Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Topicstarter
Ik wil een nieuwe hypotheek, de meeste stukken die aangeleverd moeten worden heb ik al in bezit.

Ik zal bij de hypotheker gaan beginnen, goede ervaring mee in het verleden. Nu kan ik mij voorstellen dat het nu erg druk is in die markt.

Aan welke tijd moet ik nu denken tot aan de notaris. Zijn het een paar weken of moet rekening houden met maanden voor dat alles rond is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Het ligt eraan hoe compleet je stukken zijn en of alles in één keer wordt goedfekejrd. Maar daar heeft de notaris niks mee te maken hoor, die heb je pas nodig op het moment dat de daadwerkelijke overdracht is

Zorg dat je al je papieren hebt (zoals werkgeversverklaring), vraag op tijd een taxatie aan, kies je notaris alvast uit, etc

Er komen steeds onverwachte zaken:
- een digitale handtekening (in pdf) moet ineens met pen
- de screenshot van de online bankomgeving voor eigen vermogen mist iets
- op de werkgeversverklaring staat een verkeerde datum
- notaris kan op de gewenste datum niet
- etc

Voor je beeld:
25 maart bod mondeling geaccepteerd
25 maart opdracht uitgezet voor taxatie
31 maart voorlopig contract getekend bij makelaar verkoper
6 april taxatie ontvangen
8 april gesprek met Hypotheker, alle eerste stukken aangeleverd
Tussenperiode nog wat extra stukken of andere stukken moeten aanleveren
28 april hypotheek rond

De notaris zullen we pas ergens in september zien bij de overdracht..

[ Voor 147% gewijzigd door President op 22-05-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
De volgende site geeft een goede indicatie. https://www.ikbenfrits.nl/doorlooptijd-hypotheek/

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Een bevriend stel van ons, wachten nu al 3 weken op een renteaanbod. Alle stukken zijn goedgekeurd. En ik begrijp dat iedereen afhankelijk is van derde, en de afgelopen weken zijn allemaal korte weken geweest ivm feestdagen en dergelijke. Nu weet ik ook niet of corona er ook in meespeelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Reken op 6 weken, dat werd mij als streeftermijn aangegeven, maar het kan veel sneller gaan.

Op 6 mei was mijn dossier compleet en opgestuurd naar de aanbieder, er moesten nog 2 documenten bijkomen maar op 18 mei had ik het aanbod al binnen. Gelijk getekend en teruggestuurd, 20 mei alles compleet en naar de notaris gestuurd. Dus het kán ook veel sneller.

Vooral zorgen dat je documenten ook goedgekeurd zijn door je hypotheekadviseur, die weet precies waar ze naar kijken. Sowieso doet de hypotheekaanbieder nog extra checks bij BKR en dergelijke, dus dat kan ook voor vertraging zorgen.

edit: voor de compleetheid:
19-04 bod geaccepteerd
26-04 koopovereenkomst gekregen
29-04 Rente aanbod gekregen

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 22-05-2021 10:12 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:19
Als je de hypotheker gaat inhuren dan kan je het beste aan hun vragen. Je betaald hun voor hypotheekadvies toch?

Deze zien we vaker, de "vraag niet hier wat je aan een expert kunt vragen" reaktie.

Ik ga hem niet wegknippen want hij was niet onbeleefd of op de man.

Maar de OP gaf wel aan dat TS nog bezig gaat het een adviseur. Hij kwam naar GoT om alvast een eerste inschatting te maken. Wat mij betreft een valide reden om een topic te openen. Bovendien zijn de antwoorden mogelijk interessant voor andere woningzoekenden.

[ Voor 66% gewijzigd door t_captain op 27-05-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-09 11:14
Bij mij werd als streeftermijn 4 weken aangegeven, maar duurde het uiteindelijk slechts een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zit er midden in :)

Het verschil zit hem er even in of je een bouwdepot onderdeel wil laten zijn van je nieuwe hypotheek. Stappen die ik nu doorloop en dan reken ik even zonder bouwdepot:

1. Adviesgesprek met financiele man met als product een adviesrapport. (1 week)
2. Parrallel daaraan een waardebepaling of gelijk taxatie van de woning via een makelaar die dit weer laat toetsen bij NWWI. (1,5 week)
3. Op basis van taxatierapport en akkoord vanuit julllie gaat de financiele man een aanvraag neerleggen bij de gekozen hypotheekverstrekker. (1,5/2 weken)

Ik houd hier totaal geen rekening met communicatie doorlooptijden etcetra.

Bovenstaande verhaal is bij ons flink langer ivm bouwdepot voor een flink aantal verbouwingen, offertes ophalen en keuze hypoverstrekker verlengt hierdoor de totale doorlooptijd.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je alles goed voorbereid en niet tegen de max van de hypotheek aan zit kan het redelijk snel.

Ook dingen als vantevoren al even het rood staan op je betaalrekening evt stop zetten als dat nodig is etc scheelt je weer een weekje.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Wij gaan ook de hypotheek openbreken en daar komt dan bij dat ik 50000 nodig heb voor een verbouwing. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

Week of 6 al gauw.
De hypotheker is niet altijd even snel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dennis1812 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:20:
Week of 6 al gauw.
De hypotheker is niet altijd even snel.
Die zou ik vooral heel erg mijden, maar dat is mijn ervaring ;)
Wij hebben de hypotheek binnen 3 weken geregeld, waarvan anderhalve week wachten op de koopovereenkomst... Onze adviseur kon enorm snel schakelen en dankzij hem perfect binnen onze deadline :)
Mondeling akkoord was 26 februari, tekenen notaris was 29 maart...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:34

Dennis1812

Amateur prutser

Atlas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:36:
[...]

Wij hebben de hypotheek binnen 3 weken geregeld, waarvan anderhalve week wachten op de koopovereenkomst... Onze adviseur kon enorm snel schakelen en dankzij hem perfect binnen onze deadline :)
Mondeling akkoord was 26 februari, tekenen notaris was 29 maart...
Ik ben tevreden met de adviezen die wij kregen. Fijne mensen vond ik. Niks te klagen gehad.
Alleen niet altijd even snel ivm vrije dagen en dan net bericht van de bank op hun vrije dag. Maar dan zag ik dat bericht al wel bijvoorbeeld.
Waardoor ik soms al weer de aanvullende informatie had gegeven voor ze erom vroegen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Atlas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:36:
Zelf nu 2 keer via de Hypotheker een hypotheek geregeld en ben daar erg tevreden over. Sowieso is Ikbenfrits voor mijn situatie (ik ben ZZPer) onbruikbaar.

Al met al heeft het bij ons 5 weken gekost, was begin dit jaar.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frank1973 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:28:
Ik wil een nieuwe hypotheek, de meeste stukken die aangeleverd moeten worden heb ik al in bezit.

Ik zal bij de hypotheker gaan beginnen, goede ervaring mee in het verleden. Nu kan ik mij voorstellen dat het nu erg druk is in die markt.

Aan welke tijd moet ik nu denken tot aan de notaris. Zijn het een paar weken of moet rekening houden met maanden voor dat alles rond is?
Even voor de beeldvorming: Er hebben nog nooit zo weinig huizen te koop gestaan in Nederland. Derhalve is "erg druk" in de hypotheekmarkt het andere uiterste. https://www.nu.nl/economi...te-koop-in-nederland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

Seraphin

Meep?

pagani schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Even voor de beeldvorming: Er hebben nog nooit zo weinig huizen te koop gestaan in Nederland. Derhalve is "erg druk" in de hypotheekmarkt het andere uiterste. https://www.nu.nl/economi...te-koop-in-nederland.html
Daartegenover staat dat het al enige tijd aardig warm loopt met mensen die hun hypotheek willen / laten oversluiten.

De vraag die hier centraal staat (doorlooptijd) is wel flink onderhevig aan YMMV. Oversluiten / aankoop huis, wel/geen bouwdepot, execution only / begeleiding adviseur, de verwerkingsstraat van de financier en hoe TS daar in past*, en vooral hoe goed TS zijn/haar documentatie op orde heeft zijn enkele variabelen die flink invloed kunnen hebben op de totale doorlooptijd.

* Met "verwerkingsstraat" bedoel ik onder andere hoe de financier in kwestie omgaat met aanvragen die niet helemaal in de gietvorm passen. Enkele prijsvechters verwerken aanvragen nagenoeg volledig geautomatiseerd, als de AI (of de standaardprocedure) er dan om wat voor reden niet uitkomt volgt al snel -even gechargeerd- de afslag en uitslag "afwijzen" simpelweg omdat de inzet van een poppetje te duur is om een aanvraag uitgebreid door een persoon met verstand van zaken te laten beoordelen.

Maar goed, TLDR; in het scenario van TS gok ik op 2 tot 6 weken vanaf indienen van alle paperassen tot handtekening bij notaris. Aldus gesteld ende geschreven door een random persoon op het interwebs dus 100% betrouwbaar.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt.

Ben contract aangegaan met de hypotheker.

Huidige hypotheek voldoet niet meer en willen een nieuwe met 50000 extra voor een verbouwing.

Taxatie is reeds geweest en was goed in mijn geval. Alle papieren ingeleverd en goedgekeurd door de hypotheker.

Wachten nu op renteaanbod, dat is echter nu al de 4e week dat we nog niks vernomen hebben. Bij navraag zegt men dat het druk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Hoe minder vragen open staan, hoe sneller het kan. Het maakt ook uit hoeveel je wilt lenen. Als het tegen het maximum aan zit zullen meer mensen moeten oordelen dan als je ver onder je maximum zit. Ik heb een paar jaar terug een huis gekocht dat slechts op de helft zat van wat ik maximaal kon lenen. Binnen 2 weken was het allemaal geregeld. Wat wel vreemd was, was dat ik raar werd aangekeken dat ik zo'n "goedkoop" huis kocht terwijl ik veel meer kon lenen. Dat snapten sommeige adviseurs gewoon niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Frame164 op 27-05-2021 11:40 ]

Pagina: 1