Greenchoice bood de mogelijkheid om via een app "realtime" je energieverbruik in te zien, met een kastje (de Boksmeter) wat je op de P1 poort van je slimme meter kon aansluiten. Helaas zijn ze hiermee gestopt.
Ik had voor eigen gebruik hun app "geanalyseerd" en kon hierdoor in mijn Home Assistant dit verbruik ook inzien.
Met dat ze ermee gestopt zijn werkt dit niet meer.
Ik heb ze gevraagd of ik het kastje mocht houden, wat inderdaad mag. Alleen weet ik nu niet zo goed wat ik er mee kan.
Het kastje zelf biedt weinig mogelijkheden. Er zit een simpel printplaatje op.
Bij een reset kan je kiezen met welk WiFi het kastje verbinding moet maken, waarna het op eigen houtje het verbruik doorstuurt naar een extern adres.
In mijn AdGuard heb ik het adres gevonden, welke niet meer bestaat.
Verder zijn er geen open poorten of iets dergelijks.
Ik zoek nu naar een manier om dit kastje te hergebruiken.
Bijvoorbeeld door dat externe adres lokaal te vervangen door een eigen IP (bijvoorbeeld met AdGuard DNS herschrijvingen of in de router), waar ik dan een simpel programmaatje kan draaien waarmee ik de berichten kan uitlezen.
Zou zoiets kunnen werken?
Of wat zou een andere aanpak kunnen zijn?
Ik kan natuurlijk ook een nieuwe P1 kabel kopen, maar ik heb dit liggen, dus het lijkt me wel tof als het gaat werken...!
Ik had voor eigen gebruik hun app "geanalyseerd" en kon hierdoor in mijn Home Assistant dit verbruik ook inzien.
Met dat ze ermee gestopt zijn werkt dit niet meer.
Ik heb ze gevraagd of ik het kastje mocht houden, wat inderdaad mag. Alleen weet ik nu niet zo goed wat ik er mee kan.
Het kastje zelf biedt weinig mogelijkheden. Er zit een simpel printplaatje op.
Bij een reset kan je kiezen met welk WiFi het kastje verbinding moet maken, waarna het op eigen houtje het verbruik doorstuurt naar een extern adres.
In mijn AdGuard heb ik het adres gevonden, welke niet meer bestaat.
Verder zijn er geen open poorten of iets dergelijks.
Ik zoek nu naar een manier om dit kastje te hergebruiken.
Bijvoorbeeld door dat externe adres lokaal te vervangen door een eigen IP (bijvoorbeeld met AdGuard DNS herschrijvingen of in de router), waar ik dan een simpel programmaatje kan draaien waarmee ik de berichten kan uitlezen.
Zou zoiets kunnen werken?
Of wat zou een andere aanpak kunnen zijn?
Ik kan natuurlijk ook een nieuwe P1 kabel kopen, maar ik heb dit liggen, dus het lijkt me wel tof als het gaat werken...!