morgen BTW-Vrij, dus wie weet hebben ze nog wat op voorraad. Als de R6 op voorraad is tegen een mooie prijs ga ik voor de R6.

Is het toch allemaal niet te betalen.. dan start ik denk ik gewoon met de Nikon Z6 ii of de EOS R ;) Ligt nog steeds aardig uit elkaar i know.. Z6 ii is nieuwer en verwacht dat deze met firmware updates nog veel beter kan worden dan wat hij volgens reviews al wel is. Sony EVF en scherm van die A7 iii voelen enorm 2018 aan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je kunt leven met een adapter zou ik ook eens naar tweedehands kijken. Het regent nu professionele lenzen op Marktplaats en V&A omdat velen overstappen op RF of Z.
Zo kost een tweedehands EF 24-105/4 bijvoorbeeld een kwart van een nieuwe RF, terwijl het optisch niet echt een verschil maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queros
Die EF 24-105/4 past op zowel crop als fullframe? Maatje heeft m denk ik.. ff bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Alle EF lenzen passen op fullframe en crop, de 24-105 dus ook. EF-s en EF-m lenzen niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queros
Nou update...newsflash. Het is de Z6 ii geworden. Prijs, kwaliteit, prijs van lenzen.. de kit met 24-70 F4 en de grip gaven de doorslag. Ook wel beter burstmode en beter touchscreen (vond ik)
Pagina: 1