CPU geeft te hoge, onjuiste, temperatuur aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel0312
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-08-2024
Mijn vraag

Hoi allemaal, sinds vandaag geeft mijn CPU bij opstarten meteen een temp aan van >90 tot 105 graden. Hierop beginnen de fans natuurlijk enorm hard te draaien en uiteindelijk throttled de CPU zichzelf en zet zichzelf op den duur ook uit.

Eigenlijk nooit last van gehad en normaal loopt eigenlijk altijd alles binnen de 40-65 graden. Ook bij spelen van games ed. Gisterenavond liep de desktop nog normaal.

Ik heb pas sinds kort een desktop dus ben nog niet helemaal bedreven in de desktop probleemoplossing, ook als het koeling betreft. Iemand tips?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU i7 10700k
MB: asrock Z490 Extreme 4
PSU: RM1000i Corsair
Cooler: NZXT x42 140m
Case: Phanteks Eclipse P360a White
Op de CPU zit Thermal Grizzly Kryonaut koelpasta.

Alle reacties

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:22

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zie je die temps ook in de bios? Ik denk dat je het beste even de koeler opnieuw kan monteren om dat alvast uit te sluiten.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Lijkt alsof je desktop een optater heeft gehad waardoor je heatsink niet goed contact meer maakt met je CPU.
Nieuwe koelpasta en de koeler opnieuw plaatsen zou het probleem moeten verhelpen.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Op basis waarvan onjuist?

• Michiel0312
Omdat die eigenlijk direct na opstarten al een temp aangeeft van 95 graden. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt.

Ik ga bovenstaande stappen van de reacties proberen. Waarvoor dank!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Michiel0312 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Omdat die eigenlijk direct na opstarten al een temp aangeeft van 95 graden. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt.

Ik ga bovenstaande stappen van de reacties proberen. Waarvoor dank!
Als 'ie direct begint te throttlen en uiteindelijk vanzelf afsluit, lijkt het me dat die temperatuur juist niet onjuist is. Zoals al benoemd: klinkt alsof je koeling niet goed meer contact maakt met je CPU.

The devil is in the details.

• Michiel0312
Hahn schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Als 'ie direct begint te throttlen en uiteindelijk vanzelf afsluit, lijkt het me dat die temperatuur juist niet onjuist is. Zoals al benoemd: klinkt alsof je koeling niet goed meer contact maakt met je CPU.
Aha, bedankt voor het inzicht. Zo had ik het nog niet beredeneerd!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

Je hebt een AIO. Klinkt alsof je die niet goed gemonteerd hebt (radiator onder de pomp) waardoor er nu een luchtbel in je CPU-blok zit en waardoor de pomp dus geen water meer rond kan pompen. Wordt de radiator wel warm? Heb je een foto van de binnenkant van je kast?

Edit: als je nu al bezig bent met je koelpasta, als de plaatsing verkeerd was en lucht de oorzaak was zal dat waarschijnlijk tijdelijk opgelost zijn door het opnieuw aanbrengen van koelpasta en monteren van de koeler, maar is het een kwestie van tijd voordat het opnieuw gebeurt.

[ Voor 38% gewijzigd door DataGhost op 22-05-2021 12:42 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI Afterburner mee laten lopen, kun je 'uitlezen' wat er gebeurt.
Hoe lang ging het wel goed ?
Wat zijn je instellingen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Michiel0312
DataGhost schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:31:
Je hebt een AIO. Klinkt alsof je die niet goed gemonteerd hebt (radiator onder de pomp) waardoor er nu een luchtbel in je CPU-blok zit en waardoor de pomp dus geen water meer rond kan pompen. Wordt de radiator wel warm? Heb je een foto van de binnenkant van je kast?

Edit: als je nu al bezig bent met je koelpasta, als de plaatsing verkeerd was en lucht de oorzaak was zal dat waarschijnlijk tijdelijk opgelost zijn door het opnieuw aanbrengen van koelpasta en monteren van de koeler, maar is het een kwestie van tijd voordat het opnieuw gebeurt.
Aha, ben nog niet begonnen met koelpasta. Ga zo namelijk nieuwe halen bij de winkel. Hierbij de foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy4N1LGmNWP9qyUxC30p8YL_QDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGshuHEhTPWrMy682KeA4fZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm83enbyW-vIxnm4LYGSA_g7b7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLwhlKATQqTfb6gzzekEjIeB.jpg?f=fotoalbum_large

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 18:21

DataGhost

iPL dev

De foto's zijn behoorlijk wazig, misschien even je lens schoonmaken en een iets groter overzicht? Het is zo lastig te zien in hoeverre de radiator hoger zit dan de pomp, maar het zit "waarschijnlijk goed". Als je nog plek hebt zou ik je radiator toch wat omhoog schuiven zodat deze zo hoog mogelijk zit om de kans op lucht in je pomp te minimaliseren. Bovenin je radiator (waar de slangen niet zitten dus) is het niet erg om lucht te hebben, dat is juist de plek waar je het wilt hebben zitten als er toch lucht in je loop zit. Het liefst monteer je de radiator zelfs aan de bovenkant van je kast, het lijkt alsof je daar nog ruimte hebt, maar als dat niet kan dan is front zo hoog mogelijk met de slangen aan de onderkant het beste alternatief.

Zie YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien... vanaf 19:44 bijvoorbeeld.

That said, als dat allemaal al goed was is dat waarschijnlijk niet het probleem. Controleer dan in ieder geval of je pomp nog draait en of je radiator wel warm wordt. Je kan ook voelen of je pompbehuizing warm wordt, maar ik weet niet hoe die gemaakt is (van welke materialen) en hoe lang het duurt voordat je warmte vanaf je CPU daaraan kan voelen. Een repaste is sowieso geen slecht idee.

• Michiel0312
DataGhost schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:03:
De foto's zijn behoorlijk wazig, misschien even je lens schoonmaken en een iets groter overzicht? Het is zo lastig te zien in hoeverre de radiator hoger zit dan de pomp, maar het zit "waarschijnlijk goed". Als je nog plek hebt zou ik je radiator toch wat omhoog schuiven zodat deze zo hoog mogelijk zit om de kans op lucht in je pomp te minimaliseren. Bovenin je radiator (waar de slangen niet zitten dus) is het niet erg om lucht te hebben, dat is juist de plek waar je het wilt hebben zitten als er toch lucht in je loop zit. Het liefst monteer je de radiator zelfs aan de bovenkant van je kast, het lijkt alsof je daar nog ruimte hebt, maar als dat niet kan dan is front zo hoog mogelijk met de slangen aan de onderkant het beste alternatief.

Zie YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien... vanaf 19:44 bijvoorbeeld.

That said, als dat allemaal al goed was is dat waarschijnlijk niet het probleem. Controleer dan in ieder geval of je pomp nog draait en of je radiator wel warm wordt. Je kan ook voelen of je pompbehuizing warm wordt, maar ik weet niet hoe die gemaakt is (van welke materialen) en hoe lang het duurt voordat je warmte vanaf je CPU daaraan kan voelen. Een repaste is sowieso geen slecht idee.
Bedankt voor de tips en het filmpje. Heb de paste net in huis. Ga er zo mee aan de slag. Foto’s zijn inderdaad wazig. Hierbij nog een betere case overview.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHSrbOMrVsAT_IyStOt0u5_ukAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOXAUMibU6mf5itWgjlDf9zE.jpg?f=fotoalbum_large

• Michiel0312
[quote]DataGhost schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:03:.

[/quote

Ik heb de opnieuw de thermal paste aangebracht. Helaas was het niet de oplossing. Volgens mij doet de pump het niet meer. In de monitor staat deze ook als niet werkend.

Is hier een oplossing voor? Of kan dit evt BIOS gerelateerd zijn? Of moet ik helaas nieuwe koeling aanschaffen?

• Hahn
Je hebt 'm pas net zeg je, dus ik zou garantie claimen. Of misschien überhaupt niet voor waterkoeling gaan, want over het algemeen is dat niet beter, maar wel meer gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 22-05-2021 21:55 ]

• Michiel0312
Hahn schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:55:
Je hebt 'm pas net zeg je, dus ik zou garantie claimen. Of misschien überhaupt niet voor waterkoeling gaan, want over het algemeen is dat niet beter, maar wel meer gedoe.
Ik heb de desktop tweedehands in totaal gekocht ivm de huidige GPU retail marketprijs en nood tot desktop ivm nieuwe functie. Dus helaas geen garantie..

• Hahn
Michiel0312 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Ik heb de desktop tweedehands in totaal gekocht ivm de huidige GPU retail marketprijs en nood tot desktop ivm nieuwe functie. Dus helaas geen garantie..
Niet per se. Je zou de bon van de originele koper kunnen vragen, en daarmee proberen garantie te claimen.

Pagina: 1