Greenchoice Boksmeter hergebruiken in mijn Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 08:42
Greenchoice bood de mogelijkheid om via een app "realtime" je energieverbruik in te zien, met een kastje (de Boksmeter) wat je op de P1 poort van je slimme meter kon aansluiten. Helaas zijn ze hiermee gestopt.
Ik had voor eigen gebruik hun app "geanalyseerd" en kon hierdoor in mijn Home Assistant dit verbruik ook inzien.

Met dat ze ermee gestopt zijn werkt dit niet meer.
Ik heb ze gevraagd of ik het kastje mocht houden, wat inderdaad mag. Alleen weet ik nu niet zo goed wat ik er mee kan.

Het kastje zelf biedt weinig mogelijkheden. Er zit een simpel printplaatje op.
Bij een reset kan je kiezen met welk WiFi het kastje verbinding moet maken, waarna het op eigen houtje het verbruik doorstuurt naar een extern adres.
In mijn AdGuard heb ik het adres gevonden, welke niet meer bestaat.
Verder zijn er geen open poorten of iets dergelijks.

Ik zoek nu naar een manier om dit kastje te hergebruiken.
Bijvoorbeeld door dat externe adres lokaal te vervangen door een eigen IP (bijvoorbeeld met AdGuard DNS herschrijvingen of in de router), waar ik dan een simpel programmaatje kan draaien waarmee ik de berichten kan uitlezen.
Zou zoiets kunnen werken?
Of wat zou een andere aanpak kunnen zijn?

Ik kan natuurlijk ook een nieuwe P1 kabel kopen, maar ik heb dit liggen, dus het lijkt me wel tof als het gaat werken...!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat dit beter past in het DED subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou dat domein eens in de /etc/hosts kunnen zetten van je DNS server en naar een ip adres in jouw netwerk kunnen laten verwijzen.
Dan kijken of er een leesbaar/plaintext verbinding opgezet wordt (poort achterhalen, servertje opzetten die naar die poort luistert).

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 21-05-2021 18:18 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Kun je het apparaatje eens openmaken en hier een paar foto's plaatsen? Misschien is het een standaard chip (ESP8266?) en kun je er andere firmware op flashen.

En anders even met Wireshark kijken of je het verkeer kunt onderscheppen/meelezen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Zeker, hier zijn wat afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oix_6pkHSuF4TyVegRmbABannRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyMBiQqN3xmInetwslWQHZKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDoTWSy-WpKz_1JCVJmT816UPGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hys8glEBruj11FIvbNvEvpkH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ondertussen een stuk verder, en heb eigenlijk de hoop wel opgegeven.

Door in AdGuard (die hier in huis de DNS regelt) de twee adressen die het kastje opvraagt door te verwijzen naar mijn computer, kon ik de calls die die deed opvangen.
Ik kreeg berichtjes binnen, en kon toevallig door daarop te zoeken een protocol document vinden (P6 Companion Standard, kennelijk een standaard voor tussen slimme meters en apps).
Alleen bestaat het protocol uit het uitwisselen van wat challenges om te bepalen of we allebei over het juiste wachtwoord beschikken. Maar ik heb natuurlijk geen idee wat het (hardcoded?) wachtwoord is.
Dus daarmee kan ik het spelletje niet uitspelen, en gaat het denk ik ook niet lukken om verder te komen.

Ik heb Greenchoice nog wel gevraagd of ik in contact kan komen met iemand die er meer van weet, maar daar heb ik weinig hoop op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ATWINC1500 en een ATSAM???? (niet goed leesbaar). De 'Spansion' is een geheugenchip.

AdGuard is minder handig, die ziet alleen DNS-requests. Met iets als Wireshark kun je het volledige verkeer capturen, het zou best kunnen dat de module een ruw TCP/UDP-pakket stuurt, dat ga je met AdGuard niet kunnen bekijken.

Maar het is de vraag hoeveel tijd je erin wil steken. Dit soort functionaliteit is met een ESP8266 zo voor elkaar omdat daar al talloze voorbeelden van te vinden zijn op internet. Als je iets kant en klaars wil hebben kun je een P1-USB kabel aanschaffen of bijv. een pricewatch: YouLess LS120 energiemeter als je via netwerk je meter wil uitlezen.

Probeer eerst eens met Wireshark het volledige verkeer wat hij uitzend te capturen. Als daar de data inzit die je wil hebben dan is er wel een script ofzo voor te schrijven.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Haha, die hoeveelheid tijd begon ik me inderdaad ook zorgen over te maken...

Het was leuk geweest om het hiermee te kunnen doen, zowel om te leren dat het kan, als om je beschikbare spullen te gebruiken.
Maar het wordt wel heel complex allemaal, dat is het me inderdaad niet waard.

De P1-USB kabel gaat er binnenkort zeker komen ;)

En Wireshark heb ik geprobeerd, maar ik heb hier geen WiFi kaarten waar ik de monitoring mode van kan aanzetten, dus daarmee wordt het volgen van het verkeer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 16:39
Misschien nog een optie om te kijken of je er een andere firmware op kan zetten met een kabeltje. Maar is maar de vraag of dat je tijd waard is ten opzichte van een 5 euro esp8266 oplossing.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1