Dual boot verdwenen na wijziging in Bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe HP Envy laptop waarop ik Windows 10 en Linux Mint heb geïnstalleerd. Dat werkte prima. Een ding vond ik irritant aan mijn nieuwe laptop en dat was dat de functietoetsen omgekeerd werken, dus standaard de actie als je op een functietoets drukt. Dat kun je in het Bios aanpassen, dus ik start de laptop opnieuw op en ga met Esc en F10 het Bios in, pas het aan, save en exit. En nu heb ik dus geen dual-boot meer maar start hij meteen Windows op. Mijn vraag is: hoe krijg ik mijn dual-boot terug? (en hoe kan het dat het wijzigen van een simpele Bios instelling de dual-boot om zeep helpt?)

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: HP 14-eb0350nd
MS Windows 10 en Linux Mint, exacte versie weet ik niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op internet en GoT maar niet iets gevonden waarvan ik zeker weet dat ik er de problemen niet groter mee maak.

[ Voor 7% gewijzigd door Videopac op 22-05-2021 10:54 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 12:39

Xanax959

relax...

Ik heb de "luie manier" gedaan, mint usb stick erin, opstarten en dan "boot repair" , zoiets aangeklikt. Grafisch programmatje dat je boot weer repareert. Was gebeurt na klooien met mijn laptop, in het bios staat ergens bij de uefi opties waar ie van op start en dat was veranderd in een verwijzing naar Windows 10 ipv de verwijzing naar grub.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Dank voor je hulp. Ik heb uiteindelijk de boot-volgorde in het BIOS aan kunnen passen. Het BIOS is nogal niet-intuïtief en het was niet duidelijk dat je een gewijzigde boot volgorde moet bevestigen met F10; enter werkt niet en met escape wordt het niet onthouden. Daarna nog een keer F10 voor save&exit en nu werkt het weer goed.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)