Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Woning verkopen aan woningbouwvereniging (Koopgarantregelin)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Nu online
6 jaar geleden heb ik een woning gekocht van de woningbouwvereniging. Hierbij is er een koopcomfort regeling afgesloten. Dit houdt in dat de woning alleen terugverkocht mag worden aan de woningbouwvereniging, en dus niet op de vrije markt te koop mag worden gezet.

De waarde van de woning wordt bepaalt door een taxateur in opdracht van de woningbouwvereniging. Bij dispuut kan ik een eigen taxateur inschakelen, bij verschil in taxatie wordt er een derde onafhankelijke taxateur aangesteld. Gezamenlijk moeten ze tot een taxatiewaarde komen. De taxateurs moeten uit de buurt komen en deze zijn ook afhankelijk van de woningbouwvereniging voor omzet. Deze machtspositie heeft er in het verleden voor gezorgd dat woningen onrealistisch en structureel laag werden getaxeerd.

De woningbouwvereniging heeft in het verleden aantoonbaar gefraudeerd. Onze voormalige buren hebben drie jaar geleden hun woning met verlies verkocht (exacte details onbekend). De vorige bewoners van onze woning hebben ook een onafhankelijke taxateur aan moeten stellen (uitkomst onbekend). In telefonisch contact met de woningbouwvereniging en taxateurs is er telefonisch bevestig dat er in het verleden is gesjoemeld met de taxaties. Genoeg reden voor zorg denk ik zo.

Uiteraard heb ik zelf wat onderzoek gedaan. Huizenprijzen bijgehouden van verkopen in de buurt en zelf een analyse gemaakt, WoZ waarde, waardebepaling door makelaar laten uitvoeren.

Iemand ervaring, tips of trucs? Eisen die ik (misschien) kan stellen bij verkoop of acties die ik kan ondernemen. Ik vraag het voordat ik opdracht geef tot verkoop zodat er misschien nog nog taxaties uitgevoerd kunnen worden zonder dat de woningbouwvereniging zich er mee gaat bemoeien.

[Voor 19% gewijzigd door battler op 22-05-2021 11:41. Reden: Koopgarant gewijzigd naar koopcomfort]

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10-06 12:23
Wat je zelf al schrijft zorg dat je een goede taxateur neemt zelf die over het algemeen vrij hoog taxeert.

maar uiteindelijk maakt dat vaak niet zoveel uit
want dan komt er een derde taxatie en die wordt leidend

[Voor 33% gewijzigd door boyette op 21-05-2021 23:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Je kunt bij het kadaster (betaald) de exacte cijfers boven water halen van de vorige bewoners en je buren. Daarnaast weet je de WOZ waarde van je huis, dat is een goede indicatie voor de absolute minimumwaarde van je huis.

Eventueel zou je goed beslagen ten ijs kunnen komen en al een waardeindicatie of zelfs taxatie laten uitvoeren.

Alienware M15 R2 OLED Review

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Maar willen ze hem überhaupt terugkopen? Dat mis ik even in je verhaal. Wij hadden dit ook maar ze wilden de woning niet, dus klaar.

In deze markt zal taxatiewaarde in ieder geval altijd onder de vrije verkoopwaarde uitkomen. Helaas. De details zijn natuurlijk allemaal wel het allerbelangrijkste.

De enige tip die ik kan geven is een goede en betrouwbare taxateur vinden die bij voorkeur hoog taxeert. Maar ja, ze dansen toch naar de pijpen van de opdrachtgever (binnen kaders uiteraard).

Als je je huis bijv. 5 jaar geleden heb gekocht, kun je in deze markt natuurlijk nooit geld verliezen op de woning. Tenzij je de woning echt geleefd hebt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Nu online
@Arjan90 Ze zijn verplicht het terug te kopen toch? Had jij ook een koopgarant regeling?
@boyette Er kan best worden getwijfeld aan de onafhankelijkheid van die 3e taxateur. Ik weet dat ze gebruik maken van vier taxateurs, die zijn dus niet echt onafhankelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boyette
battler schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:46:
@Arjan90 Ze zijn verplicht het terug te kopen toch? Had jij ook een koopgarant regeling?
@boyette Er kan best worden getwijfeld aan de onafhankelijkheid van die 3e taxateur. Ik weet dat ze gebruik maken van vier taxateurs, die zijn dus niet echt onafhankelijk.
hoezo ze?
die derde taxateur kiezen zij niet uit

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook zo'n contract maar dat houdt in dat ik mijn woning mag verkopen en dat de woningvereniging hetzelfde bod mag doen. Een stuk eerlijker, al vind ik het nog overdreven op een woning van 50 jaar oud. Ze worden ook nooit teruggekocht in de praktijk.

Maar misschien willen ze jouw woning ook niet? In elk geval zo hoog mogelijk laten schatten en wat gebeurd er als je mensen laat bieden? Dat geeft toch ook de waarde aan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:36
Ik heb net vorige week alles getekend voor de terugverkoop van mijn woning.

Ik was er ook huiverig voor maar hier is alles erg goed verlopen.

Ik mocht kiezen uit 4 taxateurs die door de wb betaald zouden worden. Of ik mocht er zelf een aanstellen. Ik heb er een uit de lijst gekozen.

Deze man kwam ook echt onafhankelijk over op mij en als ik het taxatierapport bekijk is dit ook echt een marktconforme waarde die er uit gekomen is.

Daar gooien ze een standaard berekening overheen en die prijs krijg je.

Als je nog meer wil weten mag je ook een bericht sturen hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:42
battler schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:33:
6 jaar geleden heb ik een woning gekocht van de woningbouwvereniging. Hierbij is er een koopgarant regeling afgesloten. Dit houdt in dat de woning alleen terugverkocht mag worden aan de woningbouwvereniging, en dus niet op de vrije markt te koop mag worden gezet.
Gewoon wel op de markt te koop zetten en als er een bod is, voor je in onderhandeling gaat, aanbieden aan de woningbouwvereniging voor dat bod. Krijgen ze eerste kans om het te kopen en jij hebt een realistisch bedrag.

Memento mori

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Daeron
  • Nu online
Bob-B190 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:24:
[...]
Gewoon wel op de markt te koop zetten en als er een bod is, voor je in onderhandeling gaat, aanbieden aan de woningbouwvereniging voor dat bod. Krijgen ze eerste kans om het te kopen en jij hebt een realistisch bedrag.
Jij hebt de koopovereenkomst van TS gelezen?

Anders is dit echt dom advies om blind te geven, heel veel hangt af van de overeenkomst die gesloten is. Op deze manier acteren kan een duur geintje worden.

• tdjnl2006
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:03
Ik heb vorige maand mijn woning ook terugverkocht aan de woningbouwvereniging (Koopgarant). Ik kreeg de keuze uit drie 'onafhankelijke' taxateurs die uiteraard wel betaald worden door de woningbouw. Zelf onderzoek doen welke taxateur het beste scoort in reviews en taxatiewaardes. De door mij gekozen taxateur had verder geen aandeel in het verkooptraject en hierdoor mogelijk iets objectiever dan de makelaar die het verkooptraject afhandelt.

Uiteindelijke taxatiewaarde + meerwaarde door eigen woningverbeteringen(100% voor verkoper) kwamen precies overeen met mijn eigen onderzoek. Grote nadeel van Koopgarant is dat je niet de vrije markt op kan en dus geen kopers hebt die tegen elkaar op gaan bieden.

Tip van de taxateur, maar dat moet jezelf aandurven, is om 5k boven de taxatiewaarde te gaan zitten en bij de woningbouw aangeven dat je het huis voor dat bedrag wilt kopen. Vaak gaan ze daarin mee en kan je het huis vervolgens verkopen op de vrije markt. Dit heb ik overigens niet gedaan!

Mijn algehele ervaring is enkel positief. Super snel verkopen, mocht nagenoeg alles wat ik niet mee wilde laten zitten/hangen en alle kosten zijn voldaan door de woningbouw.

• Donderpoes
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik heb mijn koopgarant woning in september verkocht aan de woningbouw. Ik kreeg een lijst van taxateurs en daar heb ik er 1 uit gekozen. Mocht ook een andere inschakelen, maar dit was dan voor eigen rekening. Er was bij mij al een poosje geen soortgelijke woning verkocht, de laatste was verkocht voor 160.000. Mijne is verkocht voor de taxatie prijs van 210.000 euro. Ik kon er prima mee leven. De taxateur heeft mijn eigen verbeteringen prima op waarde geschat. Hij is door de woningbouw direct erna op de vrije markt verkocht voor 240.000 euro. Ze hadden hem te koop staan voor 215.000 euro.

Ik snap wel dat de taxateur niet kan gokken wat een willekeurige koper ervoor neer gaat tellen. Ik had de woning zelf gekocht voor 130.000 na koopgarant korting.

Wat ik heel fijn vond is dat ik alles wat ik maar achter wilde laten, achter mocht laten.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15:02
battler schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:33:
De woningbouwvereniging heeft in het verleden aantoonbaar gefraudeerd. Onze voormalige buren hebben drie jaar geleden hun woning met verlies verkocht (exacte details onbekend). De vorige bewoners van onze woning hebben ook een onafhankelijke taxateur aan moeten stellen (uitkomst onbekend). In telefonisch contact met de woningbouwvereniging en taxateurs is er telefonisch bevestig dat er in het verleden is gesjoemeld met de taxaties. Genoeg reden voor zorg denk ik zo.
Dus je hebt 6 jaar geleden met je volle verstand gekocht en voor zo'n anti-speculatie beding een korting gekregen en nu begin je met wat vage onderbuikgevoelens en wat oude posts op een forum al voor er nog een prijs is bepaald al te klagen dat het systeem corrupt is?

Beetje zinloos allemaal als je niet eens de moeite hebt genomen om werkelijk betaalde prijzen te achterhalen, iets wat een paar euro kost en 5 minuten werk is..... dan weet je hoe het echt zit ipv vage toespelingen over geschoemel en corrupte taxateurs.

Kortom, stop met vooraf beren op de weg zien, als je wilt verkopen heb je te maken met de regels die je zelf hebt geaccepteerd voor een korting bij aanschaf. Kies een taxateur en kijk wat er uit de bus kom en ga dan verder... of huur gewoon zelf eerst een taxateur in, maarja dat kost natuurlijk wel geld.

En zoals je kan lezen, ook genoeg normale ervaringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boyette
tdjnl2006 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:14:
Ik heb vorige maand mijn woning ook terugverkocht aan de woningbouwvereniging (Koopgarant). Ik kreeg de keuze uit drie 'onafhankelijke' taxateurs die uiteraard wel betaald worden door de woningbouw. Zelf onderzoek doen welke taxateur het beste scoort in reviews en taxatiewaardes. De door mij gekozen taxateur had verder geen aandeel in het verkooptraject en hierdoor mogelijk iets objectiever dan de makelaar die het verkooptraject afhandelt.

Uiteindelijke taxatiewaarde + meerwaarde door eigen woningverbeteringen(100% voor verkoper) kwamen precies overeen met mijn eigen onderzoek. Grote nadeel van Koopgarant is dat je niet de vrije markt op kan en dus geen kopers hebt die tegen elkaar op gaan bieden.

Tip van de taxateur, maar dat moet jezelf aandurven, is om 5k boven de taxatiewaarde te gaan zitten en bij de woningbouw aangeven dat je het huis voor dat bedrag wilt kopen. Vaak gaan ze daarin mee en kan je het huis vervolgens verkopen op de vrije markt. Dit heb ik overigens niet gedaan!

Mijn algehele ervaring is enkel positief. Super snel verkopen, mocht nagenoeg alles wat ik niet mee wilde laten zitten/hangen en alle kosten zijn voldaan door de woningbouw.
Iets kopen wat je al hebt ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• battler
  • Nu online
@Marzman Dat is hier echt anders, ik mag alleen terugverkopen aan de vereniging en zij zijn verplicht om hem terug te kopen.
@Makrolon Het lijkt erop dat jij een andere procedure hebt. Was jouw woningbouwvereniging Woonbron?
@Bob-B190 Dat mag dus niet.
@tdjnl2006 Bedankt, Was jouw woningbouwvereniging Woonbron?
@Yowzawood Reageer gewoon even normaal in plaats van al die emotie er in. Het gaat helemaal niet om vage toespelingen, en onderbuikgevoelens. Lees mijn TS eens. Er zijn TV uitzendingen, rechtszaken en veroordelingen geweest. Ik ben uiteraard akkoord gegaan met de voorwaarden, niet met een corrupte woningbouwvereniging. Als de positieve ervaringen over Woonbron gaan dan zou mij dat al meer gerust stellen.

• sylvester79
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-06 18:36
battler schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:54:
@Yowzawood Reageer gewoon even normaal in plaats van al die emotie er in. Het gaat helemaal niet om vage toespelingen, en onderbuikgevoelens. Lees mijn TS eens. Er zijn TV uitzendingen, rechtszaken en veroordelingen geweest. Ik ben uiteraard akkoord gegaan met de voorwaarden, niet met een corrupte woningbouwvereniging. Als de positieve ervaringen over Woonbron gaan dan zou mij dat al meer gerust stellen.
In je openingsbericht staat een link naar een forum fok, hier wordt gesproken over een rechtszaak en een verloren zaak en daarna is het stil.

Woonbron komt wel voor maar dat zijn compleet andere zaken. Ook kan ik geen berichten vinden in de media van je fraude beschuldigingen.

[Voor 6% gewijzigd door sylvester79 op 22-05-2021 10:56. Reden: typo]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:40
Je hebt toch ook met flinke korting kunnen kopen?
Dan is het toch niet vreemd dat je nu je “winst” niet kan maximaliseren?

Zou anders oneerlijk geld verdienen zijn.
De woningbouw helpt jou aan een woning voor een prijs onder de marktprijs en vervolgens in deze woninggekte door overbieden enorme winst maken?

Wat eerder al werd geopperd. Laat zelf eerst een taxatie doen. Kost je 400€ maar dan weet je de waarde. Wijkt dat flink af van de taxatie via de woningbouw, dan weet je genoeg en kun je dan actie gaan ondernemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• battler
  • Nu online
@opcxtreme Ik heb de woning niet met een flinke korting kunnen kopen (voor zover ik weet). Hoe kom je daar bij?

Ik ga opzoek naar een taxateur die zowel onafhankelijk als betrouwbaar en representatief is.

[Voor 10% gewijzigd door battler op 22-05-2021 11:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:55
battler schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:58:
@opcxtreme Ik heb de woning niet met een flinke korting kunnen kopen (voor zover ik weet). Hoe kom je daar bij?
Dat is het hele idee van Koopgarant bij Woonbron, je krijgt X korting op de taxatiewaarde op het moment dat je koopt, maar waardestijging en -daling deel je. Exacte voorwaarden zou in het kooptraject al ontvangen moeten hebben (of je had geen Koopgarant maar Koopcomfort waar je in de TS naar linkt).
Ik ga opzoek naar een taxateur die zowel onafhankelijk als betrouwbaar en representatief is.
Zou je niet eerst afwachten wat er uit de taxatie van Woonbron zelf komt? In plaats van dat je je op laat jutten door wat oude berichten op het internet.

• battler
  • Nu online
@Transportman Excuus, ik heb inderdaad een koopcomfort regeling (aangepast in TS).

• tdjnl2006
boyette schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Iets kopen wat je al hebt ?
Meer 'vrijkopen' van Koopgarant.

• tdjnl2006
@Marzman Dat is hier echt anders, ik mag alleen terugverkopen aan de vereniging en zij zijn verplicht om hem terug te kopen.
@Makrolon Het lijkt erop dat jij een andere procedure hebt. Was jouw woningbouwvereniging Woonbron?
Nee. In mijn situatie was het Woonwaard, maar ik vermoed dat de Koopgarant (ver)koop contracten over het algemeen niet veel afwijken van elkaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:57
Afgelopen week mijn sleutels ingeleverd icm. de Koopgarant van Woonbron.

Heb op het formulier na aanmelden tot verkoop de makelaars via de zoekmachine opgezocht en reviews bekeken. Vervolgens degene gekozen die mij het beste aan stond.
Het geldende advies is om dit altijd eerst te doen, je kan altijd nog een 2e taxatie doen.

In mijn geval een keurig resultaat met de getaxeerde waarde en best ruim boven mijn verwachtingen.
Dus heb geen reden gehad voor een 2e taxatie.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:36
Nee een woningbouwvereniging uit Apeldoorn.

Gaat terugkoop bij jou wel via stichting opmaat?

Maar je hebt dus geen koopgarant maar een andere regeling zie ik.

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:40
@battler omdat je het eerst over koopgarant had.
En daar koop je tegen een gunstige prijs maar met de voorwaarde dat de corporatie terug koopt en je de winst deelt.

De koopcomfort regeling ken ik verder niet en kan ik dus niks over zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:59
Woz waarde van 1 woning, kun je gewoon zelf opzoeken:

https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp

Maar, waarom laat je ook niet zelf een 2e taxateur, welke NIET uit de buurt komt, het huis taxeren?
Dan heb jij zelf al 2 taxaties liggen, alleen voor het geval dat.
De kosten van 2e taxateur zijn waarschijnlijk te verwaarlozen, vergeleken met het geld, dat je "kwijt" kunt raken, als woningcorporatie de woning te goedkoop krijgt.

Maar hoe is "uit de buurt" gedefinieerd in het contract?
Uit de buurt is erg relatief, is dat zoveel kilometer, is dat dezelfde gemeente of zelfs provincie?

Maar laat ik eerlijk wezen, niemand hier op het forum kan er nu iets zinnigs over zeggen, omdat wij niet weten, wat voor bewoordingen er precies in je koopovereenkomst stond en net die precieze bewoordingen is van belang.
Soms worden er wel is foutjes in contract bewoordingen gemaakt, waardoor je net iets meer keuze hebt, dan de partij, die contract opstelde had verwacht.

Er zijn trouwens ook rechtspraken geweest over woonbron en koopgarant bepalingen, welke woonbron gewonnen heeft, vind je zo met beetje zoeken.
Maar ja ook forum verhalen, waarbij de huisbewoner aan langste eind trok.

[Voor 33% gewijzigd door bangkirai op 25-05-2021 23:55]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True