BSN in app van kinderdagverblijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaksel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-08 20:22
Beste Tweakers,

Sinds kort gebruikt het kinderdagverblijf van mijn kind de app nanny4all. In deze app worden door de juffen berichten en foto's geplaatst, kunnen we extra dagen / wijzigingen in het rooster aanvragen en onze gegevens inzien.

Het viel mij op dat in het profiel van mijn partner en kind ook de BSN nummers staan vermeld. Ik vond dit maar vreemd en heb deze voor mijn kind verwijderd, en voor mijn vrouw aangepast in 123456789. Nu blijkt dat deze app direct koppelt met het systeem van het kinderdagverblijf, en zij hebben gegevens aan de belastingdienst doorgegeven met het verkeerde BSN omdat ik dit in de app had aangepast.

Ik had dit gedaan omdat het mij niet noodzakelijk leek om een BSN nummer in de app te hebben. De partij die de app aanbiedt heeft hiermee gegevens van mij die ze helemaal niet nodig hebben en die privé zijn.

Ik vraag me af: maak ik me hier terecht zorgen over of stel ik me aan? Het bedrijf zou dit uit de app kunnen halen, maar nog steeds kunnen hebben alle gegevens. Is dit een normale gang van zaken?

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:06
Heb je toestemming gegeven over het delen van deze informatie?
Ja- dan heb je niets te klagen.
Nee- wijs ze op de AVG, die is ontzettend streng.

Ik denk dat dit over een nee gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Hmm ik durf hier als ik het zo snel opzoek niks zeker over te zeggen. Maar de AP zegt over een BSN nummer dat een organisatie dit in principe enkel mag gebruiken als in de wet staat dat zij dit mogen. Het kinderdagverblijf mag dit dus uiteraard, maar het delen met nanny4all is klinkt dan vreemd. Echter is het BSN nummer dan weer geen bijzonder persoonsgegeven. Dat houd in dat het in principe niet verboden is om te verwerken, maar wel weer om het te gebruiken 8)7
Bron: https://autoriteitpersoon...rgerservicenummer-bsn#faq

Het zou kunnen zijn dat die app zich opwerpt als een soort boekhoud/administratie systeem. Zolang het kinderdagverblijf een verwerkingsovereenkomst met nanny4all heeft heb je weinig te klagen denk ik. Je BSN nummer staat hoe dan ook in "een" systeem bij dat kinderdagverblijf.

Aanvulling: Ik vind het wel opvallend dat het woord "privacy" of "verwerkingsovereenkomst" überhaupt niet op de website van die tent voorkomt.

[ Voor 22% gewijzigd door n9iels op 21-05-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-08 14:01
BSN voor kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag
Kinderopvangorganisaties moeten u vragen naar uw BSN en dat van uw kind. De Belastingdienst Toeslagen koppelt de administratie van het aantal gebruikte opvanguren aan de gegevens van de kinderopvangorganisatie. Dit geldt ook voor verhuurders voor de huurtoeslag en voor zorgverzekeraars voor de zorgtoeslag.
bron: https://www.rijksoverheid...s/burgerservicenummer-bsn

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@ljsquare Het is hier niet de vraag of het KDV het BSN mag gebruiken, maar één of andere 3rd party app.

Als je Googlet op "nanny4all" "bsn", dan zie je een aantal privacy-verklaringen van KDV waarin als grondslag "Contract" genoemd staat. Klaarblijkelijk heeft de Nanny4All-app in het contract wat ze afgesloten hebben met het KDV dat zij toegang krijgen tot het BSN? Zelfs van de medewerkers.. :X Vage shit..

[ Voor 57% gewijzigd door Osiris op 21-05-2021 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En dan is nanny4all het administratiepakket er bij en dan is het cirkeltje rond.
Nanny4All biedt één compleet software-pakket voor planning, facturatie, urenregistratie en communicatie met ouders en personeel voor de kinderopvang.
\Misschien de volgende keer eerst even vragen aan het KDV waarom het daar staat ipv zonder informatie in paniek alles aanpassen.

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 21-05-2021 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aaah, dat verklaart wellicht een boel, als Nanny4All méér is dan alleen maar een "kekke foto- en video-app". Wellicht zouden ze hun UI dan moeten verbeteren met betere uitleg :X
Vorkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:22:
Misschien de volgende keer eerst even vragen aan het KDV waarom het daar staat ipv zonder informatie in paniek alles aanpassen.
Ben ik het niet met je eens. Mijns inziens is het de taak van de app-aanbieder om zaken die dusdanig belangrijk zijn beter te verduidelijken. Misschien is dat een taak van het KDV "Het door ons gebruikte administratiepakket biedt ook aan je eigen gegevens aan te passen via de bijgeleverde App" of in de app zelf ala "Pas hier gemakkelijk de gegevens in de administratie van je KDV aan."

Dit is klaarblijkelijk simpelweg matige informatievoorziening en/of matige UI in de App.

[ Voor 66% gewijzigd door Osiris op 21-05-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:25:
Aaah, dat verklaart wellicht een boel, als Nanny4All méér is dan alleen maar een "kekke foto- en video-app". Wellicht zouden ze hun UI dan moeten verbeteren met betere uitleg :X

[...]

Ben ik het niet met je eens. Mijns inziens is het de taak van de app-aanbieder om zaken die dusdanig belangrijk zijn beter te verduidelijken. Misschien is dat een taak van het KDV "Het door ons gebruikte administratiepakket biedt ook aan je eigen gegevens aan te passen via de bijgeleverde App" of in de app zelf ala "Pas hier gemakkelijk de gegevens in de administratie van je KDV aan."

Dit is klaarblijkelijk simpelweg matige informatievoorziening en/of matige UI in de App.
Dat er informatie-tekort is, oke, maar vraag het dan eerst na...

Als jij een app gebruikt van een dienst/school/KDV/gastouder en je ziet daar precies kloppende, geldige en belangrijke gegevens, ga je die dan gelijk aanpassen? Of ga je eerst navragen, als je dus twijfelt, of ze daar wel horen en of het veilig is? (als het niet zo is, is het kwaad al geschied namelijk...)

In diezelfde app zie je namelijk ook je dagen / uren, facturen etc... en dan zou een BSN raar zijn? (die, als ik zelf kijk, ook op facturen staan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wat ik persoonlijk zou doen is denk ik niet zo relevant. Ben verder ook niet bekend met de app. Maar klaarblijkelijk zijn er gebruikers die de link App <-> gehele KDV-administratie nog niet gelegd hadden.

Het is trouwens überhaupt bijzonder dat een zomaar BSN aangepast kan worden, aangezien dat niet lukraak en spontaan verandert ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:38:
Wat ik persoonlijk zou doen is denk ik niet zo relevant. Ben verder ook niet bekend met de app. Maar klaarblijkelijk zijn er gebruikers die de link App <-> gehele KDV-administratie nog niet gelegd hadden.

Het is trouwens überhaupt bijzonder dat een zomaar BSN aangepast kan worden, aangezien dat niet lukraak en spontaan verandert ofzo :P
Inderdaad :+

Maar dat zie je vaker met dat soort apps, geen idee hoe zulke bedrijven soms door de quality control komen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Braaksel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-08 20:22
Dank voor de reacties.

Ze hebben geen toestemming aan ons gevraagd, maar met de kennis van nu zou ik dat wel geven

Het leek mij in eerste instantie ook alleen maar een "kekke foto- en video-app", maar zoals @KRGT zegt is het veel meer. Het is een all-in-one oplossing voor kinderdagverblijven. Dat maakt het voor mij al een stuk logischer dat ze die gegevens hebben. De "ouder" app is maar een klein gedeelte van de hele oplossing wat natuurlijk ook zo hoort. Er staan overigens geen facturen in (of die moeten nog komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Braaksel schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:44:
Dank voor de reacties.

Ze hebben geen toestemming aan ons gevraagd, maar met de kennis van nu zou ik dat wel geven

Het leek mij in eerste instantie ook alleen maar een "kekke foto- en video-app", maar zoals @KRGT zegt is het veel meer. Het is een all-in-one oplossing voor kinderdagverblijven. Dat maakt het voor mij al een stuk logischer dat ze die gegevens hebben. De "ouder" app is maar een klein gedeelte van de hele oplossing wat natuurlijk ook zo hoort. Er staan overigens geen facturen in (of die moeten nog komen)
Ik had wel dezelfde vraagtekens gehad hoor (die had ik ook bij de nieuwe app van de basisschool, Social Schools... ze veranderen ook vaak in welke apps ze gebruiken. Daar is die van het KDV de eerste in lijn der verrassingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:14
Goeie app die BSN 123456789 als invoer accepteert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
JiMiHeNdRiX schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:00:
Goeie app die BSN 123456789 als invoer accepteert 8)7
Ach, een BSN valideren heeft niet enorm veel zin. 123456789 is dan wel ongeldig, maar 123456782 is bijvoorbeeld wel een geldige BSN.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 12:59
Ozzie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Ach, een BSN valideren heeft niet enorm veel zin. 123456789 is dan wel ongeldig, maar 123456782 is bijvoorbeeld wel een geldige BSN.
Sja, hoeveel weten er dat nu? Een simpele 11 proef voorkomt denk ik meer dan 90% van de gevallen dat er zomaar onzin ingevuld wordt… op een stel IT’ers na ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-08 19:45
Ik had al een deja vu gevoel... Hier had iemand pas geleden hetzelfde gedaan:
Gebruik/verwerking BSN door opvangorganisatie.
Ik had mijn BSN vervangen door een . (net als de meeste andere gegevens in de app).

Op de factuur van afgelopen maand stond daardoor ook alleen maar ...... i.p.v. mijn NAW-gegevens. Ik kreeg vandaag een mailtje van de organisatie dat de belastingdienst mijn gegevens niet accepteerde. Ze hadden zelf niet opgemerkt dat mijn gegevens 10 dagen geleden 'verwijderd' waren. Blijkbaar is het allemaal gekoppeld en geautomatiseerd.

[ Voor 60% gewijzigd door croxz op 21-05-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 19:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ozzie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:07:
[...]

het ligt er aan wat je valideert: 123456789 and '1'='1 lijkt me valide om goede inputvalidation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vindt het wel slordig zou er zeker wel op reageren dat de manier waarop het BSN getoond of gebruikt wordt niet ideaal is. Niet iedereen die je foto's toont hoeft ook je BSN te zien. Dat het ergens in de administratie zit ok. Maar verder hoeft deze niet inzichtelijk zijn, puur vanwege het potentiele risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1