Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Spoelbak en kraan aansluiten op waterleiding

Pagina: 1
Acties:

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
De waterleiding en afvoer komt zo het huis binnen:

Nu vroeg ik me af hoe ik het best dit aan kan sluiten op een spoelbak en kraan. paar vragen:
- Waarschijnlijk ziet het er het mooist uit als ik de waterleiding afknip?
- Vervolgens is het waarschijnlijk het best om het dan te monteren op een muurplaat?
- Hoe maak ik die waterleiding dan vast aan die muurplaat?
- Is het verstandig om daar nu nog een extra kraantje op aan te sluiten? Of dan gewoon rechtstreeks de kraan op aansluiten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 18:30
Muurplaat monteren op gewenste hoogte.
Waterleiding afknippen op juiste hoogte.
Waterleiding knellen op muurplaat.
Extra kraan is altijd handig, dit heet een stopkraan. Dan kun je later de kraan verwisselen zonder de leiding af te hoeven sluiten.

• giantgiantus
  • Nu online
jannus66 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:48:
Muurplaat monteren op gewenste hoogte.
Waterleiding afknippen op juiste hoogte.
Waterleiding knellen op muurplaat.
Extra kraan is altijd handig, dit heet een stopkraan. Dan kun je later de kraan verwisselen zonder de leiding af te hoeven sluiten.
Dank voor je reactie. En voor mijn begrip. Die waterleiding kan je knellen? Ik kom er zelf namelijk niet helemaal achter welke leiding dit nu is en ik lees op internet ook dat je het soms moet smelten oid?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:43
Lijkt me een flexibele meerlagenbuis, die moet je normaal gesproken persen. Even een stuk isolatie eraf halen, staat vaak wel een merk op(Uponor, Henco oid). Met een beetje geluk zijn er RTM koppelingen te koop, die kun je er zonder speciaal gereedschap op ‘klikken’. Anders desnoods knip een stuk af en neem het mee naar de warmteservice, die kunnen je vast aan het goede spul helpen

Muurplaat + hoekstopkraantje is het makkelijkst idd. Denk ook aan een aansluiting voor de vaatwasser evt. Zo heb ik het(eiland)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 16:47
er zijn ook kenlfingen te koop, voor dat spul. (zitten er nu ook op.)
https://www.warmteservice...ert-16x2-15-knel/p/LVE055
maar een perstang in een kaste werkt fijner weet ik inmiddels.

[Voor 4% gewijzigd door miciel op 22-05-2021 23:58]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Dank voor je reactie. En voor mijn begrip. Die waterleiding kan je knellen? Ik kom er zelf namelijk niet helemaal achter welke leiding dit nu is en ik lees op internet ook dat je het soms moet smelten oid?
Niet om het één of ander, maar weet je zeker dat je dit zelf wilt doen?

Het komt op mij niet over dat je weet wat je aan het doen bent eerlijk gezegd. Zowel deze reactie als ook de OP waarin je aantoont geen idee te hebben wat je moet doen. Een basisschema/idee zoals van @Bakema zou je m.i. minimaal moeten hebben wel.

Beetje klussen prima, maar in dit geval met water lijkt het mij wel van belang enig idee te hebben om straks geen overstroming te veroorzaken door verkeerd uitgevoerde werkzaamheden

Mijn 2 centen

[Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 23-05-2021 08:33]

Hoi :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:31:
[...]

Niet om het één of ander, maar weet je zeker dat je dit zelf wilt doen?

Het komt op mij niet over dat je weet wat je aan het doen bent eerlijk gezegd. Beetje klussen prima, maar in het geval van water lijkt het mij wel van belang enig idee te hebben om geen overstroming te veroorzaken door verkeerd uitgevoerde werkzaamheden

Mijn 2 centen
Dat weet ik ook niet. Maar met wat hulp en YouTube zijn de meeste klusjes echt geen rocket science. Vind het wel leuk om het eea te leren en vooralsnog gaat alles prima 👌

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Nicklazzz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:00
Stelt niets voor, zoek een warmteservice in de buurt en vraag het volgende:

-Muurplaat Uponor RTM voor 16mm 2stuks.
-Hoekstopkraan 3/8 (maat voor je kraan op aan te sluiten) 2stuks.
-Kniptang om de meerlagenbuis.
-Kalibreertool om na het knippen de meerlagenbuis intern terug rond te maken.
-Meter afvoer buis en wat hulpstukken (sok, bocht 45/90 graden, sifon) etc.
-stukje schuurpapier
-PVC Lijm

Vooraleer je start sluit je de waterleiding af en neemt eventueel een doek en emmertje bij de hand.

Je plaatst de muurplaten op de gewenst hoogte. Je knipt de meerlagenbuis af, gaat er met de 16mm kalibreertool door en drukt de meerlagenbuis in de RTM koppeling tot je een klik hoort. Dit doe je voor beide leidingen. In deze muurplaten draai je de 3/8 hoekstopkranen. Teflon etc. is niet benodigd, op de hoekstopkranen zit een rubberen afdichting. Op deze kranen kan je vervolgens je gewenst kraan aansluiten, hier dient ook geen teflon etc. op aangezien in je gewenste kraan ook een afdichtingsrubber zit.

Hier een voorbeeld wat ik afgelopen week in mijn schuur heb uitgevoerd voor de buitenkeuken. Hier draai je dan vervolgens een hoekstopkraantje in en je bent klaar.

Voor je PVC afvoer heb je een stukje schuurpapier, PVC lijm en benodigde PVC buis en hulpstukken nodig. De uiteinden ruw je een beetje op met het schuurpapier, vervolgens (beide) zijden van het PVC insmeren met het kwastje van de PVC lijm en vervolgens verbinden. Even wachten met mechanisch de belasten.

Succes!

[Voor 25% gewijzigd door Nicklazzz op 23-05-2021 09:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:55
Nicklazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:41:
In deze muurplaten draai je de 3/8 hoekstopkranen. Teflon etc. is niet benodigd, op de hoekstopkranen zit een rubberen afdichting.
? Niet bij mijn hoekstopkranen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicklazzz
Xander schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:50:
[...]

? Niet bij mijn hoekstopkranen.
Diegene die ik meegekregen heb van Warmteservice was het niet benodigd. Hier zat een rubberen afdichting op. Ik vroeg het ook nog na want had bij eerdere versies was het wel benodigd. En anders ook een rolletje teflon meenemen voor de zekerheid :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:55
Nicklazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Diegene die ik meegekregen heb van Warmteservice was het niet benodigd. Hier zat een rubberen afdichting op.
Ik vind het bijzonder. Waar draai je die afdichting dan tegenaan? Ik ken rubberen afdichtingen alleen van koppelingen die je op buitendraad met een vlakke kant draait. Een rubberen afdichting die je in binnendraad draait heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe krijg je die kraantjes dan mooi recht? Want met een rubberen afdichting moet je doordraaien totdat het goed vastzit.

Als @giantgiantus normale hoekstopkraantjes koopt dan moet hij inderdaad een rolletje teflon of loctite 55 meenemen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bakema
Ja idd zonder loctite lijkt me niet verstandig. Bovendien er niet zomaar vanuit gaan dat de Uponor RTM koppeling past. Buis kan net iets anders zijn waardoor deze niet goed afsluit, gewoon even checken op de leiding.

[Voor 17% gewijzigd door Bakema op 23-05-2021 10:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bakema
Mantel even wegsnijden

[Voor 83% gewijzigd door Bakema op 23-05-2021 10:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nicklazzz
Xander schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Ik vind het bijzonder. Waar draai je die afdichting dan tegenaan? Ik ken rubberen afdichtingen alleen van koppelingen die je op buitendraad met een vlakke kant draait. Een rubberen afdichting die je in binnendraad draait heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe krijg je die kraantjes dan mooi recht? Want met een rubberen afdichting moet je doordraaien totdat het goed vastzit.

Als @giantgiantus normale hoekstopkraantjes koopt dan moet hij inderdaad een rolletje teflon of locktite 55 meenemen. ;)
Er zat op het einde een dichtingsrubbetje, daar heb ik hem volledig tegenaan gedraaid en het lekt niet. Ik was ook sceptisch, maar ik dacht ik heb altijd wel een rolletje teflon in huis dus in het slechtste geval haal ik het rubbertje eraf en beetje teflon. Bedankt voor je oplettendheid, nu heeft TS voldoende informatie om het te voltooien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
Nicklazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:41:
Stelt niets voor, zoek een warmteservice in de buurt en vraag het volgende:

-Muurplaat Uponor RTM voor 16mm 2stuks.
-Hoekstopkraan 3/8 (maat voor je kraan op aan te sluiten) 2stuks.
-Kniptang om de meerlagenbuis.
-Kalibreertool om na het knippen de meerlagenbuis intern terug rond te maken.
-Meter afvoer buis en wat hulpstukken (sok, bocht 45/90 graden, sifon) etc.
-stukje schuurpapier
-PVC Lijm

Vooraleer je start sluit je de waterleiding af en neemt eventueel een doek en emmertje bij de hand.

Je plaatst de muurplaten op de gewenst hoogte. Je knipt de meerlagenbuis af, gaat er met de 16mm kalibreertool door en drukt de meerlagenbuis in de RTM koppeling tot je een klik hoort. Dit doe je voor beide leidingen. In deze muurplaten draai je de 3/8 hoekstopkranen. Teflon etc. is niet benodigd, op de hoekstopkranen zit een rubberen afdichting. Op deze kranen kan je vervolgens je gewenst kraan aansluiten, hier dient ook geen teflon etc. op aangezien in je gewenste kraan ook een afdichtingsrubber zit.

Hier een voorbeeld wat ik afgelopen week in mijn schuur heb uitgevoerd voor de buitenkeuken. Hier draai je dan vervolgens een hoekstopkraantje in en je bent klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor je PVC afvoer heb je een stukje schuurpapier, PVC lijm en benodigde PVC buis en hulpstukken nodig. De uiteinden ruw je een beetje op met het schuurpapier, vervolgens (beide) zijden van het PVC insmeren met het kwastje van de PVC lijm en vervolgens verbinden. Even wachten met mechanisch de belasten.

Succes!
Stopcontact recht onder waterleiding…?
Volgens mij is dat niet de bedoeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:04

RobbyTown

Grootmeester

hansie_k schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Zit een klepje voor... Buiten stopcontacten ontvangen meer water dan een stopcontact onder een waterleiding die niet lekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
RobbyTown schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Zit een klepje voor... Buiten stopcontacten ontvangen meer water dan een stopcontact onder een waterleiding die niet lekt.
Niet wanneer er een stekker in zit. Regel één is nooit elektra onder aansluitingen en koppelingen van een waterleiding monteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:51
RobbyTown schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Hoezo lekt die niet? Er zit een koppeling boven je stopcontact, als een waterleiding ergens gaat lekken is het daar.
En dat klepje doet niks als er een stekker in het stopcontact zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:04

RobbyTown

Grootmeester

@Seth_Chaos en @Vloris klopt ideaal is het niet. Maar als het echt flink gaat lekken spuit het alle kanten op. Gek dat er geen haan naar kraait naar de foto van @Bakema zit niet onder de koppeling maar heeft geen klepje ervoor. Daar kan het handig in het contact spetteren dan die van @Nicklazzz

En met kerst buiten stopcontacten zitten stekkers in voor de verlichting hoe kan het dan goed gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
RobbyTown schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:34:
@Seth_Chaos en @Vloris klopt ideaal is het niet. Maar als het echt flink gaat lekken spuit het alle kanten op. Gek dat er geen haan naar kraait naar de foto van @Bakema zit niet onder de koppeling maar heeft geen klepje ervoor. Daar kan het handig in het contact spetteren dan die van @Nicklazzz

En met kerst buiten stopcontacten zitten stekkers in voor de verlichting hoe kan het dan goed gaan?
Volgens mij is het een bouwbesluit dingetje, stopcontact boven een waterpunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicklazzz
hansie_k schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Ik begrijp je punt, en ook van andere Tweakers welke gereageerd hebben. Echter ben ik van mening dat in vele huishoudens in Nederland het vrijwel hetzelfde geplaatst is in een kastje onder de spoelbak. Zelfde discussie van stopcontacten los onder de plinten te plaatsen. Daarbij komt dat in vrijwel elke woning de waterleiding met de benodigde aftakkingen gewoon in de meterkast gemonteerd zit. Tevens zit elke groep in de schuur en buiten te woning op een eigen alamat.

Gelukkig heb ik het bewust zo gemonteerd vanwege het feit dat op die plek het rachelwerk gemonteerd zit en naar mijn bescheiden mening het niet uitmaakt waar het in het kastje gemonteerd zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:52
Nicklazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Ik begrijp je punt, en ook van andere Tweakers welke gereageerd hebben. Echter ben ik van mening dat in vele huishoudens in Nederland het vrijwel hetzelfde geplaatst is in een kastje onder de spoelbak. Zelfde discussie van stopcontacten los onder de plinten te plaatsen. Daarbij komt dat in vrijwel elke woning de waterleiding met de benodigde aftakkingen gewoon in de meterkast gemonteerd zit. Tevens zit elke groep in de schuur en buiten te woning op een eigen alamat.

Gelukkig heb ik het bewust zo gemonteerd vanwege het feit dat op die plek het rachelwerk gemonteerd zit en naar mijn bescheiden mening het niet uitmaakt waar het in het kastje gemonteerd zit.
Als je het zelf aanlegt kan je natuurlijk makkelijk even het stopcontact op een logische plek plaatsen. Een logische plek is imo niet recht onder je kraan..

Het zit sowieso wat gek in elkaar.. normaal doe je warm links, koud rechts en afvoer in t midden, Allen vlak bij elkaar.. afvoer lijkt ook niet op afschot te liggen maar das meer gissen zo :P

[Voor 9% gewijzigd door ID-College op 23-05-2021 22:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nicklazzz
ID-College schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Als je het zelf aanlegt kan je natuurlijk makkelijk even het stopcontact op een logische plek plaatsen. Een logische plek is imo niet recht onder je kraan..

Het zit sowieso wat gek in elkaar.. normaal doe je warm links, koud rechts en afvoer in t midden, Allen vlak bij elkaar.. afvoer lijkt ook niet op afschot te liggen maar das meer gissen zo :P
Ik kan mij wel lopen verdedigen maar daar zie ik het nut niet van in. Het betreft een keuken in mijn schuur/overkapping, wat naar mijn inziens goed zit. En het valt duidelijk op te merken, zelfs op de foto dat de afvoer op afschot hangt. Wist je trouwens dat zelfs een afvoer welke waterpas hangt, d.m.v. de stroming van het water zal wegvloeien?

En zoals jij het omschrijft “klopt” het toch? Ik heb geen warmwater in mijn schuur, dus koud zit rechts en afvoer in het “midden”.

Als ik mening keukenkastjes open trek, dan is deze situatie meer dan “goed”. Voor mij is het onderwerp stopcontact afgelopen, mocht ik het een probleem vinden dan had ik het initieel anders gemonteerd.

[Voor 7% gewijzigd door Nicklazzz op 23-05-2021 23:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:52
Nicklazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:19:
[...]

Ik kan mij wel lopen verdedigen maar daar zie ik het nut niet van in. Het betreft een keuken in mijn schuur/overkapping, wat naar mijn inziens goed zit. En het valt duidelijk op te merken, zelfs op de foto dat de afvoer op afschot hangt. Wist je trouwens dat zelfs een afvoer welke waterpas hangt, d.m.v. de stroming van het water zal wegvloeien?

En zoals jij het omschrijft “klopt” het toch? Ik heb geen warmwater in mijn schuur, dus koud zit rechts en afvoer in het “midden”.

Als ik mening keukenkastjes open trek, dan is deze situatie meer dan “goed”. Voor mij is het onderwerp stopcontact afgelopen, mocht ik het een probleem vinden dan had ik het initieel anders gemonteerd.
Het zit gek als je kijkt naar het bouwbesluit hoe je aan- en afvoer normaliter aansluit, of het nou een keuken/badkamer/whatever is. Er zijn namelijk gewoon regels en standaarden om gekke toestanden of onveilige dingen te voorkomen.

Dat wil niet zeggen dat het anders niet werkt, maar het doorgaans verstandiger is om even van te voren te checken (of af te kijken ergens)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True