Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Userlink
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-08 14:31
Voor ons huis uit 1916 willen we graag zonnepanelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOWGcqfigM-f-PMiWKLFXbOeja8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShN1M6vaQ2F6USMHwgpal0xm.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het betreft een plat dak (lengterichting ligt op het zuiden, dus oost-west gericht op ca. 18 gr.) van ca. 9 m lang en 5 m breed. In het dak zit een lichtkoepel (zie foto) van ca. 1x1 m.
Schaduw
Er is een schoorsteen aanwezig in het midden van het dak welke tot schaduw leidt. Ook valt de schaduw van de gedeelde schoorsteen met de buren op ons dak. Aan de voorzijde van het huis staat een boom. Deze is vorige zomer gesnoeid en aangezien ons dak ca. 8,5 hoog is hebben wij van deze boom nauwelijks schaduw op het dak. Aan de achterzijde staat een veel hogere boom (ca. 17 m hoog). Daarvan zal wel schaduw op het dak vallen als de zon in het zuidoosten staat.
Jaarverbruik
Ca. 4200 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Budget ca. E5000,- excl. BTW. Doel is zoveel mogelijk energie opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles wordt uitbesteed aan een installateur.
Bijhouden van data
Niet belangrijk
Reeds verkregen offertes
A: E5.296,99 excl. BTW/Verwachte opbrengst: 4047 kWh
- 12 zonnepanelen Longi 370Wp mono zonnepaneel (175.5x103.8cm)
- Omvormer: SolarEdge 4000 HD-Wave
- Montage materiaal: plat dak Flatfix Fusion lichtgewicht
- Bekabeling solarkabel 4mm en voedingskabel 230V 3x4mm
- Optimizers: 12 x Solaredge optimizer P401, per stuk uitleesbaar

B: E4.669,00 excl. BTW/ Verwachte opbrengst: 3.392 kWh
- 11 Phono Solar Mono 375 Silver Frame Black White
- 1 SMA Sunny Boy 3.6 10 jaar Garantie
- 11 Van der Valk platdak portrait met zij en achterplaten

UPDATE: offerte ontvangen
C: ca. E 5.626,00/Verwachte opbrengst: ca. 4.021 kW
- 12 JA Solar 380Wp Silver Frame
- 12 Enphase Micro Inverter IQ7 PLUS (60 & 72 Cells)
- 12 Flatfix Fusion
Regio
Groningen
Adviesvraag
Mijn voornaamste vraag is of ik voor micro-omvormers dan wel optimizers moet gaan of dat voor deze situatie de SMA Sunny Boy met 2 MPP Trackers (shadefixing) ook goed werkt. En als we dan niet voor de SMA-optie kiezen of dan optimizers de beste keuze is of juist micro-omvormers.

Andere tips of opmerkingen zijn ook zeer welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Userlink op 22-05-2021 12:06 ]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 09:14

tijmeng

Panasonic 7J

Lekker voor B gaan. Amper schaduw en met die paar pijpjes en boom gaat SMA perfect om.

• Youri135
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-08 11:01
Kijkende naar optie A, waarom zou je per paneel een optimiser nodig hebben op een plat dak met maar 2 schoorstenen in de buurt?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je dak 9 x 5 M is kan je volgens mij een heleboel panelen kwijt.
12 is leuk, maar volgens mij kunnen er veel meer op toch als je een beetje puzzelt?
Als je zoveel mogelijk energie wilt opwekken moet je beginnen met zoveel panelen.

Die schaduw die je noemt is helemaal niet boeiend genoeg om aan de micro omvormers of optimizers te moeten. Heel misschien geven die iets meer opbrengst, maar niet genoeg om rendabel te zijn. Wat wel rendabel is om ipv te investeren in die dure dingen gewoon meer panelen te leggen. Dat leverd altijd meer op. Als je de plek ervoor toch hebt is dat de betere investering.

Als je ook een beetje spreiding in je opbrengst wilt is het aan te raden om een oost - west opstelling te doen. Volgens mij heb je daar een heel geschikt dak voor, en dan kan je ook meer panelen kwijt dan voor een zuid gerichte opstelling. Het wordt wel een tikje Noord oost - zuidwest maar dat is geen ramp.

Met veel panelen in een oost - west opstelling aan een standaard string omvormer (SMA of Growatt of GoodWe of Huawei of soortgelijk) heb je een heel leuke opbrengst met een heel economische opstelling.

Vaak zijn optimizers en dergelijke alleen rendabel als je het een goed idee vind om 10 of 20% meer te investeren om 3% meer opbrengst te krijgen ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Userlink
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-08 14:31
Hartelijk dank voor de reacties.

Inmiddels heb ik van partij C ook de offerte ontvangen. Is zeer vergelijkbaar met A. Maar uit jullie reactie leidt ik af dat B toch wel de beste optie is. Daar ging ik zelf ook in eerste instantie voor. maar begon te twijfelen omdat de andere twee met optimizers/mini-omvormers werken en aangeven dat die echt beter zijn. Tja op zich niet onwaar maar de rendementswinst is minimaal.
Ik ga nu met partij B overleggen over een oost-west opstelling met zoveel mogelijk panelen. Hopelijk lukt het om er12 te plaatsen. Het dak is met 9x5 vrij ruim maar de lichtkoepel en de schoorsteen liggen op een onhandige plek t.a.v. de te plaatsen zonnepanelen. Bovendien is er ook ruimte nodig om het dak te betreden en moet er in verband met vergunningsvrij-bouwen voldoende ruimte zitten tussen dakrand en zonnepanelen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij Winkelman wat dingen aangeklikt. Zal vast niet het goeie zijn, maar geeft wel een indicatie wat er mogelijk is qua prijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUnJzPqy4nx82LcKsnWFqqKj9Bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v10Ux0vL7rqs0vIlwesGJxxn.png?f=user_large

Excl. BTW € 3350,- voor 4440 Wp. € 0,75 per Wp.
Pagina: 1