GPU prijzen nog steeds belachelijk hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 1.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-02 09:14
Het is natuurlijk bekend dat de prijzen van gpu's belachelijk hoog zijn geworden door een combinatie van factoren.
Wat mij alleen verbaasd is dat mensen op marktplaats en vooral op de tweakers marketplace belachelijke prijzen vragen, terwijl niemand er zo veel voor wil betalen. Je zou verwachten dat de prijs langzaam op een evenwichts punt komen die gelijk is aan de vraag... toch?

Toen ik wat rond ging kijken zag ik dat de prijzen in Amerika al heel erg gezakt zijn. Daar zijn de meeste kaarten in de 900 en 1000 series van Nvidia niet eens in prijs veranderd.

Hoe kan het zijn dat de prijzen zoveel hoger zijn hier dan in Amerika?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zwartbaard
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:10
* troll *

[ Voor 88% gewijzigd door Geronimous op 24-05-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 13:47
feelsbadman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• touzani
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 21:12
Prijzen in Europa zijn altijd hoger geweest. De webshops vragen zelf ook gekke prijzen. Marktplaats is zelfs soms goedkoper dan webshops. Ik verwacht niet dat we in eu de prijzen van us gaan hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
Vindt het niet gek als Nederlandse webshops lak hebben aan de pre-order lijst en vervolgens in de vrije verkoop voor 2x tot zelfs 4x de pre-order prijs. Ik koop dan nog liever van bijvoorbeeld @zwartbaard die zit sws onder winkelprijzen acht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
zwartbaard schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:34:
Genoeg vraag op marktplaats. heb er al een stuk of 150 ofzo verkocht.
Waarschijnlijk kleinere 4gb kaarten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
V1RT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:50:
Vindt het niet gek als Nederlandse webshops lak hebben aan de pre-order lijst en vervolgens in de vrije verkoop voor 2x tot zelfs 4x de pre-order prijs. Ik koop dan nog liever van bijvoorbeeld @zwartbaard die zit sws onder winkelprijzen acht ik
Pijnlijk dat we niks kunnen doen en maar moeten afwachten🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
V1RT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:50:
Dat is inderdaad pas triest.
Bij bijv. Alternate staat een 3080 als direct leverbaar voor 2000, terwijl ik zeker twee mensen ken die al ruim een half jaar op een preorder lijst staan voor de lanceerprijs.. Maar ja... Die komen natuurlijk nooit meer aan de beurt als een webshop ze voor 3 keer zoveel kan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Het is heel simpel, zo lang het lucratief blijft om met videokaarten te minen is er een bijna oneindige vraag. Toen de koers op recordhoogte stond kon je met Ethereum mining in minder dan vijf maanden je volledige inleg terugverdienen. Als je uitgaat van een restwaarde van 50% zit je na minder dan drie maanden al veilig.

Ik heb de prijzen van videokaarten sinds maart gevolgd op Tweakers V&A en je ziet heel duidelijk dat de prijzen van kaarten bijna volledig bepaald worden door de snelheid waarmee ze kunnen minen, waarbij de snellere kaarten een hogere premie hebben door hun hogere snelheid binnen een bepaald oppervlak. Dat is relevant voor mensen die er echt veel geld tegenaan willen gooien en die liever zes RTX 3080 kaarten pakken dan 14 tweedehands GTX 1080 Ti's.

Zie ook: https://whattomine.com/gpus en https://www.nicehash.com/profitability-calculator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-tqfWAmaqayxKGOOVyIgIcUq70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EIYc5EqzbkryYspXlOGjixdT.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door frankknopers op 22-05-2021 10:15 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
LaFleche schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Dat is inderdaad pas triest.
Bij bijv. Alternate staat een 3080 als direct leverbaar voor 2000, terwijl ik zeker twee mensen ken die al ruim een half jaar op een preorder lijst staan voor de lanceerprijs.. Maar ja... Die komen natuurlijk nooit meer aan de beurt als een webshop ze voor 3 keer zoveel kan verkopen.
En door de komst van de LHR kaarten kun je de pre-order ook gedag zeggen, omdat het een nieuwe kaart betreft met een andere productnummer dus mag je weer opnieuw bestellen, dit keer niet voor MSRP maar voor een woekerprijs.
Geert04 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Waarschijnlijk kleinere 4gb kaarten of niet?
Ik denk 30xx RTX Kaarten. Heb wel eens een advertentie gezien onder zijn naam op tweakers V&A
Dat was nog in de tijd dat ik een GPU zocht..
Geert04 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Pijnlijk dat we niks kunnen doen en maar moeten afwachten🙄
Oh heb niet gewacht, heb al een 3080 in mijn PC >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
Ja ik ga lekker wachten... heb nu een ryzen 3600 met een gtx 970 :(
Later dit jaar gaat er een 2060/3060 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:06

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nvidia geeft zelf aan dat er (maar) 2 chips zijn die ze kunnen leveren in de aantallen die er door de fabrikanten besteld worden. Een van de twee is de 1050TI chip.

De videokaarten die fabrikanten hiermee maken, hebben maar 4GB geheugen en zijn dus niet meer geschikt om mee te minen, maar toch zijn de prijzen voor deze kaarten omhoog geschoten en blijven ze ook hoog, ondanks het feit dat videokaartfabrikanten al maanden genoeg eindproduct in voorraad hebben.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Ik voel me bijna schuldig met een 3080 FE die ik voor 720 euro heb gekocht :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Volgens mij zijn er ook flink chips/IC's te korten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert04
Troubled schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:29:
Ik voel me bijna schuldig met een 3080 FE die ik voor 720 euro heb gekocht :$
Geniet ervan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
offtopic:
Wanneer al die rekenkracht die nu in nutteloze virtuele muntjes wordt gestopt nou eens in projecten als Folding@Home was gegaan dan hadden we waarschijnlijk nu al redelijk wat resultaten geboekt op het gebied van genezing van ziektes waar tot nu toe geen geneesmiddelen voor zijn

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:29
Modbreak:Een topic openen om alleen te klagen over prijzen en beschikbaarheid is niet gewenst. Het heeft geen discussiewaarde en werkt slechte reacties in de hand.

Voor de specifieke videokaarten zijn er speciale levertijden en prijzentopics, zoals [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen. In het topic en topicwaarschuwing staat een overvloed aan informatie over de beschikbaarheid en prijzen, met linkjes naar frontpage artikelen en reviews.
Hier gaat dan ook een slotje op...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.