Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Set-up
- Ik gebruik nu enkele jaren een Fibaro HC2
- Ik heb bijna alles van Fibaro zelf: dimmers, switches, motion sensors (m.n. dus z-wave)
- De basis werkt goed en stabiel: verlichting, bewegingsmelders, gordijnen

Issues/Wensen
- Integraties zijn beperkt en ook de ontwikkelingen lijken niet snel te gaan
Wishlist items: Nest camera, Tado controle, Arlo babycam, Miele @ Home, Sonos TTS
- Dashboard aanpassingen voor op tablet aan de muur vind ik beperkt. Eigen app zeer beperkt in aanpassingen en fijne 3rd party app nog niet gevonden.
- Alarm systeem notificaties komen niet altijd goed door (via IFTTT en dan sms)

Ideeen/Vragen:
- Mijn plan is dmv een HomeAssistant Blue mijn bovenstaande issues op te lossen. Na een eerste set up was ik erg impressed van de ondersteuning die er is en wat er gelijk al werd gedetecteerd.
- Ik zou mijn Fibaro HC2 als een "domme controller" blijven gebruiken, omdat z-wave bereik goed is en ook firmware updates kunnen blijven runnen. Vlg mij werkt dat fijner dan een usb z-wave stick en de manier van configureren op HA.
- Meest basic zou zijn puur de devices aanhouden op de HC2, evt wat associaties (gegroepeerde lampen)
- Ik zou ook de verlichting/bewegings scenes kunnen aanhouden omdat dit wellicht sneller werkt dan via HA?
- Of vrijwel alles aanhouden en HA alleen gebruiken voor alles wat niet binnen Fibaro compatible is (non z-wave zaken).
- Het is mij gelukt om alles van HC2 in HA te laten doorkomen, maar bijv. niet de status of een motion sensor armed is als status voor gebruik als alarm. Bewegingen zelf komen wel door. Daarom heb ik het idee dat ik of alles mbt alarm binnen Fibaro moet houden, of alles opzetten in HA zonder gebruik van deze arm/disarm functionaliteit in Fibaro.
- Wat zijn jullie ervaringen in het integreren van HC2 en wat zouden jullie hierin aanraden?

[ Voor 18% gewijzigd door streetwise op 22-05-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 19:26
Hoi TS,
Ik hik tegen hetzelfde aan, dus hoor graag je overdenkingen tot nu toe. Ik twijfel ook over de installatie van HA:
  • Installeren op huidige Raspberry Pi
  • Synology upgraden en via Docker draaien
  • NUC aanschaffen en daarop draaien
  • HA Blue aanschaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07 19:26
Ik heb inmiddels als uitprobeersel HA op een oude laptop gezet. Moet zeggen dat het prima werkt icm de HC2. Dus het hoeft niet per se ipv, maar kan ook naast elkaar draaien. HA neemt alle Z-wave devices over van de HC2 en stuurt ze dus via de HC2 aan. Je hebt alleen wel 2 apparaten aan dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofv
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 17:35
Ik gebruik Home assistant al 2 jaa icm Fibaro.
dit werkt zeer goed vooral omdat Fibaro alleen updates uitvoert via hun controller.
Verder alles wat je maar bedenken kunt in domotica word ondersteund door Home Assistant,
Alles is dus te combineren dus zeker een must have aanvulling op je Fibaro, alleen het programeren van alles al is geweldig in Home assistant, 10 keer beter dan in de Fibaro controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Helemaal eens! Nu ook een jaar meer dan tevreden. Kan echt vrijwel alles integreren met HA. En fibaro blijft goed werken als controller en fijn idee om nog redundancy te hebben voor bijv verlichting.

Ook het feit dat je goed kunt emuleren naar homekit en google home is top. Combi van oude ipads aan muur en google nest hub mini’s werkt fijn voor zaken die niet op beweging/volledige automatisering werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuatroXL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 18:11
Ikzelf ben al een tijdje bezig om alles van mijn HCL2 over te zetten naar HA. Er is echter 1 apparaat waar ik geen fysieke toegang meer tot heb, namelijk een Fibaro plug. Ik wil deze omzetten omdat deze middels het uit gelezen verbruik een scene aanroept.

Heeft er iemand een suggestie hoe ik dat kan doen? Ik kan de HCL koppelen in HA maar die functionaliteit wil ik liever niet gebruiken. Het device op een lagere security mode zetten, zorgen dat hij altijd ingeschakeld blijft zodat tenminste de stroomdoorvoer blijft open staan.

Het feit dat je fibaro devices kunt updaten met de HCL overtuigd mij niet om bij Fibaro te blijven, ik kan mij niet herinneren dat ik de laatste jaren veel firmware update ben tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjjlll
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 12:47
Mag ik vragen hoe jullie de Ha gekoppeld hebben aan de HC2.
Ik heb al jaren een HC2, heb net een Ha aangeschaft, maar ben nog onvoldoende ingeburgerd om die koppeling te maken.
Tx
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjjlll
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 12:47
Oeps.
dat wat ietwat te snel.
Het lukte me niet om Fibaro te koppelen, maar ik gebruikte het verkeerde adres zie ik nu.
Ik heb nu een koppeling, en ga eens verder spitten.
tx
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 21:15
Hi, zijn er hier ook mensen die sinds de laatste update van HA (2023.11.2) problemen ervaren met de reactietijd van bijv de motion sensoren? Al men sensoren zitten in fibaro HC3 en ik heb een aantal nieuwe scenes is HA die sinds de update heel traag of zelfs niet reageren op de motion. Was hiervoor nooit een issue.
Ik lees op github ook al iemand met dezelfde ervaring.
Pagina: 1