Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramWZG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 11-06 03:49
Ik heb sinds n tijdje een asus ROG maximus ranger VIII moederbord en ik loop tegen zo veel moeilijkheden aan met dingen die normaal gesproken in mijn ervaring enorm simpel zouden moeten zijn.

er zit een 7700k in en ik heb ook al het voltage gevonden waarop ik m stabiel kan draaien op 4.8 ghz door te testen met AI suite.. echter AI suite reset weer naar default na n reboot dus ik wil eigenlijk gewoon het voltage van 1.312 in kunnen stellen als het voltage dat ie nodig heeft voor 4.8ghz (oftwel, op max performance moet ie 1.312 volt krijgen, idle kan ie dan daaronder droppen)

simpel zou je denken toch? nou niet dus... wat ik ook probeer, manual mode, offset mode of adaptive mode, als ik 1.312 volt als core voltage set in de bios (en ook alle asus optimised shit uit zet) blijft ie een hoger voltage geven dan dat wat ik instel waardoor mijn cpu natuurlijk ook warmer word als nodig is.

daarnaast irriteert t me mateloos dat het xmp profiel niet werkt en ik mijn ram dus niet op 3200 kan zetten, ookal zou dat volgens de specs van de ram moeten kunnen, de xmp settings lijken ook gewoon te kloppen voor zover ik kan zien. Ik heb geprobeerd gewoon optimised defaults te laden en vervolgens alles op auto te laten staan en enkel de frequentie op 3200 zetten, dit werkte niet, toen maar opgegeven en op n later moment het nog eens geprobeerd, opeens boot ie wel en staat het ram op 3200, dit ging een dag goed totdat mijn pc in sleep mode ging en er niet meer uit kwam, na power off en weer on moest ik weer de defaults laden om de post in te komen

de bios heeft n miljoen functies die ik niet nodig heb maar gewoon simpelweg 0.015 volt boven op het stock voltage zetten en mijn ram in de snelste frequentie zetten lukt me blijkbaar niet, heb de manual doorgelezen waar ik ook niks aan had en heb t aan wat vrienden gevraagd maar kom er gewoon niet uit...

Ik ben een beginnende overclocker dus wellicht is er iets essentieels dat ik hier niet begrijp?

Zou het zeer waarderen als iemand me hier verder kan helpen!

...

asus maximus ranger VIII - intel i7 7700k - evga 1070ftw - G.Skill DDR4 Flare-X 2x16GB 3200Mhz - seagate fanless psu

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10-06 18:25
Je kunt 1,315 instellen of 1,310.

Dat het voltage iets hoger is of iets lager dan je ingestelde waarde wordt weergegeven komt door LCC.
Load Line Calibration.

Het ingestelde voltage dipt onder zware belasting, dus zal het bij bepaalde LLC instellingen iets hoger op idle draaien.

De bios heeft miljoen functies die wellicht nog niet begrijpt. Wil niet zeggen dat je die niet nodig hebt, later ;-)

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramWZG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 11-06 03:49
Dank je voor de reactie, ik refereerde met de miljoenen functies aan t feit dat mijn vorige bios een stuk minder opties had en dat ik t daar wel prima ingesteld kreeg...

wat ik dus probeer uit te vogelen is hoe ik een "maximaal" voltage ingesteld krijg omdat ik wilde voorkomen dat ie er een hoger voltage op zet dan dat ik nodig heb om de frequency stabiel te krijgen maar heb t idd uiteindelijk maar gedaan op die manier, 1.312 volt en LLC op 5 (gaat van 1 tot 7 wat van 100% tot 15% in zou moeten houden)

wat ik wel bijzonder raar blijf vinden zijn 2 dingen:

-mijn xmp profiel werkt niet, boot niet als ik m aanzet.
-als ik optimised defaults laad in de bios meet ik t voltage in HWmonitor op op 1.424 volt... ik vind dat nogal bizar voor een cpu die op 1.37 volt 5ghz kan draaien.

is het mogelijk dat xmp niet werkt en is t de bedoeling dat ie stock n dusdanig hoog voltage zet of zit er iets mis in de bios defaults?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:22
ivm xmp gewoon zelf een paar primary timings invullen en als je toch bezig ben met behulp van ryzen calculator ook de secondairys? :P
set een dram voltage en io/sa and here ya go :)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True