Medion PC goede deal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral werken. Dat betekend office + chrome (veel tabbladen) en nog wat andere programma's ernaast. Mijn huidige laptop doet dat net niet meer helemaal lekker. Het feit dat de muziek (Qobuz) soms gaat stotteren is de druppel om nu iets nieuws aan te schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 is absolute max, maar ik zou het ook heel leuk vinden om met 600-700 euro klaar te zijn. Toekomst bestendigheid is een groot pre.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Seagate Barracuda ST4000DM005 4 TB. Ik heb hem nu in een externe behuizing zitten maar die zou ik graag in de PC inpluggen naast een SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 beeldschermen aansluiten is een must. Voor de rest was ik aan het kijken naar een i5 of vergelijkbare ryzen. 16GB ram is een must. Ik game op een PS5, maar zou het leuk vinden om ooit ook eens op PC te kunnen gamen. Dat kan betekenen dat er nu iets in zit wat het aardig doet (1650?) OF dat er een mogelijkheid is om een grafische kaart erin te zetten zodra deze weer betaalbaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Omdat ik graag minstens een jaar of 5 met het apparaat wil doen liever geen merk wat bekend staat om slechte aparatuur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ruimte is totaal geen issue. Ik vind geluidsniveau wel belangrijk, ik heb een open koptelefoon en daar wil ik liever niet de PC doorheen horen. Als ik evt zou zitten gamen oid mag dat wel, maar als ik in office zit mag hij niet al te veel kabaal maken. 2 beeldschermen kunnen aansluiten is een must voor mij, en voor de rest zou ik het niet echt weten.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vroeg me af of dit een goede deal is: https://www.medion.com/nl...843839d2b881e397efe816c6c
Kan je bij dit soort PCs over het algemeen harde schijven bijpluggen? Hoe zit het met het upgraden van componenten over een jaar of 3?

Een alternatief waar ik over zat te denken is een model te kopen met een dikkere processor / moederbord zonder grafische kaart welke ik eventueel kan uitbreiden. Op dit moment zie ik mezelf niet direct gamen, maar wil wel de optie hebben later.

Andere opties zijn 2e hands of zelf bouwen. Beide sta ik voor open, maar ik weet niet of het dan beter / goedkoper wordt?

Bedankt!

Beste antwoord (via Qupie1 op 22-05-2021 22:13)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Qupie1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Daar kan ik dus als redelijke leek zo lastig achter komen... In de gebruiks aanwijzing staat dat de HP 2 M.2 slots, een PCIe x16 en een PCIe slot vrij heeft. Maar dieper dan dat kon ik de vraag over upgraden niet echt doorgronden. Een 3060 zou ik er dus niet in kunnen zetten later?
Niet zonder de voeding te vervangen alleen vind maar eens een 400 - 500w 12VO voeding. Dan komt het er op neer dat je ook het moederbord en behuizing moet vervangen.
In de medion wel?
Ligt eraan welke voeding er exact in zit. Als het een 300w dingetje is dan gaat ook dat niet lukken zonder de voeding te vervangen.
Ik vind het lijstje wat je daar geeft er wel goed uit zien, volgens mij is die gebouwd op stilte? Is dit een set die sowieso goed met elkaar samen werkt, of heb ik het gevaar dat ik dingen tegen kom die niet met elkaar willen (dat is een beetje mijn angst met zelf iets bouwen).
Dat werkt perfect met elkaar en qua upgrades kan je alle kanten op.
Wat heeft die PC voor voordelen voor de rest over de medion? Je komt toch een stuk hoger uit qua kosten wat ik lastig kan doorgronden wat je er dan voor terug krijgt. Sorry voor domme vragen ;)
De algehele kwaliteit van de onderdelen is beter dan in een prebuild en het is gestandaardiseerd dus uitwisselbaar met elk ander onderdeel dat ATX gespecificeerd is. Daarbij is de koeling in een custom systeem stukken beter.

Edit: In mijn lijst staat 32GB werkgeheugen en een 1TB ssd. Zowel de Medion als de HP komen met 16GB werkgeheugen en daarbij een 500GB ssd in de Medion en slechts 250GB in de HP.
Qupie1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:32:
Ja, maar ik denk niet dat dat een video kaart is waar je over 2 jaar nog een beetje fatsoenlijke games op kan spelen, wel? Zou ik die later kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een 3060, of past dat niet fysiek (en qua voeding?)
GTX 1650 is op dit moment net genoeg voor 1080P.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 22-05-2021 18:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:07
goede deal niet specifiek, maar een slechte deel ook niet.

onderdelen upgraden gaat wat moeilijker.

wat heb je zelf al gevonden qua mogelijke upgrades voor dit ding?

als je niet specifiek wilt gamen, pak een i5 11500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Hoi Ruud, bedankt voor je reactie!

Ik hoef inderdaad niet perse te gamen, in ieder geval niet nu. Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om later een GPU erbij te plaatsen als ik toch zou willen gamen.

Is uitbreiden lastiger als je een kant en klare pc koopt? Behalve wat geheugen bij prikken heb ik er zelf geen ervaring mee.

Zou dit een betere deal zijn? https://www.megekko.nl/pr...00G-Mini-Tower-desktop-PC

De kennis die ik echt mis is volgens mij de moederborden / voeding.

Nu gewoon lekker werken zonder vertraging, over een jaar evt een grafische kaart erin als ik een game wil spelen die niet op de PS5 komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Daar valt bijzonder weinig aan te upgraden door de magere 12vO voeding en frontconnectors vast aan het moederbord. Met een reepje geheugen en een ssd heb je het wel gehad. Dan is de Medion een veel betere koop of je zet onderstaande in elkaar.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 154,90€ 154,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 79,90€ 79,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 63,95€ 63,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 822,65

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qupie1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:51:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral werken. Dat betekend office + chrome (veel tabbladen) en nog wat andere programma's ernaast. Mijn huidige laptop doet dat net niet meer helemaal lekker. Het feit dat de muziek (Qobuz) soms gaat stotteren is de druppel om nu iets nieuws aan te schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 is absolute max, maar ik zou het ook heel leuk vinden om met 600-700 euro klaar te zijn. Toekomst bestendigheid is een groot pre.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Seagate Barracuda ST4000DM005 4 TB. Ik heb hem nu in een externe behuizing zitten maar die zou ik graag in de PC inpluggen naast een SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 beeldschermen aansluiten is een must. Voor de rest was ik aan het kijken naar een i5 of vergelijkbare ryzen. 16GB ram is een must. Ik game op een PS5, maar zou het leuk vinden om ooit ook eens op PC te kunnen gamen. Dat kan betekenen dat er nu iets in zit wat het aardig doet (1650?) OF dat er een mogelijkheid is om een grafische kaart erin te zetten zodra deze weer betaalbaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Omdat ik graag minstens een jaar of 5 met het apparaat wil doen liever geen merk wat bekend staat om slechte aparatuur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ruimte is totaal geen issue. Ik vind geluidsniveau wel belangrijk, ik heb een open koptelefoon en daar wil ik liever niet de PC doorheen horen. Als ik evt zou zitten gamen oid mag dat wel, maar als ik in office zit mag hij niet al te veel kabaal maken. 2 beeldschermen kunnen aansluiten is een must voor mij, en voor de rest zou ik het niet echt weten.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vroeg me af of dit een goede deal is: https://www.medion.com/nl...843839d2b881e397efe816c6c
Kan je bij dit soort PCs over het algemeen harde schijven bijpluggen? Hoe zit het met het upgraden van componenten over een jaar of 3?

Een alternatief waar ik over zat te denken is een model te kopen met een dikkere processor / moederbord zonder grafische kaart welke ik eventueel kan uitbreiden. Op dit moment zie ik mezelf niet direct gamen, maar wil wel de optie hebben later.

Andere opties zijn 2e hands of zelf bouwen. Beide sta ik voor open, maar ik weet niet of het dan beter / goedkoper wordt?

Bedankt!
Lijkt me prima voor jou wensen.

https://www.medion.com/nl...m--512-gb-ssd-410024066A1

Hier kun je ook mee gamen op 1080p. hoef je de 1e tijd ook niet te upgraden. voor nu E150,- extra heb je dan al 1660Super ipv 1650

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Uszka schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:01:
[...]

Daar valt bijzonder weinig aan te upgraden door de magere 12vO voeding en frontconnectors vast aan het moederbord. Met een reepje geheugen en een ssd heb je het wel gehad. Dan is de Medion een veel betere koop of je zet onderstaande in elkaar.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 154,90€ 154,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 79,90€ 79,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 63,95€ 63,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 822,65

Daar kan ik dus als redelijke leek zo lastig achter komen... In de gebruiks aanwijzing staat dat de HP 2 M.2 slots, een PCIe x16 en een PCIe slot vrij heeft. Maar dieper dan dat kon ik de vraag over upgraden niet echt doorgronden. Een 3060 zou ik er dus niet in kunnen zetten later? In de medion wel?

Ik vind het lijstje wat je daar geeft er wel goed uit zien, volgens mij is die gebouwd op stilte? Is dit een set die sowieso goed met elkaar samen werkt, of heb ik het gevaar dat ik dingen tegen kom die niet met elkaar willen (dat is een beetje mijn angst met zelf iets bouwen).

Wat heeft die PC voor voordelen voor de rest over de medion? Je komt toch een stuk hoger uit qua kosten wat ik lastig kan doorgronden wat je er dan voor terug krijgt. Sorry voor domme vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Videokaart en Windows 10 zitten al in de Medion build.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Ja, maar ik denk niet dat dat een video kaart is waar je over 2 jaar nog een beetje fatsoenlijke games op kan spelen, wel? Zou ik die later kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een 3060, of past dat niet fysiek (en qua voeding?)

[ Voor 29% gewijzigd door Qupie1 op 22-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Qupie1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Daar kan ik dus als redelijke leek zo lastig achter komen... In de gebruiks aanwijzing staat dat de HP 2 M.2 slots, een PCIe x16 en een PCIe slot vrij heeft. Maar dieper dan dat kon ik de vraag over upgraden niet echt doorgronden. Een 3060 zou ik er dus niet in kunnen zetten later?
Niet zonder de voeding te vervangen alleen vind maar eens een 400 - 500w 12VO voeding. Dan komt het er op neer dat je ook het moederbord en behuizing moet vervangen.
In de medion wel?
Ligt eraan welke voeding er exact in zit. Als het een 300w dingetje is dan gaat ook dat niet lukken zonder de voeding te vervangen.
Dat werkt perfect met elkaar en qua upgrades kan je alle kanten op.
De algehele kwaliteit van de onderdelen is beter dan in een prebuild en het is gestandaardiseerd dus uitwisselbaar met elk ander onderdeel dat ATX gespecificeerd is. Daarbij is de koeling in een custom systeem stukken beter.

Edit: In mijn lijst staat 32GB werkgeheugen en een 1TB ssd. Zowel de Medion als de HP komen met 16GB werkgeheugen en daarbij een 500GB ssd in de Medion en slechts 250GB in de HP.
Qupie1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:32:
GTX 1650 is op dit moment net genoeg voor 1080P.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 22-05-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 11:57
Raad je aan uszka's build te kiezen en er een tweedehands gpu in the prikken. Ga je veel meer plezier uit halen en makkelijk upgraden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Bedankt allen voor de tips/antwoorden. Wellicht ga ik later nog een nieuw topic aanmaken voor een custom build, en duik ook even de 2e hands markt op. Een pre-build is niets voor mij in ieder geval :)

Build van uszka ziet er inderdaad goed uit voor zover ik dat kon researchen, en ik vermoed eigenlijk ook een heel stuk stiller dan een pre build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qupie1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:15:
Bedankt allen voor de tips/antwoorden. Wellicht ga ik later nog een nieuw topic aanmaken voor een custom build, en duik ook even de 2e hands markt op. Een pre-build is niets voor mij in ieder geval :)

Build van uszka ziet er inderdaad goed uit voor zover ik dat kon researchen, en ik vermoed eigenlijk ook een heel stuk stiller dan een pre build
Medion PC's zijn best goed en gaan lang mee. de optie met GTX1660 Super als GPU heb je ook.
Ook zit er al Windows10 op en is het al geassembleerd. Bedenk je wel dat de meegeleverde GPU normaal ook +- E300,- kost. Die vind je nu nergens, ja voor E529,- pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G De versie met GTX1650 is over 2-3j waar je over spreekt niet meer geschikt voor gamen, maar de 1660Super wel (1080p).

Nu E900,- uitgeven, en zelf gaan bouwen, zonder W10 en GPU gaat je dan veel meer geld kosten.
RTX3060 waar je over praat, is over 2-3j ook al oud. Reken maar op E500,- wat je dan nog kwijt bent aan vergelijkbare GPU.
Kijk maar wat je doet, voor je voorgetelde wensen en budget zul je dan toch wat moeten aanpassen
qua geluid, zal de 4TB HDD je het meeste storen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qupie1
Er is best wel een kans dat ik er nooit op ga gamen, of pas over 3 jaar een keer. Maar ik vind het belangrijk dat ik wel de optie heb. Ik heb een PS5 waar ik nu op game, maar wellicht dat ik ooit RTS of civilization of iets dergelijks wil spelen wat niet te doen is op console.

Een redelijk stille PC is voor mij nu belangrijker dan kunnen gamen. Mijn huidige use case is gewoon surfen/office terwijl ik muziek luister via Qobuz met een externe DAC. Goed punt van de HDD wel! Had ik nog niet over nagedacht... Wellicht dat ik hem dan als externe schijf houd (ik heb ook een behuizing), 500 GB SSD is eigenlijk gewoon genoeg voor mij. Met streaming diensten voor zowel series/films als muziek weet ik niet zo goed waar ik nog opslag voor nodig heb op mijn PC.

De reviews op trust pilot zijn daarnaast niet om over naar huis te schrijven bij Medion, dat vind ik toch ook wel een dingetje... Windows 10 is tegenwoordig voor een paar tientjes te krijgen zag ik.

Ik moet wel zeggen dat ik de 1660 super onderschat had als ik nu naar benchmarks kijk, die gaat nog best wel goed mee! Maar de betrouwbaarheid van Medion staat me wel erg tegen...
Pagina: 1