Warmte weerstand ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:42
Hallo

Momenteel wonen wij in een woning met warmwater vloerverwarming. Wij hebben hier een laminaat liggen met als ondervloer selitflex gold 1.6mm warmteweerstand 0.04.

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een nieuwbouw woning met electrische vloerverwarming. Voor deze woning hebben wij een nieuwe laminaat vloer gekocht die geschikt is voor vloerverwarming.

Nu heb ik een ander soort ondervloer gezien met een warmte weerstand van 0.01. Premium polyurethaan ondervloer 3,2 mm

Is het verschil in warmte weerstand 0.01 of 0.04 in de praktijk merkbaar?

De huidige vloer met ondervloer komt in het nieuwe huis op de 1ste verdieping, op de begane grond komt dus een nieuwe vloer met ondervloer. Ik kom er dus alleen niet uit of het verschil van 0.3 merkbaar is en of het de meerprijs waard is.. (ongeveer 150 euro)

(Ik ben er van bewust dat er voor vloerverwarming betere keuzes zijn dan laminaat, vanwege alle kosten hebben we nu hiervoor gekozen)

[ Voor 7% gewijzigd door DM89 op 22-05-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
Ik hoop voor je dat je nieuwbouw zeer goed geïsoleerd is want die meerprijs van 150eu zou nog wel eens in het niet kunnen vallen naast je toekomstige elektra kosten. Ik zou gaan voor de variant met de laagste thermische weerstand want elektrisch vloerverwarmen is in de basis al niet handig. Een vloertje met hogere thermische weerstand is dan insult over injury :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
Laten we heel ruw schatten dat je 8 uur per dag wil bijverwarmen met 50W per m2 vloeroppervlak. De extra thermische weerstand van de slechtere vloer zorgt er dan voor dat de temperatuur van de verwarming 1,5 graad hoger moet zijn. Uitgaande van een vloer met minimale isolatiewaarde uit het bouwbesluit 2012 (3,7 m2K/W), kost dit een extra 0,4W per m2 vloeroppervlak. Stel je hebt 60m2 oppervlak, dan kom je dus uit op 0,4*60*365*8/1000 = 70kWh per jaar extra verbruik (€14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:30
Een hele woning resistief verwarmen? Kan iemand me uitleggen waarom woningen zo gebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:42
Het betreft een huur nieuwbouw woning die opgeleverd wordt in juni/juli 2021.

Tijdens het gesprek vertelde de medewerkster dat er boven en onder electrische vloerverwarming aanwezig is. Verder is er een warmte-pomp systeem en zonnepanelen op het dak.

Het zou met nu ook niet verbazen als ze misschien verkeerde informatie heeft gegeven. 😅

Ik zag aankomende week nog maar eens contact opnemen.